1- گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر 2- دانشگاه علوم پزشکی اصفهان 3- بیمارستان آمزشی الزهرا، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان 4- دانشگاه علوم پزشکی قم
چکیده: (24396 مشاهده)
مقدمه: توانایی برقراری ارتباط مؤثر یکی از مهم ترین و اصلی ترین مهارت های لازم برای ارائه دهندگان خدمات در سیستم بهداشت و درمان محسوب می شود. بهره گیری از متخصصین سلامتی یکی از راهبردهای سواد سلامت در آموزش به بیمار است که منجر به درک و عملکرد بهتر بیماران در خصوص اطلاعات و دستورالعمل های ارائه شده به آنها می شود. هدف از انجام مطالعه حاضر، بررسی سطح آگاهی پرستاران از مفهوم سواد سلامت و نحوه عملکرد آنها در خصوص به کارگیری راهبردهای سواد سلامت در آموزش به بیمار و بررسی ارتباط این دو مقوله با یکدیگر می باشد.
مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی-مقطعی در سه ماهه اول سال 1393 با روش نمونه گیری تصادفی ساده بر روی 148 پرستار شاغل در بیمارستان آموزشی الزهرا شهر اصفهان انجام شد. سطح آگاهی و عملکرد پرستاران در خصوص سواد سلامت و به کارگیری راهبردهای مرتبط با آن در آموزش به بیمار توسط پرسشنامه ای که توسط محققین طراحی و اعتبار سنجی شده بود مورد بررسی قرار گرفت. اﻃﻼﻋــﺎت جمع آوری شده ﺑــﺎ استفاده از آمار توصیفی و استنباطی در نرم افزار آﻣﺎری SPSS نسخه 17 ﻣﻮرد ﺗﺠﺰﻳـﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ.
یافته ها: میانگین نمره آگاهی پرستاران در خصوص سواد سلامت و راهبردهای مرتبط با آن 2/1 ± 5/89 از 14 به دست آمد که نشان دهنده آگاهی ضعیف پرستاران در این زمینه بود. میانگین نمره عملکرد آنان نیز در خصوص به کارگیری راهبردهای سواد سلامت در آموزش به بیمار 3/47 ± 21/74 بود. پرستاران با آگاهی بیشتر، بیش از سایرین به استفاده از راهبردهای سواد سلامت در آموزش به بیمار مبادرت می ورزیدند. همچنین بین سطح آگاهی پرستاران در حیطه اطلاعات پایه ای سواد سلامت و آگاهی از استانداردها برای طراحی رسانه های مکتوب برای بیماران با سواد سلامت ناکافی و عملکرد آنها ارتباط آماری معناداری مشاهده شد.
بحث و نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که در مجموع سطح آگاهی پرستاران در خصوص سواد سلامت پایین بوده و عملکرد مناسبی جهت به کارگیری راهبردهای سواد سلامت در آموزش به بیمار که نقش بسیار مؤثری بر اثربخشی آموزش ها خواهد داشت، ندارند. از آنجا که پرستارانی که آگاهی بهتری در زمینه سواد سلامت داشتند در عرصه عمل بیش از سایرین از راهبردهای سواد سلامت، در آموزش به بیماران استفاده می نمودند لذا برگزاری دوره های آموزشی جهت توانمندسازی و آشنایی پرستاران با مفهوم سواد سلامت و نقش مؤثر آن در آموزش به بیمار ضروری به نظر می رسد.
Javadzade S H, Mostafavi F, Reisi M, Mahaki B, Nasr Esfahani M, Sharifirad G. Relationship between knowledge and implementing health literacy strategies in patient education. MCS 2015; 2 (1) :33-40 URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-38-fa.html
جوادزاده سید همام الدین، مصطفوی فیروزه، رئیسی مهنوش، مهکی بهزاد، نصر اصفهانی محمود، شریفی راد غلامرضا. ارتباط آگاهی و عملکرد پرستاران در خصوص به کارگیری راهبرد های سواد سلامت در آموزش به بیمار. علوم مراقبتی نظامی. 1394; 2 (1) :33-40