[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 4، شماره 4 - ( علوم مراقبتی نظامی 1397 ) ::
جلد 4 شماره 4 صفحات 227-235 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش احیای قلبی ریوی پایه به روش نمایش بر عملکرد سربازان یگانهای منتخب نظامی
زهرا چگنی1، شهلا علیاری 2، سید امیر حسین پیشگویی3
1- دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری نظامی، ایران، تهران، دانشگاه علوم پزشکی آجا، دانشکده پرستاری.
2- دکترای برنامه ریزی درسی، استادیار، ایران، تهران، دانشگاه علوم پزشکی آجا، دانشکده پرستاری، گروه بهداشت مادر و نوزاد.
3- دکترای تخصصی پرستاری، استادیار، ایران، تهران، دانشگاه علوم پزشکی آجا، دانشکده پرستاری، گروه داخلی - جراحی.
چکیده:   (696 مشاهده)
مقدمه: ایست قلبی یکی از مهمترین علتهای مرگ و میر در ایران به حساب میآید. عملکرد اولین افرادی که در دقایق اول با این بیماران سر و کار دارند، در پیش آگهی بیماری، مرگ و زندگی بیمار اهمیت ویژهای دارد.
هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش احیا قلبی ریوی پایه به روش نمایش بر عملکرد سربازان انجام شد.
مواد و روشها: در این مطالعه تجربی که در سال 1396 انجام شد، دو یگان از یگانهای مستقر در شهر خرمآباد به روش تصادفی انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه مداخله و مقایسه تخصیص یافتند. تعداد 25 نفر از سربازان از هر یگان به طور تصادفی انتخاب شدند. پیش آزمون از هر دو گروه با چک لیست عملکرد محقق ساخته روا و پایا به عمل آمد. سپس آموزش گروه مداخله توسط محقق به روش نمایش و آموزش گروه مقایسه توسط یگان بهداری و طبق روال سابق انجام شد. پس از یک هفته، پس آزمون برای هر دو گروه اجرا شد. در انتها دادهها با استفاده از آزمونهای آماره دقیق فیشر، تی مستقل و تی زوجی در نرمافزار Spss نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: دو گروه از نظر مشخصات دموگرافیک اختلاف معناداری نداشتند (05/0P>). میانگین نمره عملکرد قبل از مداخله در گروه مداخله 68/1±56/2 و در گروه مقایسه 70/1±08/2 بود (05/0P>) که یک هفته بعد از مداخله در گروه مداخله به 17/2±60/20 و در گروه مقایسه به 16/2±48/1 افزایش یافت. آزمون آماری تی مستقل نشان داد این اختلاف در مرحلهی پس آزمون بین دو گروه به لحاظ آماری، معنادار است (001/0P<). آزمون تی زوجی نشان داد که بین نمرات عملکرد احیا قلبی ریوی در مراحل پیش آزمون و پس آزمون گروه مداخله اختلاف معنیداری وجود داشت (001/0P<)، اما بین نمرات عملکرد احیا قلبی ریوی در مراحل پیش آزمون و پس آزمون گروه مقایسه، اختلاف معنیداری وجود نداشت (05/0P>).
بحث و نتیجهگیری: نتایج حاکی از اثر بخش بودن آموزش احیا قلبی ریوی بود. لذا، توصیه میشود، به جهت اهمیت آموزش احیا قلبی ریوی پایه به نیروهای وظیفه، دورههای آموزشی به صورت عملی و با استفاده از روش تدریس نمایش برگزار شود.
واژه‌های کلیدی: کلمات کلیدی: احیای قلبی ریوی، سربازان، روش تدریس نمایش، عملکرد.
متن کامل [PDF 419 kb]   (182 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۸/۸ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۰/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۷/۲/۱۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Z C, Sh A, SAH P. The Effect of Basic Cardiopulmonary Resuscitation Training, by the Presentation Method, on the Performance of Soldiers in Military Units . MCS. 2018; 4 (4) :227-235
URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-188-fa.html

چگنی زهرا، علیاری شهلا، پیشگویی سید امیر حسین. تاثیر آموزش احیای قلبی ریوی پایه به روش نمایش بر عملکرد سربازان یگانهای منتخب نظامی . علوم مراقبتی نظامی. 1397; 4 (4) :227-235

URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-188-fa.html



دوره 4، شماره 4 - ( علوم مراقبتی نظامی 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم مراقبتی نظامی Military Caring Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3729