[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاق نشر::
بانک‌ها و نمایه نامه‌ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
دسترسی آزاد

..
..
:: دوره 3، شماره 1 - ( علوم مراقبتی نظامی 1395 ) ::
جلد 3 شماره 1 صفحات 47-41 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثر بخشی دو شیوه آموزشی سنتی و مدرن بر ارتقای رفتارهای تغذیه ای دانش آموزان دختر ابتدایی شهر چابهار
صادق خاکپور1 ، شمس الدین نیکنامی* 2، صدیقه السادات طوافیان3 ، اعظم گودرزی4
1- کارشناس ارشد آموزش بهداشت، ایران، تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم پزشکی.
2- دکترای آموزش بهداشت، دانشیار، ایران، تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم پزشکی، گروه آموزش بهداشت.
3- دکترای آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشیار، ایران، تهران،دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم پزشکی، گروه آموزش بهداشت.
4- دانشجوی دکترای تخصصی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، ایران، تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم پزشکی.
چکیده:   (14044 مشاهده)

مقدمه: اجرای آموزش تغذیه در مدارس یکی از راهکارهای مناسب برای اصلاح رفتارهای سوء تغذیه ای است. 

 هدف: این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر دو روش آموزش سنتی و مدرن بر آگاهی ، نگرش و رفتار تغذیه ای دانش آموزان دختر 10- 8 ساله شهر چابهار در سال 1393 انجام شد.

مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی شاهد دار است که در دو گروه 70 نفری از دانش آموزان 10-8ساله شهر چابهار که به صورت تصادفی ساده از دبستان های دخترانه انتخاب و تحت آموزش قرار گرفتند انجام شد .مداخله آموزشی در گروه اول به شیوه سخنرانی و در گروه دوم با استفاده از بسته آموزشی چند رسانه ای صورت گرفت .متغیرهای مورد نظر (سطح آگاهی، نگرش و رفتار تغذیه ای) در سه مرحله (قبل، بلافاصله و سه ماه بعد از مداخله) توسط پرسشنامه محقق ساخته که  بعد از تأیید روایی و پایایی در اختیار نمونه­ ها قرار گرفت،  اندازه گیری شد. برای آنالیز داده­ها از نرم افزار SPSS نسخه 16 استفاده شد.

یافته ها: قبل از مداخله بین دو گروه سخنرانی وچند رسانه ای تفاوت معناداری در میانگین نمرات آگاهی، نگرش ورفتار تغذیه ای مشاهده نشد  (0/71=P ، P=0/14 ،0/947P=) بعد از مداخله آموزشی نمرات آگاهی در هر دو گروه بطور معناداری افزایش یافت (P<0/05). نمرات نگرش ورفتاربعد ازدوماه در هر دو گروه نسبت به قبل از مداخله افزایش داشت (3/28،5/02) ولی از لحاظ آماری معنادار نبود (P>0/05).

بحث ونتیجه گیری: نتایج این پژوهش تأئیدی بر این موضوع است که آگاهی لزوما منجر به تغییر نگرش و رفتار بهداشتی در فرد نمی شود و می توان نتیجه گرفت که دانش تغذیه ای تنها عاملی نیست که بتواند رفتار تغذیه ای افراد را تحت تأثیر قرار دهد به عبارتی تغذیه ناسالم یک مشکل چند علیتی است و ممکن است عوامل دیگری در ایجاد آن نقش داشته باشند.

واژه‌های کلیدی: آموزش سنتی، آموزش چند رسانه ای، رفتار تغذیه ای، دانش آموزان ابتدایی.
متن کامل [PDF 304 kb]   (3143 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/1/30 | پذیرش: 1394/11/13 | انتشار: 1395/3/31
فهرست منابع
1. Selwitz RH, Ismail AI, Pitts NB. Dental caries. Lancet. 2007;369(9555):51-9. DOI: 10.1016/S0140-6736(07)60031-2 PMID: 17208642 [DOI] [PubMed]
2. Bray GA, Champagne CM. Beyond energy balance: there is more to obesity than kilocalories. J Am Diet Assoc. 2005;105(5 Suppl 1):S17-23. DOI: 10.1016/j.jada.2005.02.018 PMID: 15867891
3. Glanz K, Rimer BK, Viswanath K. Health behavior and health education: Theory, research, and practice: Wiley; 2008.
4. World Health Organization. Diet, nutrition at the prevention of chronic diseases. WHO technical report series 916. Geneva: World Health Organization; 2003.
5. Clark G, Ferguson J, editors. Hanging around the ward: Opportunistic education in an acute adolescent in-patient unit. Australian and New Zealand College of Mental Health Nurses 32nd Annual International Conference; 2006; Australia.
6. Vander Wal JS, Waller SM, Klurfeld DM, McBurney MI, Cho S, Kapila M, et al. Effect of a post-dinner snack and partial meal replacement program on weight loss. Int J Food Sci Nutr. 2006;57(1-2):97-106. DOI: 10.1080/09637480600658369 PMID: 16849118 [DOI] [PubMed]
7. Tehrani H, Khanjani N, Majlessi F, Sadeghi R, Doostan F. Modern media-based intervention on promotion of women’s physical activity. Wulfenia J. 2014;21(6):260-70.
8. LaBarbera M. Utilization of online media to educate children about healthy eating habits. J Nut Edu Behav. 2010;42(4):S96. DOI: 10.1016/j.jneb.2010.03.069 [DOI]
9. Saffari M, Shojaiee D, Mahmoudi M, Hosseini SR. [Compare the effect of diet education on knowledge and attitude to lecture and screening of health volunteers]. J Payesh. 2012;10(1):63-71.
10. Hockenberry MJ, Wilson D. Wong's nursing care of infants and children: Elsevier Health Sciences; 2014.
11. Yoon HS, Yang HL, Her ES. Effect of nutrition education program on nutrition knowledge, dietary diversity of elementary school children. J Comm Nutr. 2000;5(3):521.
12. Perry CL, Zauner M, Oakes JM, Taylor G, Bishop DB. Evaluation of a theater production about eating behavior of children. J Sch Health. 2002;72(6):256-61. PMID: 12212411 [PubMed]
13. Ghaffari M, Hidarniya AR, Yadegari MH, Kazemnejad A. Evaluation of the impact of health education program on reducing Tinea Capitis in Chabahar city boys in elementary school. J Bimonth Scient Res Shahed Uni. 2004;51(3):55-63.
14. Himathongkam T. Preventing childhood obesity: How effective are school health programs? MPP George Town University. 2011;56(4):140-8.
15. Lin W, Hang CM, Yang HC, Hung MH. 2005-2008 Nutrition and Health Survey in Taiwan: the nutrition knowledge, attitude and behavior of 19-64 year old adults. Asia Pac J Clin Nutr. 2011;20(2):309-18. PMID: 21669600 [PubMed]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khakpoor S, Niknami S, Tavafian S S, Goodarzi A. Traditional and Modern Teaching Methods in Improving Eating Behaviors of Female Elementary School Students in Chabahar, Iran. MCS 2016; 3 (1) :41-47
URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-89-fa.html

خاکپور صادق، نیکنامی شمس الدین، طوافیان صدیقه السادات، گودرزی اعظم. مقایسه اثر بخشی دو شیوه آموزشی سنتی و مدرن بر ارتقای رفتارهای تغذیه ای دانش آموزان دختر ابتدایی شهر چابهار. علوم مراقبتی نظامی. 1395; 3 (1) :41-47

URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-89-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 1 - ( علوم مراقبتی نظامی 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
علوم مراقبتی نظامی Military Caring Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4645