[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاق نشر::
بانک‌ها و نمایه نامه‌ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
دسترسی آزاد

..
..
:: دوره 8، شماره 1 - ( علوم مراقبتی نظامی 1400 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 32-22 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مبتنی بر انیمیشن بر عملکرد بیماران تحت همودیالیز در تخلیه اضطراری بخش در بیمارستان‌های منتخب آجا
کبری افشاریان1 ، سیمین تاج شریفی فر* 2، شهلا علیاری3 ، سید امیر حسین پیشگویی4
1- دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری اورژانس، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.
2- دکترای سلامت در بلایا و فوریت‌ها، استادیار، گروه سلامت در بلایا، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
3- دکترای برنامه ریزی درسی، دانشیار، گروه مادر و نوزاد، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.
4- دکترای پرستاری، دانشیار، گروه مراقبت‌های ویژه، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.
چکیده:   (1912 مشاهده)
مقدمه: کارکنان و بیماران بخشهای ویژه به دلیل شرایط خاص بیماران و تجهیزاتی که برای مراقبت از بیماران در این بخشها استفاده میشود، هنگام تخلیه اضطراری بخش، شرایط دشوارتری را تجربه میکنند. بخش همودیالیز یکی از این بخشهاست که به دلیل اتصال بیمار با ماشین همودیالیز در صورت نیاز به تخلیه اضطراری، نیازمند آموزش روش صحیح انجام این کار است.
هدف: در این مطالعه پژوهشگر قصد دارد تأثیر روش آموزشی مبتنی بر انیمیشن بر عملکرد بیماران تحت همودیالیز در تخلیه اضطراری بخش را در مقایسه با روش آموزشی سنتی تعیین کند.
مواد و روشها: این مقاله حاصل یک مطالعه نیمه تجربی در سال 1398 میباشد.70 بیمار بخش همودیالیز در دو بیمارستان منتخب از میان چهار بیمارستان آجا که دارای بخش همودیالیز بودند، وارد مطالعه شدند. دو بیمارستان با روش تصادفی ساده به دو گروه آموزش سنتی و آموزش مبتنی بر انیمیشن، تخصیص یافت. بلافاصله بعد از مداخله و سپس یک ماه بعد، عملکرد بیماران توسط چک لیست پژوهشگر ساخته ارزیابی شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، فراوانی نسبی و فراوانی مطلق) و آمار تحلیلی (تی مستقل، تست دقیق فیشر و کای دو) و توسط نرم افزار SPSS نسخه 22 تجزیه و تحلیل شد. سطح معنیداری 0/05P< در نظر گرفته شد.
یافتهها: مقایسه نمره آزمون عملکرد دو گروه، قبل و بلافاصله بعد از مداخله تفاوت معناداری نشان نداد (0/867=P). اما میانگین نمرات عملکرد یک ماه پس از مداخله در دو گروه اختلاف معنادار آماری داشت (0/001=P).
بحث و نتیجهگیری: استفاده از روش آموزشی انیمیشن به منظور تخلیه اضطراری بخش همودیالیز مؤثرتر از روش آموزش سنتی میباشد. توصیه میشود با توجه به ماهیت حیاتی تخلیه ایمن این گونه بخشها به دلیل اتصالات خاص بیماران به دستگاه، از رویکردهای نوین آموزشی همچون آموزش با استفاده از انیمیشن بهره برداری شود.
واژه‌های کلیدی: آمادگی، آموزش به بیمار، بخش همودیالیز، بلایا، پویانمایی.
متن کامل [PDF 416 kb]   (649 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/4/31 | پذیرش: 1399/10/3 | انتشار: 1400/4/10
فهرست منابع
1. Ardalan A. Arzyabi Khatare Balaia Dar Nezame Shabake Behdashti Va Darmani. Tehran: Raze Nahan; 2011.
2. Koenig KL. Koenig and Schultz’s Disaster Medicine. University of California, Irvine, Center for Disaster Medical Sciences: Cambridge; New York: Cambridge University Press, 2015; 2016.
3. Coppola DP. Introduction to International Disaster Management. Kidlington, Oxford, UK, Waltham, MA, USA: Butterworth-Heinemann of Elsevier; 2015.
4. Ahmadreza Djalali AA, Gunnar Ohlén, Pier Luigi Ingrassia. Nonstructural Safety of Hospitals for Disasters: A Comparison Between Two Capital Cities. Disaster Medicine and Public Health Preparedness. 2014;8(02):1-6(02):1-6. [DOI]
5. Khankeh H. Abzarhaye Melli Arziabie Salamat Dar Havades Va Balaya. Tehran: Behzisty Va Tavanbakhshi University; 2014.
6. Ngo J, Schertzer K, Harter P, Smith-Coggins R. Disaster Medicine: A Multi-Modality Curriculum Designed and Implemented for Emergency Medicine Residents. Disaster Med Public Health Preparedness. 2016;10(4):611-4. [DOI] [PubMed]
7. Deshazo RD BJ. Providing healthcare to evacuation in the weak of a natural disaster. Am J Med Sci. 2008;336(2):124-7. [DOI] [PubMed]
8. Ardagh MW, Richardson SK, Robinson V, Than M, Gee P, Henderson S, et al. The initial health-system response to the earthquake in Christchurch, New Zealand, in February, 2011. The Lancet. 2012;379(9831):2109-15. [DOI]
9. Bish DR, Agca E, Glick R. Decision support for hospital evacuation and emergency response. Annals of Operations Research. 2014;221(1):89-106. [DOI]
10. Vezarate Behdasht DVAP. Markaze Hedayate Amaliate Bohran. Tehran: Vezarate Behdasht, Darman Va Amoozeshe Pezeshki; 1389.
11. Enclave S. National Disaster Management Guidelines: Hospital Safety. New Delhi: A publication of the National Disaster Management Authority, Government of India; 2016.
12. Tekin E, Bayramoglu A, Uzkeser M, Cakir Z. Evacuation of Hospitals during Disaster, Establishment of a Field Hospital, and Communication. Eurasian J Med. 2017;49(2):137-41. [DOI] [PubMed]
13. Mojtaba Sadeghi LG, Morad Esmaeel Zali, Nahid Mehrabi, Bairam Nejati. The Survey on the Vulnerability of Military Hospitals in Crisis Situation and War and Offer Suitable Solutions and Mission in These Situations in the Second Semester of 1391. Paramedical Sciences and Military Health. 2015;10(1):24-30.
14. Ricci KA, Griffin AR, Heslin KC, Kranke D, Dobalian A. Evacuate or shelter-in-place? The role of corporate memory and political environment in hospital-evacuation decision making. Prehospital and disaster medicine. 2015;30(3):233-8. [DOI] [PubMed]
15. Modiriate Manabe Ensani, (1389).
16. DeOreo PB, Wish JB. Medical director responsibilities to the ESRD Network. Clin J Am Soc Nephrol 2015;10: 1852–8. [DOI] [PubMed]
17. Linda Duval B, RN. Emergency Preparedness for Dialysis and Transplant Providers. Nephrology Nursing Journal. Sep/Oct2010 VI, p485-489. 5p. 1 Diagram, 1 Chart. Author(s): Duval L, editors. Oklahoma City: ESRD Network 13; May 23, 2017.
18. Ann Albano, Davis H, Sandy Gustafson, Ann Holmes-Heintz, O’Moore B, Stewart KP, et al. Preparing for Emergencies:A Guide for People on Dialysis. Baltimore: Centers for Medicare & Medicaid Services; 2017.
19. 19. Omidifar N, Yamani N, Changiz T. The efficacy of new method of cardiopulmonary resuscitation training in promoting knowledge and skills of 4th year medical students. Iranian Journal of Medical Education. 2008;8(1):23-31.
20. Foster M, Brice JH, Shofer F, Principe S, DeWalt D, Falk R, et al. Personal disaster preparedness of dialysis patients in North Carolina. Clin J Am Soc Nephrol. 2011; 6(10):2478 –84. [DOI] [PubMed]
21. Sha'bani H. Ravesh va fonoone tadris. 3 ed. 3, editor: SAMT; 1390.
22. Mayer RE. Multimedia Learning. Cambridge University Press; 2001.
23. Woutersa T. The effect of an animation video on consultation time, anxiety and satisfaction in women with abnormal cervical cytology Animation video reduces colposcopy time. Preventive Medicine Reports. 2019.
24. Habibollah Saadat RS, Maryam Jannatipour, Alireza Abadi, Zahra Saadat, Saeed Alipour Parsa. Comparison of Face to Face vs. Group Training on Self-pulse Rate taking Ability of Patients. International Journal of Cardiovascular Practice. 2019;Volume 4(1): 7-9.
25. Wouters T, Soomers J, Smink M, Smit RA, Plaisier M, Houterman S, et al. The effect of an animation video on consultation time, anxiety and satisfaction in women with abnormal cervical cytology Animation video reduces colposcopy time. Preventive medicine reports. 2019;13(1):238-43. [DOI] [PubMed]
26. Kiarasi Z KS, Kiarasi A. The effect of teaching based on animation in learning of sientific topics. education and learning Thechnology. 2016;5:68-79.
27. Berney S, Bétrancourt M. Does animation enhance learning? A meta-analysis. Computers & Education. 2016;101:150-67. [DOI]
28. Hoseini E, Masoodi G, Mirzaee R, Shahrakipour M, Hosseini SA, Rahimi SF. Effect of animation based training intervention on protective behaviors development of harmful effects of sun rays on male students in Zahedan. Iranian Journal of Health Education and Health Promotion. 2015;3(2):150-8.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Afsharian K, Sharififar S T, Aliyari S, Pishgooie S A H. The Study of Education Based on Animation in Patient’s Performance under Hemodialysis in Emergency Evacuation Selected Hospitals of Aja. MCS 2021; 8 (1) :22-32
URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-406-fa.html

افشاریان کبری، شریفی فر سیمین تاج، علیاری شهلا، پیشگویی سید امیر حسین. تأثیر آموزش مبتنی بر انیمیشن بر عملکرد بیماران تحت همودیالیز در تخلیه اضطراری بخش در بیمارستان‌های منتخب آجا. علوم مراقبتی نظامی. 1400; 8 (1) :22-32

URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-406-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 1 - ( علوم مراقبتی نظامی 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
علوم مراقبتی نظامی Military Caring Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4645