[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 1 - ( علوم مراقبتی نظامی 1394 ) ::
جلد 2 شماره 1 صفحات 24-32 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط سبک تصمیم‌گیری و یادگیری خودراهبر در دانشجویان هوشبری
محمد رضا آهنچیان1، عبدالقادر عصاررودی 2
1- دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
2- مربی دانشگاه علوم پزشکی مشهد،
چکیده:   (8248 مشاهده)

مقدمه: یادگیری خود راهبر مهارتی ضروری برای آموزش نوین بوده و میتواند به وسیله شیوه های گوناگون تصمیم گیری افراد تحت تأثیر قرار گیرد. این مطالعه ارتباط سبک های مختلف تصمیم گیری و یادگیری خودراهبر را در دانشجویان هوشبری مورد بررسی قرار داده است.

مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی همبستگی، بر روی 147 نفر از دانشجویان هوشبری دانشکده پرستاری و مامایی مشهد که به روش سرشماری انتخاب شده بودند در تابستان سال 1393 انجام شد. از پرسشنامه های سبک های تصمیم گیری عمومی بروس و اسکات و خودراهبری در یادگیری چنگ و همکاران استفاده شد. روایی آنها با استفاده از روایی محتوا تأیید و پایایی آنها از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 0/74 و 0/94 برآورد گردید. پرسشنامه ها به شیوه خود گزارشی توسط دانشجویان تکمیل و داده ها با استفاده از آزمون های کای دو، من- ویتنی، کروسکالوالیس و ضریب همبستگی اسپیرمن و بهوسیله نرمافزار SPSS نسخه 21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سطح معنی داری در این مطالعه 0/05 در نظر گرفته شد.

یافته ها: میانگین سنی افراد شرکت کننده در مطالعه 8/66± 25/38 بود و اکثر مشارکت کنندگان را دانشجویان خانم (%85/7) تشکیل می دادند. سبک تصمیم گیری غالب در بیشتر افراد سبک منطقی و بعد غالب در یادگیری خودراهبر، انگیزه یادگیری بود. نمرات تمامی ابعاد تصمیم گیری و یادگیری خودراهبر، به استثنای سبک تصمیم گیری شهودی و بعد ارتباطات بین فردی در دو جنس، تفاوت معنی داری داشت. یادگیری خودراهبر با سبک تصمیم گیری منطقی همبستگی مثبت (0/644) و با سبکهای اجتنابی (0/680-) و آنی (0/707-) همبستگی منفی معنی دار داشت و سبک تصمیم گیری منطقی با سبک های تصمیمگیری اجتنابی (0/345-) و آنی (0/675-) همبستگی منفی معنی دار داشت.

بحث و نتیجه گیری: سبک تصمیم گیری منطقی قوی ترین ارتباط را با یادگیری خودراهبر در دانشجویان تحت مطالعه داشت.

واژه‌های کلیدی: تصمیم گیری، دانشجو، هوشبری، یادگیری خودراهبر.
متن کامل [PDF 612 kb]   (2783 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۹/۱ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۱/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۴/۲/۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >




DOI: 10.18869/acadpub.mcs.2.1.24


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ahanchian M R, assarroudi A. The Relationship between decision –making style and self-directed learning in Anesthesiology students. MCS. 2015; 2 (1) :24-32
URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-30-fa.html
آهنچیان محمد رضا، عصاررودی عبدالقادر. ارتباط سبک تصمیم‌گیری و یادگیری خودراهبر در دانشجویان هوشبری. علوم مراقبتی نظامی. 1394; 2 (1) :24-32

URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-30-fa.html

دوره 2، شماره 1 - ( علوم مراقبتی نظامی 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم مراقبتی نظامی Military Caring Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.052 seconds with 795 queries by yektaweb 3571