[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 1، شماره 1 - ( علوم مراقبتی نظامی 1393 ) ::
جلد 1 شماره 1 صفحات 9-17 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر اجرای کارگاه آموزشی مواجهه با مصدومین جنگ های نوین بر عملکرد پرستاران
نسرین بابایی ساری1، شهلا علیاری 2، امیر حسین پیشگویی3، محمد جعفری4
1- دانشجوی کارشناسی ارشد نظامی دانشگاه علوم پزشکی اجا
2- دکترای برنامه ریزی درسی، استادیار، دانشگاه علوم پزشکی اجا
3- کارشناس ارشد پرستاری، مربی، دانشگاه علوم پزشکی اجا
4- پژوهشگر مرکز پزشک هسته ای نوین
چکیده:   (10018 مشاهده)

مقدمه: رسالت مراکز درمانی نظامی در مواجهه با مصدومین آلودگی هسته ای به دلیل ایجاد حجم بالای ضایعات و صدمات دو چندان میباشد. لذا هدف این مطالعه بررسی تاثیر اجرای کارگاه آموزشی بر عملکرد پرستاران در مواجهه با مصدومین جنگ های نوین می باشد.

مواد و روش ها: این پژوهش از نوع نیمه تجربی قبل و بعد می باشد. تعداد 72 نفر از پرستاران بیمارستان های منتخب نظامی شهر تهران در سال 1392 به روش نمونه های در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. جهت گروه آزمون، کارگاه آموزشی در خصوص نحوه مواجهه با مصدومین آلودگی هسته ای اجرا شد. در حالی که برای گروه کنترل مداخله ای صورت نگرفت. میزان تاثیر کارگاه آموزشی در دو مرحله (قبل و دو هفته پس از آموزش) با استفاده از فهرست وارسی پژوهشگر ساخته ای حاوی 76 آیتم بررسی شد. روایی صوری و محتوایی فهرست وارسی توسط 10 نفر از اساتید و پایایی آن با استفاده از توافق نظر بین ارزیابان تعیین شد (0/9=r). همسانی درونی نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به دست آمد (0/9=&alpha;). داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 21 و با استفاده از آزمون های اسپیرمن، تی مستقل و تی زوجی تحلیل شد. P<0/05 معنی دار نظر گرفته شد.

یافته ها: میانگین و انحراف معیار سطح عملکرد در مرحله قبل از آموزش در گروه آزمون و کنترل به ترتیب 1/42±1/6 و 49/1±33/1 و در دو هفته پس از آموزش به ترتیب 1/37±73 /5 و 1/7±1/64 بود. آزمون آماری تی مستقل در مرحله پیش آزمون بین دو گروه در نمره عملکرد اختلاف معناداری را نشان نداد (05/P<0)، در حالی که در مرحله پس آزمون بین دو گروه اختلاف معنادار آماری وجود داشت (0/05). آزمون آمای تی زوجی در مرحله قبل و پس از مطاله، در هر گروه (آزمون و کنترل) اختلاف معناداری را نشان داد (0/05).

بحث و نتیجه گیری: نتایج حاکی از اثربخش بودن اجرای کارگاه آموزشی بود. لذا توصیه میگردد، دوره های آموزشی مورد نیاز به طور مداوم و مستمر به صورت (علمی و عملی) تکرار گردند.

واژه‌های کلیدی: پرستار، عملکرد، حوادث هسته ای، مصدومین هسته ای
متن کامل [PDF 422 kb]   (2000 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۹/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۳/۹/۲۴ | انتشار: ۱۳۹۳/۹/۲۴
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >




DOI: 10.18869/acadpub.mcs.1.1.9


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Babai Sari N, Aliyari S, Pishgooie A, Jafari M. A Survey on the Effect of Educational Workshops of Encountering the Casualties of the Modern wars on performance of nurses. MCS. 2014; 1 (1) :9-17
URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-43-fa.html
بابایی ساری نسرین، علیاری شهلا، پیشگویی امیر حسین، جعفری محمد. بررسی تأثیر اجرای کارگاه آموزشی مواجهه با مصدومین جنگ های نوین بر عملکرد پرستاران. علوم مراقبتی نظامی. 1393; 1 (1) :9-17

URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-43-fa.html

دوره 1، شماره 1 - ( علوم مراقبتی نظامی 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم مراقبتی نظامی Military Caring Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.051 seconds with 801 queries by yektaweb 3571