[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 4 - ( علوم مراقبتی نظامی 1398 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 257-266 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تاثیر آموزش به دو روش سخنرانی و چند‌ رسانه‌ای بر میزان دانش، نگرش و عملکرد پرستاران اورژانس در زمینه بکارگیری یک مدل ارتباطی در ثبت و گزارش نویسی پرستاری در بیمارستان‌های منتخب نظامی
جلیل نوروزی1 ، نسرین جعفری گلستان 2، سید امیر حسین پیشگویی3
1- دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری اورژانس، دانشکده پرستاری آجا، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.
2- کارشناس ارشد پرستاری، مربی، گروه مدیریت پرستاری، دانشکده پرستاری آجا، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران (نویسنده مسئول).
3- دکترای تخصصی پرستاری، دانشیار، گروه پرستاری مراقبت ویژه ، دانشکده پرستاری آجا، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.
چکیده:   (565 مشاهده)

مقدمه: ثبت پرستاری، بخش مهمی از مراقبت های پرستاری است که می تواند برای بیماران، پرستاران و سایر اعضای ارائه دهنده خدمات سلامت مفید و ضروری باشد.
هدف: این مطالعه با هدف بررسی مقایسه ای تأثیر آموزش به دو روش سخنرانی و چند‌ رسانه‌ای بر میزان دانش، نگرش و عملکرد پرستاران بخش های‌ اورژانس در زمینه به کارگیری مدل ارتباطی در ثبت و گزارش نویسی پرستاری در بیمارستان­های منتخب نظامی انجام شد.
مواد و روش ها: مطالعه نیمه تجربی حاضر در سال 1398 در دو بیمارستان منتخب نظامی شهر تهران انجام شد. حجم نمونه 42 نفر در گروه سخنرانی و 42 نفر در گروه چند رسانه ای بود. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه دموگرافیک و دو پرسشنامه پژوهشگر ساخته اندازه گیری میزان دانش (10 گویه)، نگرش (10 گویه) و یک چک لیست اندازه گیری عملکرد (35 گویه) پرستاران بخش های اورژانس در زمینه بکارگیری مدل ارتباطی در ثبت و گزارش نویسی پرستاری بود. در هر گروه، پیش آزمون انجام شد. آموزش در گروه سخنرانی در قالب 4 جلسه دو ساعته، در طول چهار هفته و در روش چند رسانه ای طی 4 جلسه 45 دقیقه ای در طول 4 هفته اجرا شد. پس آزمون در هر دو گروه و یک ماه بعد انجام شد. تحلیل داده با آزمون فیشر، تی زوجی و تی مستقل و نرم افزار SPSS نسخه 16 انجام شد.
یافته ها: هر دو روش سخنرانی و چند رسانه ای با سطح معناداری 0/05 P< بر میزان دانش، نگرش و عملکرد پرستاران بخش­های اورژانس در بکارگیری مدل ارتباطی SBAR  در ثبت پرستاری، موثر بود و البته بیش­ترین تاثیر را روش چند رسانه­ای داشت.
بحث و نتیجه گیری: مدل های ذهنی مانند مدل SBAR در ثبت و گزارش نویسی پرستاری، می تواند سبب آشنایی پرستاران در بکارگیری مدل های متنوع در ثبت و گزارش نویسی های پرستاری شود.
 
 

واژه‌های کلیدی: آموزش، سخنرانی، چند رسانه ای، پرستاران.
متن کامل [PDF 404 kb]   (208 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/6/11 | پذیرش: 1398/7/9 | انتشار: 1398/12/19
فهرست منابع
1. Irurita VF. Factors affecting the quality of nursing care: the patient's perspective. Int J Nurs Pract. 1999;5(2):86-94. [DOI] [PubMed]
2. Sarminah S. The Effects of Job Satisfaction on Organizational Commitment and Job Performance Relationship: A Case of Managers in Malaysia's Manufacturing Companies. European J Social Sci. 2011;18(40):228-39.
3. Darvish M, Azarbin Z, Rahimi M. Registration and Reporting In the Emergency Department. Second National Conference on Emergency Medicine2007.
4. Asplin BR, Magid DJ, Rhodes KV, Solberg LI, Lurie N, Camargo CA, Jr. A conceptual model of emergency department crowding. Ann Emerg Med. 2003;42(2):173-80. [DOI] [PubMed]
5. Baghaei R, Khalkhali H, PourRashid S. The effect of using SBAR model in nursing handoff on communication dimension of nursing care from the patients view. The J Urmia Nurs Midwifery Fac. 2016;14(6):562-70.
6. Starmer AJ, Spector ND, Srivastava R, Allen AD, Landrigan CP, Sectish TC, et al. I-pass, a mnemonic to standardize verbal handoffs. Pediatrics. 2012;129(2):201-4. [DOI] [PubMed]
7. Billings C, Cook R, Woods D, Miller C. Incident reporting systems in medicine and experience with the aviation safety reporting system. A tale of two stories: contrasting views of patient safety Report from a workshop on assembling the scientific basis for progress on patient safety McLean. VA National Patient Safety Foundation at the AMA. 1998.
8. Leonard M, Graham S, Bonacum D. The human factor: the critical importance of effective teamwork and communication in providing safe care. Qual Saf Health Care. 2004;13 Suppl 1:i85-90. http://dx.doi.org/10.1136/qhc.13.suppl_1.i85 www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15465961
9. Victorian Government Department of Health. Promoting effective communication among healthcare professionals to improve patient safety and quality of care. Melbourne: Victorian Quality Council; 2010.
10. Gharabaghi A. The Impact of Attitudes and Behaviors on Productivity, Quality of Work and Collaborative Life in Work Management. Management Development. 2011;167:17-.
11. Jaffari Golestan N, Vanaki Z, Memarian R. Organizing "Nursing Mentors Committee": an Effective Strategy for Improving Novice Nurses' Clinical Competency. Iranian J Med Educat. 2008 7(2):237-46.
12. Saletnik LA, Niedlinger MK, Wilson M. Nursing resource considerations for implementing an electronic documentation system. AORN J. 2008;87(3):585-96. [DOI] [PubMed]
13. Hasanpour D, Kheyri S, Shahrani M. The effect of teaching using, problem base learning and lecture on behavior, attitude and learning of nursing (BSc) students. Shahrekord UnivMed Sci J. 2006;8(3):82-76.
14. Griscti O, Jacono J. Effectiveness of continuing education programmes in nursing: literature review. J Adv Nurs. 2006;55(4):449-56. [DOI] [PubMed]
15. Karimi Mooneghi H, Dabbaghi F, Oskouei F, Julkunen K. Learning Style in Theoretical Courses: Nursing Students' Perceptions and Experiences. Iranian J Med Educat. 2009;9(1):41-53.
16. Kardan B, Bakhshandeh H, Nikpajouh A, Elahi E, Haghjoo M. Comparison of the effect of education through lecture and multimedia methods on knowledge, attitude, and performance of cardiac care nurses about temporary pacemaker care. Cardiovascular Nursing J. 2016;4(4):13-6.
17. Farshi M, Babatabar H, Nouri J, Mahmoudi H. Study of the effect of air evacuation and transport training using lecture method on nurses' level of learning. Iranian J Critical Care Nurs. 2012;5(1):22-17.
18. Cottrell R, Girvan J, McKenzie J, Seabert D. Principles & foundations of health promotion and education. Benjamin Cummings San Francisco. 2002.
19. Khorami Rad A, Heidari A. Comparison of Two Self-Learning Methods (CD-Rom or Booklet) for Physician Education about Reporting Diseases Cases. Iranian J Med educat. 2011;1(2):58-149.
20. Golshiri P, Sharifirad G, Baghernezhad F. Comparison of two methods of education (lecture and self learning) on knowledge and practice of mothers with under 3 year old children about growth monitoring and nutritional development stages. Iranian Journal of Medical Education. 2011;10(5).
21. Mirshahzadeh N, Tootoonchi M. The Quality of Books, Questions and Teaching Method of Self-Learning in Continuing Medical Education: The Viewpoints of Self-learning Program's Participants in Isfahan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2007;7(1):129-36.
22. Pan HH, Wu LF, Hung YC, Chu CM, Wang KY. Long-Term Effectiveness of Two Educational Methods on Knowledge, Attitude, and Practice Toward Palliative Care Consultation Services Among Nursing Staff: A Longitudinal Follow-Up Study. Clin Nurs Res. 2018;27(4):483-96. http://dx.doi.org/10.1177/1054773817692082 www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29228811
23. Lin LM, Lin CC, Lam HD, Chen CL. Increasing the participation of intensive care unit nurses to promote deceased donor organ donation. Transplant Proc. 2010;42(3):716-8. [DOI] [PubMed]
24. Manzari Z, Karimi Moonaghi H, Masoumian Hoseini S, Behnam Vashani H, Khaleghi I. Comparing the efffect of two educational methods (context based learning and lecture) on nurses knowledge, attitude and practice about nurses role in organ donation process. The J Urmia Nurs & Midwif Faculty. 2015;13(9):758-71.
25. Williams B, Anderson MC, Day R. Undergraduate nursing students' knowledge of and attitudes toward aging: comparison of context-based learning and a traditional program. J Nurs Educ. 2007;46(3):115-20. [DOI] [PubMed]
26. Jafari Golestan N, Dadgar F, Azarmi S, Jaberi Z. Nurse's documenting development strategy for improving the quality of nursing cares. EBNESINA- Journal of Medical. 2010;13(1):52-6.
27. Linch G, Lima AAA, Souza EN, Nauderer TM, Paz AA, da Costa C. An educational intervention impact on the quality of nursing records. Rev Lat Am Enfermagem. 2017;25:e2938. [DOI] [PubMed]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

j N, N J G, SAH P. A Comparative Study on the Effect of lecture and multimedia Training of applying SBAR communication model on Emergency Nurses’ Knowledge, attitude and performance of nursing documentation in Selected Military Hospitals. MCS. 2020; 6 (4) :257-266
URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-325-fa.html

نوروزی جلیل، جعفری گلستان نسرین، پیشگویی سید امیر حسین. مقایسه تاثیر آموزش به دو روش سخنرانی و چند‌ رسانه‌ای بر میزان دانش، نگرش و عملکرد پرستاران اورژانس در زمینه بکارگیری یک مدل ارتباطی در ثبت و گزارش نویسی پرستاری در بیمارستان‌های منتخب نظامی. علوم مراقبتی نظامی. 1398; 6 (4) :257-266

URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-325-fa.html



دوره 6، شماره 4 - ( علوم مراقبتی نظامی 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم مراقبتی نظامی Military Caring Sciences Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.14 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 4162