1- گروه پرستاری اورژانس، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران 2- گروه مدیریت پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران 3- گروه دکترای پرستاری و معاون پژوهش، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
چکیده: (486 مشاهده)
مقدمه: شجاعت اخلاقی یکی از ویژگی های کلیدی پرستاران، به ویژه در بخش اورژانس، است. آموزش مؤثر می تواند به تقویت این ویژگی کمک کند. هدف: مطالعه حاضر با هدف مقایسه تأثیر دو روش آموزش همتا و روایت گری بر شجاعت اخلاقی پرستاران بخش اورژانس بیمارستان های منتخب نظامی در کرمانشاه انجام شد. مواد و روش ها: این کارآزمایی بالینی تصادفی شده با طرح پیش آزمون - پس آزمون در سال 03 -1402 انجام شد. 45 پرستار شاغل در بخش اورژانس سه بیمارستان نظامی کرمانشاه به صورت هدفمند وارد مطالعه شدند و به صورت تصادفی ساده به سه گروه آموزش همتا (15 نفر)، روایتگری (15 نفر) و کنترل (15 نفر) تخصیص یافتند. شش جلسه آموزشی در خصوص اصول اخلاقی برای گروه های آموزش همتا و روایتگری برگزار شد. داده ها از طریق پرسشنامه های مشخصات فردی و شجاعت
اخلاقی جمع آوری و در سطح معن یداری کمتر از 0/05 مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: در گروه همتا، میانگین نمرات شجاعت اخلاقی قبل (7/47±58/60)، بلافاصله بعد (7/47±58/60)، یک ماه بعد (16/39±42/13) و دو ماه بعد از مداخله (12/66 ±54/20) تغییر معناداری داشت ( 011/P=0). همچنین، میانگین نمرات شجاعت اخلاقی گروه روایتگری، قبل (2/23± 66/40)، بلافاصله (2/23± 66/40)، یک ماه (12/86 ±49/13) و دو ماه بعد از مداخله (5/11±65/67) تغییر معناداری داشت (0001/P=0). در حالی که میانگین نمرات شجاعت اخلاقی در گروه کنترل، قبل (3/35±47/27)، بلافاصله بعد (3/35±47/27)، یک ماه بعد (16/948±49/33) و دو ماه بعد از مداخله (8/598±58/07) تغییر معناداری نداشت (051/P=0). همچنین میانگین نمرات شجاعت اخلاقی بین سه گروه بلافاصله پس از مداخله به ترتیب در گروه روایتگری و سپس گروه همتا و کنترل به طور معناداری بالاتر بوده است (0001/P=0). نتیجه گیری: با توجه به تأثیر مثبت آموزش همتا و روایتگری، این روش ها می توانند در برنامه های آموزش مداوم پرستاری برای آموزش اصول اخلاقی، استفاده شوند.
Sari S, Sajadi S A, Farsi Z. Comparison of the Effect of Teaching Moral Principles by Peer Education and Narrative Training on Moral Courage of Emergency Nurses in Selected Military Hospitals in Kermanshah. MCS 2024; 11 (4) :261-270 URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-687-fa.html
ساری سینا، سجادی سیده اعظم، فارسی زهرا. مقایسه تأثیر دو روش آموزش همتا و روایتگری بر شجاعت اخلاقی پرستاران بخش اورژانس بیمارستان های منتخب نظامی در کرمانشاه. علوم مراقبتی نظامی. 1403; 11 (4) :261-270