:: دوره 2، شماره 4 - ( مجله علوم مراقبتی نظامی 1394 ) ::
جلد 2 شماره 4 صفحات 213-206 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثربخشی آموزش خودکنترلی هیجانی بر اختلالات سایکوفیزیولوژیکال پرستاران شهر تهران
حسین ابراهیمی مقدم1 ، سید حامد واحدی* 2
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، دانشکده روانشناسی، گروه روانشناسی.
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن .
چکیده:   (16147 مشاهده)

مقدمه: جامعه پرستاری یکی از مشاغلی است که به واسطه رویارویی مداوم با شرایط پر استرس، از درجات ابتلا به مشکلات جسمی و روانی بیشتری برخوردار هستند. اختلالات سایکوفیزیولوژیکال آن دسته از اختلالات جسمانی را شامل میشود که دارای منشأ روانی است؛ بنابراین با کنترل هیجانات ناخوشایند و استرسها میتوان این عوارض را بهبود بخشید.

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش خودکنترلی بر اختلالات سایکوفیزیولوژیکال پرستاران انجام گرفته است.

مواد و روشها: روش پژوهش به صورت نیمه تجربی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل کلیه پرستاران شاغل شهر تهران در سال 1393 است که نمونه مورد پژوهش، شامل 68 نفر، از پرستاران یک بیمارستان منتخب است که به روش نمونه گیری در دسترس برآورد شدهاند. از این تعداد، 30 نفر از افرادی که در پرسشنامه سلامت عمومی نمره بیشتر از 23 (نقطه برش) را کسب کردند، در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه هوش هیجانی بار- آن و به منظور جمعآوری اطلاعات مربوط به اختلالات سایکوفیزیولوژیکال، پرسشنامه سلامت عمومی بود. آموزش خود کنترلی در قالب 7 جلسه 60 دقیقهای، هر 15 روز یک بار به گروه آزمایش ارائه شد. یافتههای پژوهش نیز با روشهای آمار توصیفی و استنباطی تحلیل کواریانس از طریق نرمافزار SPSS نسخه 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافتهها: نتایج به دست آمده از آزمون تحلیل کواریانس، بیانگر تأثیر آموزش خودکنترلی بر بهبود اختلالات سایکوفیزیولوژیکال بود (0001/0P<). به طوری که علائم اختلال، بین گروه آزمایش و کنترل دارای تفاوت معناداری بود.

بحث و نتیجهگیری: با توجه به اینکه پرستاران در مواجهه مداوم با شرایط پر استرس هستند، آموزش مهارتهای خودکنترلی هیجانی برای این گروه شغلی، حائز اهمیت است. از این رو آموزش خودکنترلی به عنوان یکی از مهارتهای کاربردی به منظور بهبود علائم اختلالات سایکوفیزیولوژیکال پرستاران، پیشنهاد میشود.

واژه‌های کلیدی: آموزش خودکنترلی، اختلالات سایکوفیزیولوژیکال، پرستار.
متن کامل [PDF 475 kb]   (4201 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/9/16 | پذیرش: 1394/10/19 | انتشار: 1394/12/18
فهرست منابع
1. Nasehi A. Prevalence of mental disorder 2013 [cited 2013 May 07]. Available from: http://www.medcare.behdasht.gov.ir/index.aspx?Sited=312&pageid=35122&newsview=6254. [Article]
2. Sarason I, Sarason B. Abnormal psychology. New York: Prentice-Hall Press; 2005.
3. Sadock B, Sadock V. Concise textbook of clinical psychiatry. New York: Lippincott Williams & Wilkins; 2008.
4. RosenHan D, Seligman M. Abnormal psychology. . New York: W. W. Norton & Company; 2000.
5. Piquette D, Reeves S, LeBlanc VR. Stressful intensive care unit medical crises: How individual responses impact on team performance. Crit Care Med. 2009;37:1251-5. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19242320 [PubMed]
6. Khaghanizade M, Siratinir M, Abdi F, Kaviani H. [Assessing of mental health level of employed nurses in educational hospitals affiliated to Tehran medical science university0. J Fundament Menta Health. 2006;8:141-8.
7. Davis M. Test your EQ: Find out how emotionally intelligent you really are. New York: Weekly; 2005.
8. Rash JA, Prkachin KM. Cardiac vagal reactivity during relived sadness is predicted by affect intensity and emotional intelligence. Biol Psychol. 2013;92:106-13. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23182876 [PubMed]
9. Bar-On R, Parker J. The handbook of emotional intelligence: Theory, development, assessment, and application at home, school, and in the workplace. San Francisco: Jossey-Bass; 2000.
10. Mohammadamini Z, Narimani M, Taravosha B, Nasser Sobhi G. [Relation between emotional intelligence with self-efficacy and mental health and comparison in honor and ordinary student]. Knowledge Res Psychol. 2008;35:107-22.
11. Denson T, Capper M, Friesemegan O. Self-control training decreases aggression response provocation aggressive individual. . J Res Personal. 2011;45:252-4.
12. Oskouei F. Number of nurses in Iran 2012 Jun 8 2012. Available from: http://www.dn.Behdasht.gov.ir/index.aspx?siteid=329&pageid=41399. [Article]
13. Dehshiri Q. [Norms of Bar-on emotional intelligence test on student in Tehran University]. Tehran: Tabatabaei Univ; 2003.
14. Shams Abadi R. [Norms and study of factorial structure of Bar-on emotional intelligence questioner in high school student in Mashhad]. Tehran: Tehran Institute of psychiatry; 2004.
15. Kafi M, Bolhari J, Peiravi H. [Study of relation of educational progression and mental health of University student]. Think Behav. 1993;3:59-66.
16. Haghighati J, Attari Y, Sina Rahimi A, Soleimani Nia L. [Relation of tenacity and its components with mental health of undergraduate male student of Ahvaz University]. J Edu Sci Psychol. 2000;6:1-18.
17. Hoseini R. Study of prevalence of mental disorder in adolescent between 15-25 in rural zone of Taleghan in Tehran. Tehran: Iran Med Sci Univ; 1996.
18. Khodayarifard M, Sadeghi K, Abedini Y. [Cognitive-behavior family therapy combined with chiropractic in treatment of psychosomatic disorder]. Res Psychol Health. 2007;1:5-15.
19. Yaghoubi N, Nasr M, Shahmohammadi D. [Epidemiological study of mental disorder in urban and rural zone of some\\\'e sara]. Think Beh. 1996;1:55-6.
20. Zaheri Abdevand F. [Study of relation occupational satisfaction and psychosomatic disorder]. Edu Sci. 2006;48:26-8.
21. Henningsen P, Zipfel S, Herzog W. Management of functional somatic syndromes. Lancet. 2007;369:946-55. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17368156 [PubMed]



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 4 - ( مجله علوم مراقبتی نظامی 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها