:: دوره 3، شماره 3 - ( علوم مراقبتی نظامی 1395 ) ::
جلد 3 شماره 3 صفحات 203-192 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و پیاده سازی چک لیست ارزشیابی فعالیت‌های آموزشی فراگیران
زهرا فارسی*
دکترای تخصصی پرستاری، دانشیار، ایران، تهران، دانشگاه علوم پزشکی آجا،دانشکده پرستاری، گروه بهداشت جامعه.
چکیده:   (16113 مشاهده)

مقدمه: با توجه به اهمیت کلیدی آزمونها در دستیابی به کیفیت بهینه فرآیندهای آموزشی و نقش اساسی آنها در ایجاد تغییرات مطلوب در سطح دانش، نگرش و عملکرد فراگیران نسبت به فرایندهای آموزشی از جمله آموزش به بیمار سبب شد تا تدوین و پیاده سازی ابزاری که دید جامعی در خصوص ارزیابی فراگیران داشته باشد و نهایتاً منجر به بهبود عملکرد آنان در عرصههای مختلف شود، امری ضروری به نظر رسد.

هدف: هدف از این مطالعه طراحی و پیاده سازی چک لیست ارزشیابی فعالیتهای آموزشی دانشجویان در درس آموزش به بیمار بود.

مواد و روشها: این مطالعه با رویکرد روششناسی در سالهای 94-1391 صورت پذیرفت. چک لیستی مشتمل بر 6 بعد جهت ارزشیابی فعالیتهای آموزشی فراگیران در درس آموزش به بیمار طراحی شد. روایی صوری و محتوای چک لیست مورد تأیید قرار گرفت. جهت تأیید پایایی ابزار از ضریب توافق بین ارزیابان استفاده شد. با استفاده از فرمول کاپا درجه توافق سئوالات بررسی شد؛ که بین 1-0/7 متغیر بود که حاکی از توافق بالای بین دو ارزیاب بود. جهت تائید ثبات درونی ابزار از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که برای هر حیطه و کل چک لیست بالاتر از 0/8 بود.

یافتهها: ابعاد اصلی چک لیست شامل بررسی کیفیت طرح درس جهت آموزش به فراگیران (دانشجویان، بیماران و مددجویان) (15 گویه)؛ کیفیت ارائه سخنرانی (17 گویه)؛ کیفیت روشهای نوین تدریس یا ایفای نقش (10 گویه)؛ کیفیت سناریوی آموزشی (6 گویه)؛ کیفیت کار گروهی فراگیران (8 گویه)؛ کیفیت وسایل کمک آموزشی [اسلایدهای تهیه شده در نرمافزار پاورپوینت (12 گویه)، پوستر، پمفیلت، بوکلت (16 گویه) و کیفیت شبکههای اجتماعی مجازی (وبلاگ، تلگرام، اینستاگرام) (16 گویه) ] مورد استفاده در روند آموزش توسط فراگیران بود.

بحث و نتیجهگیری: داشتن دیدی کل نگر و جامع جهت تدوین ابزارهای ارزشیابی فعالیتهای آموزشی فراگیران میتواند گامی مؤثر در راستای رسیدن به اهداف آموزشی باشد. انجام مطالعات بیشتر با استفاده از ابزار طراحی شده در سایر محیطهای آموزشی و بررسی تعمیم پذیری آن پیشنهاد میشود.

واژه‌های کلیدی: ابزار، آموزش، ارزشیابی، ارزیابی، فعالیت‌های آموزشی، عملکرد، چک لیست، فراگیران.
متن کامل [PDF 294 kb]   (7605 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/5/19 | پذیرش: 1395/7/3 | انتشار: 1395/10/1



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 3 - ( علوم مراقبتی نظامی 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها