:: دوره 4، شماره 3 - ( علوم مراقبتی نظامی 1396 ) ::
جلد 4 شماره 3 صفحات 213-220 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه دو روش آموزش سخنرانی و چند رسانه‌ای بر رفتار بهداشتی دهان و دندان دانش آموزان شهر تهران
فاطمه اندرخورا 1، محمدرضا بحرانی2 ، اعظم گودرزی3
1- ایران، عسلویه، دانشگاه مرکز بین الملل عسلویه، دانشکده روانشناسی، گروه روانشناسی.
2- ایران، عسلویه، دانشگاه پیام نور، گروه روانشناسی
3- ایران، تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم پزشکی.
چکیده:   (3368 مشاهده)
مقدمه: آموزش یکی از روشهای افزایش آگاهی، ایجاد نگرش و عملکرد صحیح در دانش آموزان است و انتخاب روشهای آموزشی مؤثر از جمله اهداف و عناصر اصلی در برنامهریزیهای آموزشی محسوب میشود.
هدف: هدف از این مطالعه مقایسه دو روش آموزشی سخنرانی و چند رسانهای بر رفتار بهداشتی دهان و دندان دانش آموزان شهر تهران میباشد.
مواد و روشها: مطالعه حاضر از نوع مداخلهای نیمه تجربی است و جامعه آماری آن شامل کلیه دانش آموزان پایه سوم ابتدایی مدارس منطقه 14 آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 95-94 میباشد. حجم نمونه با روش نمونهگیری تصادفی ساده، 90 نفر تعیین گردید. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته، با آلفا کرونباخ 0/8 بود. این پرسشنامه که شامل 27 سؤال برای دانش آموزان (7 سؤال آگاهی، 7 سؤال نگرش و 3 سؤال عملکرد مابقی دموگرافیک) بود، قبل و بعد از آموزش در اختیار نمونهها قرار گرفت. برای آنالیز دادهها از نرمافزار SPSS نسخه 24 و آزمونهای آماری تی مستقل و آنوا در سطح معناداری 0/05 استفاده گردید.
یافتهها: در گروه سخنرانی میزان آگاهی بلافاصله و یک ماه بعد از مداخله به ترتیب (0/25 ± 2/93) و (0/00 ± 3)، نگرش (0/25 ± 2/93) و (0/00 ± 3)، عملکرد (0/58 ± 2/66) و (0/59 ± 2/30) افزایش یافت که از نظر آماری معنادار نیست (0/05P>). در گروه چند رسانهای بلافاصله بعد از مداخله میزان آگاهی (0/00 ± 3)، نگرش (0/00 ± 3) و عملکرد (0/3 ± 2/90) بود. همچنین میزان نگرش (0/00 ± 3) و عملکرد (0/00 ± 3) یک ماه بعد از آن هم افزایش یافت که از نظر آماری معنیدار میباشد (0/05P>). تغییر میزان عملکرد نیز یک ماه بعد از مداخله در گروه چند رسانهای (0/57+) نسبت به گروه سخنرانی، از نظر آماری معنادار و بیشتر بود (0/05P>).
بحث و نتیجهگیری: یافتهها نشان میدهد که نه تنها آموزش در ارتقای رفتار بهداشت دهان و دندان مؤثر میباشد، بلکه نوع آموزش در ارتقای آن نقش بسزایی دارد. به طوری که در همه مراحل روش آموزشی چند رسانهای از روش سخنرانی مؤثرتر بود.
 
واژه‌های کلیدی: آگاهی، سخنرانی، عملکرد، نگرش، نمایش فیلم ویدیویی.
متن کامل [PDF 300 kb]   (496 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۲/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۶/۸/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۳
فهرست منابع
1. Ajami B, Shabzendehdar M, Asadollahi A. Evaluation of oral health knowledge, attitude and behaviour of employees in Mashhad health centers No 1, 2 and 3 in 2006. J Mashhad Dent Sch. 2008;32(1):37-40.
2. Riley JL, 3rd, Gilbert GH, Heft MW. Dental attitudes: proximal basis for oral health disparities in adults. Community Dent Oral Epidemiol. 2006;34(4):289-98. [DOI:10.1111/j.1600-0528.2006.00280.x]
3. Casamassimo PS, Thikkurissy S, Edelstein BL, Maiorini E. Beyond the dmft: the human and economic cost of early childhood caries. J Am Dent Assoc. 2009;140(6):650-7. [DOI:10.14219/jada.archive.2009.0250] [PMID: 19491160]
4. Ajayia EO, Ajayi YO. Attitudes to malocclusion in a Nigerian school population. J Med Biomed Res. 2006;5(1):16-23.
5. Razi T, Shamsi M, Khorsandi M, Roozbehani N, Ranjbaran M. [Knowledge, attitude and practice of mothers with regard to the warning signs of respiratory infections and diarrhea in children below the age of five in Arak in 2014]. J Educ Commun Health. 2015;1(4):43-50. [DOI:10.20286/jech-010443]
6. Bayat F, Karimi-Shahanjarini A, Bashirian S, Faradmal J. [Assessment of Dental Care and its Related Barriers in Pregnant Women of Hamadan City]. J Educ Commun Health. 2016;3(1):20-7. [DOI:10.21859/jech-03013]
7. Vargas EA. The triad of science foundations, instructional technology, and organizational structure. Span J Psychol. 2004;7(2):141-52. [DOI:10.1017/S1138741600004844] [PMID: 15581235]
8. Vakili M, Rahaei Z, Nadrian H, Yarmohammadi P. Determinants of oral health behaviors among high school students in Shahrekord, Iran based on Health Promotion Model. J Dent Hyg. 2011;85(1):39-48. [PMID: 21396262]
9. Morowatisharifabad M, Shirazi KK. Determinants of oral health behaviors among preuniversity (12th-grade) students in Yazd (Iran): an application of the health promotion model. Fam Community Health. 2007;30(4):342-50. [DOI:10.1097/01.FCH.0000290546.33328.76]
10. Mohamad Khah F, Amin Shekravi F, Faghih Zadeh S, Babaee Haidar Abadi A, Kazem Begi F, Maghsodi R. [Comparison of two methods of dental health education lectures and film screenings on knowledge, attitude and practice of students]. J Ilam Univ Med Sci. 2013;20(5):43-50.
11. Goodarzi A, Heidarnia A, Niknami S, Heidarnia M. Efficacy of Educational Film for Enhancing Oral Health Knowledge, Attitude and Performance of Elementary Students. Shahid Beheshti Univ Dent J. 2014;32(4):197-201.
12. Kasmaei P, Amin Shokravi F, Hidarnia A, Hajizadeh E, Atrkar-Roushan Z. [Survey of Predictive Factors on Brushing Behavior According to the Three Main Motivational Constructs Among Female Students of Primary Schools]. J Guilan Univ Med Sci. 2014;23(91):16-22.



XML   English Abstract   Print



دوره 4، شماره 3 - ( علوم مراقبتی نظامی 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها