:: دوره 4، شماره 4 - ( علوم مراقبتی نظامی 1396 ) ::
جلد 4 شماره 4 صفحات 257-249 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر برنامه انگیزشی اخلاق بر حساسیت اخلاقی پرستاران بیمارستانهای نظامی
معصومه حسینی1 ، منیره عبادی* 2، زهرا فارسی3
1- دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری نظامی، ایران، تهران، دانشگاه علوم پزشکی آجا، دانشکده پرستاری.
2- کارشناسی ارشد پرستاری، مربی، ایران، تهران، دانشگاه علوم پزشکی آجا، دانشکده پرستاری، گروه پرستاری نظامی
3- دکترای تخصصی پرستاری (آموزش داخلی- جراحی)، دانشیار، ایران، تهران، دانشگاه علوم پزشکی آجا، دانشکده پرستاری، گروه بهداشت جامعه.
چکیده:   (8349 مشاهده)
مقدمه: آموزش اخلاق میتواند بر حساسیت اخلاقی تأثیر بگذارد، هر چه آموزش به صورت عینیتر و با ارائهی مثال و مطالعهی موردی و با استفاده از وسایل کمک آموزشی همراه باشد، میزان حساسیت اخلاقی را بیشتر تحت تأثیر قرار میدهد.
هدف: این مطالعه با هدف بررسی تأثیر برنامه انگیزشی اخلاق بر حساسیت اخلاقی پرستاران بیمارستانهای نظامی مشهد انجام شده است.
مواد و روش: این پژوهش یک مطالعهی نیمه تجربی بوده که در سال 1396 انجام شده است. دو بیمارستان منتخب نظامی مشهد به صورت تخصیص غیر تصادفی و واحدهای مورد پژوهش، 20 پرستار در هر بیمارستان با استفاده از روش تصادفی ساده انتخاب شدند. پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه حساسیت اخلاقی هان (Han Moral Sensitivity Questionnaire) در سه نوبت (قبل، بلافاصله و یک ماه بعد از مداخله) توسط پرستاران تکمیل شد. برنامه انگیزشی اخلاق در دو روز متوالی برای گروه آزمون انجام شد و در گروه کنترل مداخلهای انجام نشد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نسخه 16 نرم افزار SPSS و آزمونهای آماری توصیفی (میانگین، انحراف معیار، فراوانی نسبی و فراوانی مطلق) و آمار تحلیلی (آزمونهای تی مستقل، تی زوج، آزمون دقیق فیشر، من ویتنی یو، کای اسکوار و انوای اندازههای تکراری) استفاده شد.
یافتهها: میانگین نمره حساسیت اخلاقی قبل از مداخله در گروه آزمون 344/10±60/60 و گروه کنترل 837/14±65/59 از نمره کل 100 بود (178/0P=). نمره حساسیت اخلاقی در گروه آزمون بلافاصله پس از مداخله 606/5±80/75 و نمره گروه کنترل 25/14±40/60 بود، که اختلاف معنیدار در دو گروه مشاهده شد (001/0P<). نمره حساسیت اخلاقی در مرحله یک ماه بعد از مداخله در گروه آزمون 21/6±85/73 و در گروه کنترل 19/14±10/60 بود، که اختلاف معنیدار بود (001/0P=). نمره حساسیت اخلاقی در گروه آزمون در سه مرحله دارای اختلاف معنیدار (0001/0P<) و در گروه کنترل بدون اختلاف معنیدار بود (290/0P=).
بحث و نتیجهگیری: مطالعهی حاضر نشان داد برنامهی انگیزشی اخلاق که ترکیبی از سخنرانی، بحث گروهی، نمایش فیلم و ایفای نقش بود بر حساسیت اخلاقی پرستاران مؤثر بود، لذا، پژوهشگران پیشنهاد میکنند که جلسات آموزش اخلاق پرستاری در دورههای آموزش ضمن خدمت برای پرستاران گنجانده شود.
 
کد :IRCT IRCT2017082823446 N14
واژه‌های کلیدی: آموزش، اخلاق، پرستاران، حساسیت اخلاقی.
متن کامل [PDF 435 kb]   (1931 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/7/10 | پذیرش: 1396/9/18 | انتشار: 1397/2/16
فهرست منابع
1. Karimi Noghondar M, Tavakoli N, Borhani F, Mohsenpour M. Ethical sensitivity: A comparison between the nursing students and nurses of Azad University. Iranian J Med Ethics Hist Med. 2016;8(5):69-76.
2. Imanifar N, Seyedin AV, Afshar L, Sharifzadeh G. Comparison effect of teaching ethical principles using narrative ethics and lecture on the morl sensitivity of nurses. Med Ethics J. 2015;9(31):95-125.
3. Baghaei R, Zareh H, Aminolshareh S, Moradi Y. The ethical sensitivity of nurses in decision making in Ayatollah Taleghani Hospital, 1391. J Urmia Nurs Midwifery Fac. 2014;11(11):900-6.
4. Ranjbaran M, Vakilian K, Tajik R, Almasi-Hashiani A. Nursing’s code of ethics: a survey of respecting the code among nursing students. Iranian J Med Ethics Hist Med. 2014;6(6):45-55.
5. Mahdaviseresht R, Atashzadeh-Shoorideh F, Borhani F. Correlation between moral sensitivity and moral courage in nurses of selected hospitals affiliated to Tabriz University of Medical Sciences in 2014. Iranian J Med Ethics Hist Med. 2015;8(3):27-39.
6. Izadi A, Imani H, Noughabi F, Hajizadeh N, Naghizadeh F. Moral sensitivity of critical care nurses in clinical decision making and its correlation with their caring behavior in teaching hospitals of Bandar Abbas in 2012. Iranian J Med Ethics Hist Med. 2013;6(2):43-56.
7. Borhani F, Alhani F, Mohammadi I, Abbaszadeh A. Professional nursing ethics: it's development and challenges. Iranian J Med Ethics Hist Med. 2009;2(3):27-38.
8. Hassanpoor M, Hosseini M, Fallahi Khoshknab M, Abbaszadeh A. Evaluation of the impact of teaching nursing ethics on nurses' decision making in Kerman social welfare hospitals in 1389. Iranian J Med Ethics Hist Med. 2011;4(5):58-64.
9. Baykara ZG, Demir SG, Yaman S. The effect of ethics training on students recognizing ethical violations and developing moral sensitivity. Nurs Ethics. 2015;22(6):661-75. DOI: 10.1177/0969733014542673 PMID: 25096245 [DOI] [PubMed]
10. Borhani F, Alhani F, Mohammadi E, Abbaszadeh A. Professional Ethical Competence in nursing: the role of nursing instructors. Iranian J Med Ethics Hist Med. 2010;3.
11. Bijani M, Moradi H, Karami G. Studying the concept and place of motivation in adult education programs. Work Commun. 2011;132(1):100-18.
12. Borhani F, Abaszadeh A, Sabzevari S, Dehestani M. The Effect Of Workshop And Fallow-up On Ethical Sensitivity Of Nurses. Med Ethics Q. 2012;6(21):24-31.
13. Abbaszadeh A, Borhani F, Nematollahi L. The comparison of the level of moral sensitivity in nursing students and nursing staffs in Kerman in 2010. Med Ethics J. 2016;4(12):39-54.
14. Ebadi M, Mousavi S, Sharififar S. Converting a Nursing Student to Ethical Nurse with an Educational Shortcut called Critical Review of Film. 9th Martyr Motahhari Educational Festival; Tehran: Iran2016. p. 73-81.
15. Sadrollahi A, Khalili Z. A survey of professional moral sensitivity and associated factors among the nurses in west Golestan province of Iran. Iranian J Med Ethics Hist Med. 2015;8(3):50-61.
16. Kirilmaz H, Akbolat M, Kahraman G. A Research about the Ethical Sensitivity of Healthcare Professionals. Int J Health Sci. 2015;3(3). DOI: 10.15640/ijhs.v3n3a7 [DOI]
17. Masoumi M, Ganjoo T, Tazesh A. Necessity of teaching ethics in developing the sensitivity of professional ethics for nursing students. Iranian J Med Ethics Hist Med. 2012;5(3):71-92.
18. Lutzen K, Blom T, Ewalds-Kvist B, Winch S. Moral stress, moral climate and moral sensitivity among psychiatric professionals. Nurs Ethics. 2010;17(2):213-24. DOI: 10.1177/0969733009351951 PMID: 20185445 [DOI] [PubMed]
19. Ertug N, Aktas D, Faydali A, Yalçin O. Ethical sensitivity and related factors of nurses working in the hospital settings. Acta Bioethica. 2014;20(2):265-70. DOI: 10.4067/s1726-569x2014000200014 [DOI]
20. Borhani F, Abbas Zadeh A, Mohsenpoor M. Understanding Nursing Students From Occupational Ethics Sensitivity Barriers: A Case Study. Med Ethics Q. 2011;5(15):83-104.

Clinical trials code: IRCT2017082823446N14



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 4 - ( علوم مراقبتی نظامی 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها