:: دوره 4، شماره 4 - ( علوم مراقبتی نظامی 1397 ) ::
جلد 4 شماره 4 صفحات 281-287 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ارتباط بین هوش اخلاقی و ویژگی‌های جمعیت شناختی پرستاران بخش مراقبت‌های ویژه
یاسر سعید1، عفت آفاقی 2، زینب تابانژاد3، محمد نجفلو1
1- ایران، تهران، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، دانشکده پرستاری.
2- ایران، تهران، دانشگاه علوم پزشکی آجا، دانشکده پرستاری، گروه داخلی-جراحی.
3- ایران، تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران.
چکیده:   (2366 مشاهده)
مقدمه: هوش اخلاقی به توانایی تشخیص درست از غلط، انتخاب درست و درنهایت رفتار مبتنی بر اخلاق اطلاق میشود. هوش اخلاقی به عنوان عامل مؤثر در افزایش تعهد، مسئولیت پذیری، عملکرد مطلوب و تحقق اهداف سازمان محسوب میشود. لنیک و کیل (Lennick and Kiel) ساختار هوش اخلاقی را شامل چهار مؤلفه اصلی درستکاری، مسئولیتپذیری، بخشش و همدلی عنوان میکنند که برای موفقیت مداوم سازمانی و شخصی ضروری است؛ بنابراین اعمال افراد با هوش اخلاقی بالا، پیوسته با ارزشها و عقایدشان هماهنگ است، عملکرد بالایی دارند و همیشه کارها را با اصول اخلاقی پیوند میدهند. پرستاران نیز به خاطر نفوذ در خدمات بهداشتی- درمانی و قبول مسئولیتهای عظیم، مسئول پذیرش عملکردهای خود میباشند.
هدف: این مطالعه با هدف تعیین ارتباط میان هوش اخلاقی و ویژگیهای جمعیت شناختی در پرستاران بخشهای مراقبت ویژه انجام شد.
مواد و روشها: در یک مطالعه مقطعی (توصیفی- تحلیلی)، تعداد 267 پرستار شاغل در بخشهای مراقبت ویژه بیمارستانهای شهر تهران در سال 1392 به روش نمونهگیری در دسترس وارد مطالعه شدند و از نظر هوش اخلاقی مورد بررسی قرار گرفتند. جهت جمعآوری دادهها از نسخه فارسی پرسشنامه هوش اخلاقی لنیک و کیل که روایی و پایایی آن مورد تائید قرار گرفته است؛ استفاده شد. سپس دادهها با نرمافزار SPSS نسخه 18 و با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی مورد تحلیل قرار گرفتند. 0/05P< به عنوان سطح معنیدار در نظر گرفته شد.
یافتهها: تعداد کل نمونهها 267 نفر بودند که در محدودهی سنی 50-20 سال قرار داشتند. از این تعداد 65/54 درصد زن بودند و اکثریت واحدهای پژوهش، متأهل (73/78 درصد) و دارای سطح تحصیلات کارشناسی (80/52 درصد) بودند. آزمونهای آماری نشان دادند که هوش اخلاقی بیشتر پرستاران در حد متوسط (62/9%) 168 بود. همچنین بین متغیرهای جنس (0/006P=)، سطح تحصیلات (0/004P=) و میزان ساعات اضافه کار (0/004P=) با هوش اخلاقی پرستاران بخش مراقبتهای ویژه ارتباط آماری معناداری وجود داشت و بین متغیرهای سن (0/01P=)، سابقهی کار (0/09P=) و وضعیت تأهل (0/3P=) ارتباط آماری معناداری وجود نداشت.
بحث و نتیجهگیری: با توجه به ماهیت حرفه پرستاری و با تکیه بر یافتههای این پژوهش، ارائه راهکار مناسب در زمینه چینش نیروها، برگزاری کارگاههای اخلاق ضمن خدمت، جذب و حفظ پرستاران واجد شرایط و انجام مطالعات مداخلهای در این زمینه جهت ارتقاء هوش اخلاقی و در نهایت موفقیت سازمان نظام سلامت پیشنهاد میشود.
 
واژه‌های کلیدی: بخش مراقبت‌های ویژه، پرستار، هوش اخلاقی.
متن کامل [PDF 365 kb]   (270 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۸/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۱/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۷/۱/۲۹
فهرست منابع
1. Bahrami MA, Asami M, Fatehpanah A, Dehghani Tafti A, Ahmadi Tehrani G. Moral intelligence status of the faculty members and staff of the Shahid Sadoughi University of Medical Sciences of Yazd. Iranian J Med Ethics Hist Med. 2012;5(6):81-95.
2. Flite CA, Harman LB. Code of ethics: principles for ethical leadership. Perspect Health Inf Manag. 2013;10(Winter):1d. PMID: 23346028 [PubMed]
3. M B. The step-by-step plan to building moral intelligence. Nurturing Kids Heart& Souls. National Educator Award, National council of Selfesteem: Jossey-Bass. San Francisco: National Educator Awards, National Council of Self Steam; 2005.
4. Lennick D, Kiel F. Moral intelligence: Enhancing business performance and leadership success in turbulent times: Pearson Prentice Hall; 2011.
5. Moghadas M. Investigate of relationship between moral intelligence and distress tolerance in Isfahan staff. Int J. 2013;2(2):2307-27.
6. Beheshtifar M, Esmaeli Z, Moghadam MN. Effect of moral intelligence on leadership. Eur J Econ Fin Adm Sci. 2011;43(1):6-11.
7. Mokhtaripour M. Relationship between Moral Intelligence and the Team Leadership in Administrators from Faculty MembersPoint of View at the Medical Sciences University of Isfahan 2008-2009. J Health Adm. 2009;12(36):61-9.
8. Mohammadi S, Nakhaei N, Borhani F, Roshanzadeh M. Moral intelligence in nursing: a cross-sectional study in East of Iran. Iranian J Med Ethics Hist Med. 2013;6(5):57-66.
9. Abasszadeh A. Design and evaluation of nurses ethical practice mode. Tebb-va-Tazkieh. 2002;47(1):59-66.
10. 10. Parsons S, Barker PJ, Armstrong AE. The teaching of health care ethics to students of nursing in the UK: a pilot study. Nurs Ethics. 2001;8(1):45-56. DOI: 10.1177/096973300100800106 PMID: 16010908 [DOI] [PubMed]
11. Park M, Jeon SH, Hong HJ, Cho SH. A comparison of ethical issues in nursing practice across nursing units. Nurs Ethics. 2014;21(5):594-607. DOI: 10.1177/0969733013513212 PMID: 24449700 [DOI] [PubMed]
12. Stapleton P, Henderson A, Creedy DK, Cooke M, Patterson E, Alexander H, et al. Boosting morale and improving performance in the nursing setting. J Nurs Manag. 2007;15(8):811-6. DOI: 10.1111/j.1365-2934.2007.00745.x PMID: 17944606 [DOI] [PubMed]
13. Donkor NT, Andrews LD. Ethics, culture and nursing practice in Ghana. Int Nurs Rev. 2011;58(1):109-14. DOI: 10.1111/j.1466-7657.2010.00852.x PMID: 21281302 [DOI] [PubMed]
14. Amini M, Rahimi H. A survey on moral intelligence in engineering college at the University of Kashan. Iran Eng Educ J. 2015;17(66):1.
15. Arshiha MS, Talari KL, Noghani F, Sedghi Goyaghaj N, Taghavi Larijani T. The Relationship between moral intelligence and communication skills among nursing students. Iranian J Med Ethics Hist Med. 2016;9(3):44-54.
16. Nehrir B, Saeid Y, Ebadi A, Najafloo M, Khoshab H, Mahmoodi H, et al. A comparison of the moral intelligence of nurses in civilian and military hospitals. Iranian J Med Ethics Hist Med. 2015;7(6):59-68.
17. Amini M, Rahimi M, Godali H, Montazer M. A study the status of moral intelligence in nurses across Kashan hospitals in 2015. J Educ Ethics Nurs. 2015;4(1):59-66.
18. Arredondo Rucinski D, Bauch PA. Reflective, ethical, and moral constructs in educational leadership preparation: effects on graduates' practices. J Educ Adm. 2006;44(5):487-508.
19. Wimalasiri JS. Moral reasoning capacity of management students and practitioners: an empirical study in Australia. J Manage Psychol. 2001;16(8):614-34.
20. Langlois L, Lapointe C. Ethical leadership in Canadian school organizations: Tensions and possibilities. Educ Manage Adm Leadersh. 2007;35(2):247-60.
21. Yousefi P, Heshmati H. Moral intelligence and its position in nursing profession. Dev Strat Med Educ. 2015;2(2):65-73.



XML   English Abstract   Print



دوره 4، شماره 4 - ( علوم مراقبتی نظامی 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها