:: دوره 6، شماره 3 - ( علوم مراقبتی نظامی 1398 ) ::
جلد 6 شماره 3 صفحات 237-228 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ارتباط بین سواد سلامت الکترونیک و سلامت عمومی دانشجویان یک دانشگاه علوم پزشکی نظامی
مهدی عیسی زاده1 ، زهرا سادات اسدی* 2، عاطفه جمشیدیان3 ، رضا خادمی قشلاق4
1- دانشجوی دکتری حرفه ای پزشکی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.
2- دکترای آموزش و ارتقای سلامت، استادیار، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران (*نویسنده مسئول).
3- دانشجوی کارشناسی پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.
4- دانشجوی کارشناسی اتاق عمل، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.
چکیده:   (3335 مشاهده)

مقدمه: کسب سواد سلامت الکترونیک نیازمند ترکیبی از مهارت‌های بهداشتی، اطلاعاتی، دانشی، رایانه و سواد استفاده از اینترنت می‌باشد. ارتقای توان علمی، عملی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان در گرو وجود سلامت عمومی مطلوب است.
هدف: این مطالعه با هدف بررسی ارتباط بین سواد سلامت الکترونیک و سلامت عمومی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آجا در سال 1397 انجام شد.
مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر یک بررسی مقطعی (توصیفی - تحلیلی) بر روی 305 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آجا به روش نمونه‌گیری آسان در سال 1397 بود. ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه سواد سلامت الکترونیک و پرسشنامه سلامت عمومی (28GHQ-) بوده و توسط دانشجویان تکمیل شد. از آزمون همبستگی اسپیرمن به منظور ارزیابی ارتباط متغیرهای تحقیق و از آزمون‌های یو من ویتنی و کروسکال والیس به منظور مقایسه گروه­های مختلف استفاده شد. از نرم‌افزار SPSS نسخه 23 جهت تحلیل داده­ها استفاده و سطح معنی‌داری کمتر از 0/05 در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: میانگین نمره سواد سلامت الکترونیک دانشجویان (5/90) 28/15 و میانگین نمره سلامت عمومی دانشجویان برابر با (16/67) 27/24 بود. با توجه به اینکه طبق پرسشنامه سلامت عمومی کسب نمره پایین‌تر بر وضعیت سلامت عمومی بهتر دلالت دارد، بین نمره سلامت عمومی دانشجویان با میزان سواد سلامت الکترونیک آنان همبستگی معنی‌دار و معکوسی مشاهده شد (0/015 P=، 0/139-r=). ارتباط معنی‌داری بین سواد سلامت الکترونیک و خرده مقیاس­های وضعیت جسمانی، اضطراب و بی‌خوابی و عملکرد اجتماعی مشاهده نشد اما سواد سلامت الکترونیک دانشجویان با خرده مقیاس افسردگی همبستگی معنی‌دار و معکوسی داشت (0/001 P=، 0/198-r=).
بحث و نتیجه‌گیری: سلامت عمومی بهتر با سواد سلامت الکترونیک بالاتر همراه بود. دانستن این ارتباط در بهبود وضعیت سلامت عمومی دانشجویان مؤثر است و به نظر می­رسد انجام اقداماتی که سبب افزایش سواد سلامت الکترونیک دانشجویان گردد موجب بهبود وضعیت سلامت عمومی آنان خواهد شد. مطالعات بیشتر در خصوص تأثیر گزاری هر کدام از عوامل بر یکدیگر پیشنهاد می­گردد.
 

واژه‌های کلیدی: سواد سلامت الکترونیک، سلامت عمومی، دانشجویان.
متن کامل [PDF 495 kb]   (1433 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/4/26 | پذیرش: 1398/7/7 | انتشار: 1398/10/10

 


فهرست منابع
1. Tubaishat A, Habiballah L. eHealth literacy among undergraduate nursing students. Nurse Educ Today. 2016;42:47-52. [DOI] [PubMed]
2. Park H, Lee E. Self-reported eHealth literacy among undergraduate nursing students in South Korea: a pilot study. Nurse Educ Today. 2015;35(2):408-13. [DOI] [PubMed]
3. Robb M, Shellenbarger T. Influential factors and perceptions of eHealth literacy among undergraduate college students. On-Line Journal of Nursing Informatics. 2014;18(3).
4. Eden K, Mann M, Miller G, Abraham S. Health Literacy and Use of Preventative Care of Female Undergraduate Nursing vs. Non-Nursing Students. International Journal of Studies in Nursing. 2017;3(1). [DOI]
5. Norman CD, Skinner HA. eHEALS: The eHealth Literacy Scale. J Med Internet Res. 2006;8(4):e27. [DOI] [PubMed]
6. Rootman I. Literacy and health in Canada: is it really a problem? Can J Public Health. 2003;94(6):405-7, 12. [PubMed]
7. Chan CV, Kaufman DR. A framework for characterizing eHealth literacy demands and barriers. J Med Internet Res. 2011;13(4):e94. [DOI] [PubMed]
8. Ghazimirsaeed S, Ghaemizade M. E-Health Literacy among Postgraduate Students in Tehran University of Medical Sciences, Iran, during 2015-2016. Health Inf Manage 2018;14(6):243-8.
9. Hosseini VJ. Community health nursing 1st ed. Tehran: Jameeh Negar; 2008.
10. Amini R, Soleymani F, Mohammadi N, Tapak L. Relationship between Communication Skills and General Health in Nursing Students of Hamadan University of Medical Sciences. J Educat & Community Health. 2018;5(2):36-44. [DOI]
11. Chung PJ, Chiou CJ, Chou FH. Relationships between health status, depression and cognitive functions of institutionalized male veterans. Arch Gerontol Geriatr. 2009;49(2):215-9. [DOI] [PubMed]
12. Sinha N, Singh B, Chhabra KG, Patil S. Comparison of oral health status between children with cerebral palsy and normal children in India: A case-control study. J Indian Soc Periodontol. 2015;19(1):78-82. [DOI] [PubMed]
13. Farin E, Ullrich A, Nagl M. Health education literacy in patients with chronic musculoskeletal diseases: development of a new questionnaire and sociodemographic predictors. Health Educ Res. 2013;28(6):1080-91. [DOI] [PubMed]
14. Namazi A. General health in nursing and midwifery students and its relationship with academic achievement. J Nursing Educat. 2015;4(3):11-8.
15. Thelwell RC, Lane AM, Weston NJV. Mood states, self-set goals, self-efficacy and performance in academic examinations. Personality and Individual Differences. 2007;42(3):573-83. [DOI]
16. Rasouli H, Abbasi Farajzadeh M, Tadayon A. Evaluation of e-Health Literacy and Its Predictor Factors among Patients Referred To a Military Hospital in Tehran, Iran, 2017. J Military Med. 2018;20(1):83-92.
17. Khodaveisi M, Baiat M, Amini R, Roshanaei G. The correlatlon of general and spiritual health of nursing students in hamedan University of medical sciences in 2016. Avicenna J Nurs & Midwif Care 2017;25(3):26-33. [DOI]
18. Soltani N. General Health Status of Nursing Students in AJA University of Medical Sciences. Military Caring Sciences. 2016;2(4):191-6. [DOI]
19. Efthymiou A, Middleton N, Charalambous A, Papastavrou E. The Association of Health Literacy and Electronic Health Literacy With Self-Efficacy, Coping, and Caregiving Perceptions Among Carers of People With Dementia: Research Protocol for a Descriptive Correlational Study. JMIR Res Protoc. 2017;6(11):e221. [DOI] [PubMed]
20. Kim KA, Kim YJ, Choi M. Association of Electronic Health Literacy With Health-Promoting Behaviors in Patients With Type 2 Diabetes: A Cross-sectional Study. Comput Inform Nurs. 2018;36(9):438-47. [DOI] [PubMed]
21. Bazm S, Mirzaei M, Fallahzadeh H, Bazm R. Validity and reliability of Iranian version of eHealth literacy scale. J Commun Health Res. 2016;5(2):121-30.
22. Park H, Cormier E, Gordon G, Baeg JH. Identifying Health Consumers' eHealth Literacy to Decrease Disparities in Accessing eHealth Information. Comput Inform Nurs. 2016;34(2):71-6; quiz 99. [DOI] [PubMed]
23. Sigfusdottir ID, Kristjansson AL, Allegrante JP. Health behaviour and academic achievement in Icelandic school children. Health Educ Res. 2007;22(1):70-80. [DOI] [PubMed]
24. Datar A, Sturm R, Magnabosco JL. Childhood overweight and academic performance: national study of kindergartners and first-graders. Obes Res. 2004;12(1):58-68. [DOI] [PubMed]
25. Taghavi S. Validity and reliability of the general health questionnaire (ghq-28) in college students of shiraz university. J psychology. 2002;5(4):381-98.
26. Goldberg DP, Hillier VF. A scaled version of the General Health Questionnaire. Psychol Med. 1979;9(1):139-45. [DOI] [PubMed]
27. Dashti S, Peyman N, Tajfard M, Esmaeeli H. E-Health literacy of medical and health sciences university students in Mashhad, Iran in 2016: a pilot study. Electron Physician. 2017;9(3):3966-73. [DOI] [PubMed]

Research code: 597453
Ethics code: IR.AJAUMS.REC.1397.109



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 3 - ( علوم مراقبتی نظامی 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها