[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاق نشر::
بانک‌ها و نمایه نامه‌ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
دسترسی آزاد

..
..
:: دوره 7، شماره 3 - ( علوم مراقبتی نظامی 1399 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 214-207 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط استرس آسیب ثانویه با انگیزش تحصیلی در فرزندان جانبازان استان مازندران
مرتضی حمزه1 ، حمید حجتی2 ، گلبهار آخوندزاده* 2
1- دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری، گروه پرستاری، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران.
2- دکترای پرستاری، استادیار، گروه پرستاری، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران.
چکیده:   (1944 مشاهده)
مقدمه: از مهمترین مشکلات برای افراد درگیر با جنگ، ابتلا به اختلال استرس پس از سانحه است که با پیامدهای غیرقابل پیش­ بینی یا مخرب و بلند مدت برای فرد آسیب­ دیده، خانواده وی و اجتماعی که در آن زندگی می­ کند همراه است. از آنجایی که اختلال استرس پس از سانحه به عنوان یک موضوع پر استرس در خانواده جانبازان شناخته شده است؛ بنابراین می­ تواند بر روی انگیزه تحصیلی فرزندان تأثیر بگذارد.
هدف: پژوهش حاضر به بررسی ارتباط استرس آسیب ثانویه با انگیزش تحصیلی در فرزندان جانبازان انجام شد.
مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع توصیفی همبستگی و بر روی 150 نفر از فرزندان جانبازان استرس آسیب ثانویه استان مازندران در سال 1397 با روش تصادفی ساده انجام شد. داده ­ها با استفاده از پرسشنامه مشخصات فردی، استرس آسیب ثانویه (STSS) و مقیاس انگیزش تحصیلی جمع­ آوری شد. داده ­ها با استفاده از نرم­ افزار SPSS نسخه 16 و آزمون­ های آماری توصیفی (جدول، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (تی زوج، تی مستقل و انکوا) در سطح معنی­ داری 0/01>P تجزیه تحلیل شد.
یافته­ ها: میانگین و انحراف معیار استرس آسیب ثانویه 13/9 ± 43/97 و انگیزش تحصیلی در فرزندان جانبازان 20/84±85/28 نشان داده بود، همچنین بین اختلال استرس پس نیابتی با انگیزه پیشرفت تحصیلی ارتباط معنی ­داری وجود نداشت (0/15=P).
بحث و نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج به دست آمده، استرس آسیب ثانویه با انگیزش تحصیلی فرزندان جانبازان ارتباط معنی­داری نداشته است. لذا، آموزش شیوه ­های افزایش انگیزه پیشرفت تحصیلی در جهت مقابله با استرس آسیب ثانویه توصیه می­گردد.
واژه‌های کلیدی: استرس پس نیابتی ثانویه، انگیزش تحصیلی، فرزندان جانبازان
متن کامل [PDF 394 kb]   (518 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/11/19 | پذیرش: 1399/4/28 | انتشار: 1399/10/10
فهرست منابع
1. Zamani S, Veisani Y, Mohamadian F, Kikhavani S. The Prevalence of Posttraumatic Stress Disorder (PTSD) in People who Experienced Imposed War by Iraq on Iran in Ilam in 2016: Cross- Sectional Study. J Military Med. 2018;20(4):412-20.
2. Andersson P. Post-traumatic stress symptoms linked to hidden Holocaust trauma among adult Finnish evacuees separated from their parents as children in World War II, 1939-1945: a case-control study. International psychogeriatrics. 2011;23(4):61-654. [DOI] [PubMed]
3. Ebrahimpour M, Azzizadeh Forouzi M, Tirgari B. The relationship between post-traumatic stress symptoms and professional quality of life in psychiatric nurses. Hayat, Journal of School of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences. 2016;22(4):312-24.
4. Noohi S, Miraghaie A, Arabi A. The Effetiveness of neurofeedback on anxiety, depression, and war post traumatic strees disorder symptoms. J Res behav sci. 2016;14(2):195-203.
5. Callahan D. Combat-related mental health disorders: the case for resiliency in the long war. J Am Osteopath Assoc. 2010;110(9):7-520. [PubMed]
6. Zhou JN, Zhong Y, Ginsberg J, Singh N, Zhang J. Dysregulation in microRNA expression is associated with alterations in immune functions in combat veterans with posttraumatic stress disorder. PLoS One. 2014;9(4):75-94. [DOI] [PubMed]
7. Bravo-Mehmedbasić AK, Kulenović A, Suljić E. Impact of chronic Posttraumatic Stress Disorder on the Quality of life of war survivors. Psychiatr Danub. 2010;22(3):5-403. [PubMed]
8. Sirati nir M, Ebadi A, Fallahi Khoshknab M, Tavallaie A. Consequences of living with Posttraumatic Stress Disorder:A Qualitative Study. Journal of qualitative Research in Health Sciences. 2012;1(2):92-101.
9. Safdari RA, Tofighi S, Karimi G. Comparactive survey of cilincal information managment system of war-related mental diseases. Payavard. 2009;3(1-2):57-64.
10. Rezapour Mirsaleh Y. The Relationship between Attachment Styles and Father-Child Conflict in Warfare victims chilren: Investigate the role of secondary trauma as a Mediator. Journal of Counseling research. 2017;15(57):81-100.
11. Mehrinejad A, Mokarrami M, Ostovar Z. Effect of Stress Management Training with Cognitive-Behavioral Therapy on Marital Adjustment in the Wives of War Veterans Suffering from Post-Traumatic Stress Disorder. The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam. 2015;3(3):71-80. [DOI]
12. Ebadi MA, Shafighi S. Post-traumatic Stress Disorder (PTSD). Journal of Army Nursing Faculty of the IRIran. 2012;12(2):68-77.
13. Habibzadeh AM, Lajovardi H. The Sense of Coherence and Education Self- Concept in Children of Veterans with Secondary Trauma Stress Disorder and Normal Children. J Military Med. 2016;17(4):283-90.
14. Rezapour Mirsaleh Y, Behjat Manesh A, Tavallaei S. Role of Secondary Post-Traumatic Stress Disorder and Resilience on Academic Motivation and Performance of Veterans' Student Children. Iranian Journal of War and Public Health. 2016;8(4):225-33.
15. Reeve J. Understanding motivation and emotion: John Wiley & Sons; 2014.
16. Antonovsky A. Unraveling the Mystery of Health. How People Manage Stress and Stay Well. San Fran-cisco: Jossey-Bass; 1987.
17. Bride B, Robinson M, Yegidis B, Figley C. Development and validation of the secondary trau-matic stress scale. Res Soc Work Pract. 2004;14(1):27-35. [DOI]
18. Ahmadi K, Rezapour Y, Davoudi F, Saberi M. Investigate of validity and reliability of secondary trauma stress scale for evaluation of ptsd symptoms in samples of warfare victims' wives. Iran J War Public Health. 2013;5(3):47-57.
19. Vallerand R, Pelletier L, Blais M, Briere N, Senecal C, Vallieres E. The Academic Motivation Scale: A Measure of Intrinsic, Extrinsic, and Amotivation in Education. Educational and Psychological Measurement. 2016;52(4):1003-17. [DOI]
20. Bohrani M. Study academic Motivation of secondary students in the Fars Province and its correlated factors. J Social Sci & Humanities of Shiraz Univ. 2005:22-45.
21. Zareipour M, Zareipour G, Alinejad M, Moharrami F, Abdolkarimi M. The Study of Stress, Anxiety, Depression and its Relationship with Educational Success in Teens in Salmas City Iranian J Pediat Nurs. 2019;5(3):37-42.
22. Kreishan L, Al-Dhaimat Y. Intrinsic and Extrinsic Motivation, Orientation and Achievements in L2 of Arab Learners of English, French and German: A Study from Jordan. International Education Studies. 2013;6(12). [DOI]
23. Lori S, Arabi Jongqaei V, Arabi Jongqaei A. Stress Study on Motivation for Academic Achievement among Male and Female Students of Payam Noorabar University in 2015-2015. Second National Conference on Sustainable Development in Educational and Psychological Sciences, Social and Cultural Studies; Tehran: Soroush Hekmat Mortazavi Islamic Studies and Research Center, Mehr Arvand Institute of Higher Education, Sustainable Development Solutions Center; 2015.
24. Karatas H, Alci B, Yurtseven N, Yüksel H. Prediction of ELT Students’ Academic (Language) Achievement: Language Learning Orientation and Autonomous Learning. International Online J Educat Sci. 2015;7(1):10.15345/iojes.2015.01.014. [DOI]
25. Hassanzadeh R, Mahdinejad Gorji G. The relationships between motivational orientation(intrinsicmotivation,extrinsic motivation & amotivation) anstudents' academic achievement in the english language. J School Psychology. 2014;3(3):136-43.
26. SediqiFar Z, Khalegheizadeh S. Motivational orientations and academic achievement of Persian language learners Farsi to non-Farsi language education research paper. Research paper for teaching Persian to non-Persian speakers. 2016;5(2):79-93.
27. SaadiPour E, ShojaeiPour M. The Relationship Between Anxiety, Academic Self-Esteem, and Students' Academic Achievement Motivation Payam Noor University of Bojnourd. J Educational Research. 2014;9(34):79-94.
28. Hamaideh S, Hamdan-Mansour A. Psychological, cognitive, and personal variables that predict college academic achievement among health sciences students. Nurse Education Today. 2014;34(5):703-8. [DOI]
29. Akbarpoor Zanghalani M, Khodayari Shouti S, Malekzadeh A. The Relationship between Mental Health and Achievement Motivation among the Students of Tabriz University of Medical Sciences. Journal of Development Strategies in Medical Education 2016;2(3):14-24.
30. Mirkamali S, Khobare K, Mazari E, FarhadiAmjad F. TheRole of Mental Health andAcademicPerformance, Mediated by Achievement Motivation, Knowledge and Research. Journalof AppliedPsychology. 2015;16(60):39-54.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.IAU.CHALUS.REC.1397.028



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hamzeh M, Hojjati H, Akhondzadeh G. The Relationship between Post-Secondary Stress and Academic Motivation in the Children of Veterans of Mazandaran Province. MCS 2020; 7 (3) :207-214
URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-364-fa.html

حمزه مرتضی، حجتی حمید، آخوندزاده گلبهار. ارتباط استرس آسیب ثانویه با انگیزش تحصیلی در فرزندان جانبازان استان مازندران. علوم مراقبتی نظامی. 1399; 7 (3) :207-214

URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-364-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 3 - ( علوم مراقبتی نظامی 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
علوم مراقبتی نظامی Military Caring Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4645