:: دوره 7، شماره 2 - ( علوم مراقبتی نظامی 1399 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 127-138 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه سطح سوادبدنی فرزندان خانواده‌های نظامی با ویژگی‌های شغلی پدران
سعید ولدی 1، سیدمحمدکاظم واعظ موسوی2، مرتضی ناجی3
1- کارشناس ارشد رفتار حرکتی – رشد حرکتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران (نویسنده مسئول).
2- دکترای تخصصی روانشناسی ورزشی، استاد، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام، تهران، ایران.
3- دکترای تخصصی مدیریت ورزشی، استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام، تهران، ایران.
چکیده:   (420 مشاهده)
مقدمه: به‌ منظور دستیابی به سطح مطلوب رشد حرکتی و شایستگی‌های جسمانی-روانی و ایجاد یک سبک زندگی سالم و فعال در میان همه افراد جامعه به ‌ویژه خانواده‌ها و فرزندان قشر نظامی و با توجه به ویژگی‌های شغلی پدران، نیازمند اصول دقیقی از مهارت‌های حرکتی و ورزشی هستیم که این اصول سواد بدنی نام دارند.
هدف: هدف از پژوهش حاضر، تعیین رابطه میان سطح سواد بدنی کودکان 8-12ساله با برخی از ویژگی‌های شغلی پدران نظامی آن‌ها بود.
مواد و روش‌ها: روش تحقیق توصیفی- میدانی و از نوع همبستگی است؛ که در آن با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای، 171 نفر از کودکان 8-12ساله در مناطق 1، 4، 8 و 13 شهر تهران در نسخه ایرانی آزمون ارزیابی سواد بدنی که شامل چهار خرده مقیاس شایستگی جسمانی، فعالیت بدنی روزانه، انگیزش و اعتماد به ‌نفس، دانش و درک است، شرکت کردند. پدران نیز پرسشنامه‌ای حاوی سؤالات مربوط به ماهیت شغلی، رسته شغلی و تحصیلات را تکمیل کردند. یافته‌های تحقیق با استفاده از شاخص‌های آمار توصیفی، ضریب همبستگی اِتا، آزمون تی-مستقل و تحلیل کوواریانس یک‌راهه تحلیل شد از نرم‌افزار SPSS نسخه 23 جهت تحلیل داده‌ها استفاده شد.
یافته‌ها: سواد بدنی فرزندانی که ماهیت شغلی پدرانشان ستادی است بیشتر از آنانی است که ماهیت شغلی پدرانشان صفی است (P<0.01, t = -4.558, Effect size=0/36). همچنین سواد بدنی گروهی از فرزندان که رسته شغلی پدرانشان آموزشی است، بیشتر از گروهی است که رسته شغلی پدرانشان عملیاتی است (0/05=P).
بحث و نتیجه‌گیری: سواد بدنی با ویژگی‌های شغلی پدران نظامی مرتبط است. ویژگی‌های شغلی می‌تواند بر سبک زندگی فعال کودکان تأثیرگذار باشد. دانستن این ارتباط در بهبود سواد بدنی فرزندان خانواده‌های نظامی مؤثر است و به نظر می‌رسد لزوم اجرای برنامه‌های حرکتی و ورزشی مناسب جهت افزایش سواد بدنی این کودکان به‌ویژه برای دختران ضروری است. همچنین مطالعات بیشتر در خصوص تأثیرگذاری عوامل دیگر بر سواد بدنی پیشنهاد می‌گردد.
واژه‌های کلیدی: پرسنل نظامی، سواد سلامتی، رفتار سالم، فعالیت بدنی، کیفیت زندگی.
متن کامل [PDF 899 kb]   (59 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/12/12 | پذیرش: 1399/3/27 | انتشار: 1399/7/10
فهرست منابع
1. Payne V, Isaacs L. Human motor development: A lifespan approach: Routledge; 2017.
2. Gabbard CP. Lifelong motor development: Pearson Higher Ed; 2011.
3. Tremblay M, Lloyd M. Physical literacy measurement: The missing piece. Physical & Health Educat J. 2010;76(1):26-30.
4. Whitehead M. The Concept of Physical Literacy. European J Physical Educat. 2006;6(2):127-38. http://dx.doi.org/10.1080/1740898010060205 [DOI]
5. Valadi S, Gabbard C. The effect of affordances in the home environment on children’s fine- and gross motor skills. Early Child Development & Care. 2018;190(8):1225-32. http://dx.doi.org/10.1080/03004430.2018.1526791 [DOI]
6. Valadi S, Gabbard C. The effect of affordances in the home environment on children’s fine- and gross motor skills. Early Child Development and Care. 2018;190(8):1225-32. http://dx.doi.org/10.1080/03004430.2018.1526791 [DOI]
7. 7. Longmuir P. Understanding the physical literacy journey of children: the Canadian assessment of physical literacy. ICSSPE BULLETIN-J Sport Sci Phys Educ. 2013;65(12.1).
8. Whitehead M. Physical literacy: Throughout the lifecourse: Routledge. 2010. http://dx.doi.org/10.4324/9780203881903 [DOI]
9. Giblin S, Collins D, Button C. Physical literacy: importance, assessment and future directions. Sports Med 2014;44(9):1177-84. http://dx.doi.org/10.1007/s40279-014-0205-7 www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24898813 [DOI] [PubMed]
10. Longmuir P, Boyer C, Lloyd M, Yang Y, Boiarskaia E, Zhu W, et al. The Canadian assessment of physical literacy: methods for children in grades 4 to 6 (8 to 12 years). BMC Public Health 2015;15(1):767. http://dx.doi.org/10.1186/s12889-015-2106-6 www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26260572 [DOI] [PubMed]
11. Francis C, Longmuir P, Boyer C, Andersen L, Barnes J, Boiarskaia E, et al. The Canadian assessment of physical literacy: development of a model of children's capacity for a healthy, active lifestyle through a Delphi process. J Phys Act Health. 2016;13(2):214-22. http://dx.doi.org/10.1123/jpah.2014-0597 www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26106940 [DOI] [PubMed]
12. Ahmadi K, Yelveh M, Afshardir B, Khodabandeh L. Effect of father's degree and quality on mental health of offspring of military personnel. J Behav Sci 2013;7(3):239-44.
13. Ahmadi K, Abdolmalaki H, Azmarsabadi E, Reyasi F. The quality of spending leisure time and its relation to cultural and social vulnerability among military families. Sports Psychology 2010;1(2):1-12.
14. Ahmadi K, Bigdeli. Monitoring children and its effects in families of IRGC staff. J Behav Sci 2008;1(1):87-96.
15. Tajbakhsh M, Tavazoa R. The impact of long-term missions on the health of the military family. The first biennial conference on preventive medicine and marine sanitation on surface and submarine vessels 2009.
16. Valadi S, Hamidi M. Studying the level of physical literacy of students aged 8 to 12 years. Res Educ Sport 2020.
17. Heidarali H. Research methodology in behavioral science: Research Bases: Samt Publication; 2013.
18. Valadi S, Sheykhi Y. Comparison of Physical Literacy of both Male and Female Elementary Students in Second To Sixth Grade. 11th International Congress on Sports Sciences; Tehran, Iran2018.

Ethics code: IR.SSRI.REC.1399.695


XML   English Abstract   Print



دوره 7، شماره 2 - ( علوم مراقبتی نظامی 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها