:: دوره 1، شماره 1 - ( علوم مراقبتی نظامی 1393 ) ::
جلد 1 شماره 1 صفحات 17-9 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر اجرای کارگاه آموزشی مواجهه با مصدومین جنگ های نوین بر عملکرد پرستاران
نسرین بابایی ساری1 ، شهلا علیاری* 2، سید امیر حسین پیشگویی3 ، محمد جعفری4
1- دانشجوی کارشناسی ارشد نظامی، دانشگاه علوم پزشکی آجا
2- دانشگاه علوم پزشکی اجا
3- کارشناس ارشد پرستاری، مربی، دانشگاه علوم پزشکی اجا
4- مرکز پزشک هسته ای نوین
چکیده:   (18797 مشاهده)

مقدمه: رسالت مراکز درمانی نظامی در مواجهه با مصدومین آلودگی هسته ای به دلیل ایجاد حجم بالای ضایعات و صدمات دو چندان میباشد. لذا هدف این مطالعه بررسی تاثیر اجرای کارگاه آموزشی بر عملکرد پرستاران در مواجهه با مصدومین جنگ های نوین می باشد.

مواد و روش ها: این پژوهش از نوع نیمه تجربی قبل و بعد می باشد. تعداد 72 نفر از پرستاران بیمارستان های منتخب نظامی شهر تهران در سال 1392 به روش نمونه های در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. جهت گروه آزمون، کارگاه آموزشی در خصوص نحوه مواجهه با مصدومین آلودگی هسته ای اجرا شد. در حالی که برای گروه کنترل مداخله ای صورت نگرفت. میزان تاثیر کارگاه آموزشی در دو مرحله (قبل و دو هفته پس از آموزش) با استفاده از فهرست وارسی پژوهشگر ساخته ای حاوی 76 آیتم بررسی شد. روایی صوری و محتوایی فهرست وارسی توسط 10 نفر از اساتید و پایایی آن با استفاده از توافق نظر بین ارزیابان تعیین شد (0/9=r). همسانی درونی نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به دست آمد (0/9=α). داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 21 و با استفاده از آزمون های اسپیرمن، تی مستقل و تی زوجی تحلیل شد. P<0/05 معنی دار نظر گرفته شد.

یافته ها: میانگین و انحراف معیار سطح عملکرد در مرحله قبل از آموزش در گروه آزمون و کنترل به ترتیب 1/42±1/6 و 49/1±33/1 و در دو هفته پس از آموزش به ترتیب 1/37±73 /5 و 1/7±1/64 بود. آزمون آماری تی مستقل در مرحله پیش آزمون بین دو گروه در نمره عملکرد اختلاف معناداری را نشان نداد (05/P<0)، در حالی که در مرحله پس آزمون بین دو گروه اختلاف معنادار آماری وجود داشت (0/05). آزمون آمای تی زوجی در مرحله قبل و پس از مطاله، در هر گروه (آزمون و کنترل) اختلاف معناداری را نشان داد (0/05).

بحث و نتیجه گیری: نتایج حاکی از اثربخش بودن اجرای کارگاه آموزشی بود. لذا توصیه میگردد، دوره های آموزشی مورد نیاز به طور مداوم و مستمر به صورت (علمی و عملی) تکرار گردند.

واژه‌های کلیدی: پرستار، عملکرد، حوادث هسته ای، مصدومین هسته ای
متن کامل [PDF 422 kb]   (3553 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/9/24 | پذیرش: 1393/9/24 | انتشار: 1393/9/24



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 1 - ( علوم مراقبتی نظامی 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها