[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاق نشر::
بانک‌ها و نمایه نامه‌ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
دسترسی آزاد

..
..
:: دوره 8، شماره 2 - ( علوم مراقبتی نظامی 1400 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 138-127 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه‌ی تأثیر آموزش مبتنی ‌بر شبکه‌ تحت‌ وب و سخنرانی در زمینه تریاژ بیمارستانی بر یادگیری دانشجویان پرستاری دانشگاه‌های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در پاندمی کووید-19
اشکان مروتی1 ، زهرا فارسی* 2، ناهید رجایی3 ، سیده اعظم سجادی4
1- کارشناس ارشد پرستاری اورژانس، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.
2- دکترای تخصصی پرستاری (آموزش داخلی- جراحی)، استاد تمام، گروه بهداشت جامعه، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
3- کارشناس ارشد پرستاری، مربی، گروه پرستاری بهداشت مادران و نوزادان، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.
4- دکترای تخصصی پرستاری، استادیار، گروه مدیریت پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.
چکیده:   (1786 مشاهده)
مقدمه: تریاژ مناسب بیماران توسط پرستاران نیازمند دانش و مهارت کافی میباشد. لذا، آموزش دانشجویان پرستاری که در آینده به عنوان پرستار مشغول خواهند شد، با رویکردی مناسب در زمینه تریاژ ضروری است.
هدف: مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر شبکه تحت وب و سخنرانی در زمینه تریاژ بیمارستانی بر یادگیری دانشجویان پرستاری دانشگاههای منتخب نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در زمان پاندمی کووید-19 انجام شد.
مواد و روشها: این کارآزمایی کنترل شده تصادفی در سال 1398 الی 1400 انجام شد. شرکتکنندگان به صورت تمام شماری انتخاب و با انجام قرعهکشی در دو گروه آزمون و یک گروه کنترل قرار گرفتند. آموزش تریاژ بیمارستانی انجام شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته دانش و چکلیست ارزیابی مهارت انجام تریاژ بیمارستانی بود که روایی و پایایی آن تائید شد و در مرحله پیشآزمون و پسآزمون مورد استفاده قرار گرفت و تجزیه و تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS نسخه 16 انجام شد (0/05P<).
یافتهها: در گروه تحت وب میانگین نمرات دانش از 3/75±15/30 به 1/36±27/20 (0/0001P<) و مهارت از 3/45±20/80 به 1/16±27/90 (0/0001P<) افزایش یافت. در گروه سخنرانی میانگین نمرات دانش از 1/82±18/95 به 0/88±27/05 (0/0001P<) و مهارت از 2/66±23/50 به 1/10±27/50 (0/0001P<) افزایش یافت. در گروه کنترل میانگین نمرات دانش از 2/29±17/90 به 2/30±19/50 (0/0001P<) و مهارت از 2/56±22/65 به 1/37±25 (0/0001P<) افزایش یافت. بعد از مداخله اختلاف میانگین نمره دانش (0/0001P<) و مهارت (0/0001P<) دانشجویان پرستاری در گروه تحت وب نسبت به گروههای دیگر بالاتر بود.
بحث و نتیجهگیری: میزان یادگیری در گروه تحت وب بیشتر از دو گروه دیگر افزایش یافت که میتواند ناشی از این امر باشد که دانشجویان در زمانها و مکانهای مختلف میتوانستند به آموزش ارائه شده تحت وب دسترسی داشته باشند. انجام مطالعات بیشتر با حجم نمونه بالاتر خصوصاً در محیط بیمارستانی توصیه میشود.
واژه‌های کلیدی: آموزش، پرستار، تریاژ بیمارستانی، دانشجو، سخنرانی، کووید-19، مبتنی ‌بر شبکه ‌تحت ‌وب
متن کامل [PDF 536 kb]   (462 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پرستاری
دریافت: 1399/12/28 | پذیرش: 1400/3/4 | انتشار: 1400/8/10
فهرست منابع
1. Arab M, Zarei A, Rahimi A, Rezaian F, Akbari F. Analysis affecting factors on the patient lenght of stay at Lorestan hospital. Hakim Journal. 2010; (12):4. (Persian)
2. Nasiripur A, Bahadori M, Tofighi S, Gohari M. Prehospital emergency performance in Iran View of comprehensive coverage plan. Journal of Critical care nursing. 2010; 2(4): 3-4. (Persian)
3. Wolf LA, Delao AM, Perhats C, Moon MD, Zavotsky KE. Triaging the emergency department, not the patient: United states emergency nurses' experience of the triage process. J Emerg Nurs. 2018; 44(3): 258-66. [DOI] [PubMed]
4. Elsi M, Novera I. Different triage categorization using Emergency Severity Index (ESI) method in emergency department. Enfermería Clínica. 2019; 29: 101-4. [DOI]
5. Colleagues DSNa. Installation instructions hospital triage system in the emergency department ministry of health and medical education. Ministry of Health. 2011: 1-28.
6. Garbez R, Carrieri-Kohlman V, Stotts N, Chan G, Neighbor M. Factors influencing patient assignment to level 2 and level 3 within the 5-level ESI triage system. J Emerg Nurs. 2011; 37(6): 526-32. [DOI] [PubMed]
7. Pourvakhshoori N, Norouzi K, Ahmadi F, Hosseini M, Khankeh H. Nursing in disasters: A review of existing models. Int Emerg Nurs. 2017; 31: 58-63. (Persian) [DOI] [PubMed]
8. Considine J, Ung L, Thomas S. Triage nurses' decisions using the National Triage Scale for Australian emergency departments. Accid Emerg Nurs. 2000; 8(4): 201-9. [DOI] [PubMed]
9. Dippenaar E, Bruijns S. Triage is easy, said no triage nurse ever. Int Emerg Nurs. 2016; 29: 1-2. [DOI] [PubMed]
10. Mirhaghi A, Roudbari M. A survey of emergency department nurses on hospital triage. Iran J Crit Care Nurs. 2010; 3: 165-70. (Persian)
11. Kamrani F, Ghaemipour F, Nikravan M, Alavi Majd H. Prevalence of miss triage and outcomes under triage of patients in emergency department. Journal of Health Promotion Management. 2013; 2(3): 17-23. (Persian)
12. Yuksekdag BB. The Importance of distance education in nursing. International Women Online Journal of Distance Education. 2015; 4(1): 8-12.
13. Barbaz A, Zareiyan A. Comparison of three instructional methods for drug calculation skill in nursing critical care courses: Lecturing, problem solving, and computer-assisted self-learning. Iranian Journal of Medical Education. 2012; 12(6): 420-9. (Persian)
14. Amir Teymuri M. Rasanehaye yaddehi va yadgiri (shenasayi, entekhab, towlid va karbord). 2thed savalan. 2008. (Persian)
15. Lowenstein AJ, Bradshaw MJ. Fuszard's innovative teaching strategies in nursing: Jones & Bartlett Learning; 2004.
16. Bastable SB. Nurse as Educator: Principles of teaching and learning for nursing practice: principles of teaching and learning for nursing practice: Jones & Bartlett Learning; 2017.
17. Al-Azawei A, Parslow P, Lundqvist K. Barriers and opportunities of e-learning implementation in Iraq: A case of public Universities. The International Review of Research in Open and Distributed Learning. 2016; 17(5). 126-46. [DOI]
18. Asghari M, Alizadeh M, Kazemi A, Safari H, Asghari F, Bagheri AM, et al. An investigation of the challenges of e-learning in medical sciences from the faculty members viewpoints of Tabriz university of medical sciences. Medical education and development. 2012; 7(1): 26-34. (Persian)
19. Liyanagunawardena TR, Aboshady OA. Massive open online courses: A resource for health education in developing countries. Glob Health Promot. 2018; 25(3): 74-6. [DOI] [PubMed]
20. Farsi Z, Ahmadi Y, Alazmani Noodeh F, Hamidi Farahani R, Baniyaghoobi F. Presenting Characteristics, Comorbidities, and Outcomes Among Hospitalized Patients with 2019 Novel Coronavirus-infected Pneumonia in Tehran, Iran. Jundishapur Journal of Chronic Disease Care. 2020; 9(3): e104512. (Persian) [DOI]
21. Coronavirus N. Situation reports-World Health Organization.(2020). 2019.
22. Ministry of health taMEotIRoI. The latest statistics on corona in the world. 2021.
23. Eva KW, Anderson MB. Medical Education Adaptations: Really Good Stuff for educational transition during a pandemic. Med Educ. 2020;54(6):494. [DOI] [PubMed]
24. Li L, Lin M, Wang X, Bao P, Li Y. Preparing and responding to 2019 novel coronavirus with simulation and technology-enhanced learning for healthcare professionals: challenges and opportunities in China. BMJ Simul Technol Enhanc Learn. 2020; 6(4): 196-8. [DOI] [PubMed]
25. Rose S. Medical Student Education in the Time of COVID-19. JAMA. 2020; 323(21): 2131-2. [PubMed] [Google Scholar]
26. Hofmann H, Harding C, Youm J, Wiechmann W. Virtual bedside teaching rounds with patients with COVID-19. Med Educ. 2020; 54(10): 959-60. [DOI] [PubMed]
27. De Ponti R, Marazzato J, Maresca AM, Rovera F, Carcano G, Ferrario MM. Pre-graduation medical training including virtual reality during COVID-19 pandemic: A report on students' perception. BMC Med Educ. 2020;20(1):332. [DOI] [PubMed]
28. Considine J, Botti M, Thomas S. Do knowledge and experience have specific roles in triage decision-making? Acad Emerg Med. 2007; 14(8): 722-6. [DOI] [PubMed]
29. Al MAMe. Book of Principles of Hospital Triage. Timor Zadeh Publishing. 2013; 108.
30. Masoumi B. Triassic to the esi method. Triage System Operating Instructions. 2015: 1-28. (Persian)
31. Razvani B. Hospital triage. Mashhad University of Medical Sciences. 2019. (Persian)
32. Koivunen M, Valimaki M, Jakobsson T, Pitkanen A. Developing an evidence-based curriculum designed to help psychiatric nurses learn to use computers and the Internet. J Prof Nurs. 2008;24(5):302-14. [DOI] [PubMed]
33. Kim HJ, Kang HY. [Effects of a web-based korean triage and acuity scale learning program on triage self-efficacy and triage performance ability for nurses in emergency department]. J Korean Acad Nurs. 2019; 49(2): 171-80. [DOI] [PubMed]
34. Mollazadeh H, Kameli A, Jafari chogan M, Mirhosseini F, Shoja M. Comparing the effect of education by lecture and multimedia software on learning of fundamental of nursing in nursing students. Journal of North Khorasan University of Medical Sciences. 2014; 6(1): 151-9. (Persian) [DOI]
35. Rahmati H, Azmoon M, Meibodi MK, Zare N. Effects of triage education on knowledge, practice and qualitative index of emergency room staff: A quasi-interventional study. Bulletin of Emergency & Trauma. 2013;1(2):69-75. (Persian)
36. Haghdoust Z, Safavi M, Yahyavi H. Effect of Triage Education on knowledge, attitude and practice of nurses in Poursina Educational and Therapeutic Emergency center in Rasht. 2010; 20 (2): 14-21.
37. Tadrisi SD, Siavash Vahabi Y, Ghayem S, Ebadi A, Daneshmandi M, Saghafinia M. Comparing the effect of triage education in lecture and multimedia software on nurses learning. Iranian Journal of Critical Care Nursing Spring. 2011;4(1):7-12.
38. Baniyaghoobi F, Aliyari S, Sharifi FS, Pishgooie A. Effect of radiation injured management education by web-based method on cognition learning levels of nursing students. 2014.
39. Baghaie R, Rasouli D, Rahmani A, Mohammadpour Y, Jafarizade H. Effect of web-based education on cardiac disrhythmia learning in nursing student of Urmia University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2012; 12(4): 240-8.
40. Pourteimour S, Hemmati maslakpak M, Jasemi M. The effect of e-learning on the knowledge, attitude and practice of nursing students about the prevention of drug errors in the pediatric unit. Nursing and Midwifery Journal. 2018; 16(1): 12-21.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.AJAUMS.REC.1398.247



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Morovati A, Farsi Z, Rajai N, Sajadi S A. Comparing the Effect of Web-based Networking Education and Lectures on Learning of Hospital Triage in Nursing Students in Armed Forces Universities of the Islamic Republic of Iran in the Covid-19 Pandemic. MCS 2021; 8 (2) :127-138
URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-455-fa.html

مروتی اشکان، فارسی زهرا، رجایی ناهید، سجادی سیده اعظم. مقایسه‌ی تأثیر آموزش مبتنی ‌بر شبکه‌ تحت‌ وب و سخنرانی در زمینه تریاژ بیمارستانی بر یادگیری دانشجویان پرستاری دانشگاه‌های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در پاندمی کووید-19. علوم مراقبتی نظامی. 1400; 8 (2) :127-138

URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-455-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 2 - ( علوم مراقبتی نظامی 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
علوم مراقبتی نظامی Military Caring Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4645