:: دوره 10، شماره 2 - ( علوم مراقبتی نظامی 1402 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 160-151 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر"چرخه یادگیری کلب" بر رضایت از آموزش و صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری در واحد کارورزی داخلی- جراحی
مرضیه میربیگی1 ، شهلا علیاری*2 ، سید امیرحسین پیشگویی3
1- دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری ویژه، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
2- دکترای برنامه ریزی درسی، دانشیار، گروه مادر و نوزاد، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
3- دکترای تخصصی پرستاری، استاد، گروه پرستاری مراقبت ویژه، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
چکیده:   (1274 مشاهده)

مقدمه: بیش از نیمی از فرایند حرفه ای شدن دانشجویان پرستاری در بالین رخ م یدهد. توجه به صلاحیت بالینی و رضایت از آموزش در دانشجویان پرستاری برای حل مشکلات آموزش بالینی ضروری است.
هدف: این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر «چرخه یادگیری کلب» بر رضایت از آموزش و صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری انجام شد.
مواد و روش ها: مطالعه حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است که بر روی 50 نفر از دانشجویان ترم 8 پرستاری آجا در بیمارستان های منتخب نظامی شهر تهران در سال 1400 انجام شد. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه های مشخصات دموگرافیک، صلاحیت بالینی و رضایت از آموزش استفاده شد. در هر دو گروه مداخله و کنترل پرسشنامه رضایت از آموزش در شروع و پایان دوره کارورزی و پرسشنامه صلاحیت بالینی فقط در پایان دوره توسط دانشجویان تکمیل گردید. دانشجویان گروه مداخله به روش چرخه یادگیری کلب و دانشجویان گروه کنترل طبق روال معمول به مدت 4 هفته 5 روزه آموزش دیدند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: قبل از مداخله بین دو گروه تفاوت معناداری در میانگین نمرات رضایت از آموزش مشاهده نشد (P>0/05).  بعد از مداخله،میانگین نمرات رضایت از آموزش در دو گروه مداخله و کنترل به ترتیب 10/05±72/24 و 7/93±51/64 بود که از نظر آماری تفاوت معناداری داشت (P<0/001). میانگین صلاحیت بالینی در دو گروه مداخله و کنترل به ترتیب 12/14±204/52 و 9/30±185/08 بود که از نظر آماری تفاوت معناداری داشت (P>0/05). در کل میانگین نمرات کسب شده در گروه مداخله بالاتر از گروه کنترل بود.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که آموزش مبتنی بر "چرخه یادگیری کلب" منجر به ارتقا رضایت از آموزش و صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری در واحد کارورزی داخلی- جراحی می شود. لذا، پیشنهاد می گردد مربیان پرستاری در آموزش بالین از این روش آموزشی بهره گیرند.

واژه‌های کلیدی: دانشجویان پرستاری، رضایتمندی، روش های تدریس، صلاحیت بالینی، یادگیری
متن کامل [PDF 1000 kb]   (407 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پرستاری
دریافت: 1400/10/29 | ویرایش نهایی: 1400/11/7 | پذیرش: 1400/11/9 | انتشار: 1402/7/30

Research code: 599672
Ethics code: IR.AJAUMS.REC.1400.173



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 2 - ( علوم مراقبتی نظامی 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها