:: دوره 3، شماره 4 - ( علوم مراقبتی نظامی 1395 ) ::
جلد 3 شماره 4 صفحات 249-256 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نقطه نظرات مربیان و دانشجویان پرستاری سال آخر دانشکده پرستاری ارتش در مورد آموزش بالینی کارورزی در عرصه
هنگامه حبیبی1، شهلا علیاری2
1- ایران، تهران، دانشگاه علوم پزشکی ارتش،دانشکده پرستاری.
2- ایران،تهران،دانشگاه علوم پزشکی ارتش،دانشکده پرستاری.
چکیده:   (10121 مشاهده)

مقدمه: آموزش بالینی مهمترین بخش در آموزش پرستاری و جزء لاینفک آن میباشد. بهبود و ارتقای کیفیت آموزش مستلزم بررسی مستمر وضعیت موجود و شناخت نقاط قوت و ضعف است که در این رابطه نظرات مربیان و دانشجویان به ویژه دانشجویان عرصه به عنوان عناصر آموزشی میتواند راه گشای برنامههای آینده باشد.

هدف: این مطالعه با هدف تعیین نقطه نظرات مربیان و دانشجویان جهت ارتقای سطح آموزش بالینی در عرصه و انعکاس به دست اندرکاران آموزشی صورت پذیرفت.

مواد و روشها: این مطالعه از نوع مقطعی (توصیفی - تحلیلی) میباشد که روش نمونهگیری به صورت تمام شماری بر روی کلیه 117 دانشجوی سال آخر و 22 نفر اعضاء هیئت علمی و آموزشی دانشکده پرستاری ارتش در سال 1386 صورت پذیرفت. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهای خود ایفا میباشد که پس از تائید روایی و پایایی در اختیار نمونهها قرار گرفت. برای آنالیز دادهها از نرمافزار spss نسخه 16 استفاده شد.

یافتهها: بین امتیازات کسب شده در مورد دیدگاه کلی در زمینه آموزش بالینی در عرصه، توسط مربیان و دانشجویان اختلاف معنیداری آماری، مشاهده شد (0/05P<). همچنین بین دیدگاه مربیان و دانشجویان در خصوص ساختار آموزشی و نقش مربی در آموزش بالینی در عرصه اختلاف معنیدار آماری وجود داشت در حالی که در خصوص ارتباط آموزش بالینی در عرصه در زمینه تجهیزات و امکانات در آموزش بالینی و تأثیر آموزش بالینی در عرصه در زمینه توانمندیهای فردی پرستاری اختلاف معنیدار آماری مشاهده نشد. همچنین اکثریت هر دو گروه نظرات مثبتی در حوزه نقش آموزش در عرصه در ارتقای مهارتهای فردی داشتند.

بحث و نتیجهگیری: با وجودی که دیدگاه مربیان و دانشجویان نسبت به تأثیر کارآموزی در عرصه در کسب مهارتهای فردی دانشجویان مثبت بوده است ولی برای ارتقای سطح کیفیت آموزش بالینی در عرصه نیاز به دقت نظر مسئولین به نقاط ضعف ارائه شده توسط مربیان و دانشجویان و ارائه اقدامات مناسب در حد امکانات به منظور رفع یا کاهش آنها میباشد. افزایش تعداد مربیان در بخشهای کارآموزی در عرصه، تشکیل جلسات منظم با دانشجویان، جلب همکاری پزشکان و سایر کادر بیمارستان در امر آموزش، تأمین امکانات رفاهی و تجهیزات محیط بالینی، بازنگری ابزارها و فرآیندهای ارزشیابی بالینی میتواند مفید واقع شود.

واژه‌های کلیدی: آموزش در عرصه، برنامه‌ریزی بالینی، دانشجویان پرستاری، دیدگاه، مربیان پرستاری.
متن کامل [PDF 286 kb]   (1607 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/10/6 | پذیرش: 1395/6/21 | انتشار: 1395/12/23
فهرست منابع
1. Appel AL, Malcolm PA. Specialist education and practice in nursing: an Australian perspective. Nurse Educ Today. 1998;18(2):144-52. PMID: 9592514 [PubMed]
2. Hadi Zade F, Firozi M, Shojaeian Razavi N. [Evaluation of Clinical Education status of Perspective underlying Medical Sciences School of Nursing and Midwifery Students in Ghonabad]. Iran J Med Edu. 2005;5(1):70-8.
3. Monjamedi F, Nikbakht Nasrabadi A, Samiee S. [Using the experiences of last-year nursing students in clinical teaching of new nursing students]. J Med Educ. 2003;10:44-5.
4. Khadivzadeh T, Farzi F. Investigation of strengths and weaknesses of clinical teaching from nursing and midwifery student's in Mashhad. J Med Educ. 2003;10(8):67.
5. Supreme Council of Planning, the planning of nursing education, nursing courses, approved by the Supreme Council for Planning. Tehran: Ministry of Health and Medical Education, 1995.
6. Wolf P, Evers F, Hill A. Handbook for curriculum assessment. Ontario: University of Guelph; 2006.
7. Sabeti F, Akbari Nassaji N, Haghighy Zadeh M. [Nursing Students' Self-Assessment Regarding Clinical Skills Achievement in Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences]. Iran J Med Edu. 2011;5(11):506-15.
8. Movaghari Sadat MR, Soghrati V. [Internship nursing students' viewpoints on their clinical skills]. Iran J Nurs Res. 2008;2(7):45-53.
9. Mogharrab M, Khazaei T, Amoozeshi Z, Sarvari M, Sharifzadeh G. [Factors affecting the clinical training]. J Birjand Uni Med Sci. 2011;Sch Nurs Midwif(8):2.
10. Ramezani M, Kermanshahi S. [Assessment of quality of clinical education in nursing]. J Birjand Uni Med Sci. 2011;9:14 -21.
11. Zaeemi R, Jahan Miri S, Quds Bin F. [Problems of clinical education of perspective nursing students]. The J Qazvin Uni Med Sci. 2004;8(1):51-5.
12. Fathi M, Shafiean M, Gharibi F. [Clinical Education Stressors from the Perspective of Students of Nursing, Midwifery, and Operating Room: A Study in Kurdistan University of Medical Sciences]. Iran J Med Edu. 2012;11(7):675-84.
13. Dehghani K, Dehghani H, Fallah Zade H. [Problems of clinical education in percpective of teachers and nursing students in Yazd Sadughi Shahid nursing and midwifery school]. Iran J Med Edu. 2005;5(1):24-33.
14. Heravi Karimavi M, Rege N, Anousheh M, Alhani F. [Students' understanding of the field of community health nursing practice: a qualitative study]. Iran J Med Edu. 2011;11(5):526-38.
15. Porghane P. [Experiences of nursing students of clinical education: a qualitative study]. Holistic Nurs Midwif. 2012;23(70):16-26.
16. Shirazi M, Alhani F, Akbari L, Samyee Sybny F, Babaei M, Heidari F. [Assessment nursing students' clinical education and practical approaches based in problems]. Nurs Edu. 2012;2(2):30-8.



XML   English Abstract   Print



دوره 3، شماره 4 - ( علوم مراقبتی نظامی 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها