:: دوره 10، شماره 2 - ( علوم مراقبتی نظامی 1402 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 150-137 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر به کارگیری مدل ISBAR بر عملکرد پرستاران در تحویل بالینی بیماران ترومای سر یا گردن بستری در بیمارستان منتخب نظامی
مهدی قسمتی1 ، نسرین حعفری گلستان*2 ، ناهید رجایی3 ، محمد حسن کاظمی گلوگاهی4
1- دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
2- دکترای تخصصی پرستاری، دانشکده پرستاری، گروه مدیریت پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
3- کارشناسی ارشد، مربی، گروه بهداشت مادران و نوزادان، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
4- دکترای تخصصی اپیدمیولوژی، استادیار، گروه پزشکی اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی آجا، دانشکده پزشکی، تهران، ایران
چکیده:   (1165 مشاهده)
مقدمه: تحویل بالینی بیمار عامل کلیدی در تداوم مراقبت و حیاتی ترین وسیله ارتباطی بین پرستاران است.
هدف: با توجه به اهمیت ارتقاء ایمنی بیماران، این مطالعه با هدف تعیین تأثیر به کارگیری مدل ISBAR بر عملکرد پرستاران در زمان تحویل بالینی بیماران ترومای سر یا گردن در بیمارستان منتخب نظامی انجام شد.
مواد و روش ها: این مطالعه نیمه تجربی با دو گروه آزمون و کنترل بر روی ۷۸ پرستار شاغل در بیمارستان منتخب تهران، در سال 1401 -1402 انجام شد. پس از انتخاب محیط مطالعه به روش تخصیص تصادفی، نمونه های مورد مطالعه یعنی پرستاران به صورت در دسترس به دو گروه آزمون (n=39) و کنترل  (n=39) تخصیص یافتند. قبل از مداخله، ابتدا پرسشنامه اطلاعات فردی، پرسشنامه سنجش ایمنی بیماران بستری در بخش اورژانس توسط بیمار یا همراه وی تکمیل شد. سپس چک لیست مشاهده ای مبتنی بر مدل ارتباطی ISBAR، عملکرد بالینی پرستاران هر دو بخش اورژانس و بخش مراقبت ویژه ی تروما در هنگام تحویل بالینی بیماران ترومای سر یا گردن بررسی و ثبت گردید. آموزش نحوه به کارگیری مدل ارتباطی ISBAR در بیماران با ترومای سر و گردن بستری در بخش اورژانس، در 5 جلسه آموزش حضوری 90 دقیقه ای برای نمونه های گروه آزمون توسط پژوهشگر اجرا شد. سپس مجدداً پرسشنامه ها توسط پژوهشگر برای هر دو گروه یک ماه بعد از مداخله به طور همزمان نیز تکمیل شد.
یافته ها: نمره کلی ثبت عملکرد بالینی در پرستاران دو گروه آزمون و کنترل 5/19±6/53 در مقابل 5/6±7/11 (P=0/724)، قبل از مداخله تفاوت آماری معناداری نداشت؛
 در حالی که بعد از مداخله در گروه آزمون (4/41±96/27) به صورت معنی داری بیشتر از گروه کنترل (14/06±43/12) بود (P=0/001). همچنین نمره کلی عملکرد بالینی در پرستاران گروه آزمون در مرحله بعد از مداخله نسبت به قبل از آن افزایش معنی داری داشت (P=0/001). همچنین در گروه کنترل میانگین عملکرد بالینی بعد از مداخله به صورت معنی داری  بیشتر از قبل مداخله بود (P=0/001).
نتیجه گیری: به کارگیری مدل ارتباطی ISBAR، بهبود عملکرد پرستاران را  در تحویل بالینی بیماران ترومای سر به دنبال دارد. لذا، استفاده از آموزش مهارت های ارتباطی در کنار دیگر برنامه های ارتقاء ایمنی بیمار، می تواند سبب بهبود عملکرد پرستاران وارتقاء کیفیت مراقبت شود.
 
واژه‌های کلیدی: انتقال، پرستار، ترومای سر یا گردن، عملکرد بالینی، مدل ارتباطی ISBAR
متن کامل [PDF 916 kb]   (449 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پرستاری
دریافت: 1402/6/21 | ویرایش نهایی: 1404/2/24 | پذیرش: 1402/7/28 | انتشار: 1402/7/30



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 2 - ( علوم مراقبتی نظامی 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها