:: دوره 11، شماره 4 - ( علوم مراقبتی نظامی 1403 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 294-283 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثربخشی آموزش تحلیل ریشه ای خطا بر عملکرد پرستاران اورژانس در بکارگیری داروهای پرخطر به دو روش چندرسانه ای و ایفای نقش در بیمارستان های منتخب شهر تهران
نجمه میر1 ، نسرین جعفری گلستان*2 ، مریم عزیزی3 ، سیدامیرحسین پیشگویی4 ، محسن ابراهیمی5
1- گروه پرستاری اورژانس، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
2- گروه مدیریت پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
3- گروه سلامت در بلایا و فوریت ها، دانشکده پرستاری ارتش، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
4- گروه پرستاری مراقبت ویژه، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
5- گروه فارماکولوژی و سم شناسی، دانشکده پزشکی ارتش، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
چکیده:   (776 مشاهده)
مقدمه: دارو دادن به بیماران یکی از مسئولیت های اصلی پرستاران است، لذا، در زمینه داروهای پرخطر که اشتباه در تجویز آ نها باعث آسیب های جدی به بیماران می شود، باید آموزش های لازم به پرستاران داده شود.
هدف: این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی آموزش تحلیل ریشه ای خطا به دو روش چندرسانه ای و ایفای نقش در به کارگیری داروهای پرخطر بر عملکرد پرستاران اورژانس انجام شده است.
مواد و روش ها: این مطالعه یک پژوهش نیمه تجربی سه گروهه از نوع مقایسه ای است که بر روی 75 پرستار شاغل در بخش های اورژانس بیمارستان های منتخب آجا در شهر تهران در سال 1402-1401 انجام شد. نمونه ها بر اساس معیارهای ورود به مطالعه به صورت تصادفی به سه گروه چندرسانه ای، ایفای نقش و گروه کنترل اختصاص یافتند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته روا و پایا بود، داده های حاصل از مطالعه در هر سه گروه، به صورت قبل و دو هفته بعد از مداخله جمع آوری شد و با نرم افزار SPSS  نسخه 21 تحلیل شد. سطح معنی داری آزمون ها کمتر از 0/05 در نظر گرفته شد.
یافته ها: میانگین نمرات عملکرد در گروه های آزمون و گروه کنترل قبل از مداخله، تفاوت معناداری نداشت (0/05). مقایسه میانگین نمرات عملکرد پس از آموزش در هر سه گروه نشان داد که بین  گروه ایفای نقش و چندرسانه ای نمرات عملکرد بعد از آموزش تفاوت معنادار داشت (0/05). اما در گروه کنترل تفاوت معناداری مشاهده نشد (0/039).
نتیجه گیری: آموزش تحلیل ریشه ای خطا به دو روش چندرسانه ای و ایفای نقش بر عملکرد پرستاران اورژانس در به کارگیری داروهای پرخطر م یتواند منجر به جلوگیری از خطا های دارویی در پرستاران شود.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش، اورژانس، پرستاران، تحلیل ریشه ای خطا، خطاهای دارویی
متن کامل [PDF 538 kb]   (263 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پرستاری
دریافت: 1402/10/26 | ویرایش نهایی: 1403/1/14 | پذیرش: 1403/1/18 | انتشار: 1403/10/10

Ethics code: IR.AJAUMS.REC.1401.118



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 4 - ( علوم مراقبتی نظامی 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها