TY - JOUR T1 - The Survey of Oral-Dental Health of Elementary School Students of Tehran City and its Related Factors TT - بررسی وضعیت سلامت دهان و دندان دانش آموزان ابتدایی شهر تهران و برخی عوامل مرتبط با آن JF - ajaums-mcs JO - ajaums-mcs VL - 5 IS - 2 UR - http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-208-fa.html Y1 - 2018 SP - 137 EP - 145 KW - Oral health KW - Primary School Students KW - Practice. N2 - مقدمه: بهداشت دهان و دندان از شاخه‌های مهم بهداشت عمومی است که در سلامت افراد تأثیر بسزایی دارد و روی کیفیت زندگی و شرایط عمومی بدن اثر می‌گذارد. هدف: این مطالعه با هدف بررسی وضعیت سلامت دهان و دندان دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهر تهران و برخی عوامل مرتبط با آن انجام شد. مواد و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی تحلیلی، 416 دانش آموز در سال تحصیلی 96-95 با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی از لحاظ سلامت دهان و دندان مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته‌ای بود که روایی و پایایی آن تائید شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: میانگین سنی افراد مورد مطالعه 0/62±10/88 سال بود. 55/3% دانش آموزان گزارش کردند که کمتر از دو بار در روز مسواک می‌زنند. 22/4% حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده می‌کردند و 23/1% هر شش ماه یک بار برای معاینه به دندانپزشک مراجعه می‌کردند. اکثریت دانش آموزان (38/7%) اظهار داشتند که بیشترین اطلاعات بهداشتی دهان و دندان را از معلمان کسب می‌کنند و 24/5% آنان، مربیان بهداشت را مهم‌ترین منبع کسب اطلاعات در خصوص بهداشت دهان و دندان، اعلام کردند. میانگین نمره آگاهی و عملکرد دانش آموزان در زمینه مراقبت دهان و دندان در حد متوسط و به ترتیب 22/30±41/21 و 19/6±53/33 بود. عملکرد با تحصیلات والدین و درآمد خانواده (0/01‌P<) همبستگی مثبت و معناداری داشت ولی آگاهی فقط با تحصیلات والدین همبسته بود (0/05‌P<). بحث و نتیجه‌گیری: آگاهی و عملکرد متوسطی در میان دانش آموزان دختر پنجم ابتدایی شهر تهران نسبت به بهداشت دهان و دندان مشاهده شد که با افزایش تحصیلات والدین، میزان آگاهی و عملکرد دانش آموزان افزایش می‌یافت. از آنجایی که دانش آموزان مهم‌ترین منبع کسب اطلاعات خود را معلمین و مربیان بهداشت ذکر کرده بودند، به نظر می‌رسد مداخلات آموزشی مربی محور می‌تواند اثرگذار باشد. M3 10.29252/mcs.5.2.137 ER -