TY - JOUR JF - ajaums-mcs JO - MCS VL - 4 IS - 2 PY - 2017 Y1 - 2017/9/01 TI - The Effect of Evidence-Based Nursing Education on knowledge of Intensive Care Unit Nurses in Hospitals of Armed Forces TT - بررسی تأثیر آموزش پرستاری مبتنی بر شواهد بر میزان آگاهی پرستاران شاغل در بخشهای مراقبتهای ویژه بیمارستانهای نیروهای مسلح N2 - مقدمه: بکارگیری مراقبت مبتنی بر شواهد جهت ارتقاء مهارت‌های پرستاران شاغل در بخش ویژه، نیازی اساسی بوده و پرستاران باید ضمن کسب آگاهی از آخرین شواهد پژوهشی، دانش تولید شده را در بالین به کار بندند. هدف: هدف از این مطالعه بررسی تأثیر آموزش پرستاری مبتنی بر شواهد بر آگاهی پرستاران شاغل در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های منتخب نیروهای مسلح می‌باشد. مواد و روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی، در سال 1395 بین دو بیمارستان منتخب نیروهای مسلح به صورت مبتنی بر هدف در نظر گرفته شدند. 90 پرستار شاغل در بخش‌های مراقبت ویژه، از این دو بیمارستان به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و بطور مساوی در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. در گروه آزمون مداخله در قالب کارگاه آموزشی دو روزه به صورت تئوری و عملی ارائه شد و در گروه کنترل مداخله‌ای انجام نشد. جمع‌آوری داده‌ها در هر دو گروه به صورت پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از پرسشنامه‌ای محقق ساخته که روایی و پایایی آن بررسی شده بود، انجام شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS نسخه 19 و آزمون‌های کولموگروف- اسمیرونوف (Kolmogorov- Smirnov)، تی مستقل، تی زوجی، آزمون دقیق فیشر استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد، میانگین نمره آگاهی پرستاران قبل از مداخله در گروه آزمون 6/3 ± 2/11 و در گروه کنترل 1/5 ± 3/11 بود. (943/0‌P=) که پس از مداخله، نمره گروه آزمون 3/2 ± 02/21 و در گروه کنترل به 1/5 ± 4/11 تغییر یافت. آزمون تی مستقل نشان داد این اختلاف در مرحله‌ی پس آزمون بین دو گروه به لحاظ آماری معنی‌دار بود (0001/0‌P=). بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به تأثیر مثبت آموزش پرستاری مبتنی بر شواهد بر آگاهی پرستاران شاغل در بخش ویژه، آموزش پرستاران در خصوص مفاهیم عملکرد مبتنی بر شواهد به صورت نظری و عملی (آموزش کارگاهی) توصیه می‌شود. SP - 120 EP - 128 AU - Esfandani., Kobra AU - Aliyari, Shahla AU - Phishgooie, Seyyed Amir Hosein AU - Ebadi, Abbas AD - Ph.D. in Curriculum Studies, Assistant Professor, Iran, Tehran, AJA University of Medical Sciences, Faculty of Nursing, Maternal Newborn Health Department. KW - Care KW - Evidence-Based KW - Knowledge KW - Nurses KW - Patient. UR - http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-165-fa.html DO - 10.29252/mcs.4.2.120 ER -