TY - JOUR T1 - Comparative Study of Nursing PhD Education System and Curriculum in Iran and Alberta School of Nursing TT - مقایسه تطبیقی نظام آموزشی دوره دکترای تخصصی پرستاری در ایران و دانشکده پرستاری آلبرتا JF - ajaums-mcs JO - ajaums-mcs VL - 6 IS - 1 UR - http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-249-fa.html Y1 - 2019 SP - 69 EP - 78 KW - Canada (Alberta) KW - Comparative Study KW - Curriculum KW - Iran KW - Nursing KW - Bereday’s Model. N2 - مقدمه: برای انطباق با سیستم مراقبت بهداشتی که به سرعت در حال تغییر است، نیاز به آماده کردن برنامه درسی پرستاری با کیفیت بالا است. مقایسه نظام‌های مختلف آموزشی، یکی از روش‌های ارزیابی است که باعث ارتقای محتوی و کیفیت برنامه آموزشی می‌شود. هدف: این مطالعه با هدف مقایسه تطبیقی نظام آموزشی دوره دکترای رشته پرستاری در ایران و آلبرتا و ارائه پیشنهادات عملی جهت بهبود کیفیت آن انجام شده است. مواد و روش ­ها: این مطالعه به روش توصیفی-تطبیقی در سال 1397 انجام شد. از الگوی چهار مرحله بردی (Beredy) توصیف، تفسیر، هم‌جواری و مقایسه، جهت مقایسه نظام آموزش پرستاری ایران با دانشکده پرستاری آلبرتا کانادا در مقطع دکتری استفاده شد. جستجوی اینترنتی، با استفاده از داده پایگاه‌های فارسی و انگلیسی صورت پذیرفت. سپس، داده‌های مورد نظر بر اساس هدف پژوهش، طبقه بندی و مورد مقایسه قرار گرفت. یافته ­ها: برنامه هر دو دانشگاه بر اساس اصول برنامه‌ریزی استراتژیک دارای رسالت، چشم انداز و ارزش­ها است. در دانشگاه آلبرتا ارتباط مناسب بین طرح درس با نیازها و مشکلات جامعه است. برنامه درسی دوره دکتری پرستاری ایران درقسمت­هایی مانند مشخصات و ساختار دوره نقاط مشترکی با برنامه درسی دوره دکتری پرستاری دانشگاه آلبرتا دارد. همچنین مقایسه نشان داد که در نحوه پذیرش دانشجو در دانشگاه آلبرتا (Alberta)درخواست افراد دارای مدرک کارشناسی ارشد پرستاری و مدرک آمار و روش تحقیق و برای افراد غیر کانادایی مدرک زبان و سابقه بالین، برای دوره دکترای بررسی می­شود. اما در ایران پذیرش دانشجو منوط به داشتن مدرک کارشناسی ارشد می ­باشد. بحث و نتیجه‌گیری: از نقاط قوت برنامه دکتری در ایران می­توان بهمنطبق بودن ارزش­ها و باورهای برنامه بر اساس نظام ارزش­های اسلامی و کسب شایستگی­هایی مانند تفکر نقادانه، استدلال بالینی، حل مسئله، تصمیم‌گیری مبتنی بر شواهد و ثبت گزارش تحلیلی اشاره نمود و بالینی محور نبودن و تأکید صرف بر تئوری و خصوصاً پژوهش از نقاط ضعف آن می­باشد. لذا، بر اساس تجارب کشورهای پیشرفته و نیازهای جامعه ایرانی، نقاط ضعف را اصلاح و نقاط قوت را تقویت کنیم . M3 10.29252/mcs.6.1.69 ER -