RT - Journal Article T1 - The Relationship between Creativity and Social Intelligence in Students at Allameh Tabatabai and Shahid Beheshti Universities JF - ajaums-mcs YR - 2019 JO - ajaums-mcs VO - 6 IS - 1 UR - http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-230-fa.html SP - 61 EP - 68 K1 - Creativity K1 - Social Awareness Social Intelligence K1 - Social Information Processing K1 - Social Skills. AB - مقدمه: یکی از عوامل تأثیر گزار بر دانشجویان و پیشرفت آن‌ها عامل هوش است. در این رهگذر توجه به ماهیت هوش خصوصاً هوش اجتماعی، چگونگی تبلور رفتار خردمندانه، روش‌های ارزیابی، سنجش هوش و تفاوت‌های بین فردی و درون فردی از دیرباز مورد توجه همگان بوده، از آغاز قرن 20 مطالعات مربوط به ماهیت هوش و ظرفیت هوشی کودکان و نوجوانان و بزرگسالان و بهره‌گیری از ابزارهای گوناگون برای ارزیابی میزان هوش افراد در کشورهای مختلف مورد توجه خاص قرار گرفته است. هدف: هدف از تحقیق حاضر، تعیین رابطه بین خلاقیت و هوش اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی و شهید بهشتی بوده است. مواد و روش‌ها: جامعه آماری این پژوهش، کلیه­ی دانشجویان دانشکده روان­شناسی و علوم تربیتی دو دانشگاه مورد مطالعه است که به روش تصادفی طبقه‌ای 300 نفر، بر اساس جدول مورگان به عنوان نمونه انتخاب شده‌اند. ابزارهای اندازه­گیری به کار گرفته شده در این تحقیق، پرسشنامه­ی استاندارد خلاقیت رندسیپ و پرسشنامه­ی استاندارد هوش اجتماعی کری است. منظور تحلیل داده­ها، از آزمون­های تی مستقل، تحلیل واریانس، همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی چندگانه استفاده شد. یافته‌ها: نتایج حاکی از آن است که بین مؤلفه‌های خلاقیت و هوش اجتماعی تفاوت معناداری وجود ندارد و نتایج تحلیل واریانس نشان داده که بین میانگین خلاقیت دانشجویان به تفکیک مقطع تحصیلی تفاوت وجود دارد همچنین از بین مؤلفه‌های هوش اجتماعی مؤلفه‌های پردازش اطلاعات اجتماعی، مهارت­های اجتماعی و آگاهی­های اجتماعی، خلاقیت را به طور معناداری پیش بینی می­کنند. بحث و نتیجه‌گیری: با توجه با یافته­های این پژوهش می­توان به این نتیجه رسید که مؤلفه‌های هوش اجتماعی نقش مهمی در ایجاد و تحریک خلاقیت در دانشجویان دارند. همچنین به نظر می­رسد که دانشگاه با ایجاد بستری مناسب در جهت بهبود انگیزش و روحیه نشاط علمی در دانشجویان نقش مهمی را می­تواند در آینده علمی و البته حرفه­ای آنان ایفا کند. LA eng UL http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-230-fa.html M3 10.29252/mcs.6.1.61 ER -