%0 Journal Article %A Akbarzadeh, Ali Reza %A Mirzaei, Mahdi %A Dadashi Haji, Hamid %A Jahandari, Peyman %T The Study of Effective Factors on the Creation and Boosting Organizational Morale (Case Study: Students of a Military University) %J Military Caring Sciences %V 5 %N 4 %U http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-237-fa.html %R 10.29252/mcs.5.4.255 %D 2018 %K Organizational morale, Organizational Trust, Managerial Competency, Students., %X مقدمه: مطالعه و بررسی روحیه کارکنان یکی از شیوه‌های مؤثر برای ارزیابی میزان موفقیت یا عدم موفقیت سازمان‌ها در دستیابی به اهداف مربوطه به شمار می‌رود. هدف: این تحقیق از بین عوامل مختلف به بررسی تأثیر اعتماد سازمانی و شایستگی مدیریتی فرماندهان و مدیران بر روحیه سازمانی دانشجویان می‌پردازد. مواد و روش‌ها: این تحقیق از نوع توصیفی - تحلیلی و روش مورد استفاده در آن پیمایش است. تعداد 227 نفر از بین 3000 دانشجو به روش نمونه‌گیری احتمالی انتخاب و به روش میدانی پرسشنامه‌ها توسط آزمودنی‌ها پاسخ داده شدند. تجزیه و تحلیل داده با استفاده از SPSS نسخه 20 انجام و از روش‌های آماری مناسب همچون رگرسیون استفاده گردید. یافته‌ها: این مطالعه نشان داد سطح روحیه و شایستگی مدیریتی در بین دانشجویان متوسط و اعتماد سازمانی در حد پایین است. ضریب همبستگی روحیه سازمانی با اعتماد سازمانی و تصور از شایستگی مدیریتی به ترتیب معادل 0/65 و 0/67 است که نشان‌دهنده رابطه مثبت و معنی‌دار است (0/001P=). بحث و نتیجه‌گیری: دو متغیر اعتماد سازمانی و تصور از شایستگی مدیریتی بر روحیه سازمانی تأثیر بسزایی دارند و هرکدام به تنهایی میزانی از واریانس متغیر روحیه سازمانی را تبیین نموده‌اند؛ اما با توجه به اینکه روحیه سازمانی اکثریت دانشجویان متوسط بوده و در عین حال اکثریت دارای اعتماد سازمانی پایینی می‌باشند، نشان می‌دهد که عوامل دیگری نیز در تعیین روحیه دخیل‌اند که مطالعات بیشتر را در این زمینه می‌طلبد. کلمات کلیدی: اعتماد سازمانی، دانشجویان، روحیه سازمانی، شایستگی مدیریتی. %> http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-237-fa.pdf %P 255-262 %& 255 %! %9 Research %L A-10-240-1 %+ Ph.D. in Sociology, Professor, Social Sciences Department, Faculty of Management and Military Sciences, Imam Ali University, Tehran, Iran. %G eng %@ 2383-4072 %[ 2018