%0 Journal Article %A Moradi Doliskani, Morteza %A Mohammadi Mehr, Mojgan %T The Relationship between Personality Traits and Teaching quality among the Faculty Members of AJA University of Medical Sciences from Students' Viewpoint %J Military Caring Sciences %V 5 %N 4 %U http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-238-fa.html %R 10.29252/mcs.5.4.273 %D 2018 %K Personality, Teaching, Quality., %X مقدمه:ویژگی­ های شخصیتی استادان نقش مؤثری در کاهش میزان پیشرفت تحصیلی و افزایش بازدهی یادگیری دانشجویان ایفا می­کند و از جمله اینکه ویژگی­های شخصیتی استادان می ­تواند پیش­ بینی کننده تغییرات در سبک­های تدریس او باشد. هدف: این مطالعه به منظور بررسی رابطه بین ویژگی­های شخصیتی و کیفیت تدریس در میان استادان دانشگاه علوم پزشکی ارتش انجام شد. مواد و روش­ ها: مطالعه حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش آن توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل 947 دانشجوی در حال تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی ارتش در سال تحصیلی 1397-1396 بودند. برای تعیین حجم نمونه با مراجعه به جدول کرجسی و مورگان 175 نفر با استفاده از روش نمونه ­گیری طبقه ­ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه اخلاق حرفه­ای تدریس نجفی و همکاران و کیفیت تدریس سراج بود. تجزیه و تحلیل داده ­ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون به کمک نرم افزار SPSS نسخه 19 انجام شد. یافته­ ها: نتایج نشان داد که بین ویژگی­های شخصیتی و کیفیت تدریس استادان رابطه مثبت و معنی­داری وجود دارد (0/01>P). بدین معنا که هرچه میزان مؤلفه ویژگی ­های شخصیتی در استادان بالاتر باشد، به احتمال بیشتری کیفیت تدریس آن‌ها بالاتر خواهد بود. مقدار همبستگی این دو متغیر برابر با 0/389 بود که این مقدار در سطح 0/01 معنادار می‌باشد. بحث و نتیجه­ گیری: با توجه نتایج مطالعه حاضر و وجود رابطه مثبت و معنادار بین «ویژگی­های شخصیتی» و متغیرهای «اخلاق حرفه ­ای»، توجه به ویژگی­های شخصیتی استادان می­تواند یکی از شاخص ­ها و راهبردهای اساسی جهت بهبود تضمین کیفیت تدریس در دانشگاه علوم پزشکی ارتش باشد. %> http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-238-fa.pdf %P 273-281 %& 273 %! %9 Research %L A-10-242-1 %+ Ph.D. in Curriculum Studies, Associate Professor, Faculty of Paramedicine, AJA university of Medical Sciences, Tehran, Iran. %G eng %@ 2383-4072 %[ 2018