%0 Journal Article %A Farsi, Zahra %T Designing and Implementation of Evaluation Checklist for Students’ Educational Performance %J Military Caring Sciences %V 3 %N 3 %U http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-143-fa.html %R 10.18869/acadpub.mcs.3.3.192 %D 2016 %K Assessment, Checklist, Education, Educational activity, Evaluation, Tool, Performance, Students., %X مقدمه: با توجه به اهمیت کلیدی آزمون‌ها در دستیابی به کیفیت بهینه فرآیندهای آموزشی و نقش اساسی آن‌ها در ایجاد تغییرات مطلوب در سطح دانش، نگرش و عملکرد فراگیران نسبت به فرایندهای آموزشی از جمله آموزش به بیمار سبب شد تا تدوین و پیاده سازی ابزاری که دید جامعی در خصوص ارزیابی فراگیران داشته باشد و نهایتاً منجر به بهبود عملکرد آنان در عرصه‌های مختلف شود، امری ضروری به نظر رسد. هدف: هدف از این مطالعه طراحی و پیاده سازی چک لیست ارزشیابی فعالیت‌های آموزشی دانشجویان در درس آموزش به بیمار بود. مواد و روش‌ها: این مطالعه با رویکرد روش‌شناسی در سال‌های 94-1391 صورت پذیرفت. چک لیستی مشتمل بر 6 بعد جهت ارزشیابی فعالیت‌های آموزشی فراگیران در درس آموزش به بیمار طراحی شد. روایی صوری و محتوای چک لیست مورد تأیید قرار گرفت. جهت تأیید پایایی ابزار از ضریب توافق بین ارزیابان استفاده شد. با استفاده از فرمول کاپا درجه توافق سئوالات بررسی شد؛ که بین 1-0/7 متغیر بود که حاکی از توافق بالای بین دو ارزیاب بود. جهت تائید ثبات درونی ابزار از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که برای هر حیطه و کل چک لیست بالاتر از 0/8 بود. یافته‌ها: ابعاد اصلی چک لیست شامل بررسی کیفیت طرح درس جهت آموزش به فراگیران (دانشجویان، بیماران و مددجویان) (15 گویه)؛ کیفیت ارائه سخنرانی (17 گویه)؛ کیفیت روش‌های نوین تدریس یا ایفای نقش (10 گویه)؛ کیفیت سناریوی آموزشی (6 گویه)؛ کیفیت کار گروهی فراگیران (8 گویه)؛ کیفیت وسایل کمک آموزشی [اسلایدهای تهیه شده در نرم‌افزار پاورپوینت (12 گویه)، پوستر، پمفیلت، بوکلت (16 گویه) و کیفیت شبکه‌های اجتماعی مجازی (وبلاگ، تلگرام، اینستاگرام) (16 گویه) ] مورد استفاده در روند آموزش توسط فراگیران بود. بحث و نتیجه‌گیری: داشتن دیدی کل نگر و جامع جهت تدوین ابزارهای ارزشیابی فعالیت‌های آموزشی فراگیران می‌تواند گامی مؤثر در راستای رسیدن به اهداف آموزشی باشد. انجام مطالعات بیشتر با استفاده از ابزار طراحی شده در سایر محیط‌های آموزشی و بررسی تعمیم پذیری آن پیشنهاد می‌شود. %> http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-143-fa.pdf %P 192-203 %& 192 %! %9 Research %L A-10-31-4 %+ PhD in Nursing, Associate Professor, Iran, Tehran, AJA University of Medical Sciences, Faculty of Nursing, Community Health Department. %G eng %@ 2383-4072 %[ 2016