TY - JOUR T1 - A Comparative Study of the Views of Trainers and Senior Nursing Students about Clinical Education in the Field of Army College of Nursing TT - بررسی نقطه نظرات مربیان و دانشجویان پرستاری سال آخر دانشکده پرستاری ارتش در مورد آموزش بالینی کارورزی در عرصه JF - ajaums-mcs JO - ajaums-mcs VL - 3 IS - 4 UR - http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-55-fa.html Y1 - 2016 SP - 249 EP - 256 KW - Attitude KW - Clinical Planning KW - Field Education KW - Nursing Education KW - Viewpoint. N2 - مقدمه: آموزش بالینی مهم‌ترین بخش در آموزش پرستاری و جزء لاینفک آن می‌باشد. بهبود و ارتقای کیفیت آموزش مستلزم بررسی مستمر وضعیت موجود و شناخت نقاط قوت و ضعف است که در این رابطه نظرات مربیان و دانشجویان به ویژه دانشجویان عرصه به عنوان عناصر آموزشی می‌تواند راه گشای برنامه‌های آینده باشد. هدف: این مطالعه با هدف تعیین نقطه نظرات مربیان و دانشجویان جهت ارتقای سطح آموزش بالینی در عرصه و انعکاس به دست اندرکاران آموزشی صورت پذیرفت. مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع مقطعی (توصیفی - تحلیلی) می‌باشد که روش نمونه‌گیری به صورت تمام شماری بر روی کلیه 117 دانشجوی سال آخر و 22 نفر اعضاء هیئت علمی و آموزشی دانشکده پرستاری ارتش در سال 1386 صورت پذیرفت. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسشنامه‌ای خود ایفا می‌باشد که پس از تائید روایی و پایایی در اختیار نمونه‌ها قرار گرفت. برای آنالیز داده‌ها از نرم‌افزار spss نسخه 16 استفاده شد. یافته‌ها: بین امتیازات کسب شده در مورد دیدگاه کلی در زمینه آموزش بالینی در عرصه، توسط مربیان و دانشجویان اختلاف معنی‌داری آماری، مشاهده شد (0/05‌P<). همچنین بین دیدگاه مربیان و دانشجویان در خصوص ساختار آموزشی و نقش مربی در آموزش بالینی در عرصه اختلاف معنی‌دار آماری وجود داشت در حالی که در خصوص ارتباط آموزش بالینی در عرصه در زمینه تجهیزات و امکانات در آموزش بالینی و تأثیر آموزش بالینی در عرصه در زمینه توانمندی‌های فردی پرستاری اختلاف معنی‌دار آماری مشاهده نشد. همچنین اکثریت هر دو گروه نظرات مثبتی در حوزه نقش آموزش در عرصه در ارتقای مهارت‌های فردی داشتند. بحث و نتیجه‌گیری: با وجودی که دیدگاه مربیان و دانشجویان نسبت به تأثیر کارآموزی در عرصه در کسب مهارت‌های فردی دانشجویان مثبت بوده است ولی برای ارتقای سطح کیفیت آموزش بالینی در عرصه نیاز به دقت نظر مسئولین به نقاط ضعف ارائه شده توسط مربیان و دانشجویان و ارائه اقدامات مناسب در حد امکانات به منظور رفع یا کاهش آن‌ها می‌باشد. افزایش تعداد مربیان در بخش‌های کارآموزی در عرصه، تشکیل جلسات منظم با دانشجویان، جلب همکاری پزشکان و سایر کادر بیمارستان در امر آموزش، تأمین امکانات رفاهی و تجهیزات محیط بالینی، بازنگری ابزارها و فرآیندهای ارزشیابی بالینی می‌تواند مفید واقع شود. M3 10.18869/acadpub.mcs.3.4.249 ER -