%0 Journal Article %A Ebadi Fard Azar, Farbod %A Hashemi, Shahrbanoo %A Solhi, Mahnaz %A Mansouri, Kamyar %T Determinants of Prevention of Home Accidents in Mothers with Children under Five Years Old Based on Protection Motivation Theory %J Military Caring Sciences %V 3 %N 1 %U http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-100-fa.html %R 10.18869/acadpub.mcs.3.1.18 %D 2016 %K Children, Home Accidents, Protection Motivation Theory., %X مقدمه: سوانح و حوادث اولین علت مرگ‌ومیر کودکان زیر 5 سال بویژه درکشورهای با درآمد پایین و متوسط است. هدف: هدف این مطالعه مشخص کردن تعیین‌کننده‌های رفتار پیشگیری از سوانح و حوادث خانگی در مادران دارای کودکان زیر 5 سال مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهرستان جویبار بر اساس تئوری انگیزش محافظت است. مواد و روش‌ها: در این پژوهش مقطعی از نوع توصیفی تحلیلی در سال 1390، 190 مادر به روش تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، فرم مشخصات و پرسشنامه محقق ساخته پیشگیری از سوانح و حوادث خانگی بر اساس تئوری انگیزش محافظت بود که اعتبار و روایی آن در مطالعه مقدماتی کسب شد. داده‌ها در نرم‌افزار SPSS نسخه 16 با استفاده از آزمون‌های آماری توصیفی و تحلیلی تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: میانگین سازه کارآیی پاسخ درک شده در حد خوب و بقیه سازه‌های تئوری انگیزش محافظت در حد متوسط بود. میان نمرات ادراکات آسیب‌پذیری با شدت (P=0/001 ، r=0/39)، شدت با کارآیی پاسخ (r=0/37، P=0/001)، کارآیی پاسخ با خودکارآمدی (P=0/001 ، r=0/47) همبستگی مثبت معنادار مشاهده شد. در مادران با تحصیلات بالاتر، نمره کارآیی پاسخ درک شده بهتر بود (0/012 P=). میانگین نمرات کارآیی پاسخ درک شده و خودکارآمدی در مادرانی که خود از کودکشان مراقبت می‌کردند بیشتر از مادرانی بود که سایر افراد از کودکشان مراقبت می‌کردند (0/0001 P= و 0/0004 P=). بحث و نتیجه‌گیری: ادراکات آسیب‌پذیری، خودکارآمدی، شدت و هزینه پاسخ این مادران متوسط بود که طراحی مداخلات ارتقایی در این زمینه بر اساس تئوری انگیزش محافظت پیشنهاد می‌شود. %> http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-100-fa.pdf %P 18-26 %& 18 %! %9 Research %L A-10-94-2 %+ PhD Health Education and Health Promotion, Associate Professor, Iran, Tehran, Iran University of Medical Sciences, Faculty of Health, Health Services and Health Education Department. %G eng %@ 2383-4072 %[ 2016