Military Caring Sciences
علوم مراقبتی نظامی
MCS
Medical Sciences
http://mcs.ajaums.ac.ir
1
admin
2383-4072
2538-3566
10.52547/mcs
en
jalali
1395
9
1
gregorian
2016
12
1
3
3
online
1
fulltext
fa
بررسی تأثیر آموزش تریاژ به روش الگوی پیش سازمان دهنده بر آگاهی پرسنل پرستاری تیم های بحران بیمارستان های منتخب آجا
The Effect of Triage Education by Pre Advance-Organizer Model on the Knowledge Staff Disaster Team Nurses
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>مقدمه:</strong> در هنگام بروز بحران<span dir="LTR"></span>های سلامت عملکرد مطلوب پرسنل تیم<span dir="LTR"></span>های بحران ضروری و قابل انتظار می<span dir="LTR"></span>باشد. تریاژ به عنوان کلید موفقیت در مدیریت تعداد بالای مصدومین با منابع محدود محسوب می<span dir="LTR"></span>گردد. از این رو آموزش تریاژ به پرستاران تیم<span dir="LTR"></span>های بحران امری بسیار حائز اهمیت است.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>هدف:</strong> هدف از این مطالعه بررسی تأثیر آموزش تریاژ در بحران به روش الگوی پیش سازمان دهنده بر آگاهی پرستاران تیم<span dir="LTR"></span>های بحران بیمارستان<span dir="LTR"></span>های منتخب آجا می<span dir="LTR"></span>باشد.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>مواد روش</strong><strong><span dir="LTR"></span></strong><strong>ها:</strong> در این مطالعه نیمه تجربی در سال 1394 دو بیمارستان منتخب آجا بر اساس مرکزیت بحران به عنوان جامعه پژوهش در نظر گرفته شدند و به روش تخصیص تصادفی به گروه<span dir="LTR"></span>های مداخله و کنترل تقسیم شدند، 50 پرستار این دو بیمارستان به صورت در دسترس انتخاب گردیدند. محتوی آموزشی تریاژ در بحران به روش الگوی پیش سازمان دهنده، در گروه آزمون در دو جلسه به مدت یک ساعت و نیم، آموزش داده شد و در گروه کنترل مداخله<span dir="LTR"></span>ای انجام نشد. جمع<span dir="LTR"></span>آوری اطلاعات در هر دو گروه به صورت پیش آزمون و پس آزمون با پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه<span dir="LTR"></span>ی سنجش آگاهی انجام شد. در نهایت داده<span dir="LTR"></span>ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی توسط نرم<span dir="LTR"></span>افزار <span dir="LTR">spss</span> نسخه 22 تجزیه و تحلیل شدند.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>یافته</strong><strong><span dir="LTR"></span></strong><strong>ها:</strong> نتایج نشان داد میانگین نمره سطح آگاهی پرستاران قبل از مداخله در گروه آزمون 1/65 <span dir="LTR">±</span> 8/66 و در گروه کنترل 1/19 <span dir="LTR">±</span> 5/7 بود (264/0=<span dir="LTR">P</span>) که پس از مداخله در گروه آزمون به 02/1 <span dir="LTR">±</span> 66/15 و در گروه کنترل به 0/92 <span dir="LTR">±</span> 8/03 افزایش یافت، آزمون آماری تی مستقل نشان داد این اختلاف در مرحله<span dir="LTR"></span>ی پس آزمون بین دو گروه به لحاظ آماری، معنادار بود (0/001<span dir="LTR"></span><span dir="LTR">P<</span>).</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>بحث و نتیجه</strong><strong><span dir="LTR"></span></strong><strong>گیری:</strong> با توجه به نتایج مثبت الگوی پیش سازمان دهنده بر ارتقاء سطح آگاهی پرستاران تیم<span dir="LTR"></span>های بحران، به<span dir="LTR"></span>کارگیری این روش آموزش در ارائه موضوع تریاژ در بحران در دانشکده<span dir="LTR"></span>های پرستاری و کارگاه<span dir="LTR"></span>های بازآموزی توصیه می<span dir="LTR"></span>گردد.</p>
<div><p dir="RTL"></p></div>
<p style="text-align: justify;"><strong>Introduction: </strong>In the event of health crisis, optimum performance crisis team personnel, are necessary and expected, and the key to success in managing the large number of victims with limited resources is triage; therefore triage training of crisis team nurses is very important.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Objective: </strong>The purpose of this study was to determine the effect of triage education by pre-advance organizer model on knowledge of crisis team nurses at AJA selected hospitals.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Materials and Methods: </strong>In this quasi-experimental study, during year 2015, two hospitals affiliated to the army, based on the centrality of the crisis, were considered as the study population and assigned to intervention and control groups, 50 nurses from the two hospitals were selected, based on available sampling. Educational content triage in crisis by the pre-advance organizer model in two sessions for an hour and a half was held for the experimental group while the control group did not receive any intervention. For both groups, pretest and post test tools, demographic questionnaire, and knowledge questionnaire were used. Finally data were analyzed by using descriptive analytic statistics using the SPSS version 22 software.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Results: </strong>The results showed that the mean knowledge of nurses before the intervention in the experimental group was 8.66±1.65 and in the control group was 7.57±1.19, respectively (p=0/264) , and after the intervention, in the experimental group it increased to 15.66 ±1.02 and in the control group to 8.3±0.92; the independent T-test showed a difference between the two groups, which was statistically meaningful (P<0/001).</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Discussion and Conclusion: </strong>Considering the positive results, the use of pre-advance organizing model to promote awareness of crisis team nurses, and subject triage crisis training for faculty of nursing and retraining workshops are recommended.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong> </strong></p>
<p></p>
آموزش, پرستار, تریاژ, روش پیش سازمان دهنده, یاددهی.
Nurse, Pre advance- Organizer Model, Teaching, Triage.
141
148
http://mcs.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-128-1&slc_lang=fa&sid=1
Mohammad Javad
Rostampour
محمد جواد
رستم پور
100319475328460012665
100319475328460012665
Yes
MSc Student in Nursing of Intensive Care Nursing, Iran, Tehran, AJA University of Medical sciences Faculty of Nursing.
دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت های ویژه، ایران، تهران، دانشگاه علوم پزشکی آجا، دانشکده پرستاری.
Fatemeh
kalroozi
فاطمه
کلروزی
fkalroozi@yahoo.com
100319475328460012666
100319475328460012666
No
MSc in Nursing, Instructor, Iran, Tehran, AJA University of Medical Sciences Faculty of Nursing, Pediatric Department.
کارشناس ارشد پرستاری، مربی، ایران، تهران، دانشگاه علوم پزشکی آجا، دانشکده پرستاری، گروه کودکان.
Seyyed Amir Hosein
Pishgooie
سید امیرحسین
پیشگویی
100319475328460012667
100319475328460012667
No
PhD in Nursing, Assistant Professor, Iran, Tehran, AJA University of Medical sciences Faculty of Nursing, Medical -Surgical Department.
دکترای آموزش پرستاری، استادیار، ایران، تهران، دانشگاه علوم پزشکی آجا، دانشکده پرستاری، گروه داخلی و جراحی.
Shahla
Aliyari
شهلا
علیاری
100319475328460012668
100319475328460012668
No
PhD in Curriculum Studies, Assistant Professor, Iran, Tehran, AJA University of Medical Sciences Faculty of Nursing, Maternal Newborn Health Department.
دکترای برنامه ریزی درسی، استاد یار، ایران، تهران، دانشگاه علوم پزشکی آجا، دانشکده پرستاری، گروه بهداشت مادر و نوزاد.