Military Caring Sciences
علوم مراقبتی نظامی
MCS
Medical Sciences
http://mcs.ajaums.ac.ir
1
admin
2383-4072
2538-3566
10.52547/mcs
en
jalali
1398
8
1
gregorian
2019
11
1
6
2
online
1
fulltext
fa
مقایسه رضایتمندی دستیاران پزشکی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی ایران از فرآیند سرپرستی پایاننامه
Assessment of Medical Residents and Postgraduates Students’ Satisfaction of Thesis Supervision in Iran University of Medical Sciences
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">مقدمه: </span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">پایان</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">نامه از مهم</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ترین بخش</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">های آموزش دانشجویان پزشکی و تحصیلات تکمیلی می</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">باشد. سرپرستی پایان</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">نامه، ایجاد قرارداد یادگیری بین دانشجویان و اساتید راهنما و شفاف سازی نقش</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">های دانشجویان و سرپرستان می</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">باشد. موفقیت دانشجویان در کسب تجربه پژوهشی، از اصلی</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ترین اهداف پایان</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">نامه و ارزیابی رضایت</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">مندی دانشجویان، از مهم</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ترین چالش</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">های آن می</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">باشد.</span></span></span><br>
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">هدف: </span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">این پژوهش با هدف تعیین رضایت</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">مندی دستیاران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی ایران از نحوه هدایت و سرپرستی پایان نامه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ها انجام گرفت.</span></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">مواد و روش</span></span></span></span></strong><strong><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span></span></strong><strong><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">ها: </span></span></span></span></strong><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">در این مطالعه توصیفی- مقطعی، 250 نفر از دستیاران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی از مراحل مختلف انجام پایان نامه مورد پرسش قرار گرفتند. ابزار گرد</span></span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">آوری داده</span></span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ها، پرسشنامه استاندارد </span></span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:gn times,serif;">PREQ</span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> بود که روایی و پایایی آن مورد تائید قرار گرفته بود. پرسشنامه شش حیطه پایان نامه را مورد سؤال قرار می</span></span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">داد. داده</span></span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ها با استفاده از نرم</span></span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">افزار </span></span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:gn times,serif;">SPSS</span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> نسخه 21 بررسی شد. جهت آنالیز داده</span></span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ها، آزمون کروسکال-والیس و جهت مقایسه اختلاف میانگین</span></span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ها آزمون مان-ویتنی به کار گرفته شد.</span></span></span></span><br>
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">یافته</span></span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span></span></strong><strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">ها: </span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">در این مطالعه، 56/5 درصد دانشجویان تحصیلات تکمیلی و 63/8 درصد دستیاران پزشکی، رضایت</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">مندی خود را از سرپرستی پایان</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">نامه بیان کردند. بین میانگین نمرات رضایت</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">مندی در کلیه حیطه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ها در هر دو گروه، اختلاف معناداری مشاهده نشد. استاد راهنما، توسعه مهارت</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">های پژوهشی و آزمون پایان</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">نامه، بیشترین امتیاز رضایت</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">مندی و حیطه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">های ارائه شرایط و زمینه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">های رشد فکری و زیر ساخت</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ها و امکانات، کمترین میزان را به خود اختصاص دادند.</span></span></span><br>
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">بحث و نتیجه</span></span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span></span></strong><strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">گیری: </span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">یافته</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ها نشان داد که میزان رضایت هر دو گروه، از فرآیند سرپرستی پایان</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">نامه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">، نسبتاً مطلوب بود. با توجه به اینکه بین ابعاد تصویب پروپوزال، ارائه شرایط و زمینه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">های رشد فکری، گسترش مهارت</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ها و شفاف</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">سازی معیار</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ها و اهداف با میزان رضایت</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">مندی دانشجویان، تفاوت معنی</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">داری مشاهده شد، توجه بیشتر در سال</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">های اولیه تحصیلات تکمیلی، به افزایش مهارت</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ها و ارتقاء توانایی دانشجویان در انجام تحقیقات مستقل، ضروری به نظر می</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">رسد.</span></span></span> <div style="border:none;border-bottom:solid windowtext 1.0pt;padding:0in 0in 8.0pt 0in;"></div>
<pre>
<span style="font-family:times new roman;"><strong>Intruduction: </strong>The thesis is one of the most important parts of the teaching of medical students and postgraduate student’s education. Thesis supervision is creating a learning agreement between students and supervisors and clarifying the roles of students and supervisors.
<strong>Objective: </strong>The success of students in acquiring research experience is one of the main goals of the thesis, and students’ satisfaction assessment is one of the most important challenges of that. So, this study was conducted to determine the satisfaction of postgraduate students and Residentss of Iran University of Medical Sciences from directing and supervising theses.
<strong>Materials and Methods: </strong>In this descriptive-cross sectional study, 250 Medical Residents and Postgraduates Students from different steps of thesis conducting were questioned. Data ghathering instrument was the PREQ standard questionaire that it’s validity and relability was confirmed. The data was analysed with use of SPSS21. The questionnaire examined six domains of the thesis. Kruskal-Wallis test for data analysis and Mann-Whitney test for comparing of means differences was used.
<strong>Results: </strong>In this study, 56.5% of postgraduates and 63.8% of medical residents expressed their satisfaction from the thesis supervision. There was no significant difference between the mean satisfaction scores in all domains in both groups. Supervisor professor, development of research skills, and thesis test earneed the most satisfaction score; and providing conditions and fields of thinking growth, infrastructure and facilities domains acquired the lowest satisfaction score.
<strong>Discussion and Conclusion: </strong>Findings showed the satisfaction level of both groups was relatively desirable. As regard that Significance difference was observed between proposal confirming, providing conditions and fields of thinking growth, development of research skills and clarifying of criteria, and goals with students’ satisfaction, attention is needed to increase the skills and enhance the ability of students to conduct independent research, in the early years of postgraduate education.
</span>
</pre>
دانشجویان تحصیلات تکمیلی, دستیاران پزشکی, رضایتمندی, سرپرستی پایاننامه.
Postgraduate Students, Resident, Satisfaction, Thesis Supervision.
dents
148
158
http://mcs.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-258-1&slc_lang=fa&sid=1
Pourbairamian.
G
قدیر
پوربایرامیان
gh.pourbairamian@gmail.com
10031947532846006368
10031947532846006368
No
Ph.D., Student in Medical Education, Center for Educational Research in Medical Sciences, Faculty of Medicine, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دانشجوی دکترای آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
Sotoudeh.
F
فاطمه
ستوده
fatemehsotoudeh@yahoo.com
10031947532846006369
10031947532846006369
No
Ph.D., Student in Medical Education, Medical Education Department, Faculty of Medicine, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دانشجویکارشناس ارشد آموزش پزشکی،مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، تهران، ایران.
Ghasabi.
M
مهدی
قصابی
gassabichorsi@gmail.com
10031947532846006370
10031947532846006370
No
MSc Student in Medical Education, Center for Educational Research in Medical Sciences, Faculty of Medicine, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
Mansouri.
M
محمود
منصوری
mahmoud.mansouri6@yahoo.com
10031947532846006371
10031947532846006371
No
MSc Student in Medical Education, Medical Education Department, Faculty of Medicine, Iran University of Medical Sciences, Iran, Tehran.
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پزشکی،مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
Sohrabi.
Z
زهره
سهرابی
sohrabi.z@iums.ac.ir
10031947532846006372
10031947532846006372
Yes
(*Corresponding Author) Ph.D., Medical Education, Associate Professor, Center for Educational Research in Medical Sciences, Faculty of Medicine, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دکترای آموزش پزشکی، دانشیار، گروه آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، گروه آموزش پزشکی دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.