Military Caring Sciences
علوم مراقبتی نظامی
MCS
Medical Sciences
http://mcs.ajaums.ac.ir
1
admin
2383-4072
2538-3566
10.52547/mcs
en
jalali
1398
8
1
gregorian
2019
11
1
6
2
online
1
fulltext
fa
تأثیر برنامه اخلاق حرفهای (حضوری و الکترونیک) بر عملکرد اخلاقی پرستاران بخش اورژانس بیمارستانهای تابعه نیروهای مسلح
The Effect of Professional Ethics Program (in-Personal and E-learning) on Nurses’ Performance and Satisfaction of Patients Referring to Emergency Department of Hospitals Affiliated to Armed Forces
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">مقدمه: </span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">عقلانیت و اخلاق از ضروریات مشاغلی است که به انسان</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ها ارائه خدمت می</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">کنند. حرفه پرستاری با بسیاری از جنبه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">های اخلاقی نقش کلیدی در اجرای یک سیستم مراقبت بهداشتی ایفا می</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">کند.</span></span></span><br>
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">هدف: </span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">این مطالعه با هدف تعیین تأثیر برنامه اخلاق حرفه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ای (حضوری و الکترونیک) بر عملکرد اخلاقی پرستاران بخش اورژانس بیمارستان</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">های تابعه نیروهای مسلح انجام شده است.</span></span></span><br>
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">مواد و روش</span></span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span></span></strong><strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">ها: </span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">پژوهش حاضر از نوع مطالعه نیمه تجربی پیش-پس آزمون با گروه کنترل است که در سال 1397 در سه مرحله قبل از مداخله، پس از مداخله و یک ماه بعد از مداخله با ارزیابی پرسش نامه عملکرد اخلاقی پرستاران بر روی سه گروه (کنترل، آموزش حضوری، آموزش مجازی) با برقراری کارگاه یک روزه در گروه حضوری و آموزش اینترنتی در سایت شهاب برای گروه مجازی انجام شد. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش، پرستاران بخش اورژانس دو بیمارستان منتخب نیروهای مسلح در شهر تهران می</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">باشند که واجد شرایط بوده و معیارهای ورود به مطالعه را دارا باشند. پس از پر شدن پرسش نامه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ها، دادها در سه مرحله با نرم</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">افزار </span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:gn times,serif;">SPSS</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> نسخه 25 مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. 0/05</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:gn times,serif;">P<</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> به عنوان سطح معنی</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">داری در نظر گرفته شد.</span></span></span><br>
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">یافته</span></span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span></span></strong><strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">ها: </span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">نتایج مطالعه نشان داد قبل از مداخله در پیش آزمون تفاوت آماری معناداری در عملکرد اخلاقی پرستاران بین سه گروه وجود نداشت. در حالی که در گروه آموزش حضوری و آموزش مجازی تفاوت آماری معنادار در پس آزمون اول و دوم وجود داشت، در گروه آموزش حضوری تفاوت آماری بیشتری مشاهده شد.</span></span></span><br>
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">بحث و نتیجه</span></span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span></span></strong><strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">گیری: </span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">با توجه به اثرات مثبت آموزش اخلاق حرفه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ای که در این مطالعه جهت بهبود عملکرد اخلاقی پرستاران اورژانس به کارگرفته شد، می</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">توان از روش</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">های مختلف آموزش و برنامه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ریزی برای ارتقاء وضعیت موجود استفاده کرد ولی با توجه به نتیجه پژوهش آموزش حضوری در اولویت قرار دارد.</span></span></span><br>
<strong>Introduction: </strong>Rationality and ethics are essential in the jobs which serve the people. The nursing with many moral aspects plays a key role in implementing a health care system.<br>
<strong>Objectives: </strong>The aim of this study was to determine the effect of professional ethics program (in person and e-learning) on ethical performance of nurses in the emergency ward of armed forces -dependent hospitals..<br>
<strong>Materials and Methods: </strong>The present study was a semi-experimental and pre-post-test study done on a control group in 2018 in three stages including before the intervention, after intervention and one month after intervention. Three groups (Control, face to face training and E-learning) were evaluated using the questionnaire of nurses’ ethical performance.A one-day workshop for in-person group and Shahab site e-learning for virtual education were arranged.. In the present study, sample population included nurses in the emergency ward of two selected armed forces hospitals in Tehran who are eligible and have inclusion criteria. After filling in the questionnaires, the data were analyzed in three stages using SPSS 25 (P<0.001).<br>
<strong>Results: </strong>The results of the study showed that there was no significant difference in the ethical performance of nurses before the intervention in the pre-test between the three groups. While there was a statistically significant difference in the in-person training and virtual education groups in the first and second post-tests, but a higher statistically significant difference observed in the in-person training group.<br>
<strong>Discussion and Conclusion: </strong>Considering the positive effects of professional ethics training to improve the ethical performance of emergency ward nurses, it is suggested that different training and planning methods be used to improve the status quo. However, based on the results of the study, in-person training is prioritized.
آموزش, آموزش مجازی, اخلاق حرفهای, بخش اورژانس, عملکرد پرستار, یادگیری الکترونیک.
Emergency Service, E-learning, Virtual Education, Nurses Ethical Performance, Professional Ethics, Training.
136
147
http://mcs.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-282-1&slc_lang=fa&sid=1
Laili
Foroughi
لیلی
فروغی
laila.foroughe@gmail.com
100319475328460010483
100319475328460010483
Yes
MSc Student of Emergency Nursing, Faculty of Nursing, Aja University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری اورژانس، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.
Zareiyan
آرمین
زارعیان
arminzj@yahoo.com
100319475328460010484
100319475328460010484
No
Ph.D., in Nursing Education, Associate Professor, Health Department, Faculty of Nursing, Aja University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دکترای تخصصی آموزش پرستاری، دانشیار، گروه بهداشت، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.
Simin taj
Sharififar
سیمین تاج
شریفی فر
s.sharififar@yahoo.com
100319475328460010485
100319475328460010485
No
Ph.D. Student of Health Care in Disasters and Emergencies, Department of Health in Disasters and Emergencies, Faculty of Nursing, Aja University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دکترای سلامت در بلایا، مربی، گروه سلامت در بلایا، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.