Military Caring Sciences
علوم مراقبتی نظامی
MCS
Medical Sciences
http://mcs.ajaums.ac.ir
1
admin
2383-4072
2538-3566
10.52547/mcs
en
jalali
1394
2
1
gregorian
2015
5
1
2
1
online
1
fulltext
fa
ارتباط سبک تصمیمگیری و یادگیری خودراهبر در دانشجویان هوشبری
The Relationship between decision –making style and self-directed learning in Anesthesiology students
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p align="right"><strong>مقدمه:</strong> یادگیری خود راهبر مهارتی ضروری برای آموزش نوین بوده و میتواند به وسیله شیوه های گوناگون تصمیم گیری افراد تحت تأثیر قرار گیرد. این مطالعه ارتباط سبک های مختلف تصمیم گیری و یادگیری خودراهبر را در دانشجویان هوشبری مورد بررسی قرار داده است.</p>
<p align="right"><strong>مواد و روش ها: </strong>این مطالعه توصیفی همبستگی، بر روی 147 نفر از دانشجویان هوشبری دانشکده پرستاری و مامایی مشهد که به روش سرشماری انتخاب شده بودند در تابستان سال 1393 انجام شد. از پرسشنامه های سبک های تصمیم گیری عمومی بروس و اسکات و خودراهبری در یادگیری چنگ و همکاران استفاده شد. روایی آنها با استفاده از روایی محتوا تأیید و پایایی آنها از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 0/74 و 0/94 برآورد گردید. پرسشنامه ها به شیوه خود گزارشی توسط دانشجویان تکمیل و داده ها با استفاده از آزمون های کای دو، من- ویتنی، کروسکالوالیس و ضریب همبستگی اسپیرمن و بهوسیله نرمافزار SPSS نسخه 21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سطح معنی داری در این مطالعه 0/05 در نظر گرفته شد.</p>
<p align="right"><strong>یافته ها:</strong> میانگین سنی افراد شرکت کننده در مطالعه 8/66± 25/38 بود و اکثر مشارکت کنندگان را دانشجویان خانم (%85/7) تشکیل می دادند. سبک تصمیم گیری غالب در بیشتر افراد سبک منطقی و بعد غالب در یادگیری خودراهبر، انگیزه یادگیری بود. نمرات تمامی ابعاد تصمیم گیری و یادگیری خودراهبر، به استثنای سبک تصمیم گیری شهودی و بعد ارتباطات بین فردی در دو جنس، تفاوت معنی داری داشت. یادگیری خودراهبر با سبک تصمیم گیری منطقی همبستگی مثبت (0/644) و با سبکهای اجتنابی (0/680-) و آنی (0/707-) همبستگی منفی معنی دار داشت و سبک تصمیم گیری منطقی با سبک های تصمیمگیری اجتنابی (0/345-) و آنی (0/675-) همبستگی منفی معنی دار داشت.</p>
<p align="right"><strong>بحث و نتیجه گیری:</strong> سبک تصمیم گیری منطقی قوی ترین ارتباط را با یادگیری خودراهبر در دانشجویان تحت مطالعه داشت.</p>
<p><font face="Times New Roman" size="3"> </font><font face="Times New Roman"><b><span new="" times=""><font size="2">Introduction: </font></span></b><span new="" times=""><font size="2">Self-directed learning skills are necessary for modern education and can be affected by different style of decision making. This study aims to evaluate the relationship between decision –making style and self-directed learning among anesthesiology students.</font></span></font></p>
<p><font face="Times New Roman" size="3"> </font><font face="Times New Roman"><b><span new="" times=""><font size="2">Materials and Methods: </font></span></b><span new="" times=""><font size="2">This descriptive-correlational study was conducted on 147 Mashhad School of Nursing and Midwifery anesthesiology students in 2014, using census approach. General Decision-Making Style Inventory (Scott & Bruce, 1995) and Self-Directed Learning Instrument (Cheng et al, 2010) was used. The instruments’ content validity confirmed by experts, and their reliability calculated by Cronbach’s alpha coefficient (0.74 and 0.94 respectively). data were analyzed using SPSS software version 21 and chi-square, Mann-Whitney, Kruskal-Wallis and Spearman correlation tests. The probability of type I error (α) for all tests was set to 0.05.</font></span></font></p>
<p><font face="Times New Roman" size="3"> </font><font face="Times New Roman"><b><span new="" times=""><font size="2">Results: </font></span></b><span new="" times=""><font size="2">The mean age of participants was 25.38 ± 8.66 and most participants were female (85.7%). The dominant decision making style and self-directed learning domain in most participants were rational decision-making style and learning motivation domain, respectively. Scores in all aspects of decision-making and self-directed learning were significantly different in both sexes with the exception of intuitive decision making style and interpersonal communication. Self-directed learning was positively correlated with rational decision-making style (+ 0.64) and negatively with avoidant (- 0.68) and spontaneous (- 0.71) decision-making styles and rational decision-making style negatively correlated with avoidant (- 0.35) and spontaneous (- 0.68) decision-making styles.</font></span></font></p>
<p><font face="Times New Roman" size="3"> </font><font face="Times New Roman"><b><span new="" times=""><font size="2">Discussion & Conclusion: </font></span></b><span new="" times=""><font size="2">Rational decision-making style had the strongest relationship with self-directed learning among student.</font></span></font></p>
<p><font face="Times New Roman" size="3"> </font></p>
تصمیم گیری, دانشجو, هوشبری, یادگیری خودراهبر.
decision making, self-directed learning, student, anesthesiology.
24
32
http://mcs.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-45-1&slc_lang=fa&sid=1
Mohammad reza
Ahanchian
محمد رضا
آهنچیان
ahanchi8@um.ac.ir
10031947532846009258
10031947532846009258
No
Ferdowsi University of Mashhad
دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
Abdolghader
Assarroudi
عبدالقادر
عصاررودی
ghaderassar@yahoo.com
10031947532846009259
10031947532846009259
Yes
Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
دانشگاه علوم پزشکی مشهد،