Military Caring Sciences
علوم مراقبتی نظامی
MCS
Medical Sciences
http://mcs.ajaums.ac.ir
1
admin
2383-4072
2538-3566
10.52547/mcs
en
jalali
1395
9
1
gregorian
2016
12
1
3
4
online
1
fulltext
fa
بررسی نقطه نظرات مربیان و دانشجویان پرستاری سال آخر دانشکده پرستاری ارتش در مورد آموزش بالینی کارورزی در عرصه
A Comparative Study of the Views of Trainers and Senior Nursing Students about Clinical Education in the Field of Army College of Nursing
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>مقدمه: </strong>آموزش بالینی مهم<span dir="LTR"></span>ترین بخش در آموزش پرستاری و جزء لاینفک آن می<span dir="LTR"></span>باشد. بهبود و ارتقای کیفیت آموزش مستلزم بررسی مستمر وضعیت موجود و شناخت نقاط قوت و ضعف است که در این رابطه نظرات مربیان و دانشجویان به ویژه دانشجویان عرصه به عنوان عناصر آموزشی می<span dir="LTR"></span>تواند راه گشای برنامه<span dir="LTR"></span>های آینده باشد.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>هدف: </strong>این مطالعه با هدف تعیین نقطه نظرات مربیان و دانشجویان جهت ارتقای سطح آموزش بالینی در عرصه و انعکاس به دست اندرکاران آموزشی صورت پذیرفت.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>مواد و روش</strong><strong><span dir="LTR"></span></strong><strong>ها: </strong>این مطالعه از نوع مقطعی (توصیفی - تحلیلی) می<span dir="LTR"></span>باشد که روش نمونه<span dir="LTR"></span>گیری به صورت تمام شماری بر روی کلیه 117 دانشجوی سال آخر و 22 نفر اعضاء هیئت علمی و آموزشی دانشکده پرستاری ارتش در سال 1386 صورت پذیرفت. ابزار جمع<span dir="LTR"></span>آوری داده<span dir="LTR"></span>ها، پرسشنامه<span dir="LTR"></span>ای خود ایفا می<span dir="LTR"></span>باشد که پس از تائید روایی و پایایی در اختیار نمونه<span dir="LTR"></span>ها قرار گرفت. برای آنالیز داده<span dir="LTR"></span>ها از نرم<span dir="LTR"></span>افزار <span dir="LTR">spss</span> نسخه 16 استفاده شد.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>یافته</strong><strong><span dir="LTR"></span></strong><strong>ها: </strong>بین امتیازات کسب شده در مورد دیدگاه کلی در زمینه آموزش بالینی در عرصه، توسط مربیان و دانشجویان اختلاف معنی<span dir="LTR"></span>داری آماری، مشاهده شد (0/05<span dir="LTR"></span><span dir="LTR">P<</span>). همچنین بین دیدگاه مربیان و دانشجویان در خصوص ساختار آموزشی و نقش مربی در آموزش بالینی در عرصه اختلاف معنی<span dir="LTR"></span>دار آماری وجود داشت در حالی که در خصوص ارتباط آموزش بالینی در عرصه در زمینه تجهیزات و امکانات در آموزش بالینی و تأثیر آموزش بالینی در عرصه در زمینه توانمندی<span dir="LTR"></span>های فردی پرستاری اختلاف معنی<span dir="LTR"></span>دار آماری مشاهده نشد. همچنین اکثریت هر دو گروه نظرات مثبتی در حوزه نقش آموزش در عرصه در ارتقای مهارت<span dir="LTR"></span>های فردی داشتند.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>بحث و نتیجه</strong><strong><span dir="LTR"></span></strong><strong>گیری: </strong>با وجودی که دیدگاه مربیان و دانشجویان نسبت به تأثیر کارآموزی در عرصه در کسب مهارت<span dir="LTR"></span>های فردی دانشجویان مثبت بوده است ولی برای ارتقای سطح کیفیت آموزش بالینی در عرصه نیاز به دقت نظر مسئولین به نقاط ضعف ارائه شده توسط مربیان و دانشجویان و ارائه اقدامات مناسب در حد امکانات به منظور رفع یا کاهش آن<span dir="LTR"></span>ها می<span dir="LTR"></span>باشد. افزایش تعداد مربیان در بخش<span dir="LTR"></span>های کارآموزی در عرصه، تشکیل جلسات منظم با دانشجویان، جلب همکاری پزشکان و سایر کادر بیمارستان در امر آموزش، تأمین امکانات رفاهی و تجهیزات محیط بالینی، بازنگری ابزارها و فرآیندهای ارزشیابی بالینی می<span dir="LTR"></span>تواند مفید واقع شود.</p>
<p dir="LTR" style="text-align: justify;"><strong>Introduction: </strong>Clinical training is the most important part of nursing education. Improvement of education quality requires continuous investigation of present conditions and identification of advantages and disadvantages. In this regard, opinions of instructors and students, as educational elements, may be effective in future plans.</p>
<p dir="LTR"><strong>Objectives: </strong>This study was performed with the goal of obtaining opinions of instructors and students for improving the level of clinical education and reflecting the outcome to educational authorities.</p>
<p dir="LTR"><strong>Material and Method: </strong>This cross-sectional study was performed on 117 students studying in the final year of their study and 22 faculty members of army nursing staff. The participants were selected through census sampling. The data collection tool was a self-made questionnaire. The validity confirmation and the reliability of available samples were approved and SPSS 16 software was used for data analysis.</p>
<p dir="LTR"><strong>Results: </strong>Significant differences were observed between the viewpoints of instructors and students, regarding education structure and the role of instructors in the field (P< 0.05). No significant relationship was observed between equipment and facility, and individual potency in the field.</p>
<p dir="LTR"><strong>Discussion and Conclusion: </strong>Although the viewpoints of instructors and students regarding the effect of field training for obtaining skills were positive, improvement in the quality of field clinical education requires consideration and attention of authorities. Increase of number of instructors in the field of training, establishment of regular sessions with students, attraction of cooperation of physicians and other staff of hospital for cooperation, supply of welfare facilities and equipment’s for clinical environment, review of tools and processes of clinical assessment may be helpful.</p>
آموزش در عرصه, برنامهریزی بالینی, دانشجویان پرستاری, دیدگاه, مربیان پرستاری.
Attitude, Clinical Planning, Field Education, Nursing Education, Viewpoint.
249
256
http://mcs.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-66-1&slc_lang=fa&sid=1
Hengameh
Habibi
هنگامه
حبیبی
hengamehabibi@ymail.com
10031947532846009599
10031947532846009599
No
MSc in Nursing, Instructor, Iran, Tehran, AJA University of Medical Science, Faculty of Nursing, Pediatric Department.
کارشناس ارشد پرستاری، مربی، ایران، تهران، دانشگاه علوم پزشکی آجا،دانشکده پرستاری.
Shahla
Aliary
شهلا
علیاری
aliyar_shah@yahoo.com
10031947532846009600
10031947532846009600
Yes
Assistant Professor, Iran, Tehran, AJA University of Medical Science, Faculty of Nursing, Maternal Newborn Health Department.
دکترای برنامه نویسی درسی، استادیار، ایران،تهران،دانشگاه علوم پزشکی ارتش،دانشکده پرستاری.