@article{ author = {sharrififar, Simin taj and Ebadi, Monireh and Zareiyan, Armi}, title = {The comparison of Knowledge, attitude and skills to self protection in chemical warfare in freshman students of nursing school in ARMY based on border and non-border of location}, abstract ={ Introduction: Reviews of the history of human warfare especially in recent wars, indicates that many countries access to the chemical, biological and nucler warfare secretly and apparently. In our country, Iraq government used Widely 92 time’s mustard gas against Iranians. We still witness its complications among victims of chemical weapons. The purpose of this study was to compare the attitudes, knowledge and skills of self protection in chemical warfare on freshman nursing students of the Army School of Nursing based on border and non-border of Location.  Materials & Methods: This descriptive-analytic study was conducted on 78 Army University of Medical Sciences nursing students who had not received any military training in nursing in 2014, using census approach. Data collection included a researcher-made questionnaire. Its validity was determined by content validity method and its reliability by retest. Data was analyzed using descriptive and interpretive statistical tests and SPSS version 20. P<0/05 was considered significant.  Results: Independent t-test do not indicate a significant difference between border and non-border location in terms of knowledge (P=0/62) and skills (p=0/76) (P>0/05). Independent t-test indicates a significant difference between border and non-border location in terms of attitude (P=0/49) (P<0/05). That boundary students have higher scores than students were borderline.  Discussion & Conclusion: Results indicates no significant differences between the skill and knowledge protective measures in chemical warfare that returns to Information from social networking and media. The absence of war and not experience it, over the years of war and between generations can be attributed to other causes. While there were statistically significant differences between these groups of attitude and it can be due to formal and informal education in the years before entering college and also the stress and anxiety of living in border areas.    }, Keywords = {attitude, Border location, knowledge, non-border location, skill.}, volume = {2}, Number = {1}, pages = {1-5}, publisher = {AJA University of Medical Sciences}, title_fa = {مقایسه دانش، نگرش و مهارت خود حفاظتی در جنگ های شیمیایی در دانشجویان پرستاری ارتش بر اساس شهر محل سکونت}, abstract_fa ={مقدمه: بررسی تاریخ جنگ های بشر خصوصاً جنگ های اخیر، حکایت از آن دارد که بسیاری از کشورها به صورت پنهان و آشکار به سلاح های شیمیایی، میکروبی و هسته ای دسترسی دارند. در کشور ما، رژیم بعثی عراق 92 بار از گاز خردل به طور گسترده علیه ایرانیان استفاده کرد که هنوز هم شاهد عوارض دیررس آن در بین مصدومان شیمیایی هستیم. هدف از این مطالعه مقایسه دانش، نگرش و مهارت خود حفاظتی در جنگ های شیمیایی در دانشجویان جدیدالورود پرستاری ارتش بر اساس مرزی بودن و غیر مرزی بودن شهر محل سکونت می باشد. مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی تحلیلی است و بر روی 78 نفر از دانشجویان پرستاری ارتش که به روش سرشماری انتخاب شدند، در سال 1392 انجام گرفت. جهت گردآوری اطلاعات از ابزار پژوهشگر ساخته استفاده شد. روایی ابزار به روش اعتبار محتوی و پایایی آن از طریق آزمون مجدد سنجیده شد. نتایج با استفاده از آمار توصیفی- تحلیلی و با نرم افزار SPSS نسخه 20 تحلیل شدند. یافته ها: میانگین دانش در گروه مرزی 44/50 ± 37/29 و در غیر مرزی 30/46 ± 33/02 بود. میانگین مهارت در گروه مرزی 2/89 ± 44/37 و در غیر مرزی 2/54 ± 44/56 بود که آزمون آماری تی مستقل اختلاف معناداری در دو گروه از نظر دانش (P=0/62) و مهارت (P=0/76) نشان نداد؛ اما میانگین نگرش در گروه مرزی 9/76 ± 98/74 و در غیر مرزی 19/64 ± 106/84 بود که آزمون تی مستقل تفاوت آماری معنادار را در دو گروه نشان داد (P=0/049). بحث و نتیجه گیری: عدم تفاوت آماری معنادار در دانش و مهارت در دو گروه مرزی و غیر مرزی را می توان به اطلاعات برگرفته از شبکه های اجتماعی و ارتباطات رسانه ای مربوط دانست. از طرفی عدم حضور در جنگ و تجربه نکردن آن، گذشت سالیان متمادی از جنگ تحمیلی و تفاوت نسل ها را از دیگر دلایل دانست. علت بالا بودن نگرش گروه غیر مرزی نسبت به گروه مرزی را میتوان به آموزش های رسمی و غیررسمی در سال های قبل از ورود به دانشگاه و به استرس و اضطراب سکونت در مناطق مرزی مربوط دانست.}, keywords_fa = {دانش, غیر مرزی, مرزی, مهارت, نگرش}, doi = {10.18869/acadpub.mcs.2.1.1}, url = {http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-62-en.html}, eprint = {http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-62-en.pdf}, journal = {Military Caring Sciences}, issn = {2383-4072}, eissn = {2538-3566}, year = {2015} } @article{ author = {Rajai, Nahid and Choopani, Narges and Pishgouyi, Seyed Amir Hosein and Sharififar, Simin taj}, title = {The effect of acupressure on anxiety of patients candidate for coronary angiography}, abstract ={Introduction: Anxiety is one of the factors which increase mortality in patients with cardiac diseases. The aim of this study is the effect of acupressure on Patient’s anxietywho candidate for coronary angiography Materials and Methods: This is a randomized controlled clinical trial study which was done at 2014. A total of 60 patients with age of 35-80 years old literate, without history of using acupressure, with previous history of coronary vessels angiography, mental illnesses, drug addiction, anatomical and skin problem in P6 point and Thumb of two hands were selected and randomly divided in two groups. Intervention group received pressure on the P6 point of two hands and control group received pressure on the Thumb of two hands. The interventions were performed in the morning day of angiography. Before and 30 min after intervention Spielberger state anxiety questionnaire was filled out by the patients then data were statistic analyzed. Results: Intervention and control groups didn’t have any meaningful differences in demographic characteristics, anxiety level (p> 0/05). After intervention independent T test results presented meaningfully differences in anxiety level (p =0/001). Discussion and Conclusion: According to meaningful reduction which was seen in anxiety level may say acupressure is a suitable method for patient’s candidate for coronary angiography anxiety reduction. .}, Keywords = {acupressure, angiography, anxiety.}, volume = {2}, Number = {1}, pages = {6-13}, publisher = {AJA University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی تأثیر طب فشاری بر اضطراب بیماران کاندید آنژیوگرافی عروق کرونر}, abstract_fa ={مقدمه: اضطراب یکی از عواملی است که خطر مرگ و میر را در بیماران قلبی افزایش میدهد. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر طب فشاری بر اضطراب بیماران کاندید آنژیوگرافی است. مواد و روش ها: این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده است که در سال 1393 انجام شد. تعداد 60 بیمار با سن 35-80 سال، با سواد و فاقد سابقه استفاده از طب فشاری، سابقه قبلی آنژیوگرافی عروق کرونر، بیماری های روانی، اعتیاد به مواد مخدر، مشکل آناتومیک و پوستی در نقطه P6 و نرمه انگشت شست انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. گروه مداخله، فشار بر نقطه P6 و گروه کنترل فشار بر نرمه شست هر دو دست را دریافت نمودند. مداخلات صبح روز آنژیوگرافی انجام گردید. کلیه بیماران قبل از مداخله آرام بخش دریافت نموده بودند. قبل و 30 دقیقه بعد از مداخله، پرسشنامه اسپیل برگر توسط بیماران پر شد و مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. یافته ها: دو گروه از نظر مشخصات دموگرافیک و سطح اضطراب قبل از مداخله اختلاف معناداری با هم نداشتند ( p>0/05). بعد از مداخله نتایج آزمون تی مستقل اختلاف آماری معنیداری را از نظر سطح اضطراب (p=0/001)، بین دو گروه نشان داد به طوری که افراد گروه کنترل میزان اضطراب بیشتری داشتند. بحث و نتیجه گیری: با توجه به کاهش معنی دار سطح اضطراب، بیماران گروه آزمون، می توان گفت طب فشاری به عنوان یک روش مناسب جهت کاهش اضطراب بیماران کاندید آنژیوگرافی عروق کرونر می تواند مورد استفاده قرار گیرد. : . .}, keywords_fa = {آنژیوگرافی, اضطراب, طب فشاری}, doi = {10.18869/acadpub.mcs.2.1.6}, url = {http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-65-en.html}, eprint = {http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-65-en.pdf}, journal = {Military Caring Sciences}, issn = {2383-4072}, eissn = {2538-3566}, year = {2015} } @article{ author = {ShahidiFar, Samaneh and EmamiZeydi, Amir and Taghipour, Behzad and SharifNia, Hamid and Soleimani, Mohammad Ali and HassanZadehKiabi, Farshad and Soleimani, Mohammad Ali Mehdi and Fathi, Mohsen and Noroozi, Mohammad Mehdi and Vanhari, Hosei}, title = {Evaluation of critical care nurses’ knowledge of evidence-based guidelines for prevention of ventilator-associated pneumonia}, abstract ={ Introduction: Ventilator-associated pneumonia (VAP) is the second most common nosocomial infection overall and the most common nosocomial infection among mechanically ventilated patients in the intensive care units (ICUs). It is associated with significant morbidity and mortality. Considering the importance of prevention of VAP in patients undergoing mechanical ventilation, the aim of this study was to evaluate the critical care nurses’ knowledge of evidence-based guidelines for prevention of VAP.  Materials & Methods: In a descriptive cross-sectional study, a total of 120 critical care nurses who worked in the ICUs of in Amol and Sari city in 2013, were evaluated. A three part self-reported questionnaire including personal information, multiple choice questions for evaluation of the nurses’ knowledge regarding evidence-based guidelines for prevention of VAP and questions about the barriers of implementing evidence-based practices regarding prevention of VAP in their wards were used for data collection. The collected data were analyzed using descriptive statistics, Pearson correlation coefficient, independent t-test, ANOVA and multiple regression analysis (adjusted) using SPSS 20 software.  Results: The results of the present study have shown that among all of the participants, 14 (11.6%) were male and 106 (88.33%) were female, with mean±SD age of 32.45±6.11 and average work experience was 8.01±5.005 years. The lowest level of knowledge of nurses (0.5%) were about using endotracheal tubes with extra lumens for drainage of subglottic secretions and the highest level of their knowledge (92.5%) were about the appropriate position for reducing the incidence of VAP in patients undergoing mechanical ventilation. Regarding taking actions based on the evidence in the prevention of VAP, 57.5% of nurses stated that some of these actions are performed routinely in their workplace. Multivariate linear regression analysis revealed that with an increase of one year of work experience, nurse’s knowledge scores have been increased by 10%.  Discussion & Conclusion: Considering the low level of nurses’ knowledge about evidence-based guideline in the prevention of VAP and its important role in this regard allocation of resources and educational programs regarding evidence-based practice guideline for prevention of VAP and therefore changes of caring methods in patients undergoing mechanical ventilation, can have an important role in the prevention of VAP in these patients.  }, Keywords = {Ventilator-associated pneumonia (VAP), Evidence-based nursing, Intensive care unit}, volume = {2}, Number = {1}, pages = {14-23}, publisher = {AJA University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی میزان آگاهی پرستاران شاغل در بخش های مراقبت ویژه از مراقبت های مبتنی بر شواهد در پیشگیری از پنومونی ناشی از ونتیلاتور}, abstract_fa ={مقدمه: پنومونی ناشی از ونتیلاتور دومین عفونت شایع بیمارستانی و شایع ترین عفونت در بیماران تحت تهویه مکانیکی بستری در بخش های مراقبت ویژه است که با مرگ و میر قابل توجهی همراه است. با توجه به اهمیت پیشگیری از بروز پنومونی در بیماران تحت تهویه مکانیکی، این مطالعه با هدف تعیین میزان آگاهی پرستاران شاغل در بخش های مراقبت ویژه از مراقبت های مبتنی بر شواهد در پیشگیری از پنومونی ناشی از ونتیلاتور انجام گردید. مواد و روش ها: این مطالعه ی توصیفی مقطعی بر روی 120 پرستار شاغل در بخش های مراقبت ویژه بیمارستان های آموزشی شهرهای آمل و ساری در سال 1392 انجام گرفت. در این مطالعه از پرسشنامه ی سه قسمتی که قسمت اول شامل مشخصات دموگرافیک، قسمت دوم شامل سؤالات چندگزینه ای در مورد آگاهی پرستاران از مراقبت های مبتنی بر شواهد در پیشگیری از پنومونی ناشی از ونتیلاتور و قسمت سوم سؤالاتی در مورد اجرا شدن و موانع اجرای اقدامات مبتنی بر شواهد در پیشگیری از پنومونی بود. داده ها با استفاده از روش های آماری توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تی مستقل، آنووا و رگرسیون خطی چند متغیره به کمک نرم افزار SPSS نسخه 20 آنالیز شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که کمترین میزان آگاهی پرستاران (0/5 درصد) در ارتباط با استفاده از لوله تراشه با لومن مخصوص جهت ساکشن ترشحات ساب گلوتیک و بیشترین نمره آگاهی پرستاران (92/5 درصد) در ارتباط با پوزیشن مناسب جهت کاهش خطر بروز پنومونی ناشی از ونتیلاتور در بیماران تحت تهویه مکانیکی بود. در مورد انجام اقدامات مبتنی بر شواهد صورت گرفته در پیشگیری از بروز پنومونی، 5/57% از پرستاران بیان نمودند که برخی از این اقدامات را بهصورت روتین انجام میدهند. بحث و نتیجه گیری: با توجه به میزان آگاهی نسبتاً پایین پرستاران در مورد مراقبتهای مبتنی بر شواهد در پیشگیری از بروز پنومونی ناشی از ونتیلاتور و نقش مهم پرستاران در این زمینه، با تخصیص منابع و آموزش پرستاران در زمینه مراقبتهای مبتنی بر شواهد و در نتیجه تغییر در شیوههای مراقبت از بیماران تحت تهویه مکانیکی، میتوان گام مهمی در پیشگیری از بروز پنومونی و پیامدهای ناشی آن در این بیماران برداشت. .}, keywords_fa = {پرستاری مبتنی بر شواهد, پنومونی ونتیلاتور, مراقبت ویژه.}, doi = {10.18869/acadpub.mcs.2.1.14}, url = {http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-21-en.html}, eprint = {http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-21-en.pdf}, journal = {Military Caring Sciences}, issn = {2383-4072}, eissn = {2538-3566}, year = {2015} } @article{ author = {Ahanchian, Mohammad reza and Assarroudi, Abdolghader}, title = {The Relationship between decision –making style and self-directed learning in Anesthesiology students}, abstract ={ Introduction: Self-directed learning skills are necessary for modern education and can be affected by different style of decision making. This study aims to evaluate the relationship between decision –making style and self-directed learning among anesthesiology students.  Materials and Methods: This descriptive-correlational study was conducted on 147 Mashhad School of Nursing and Midwifery anesthesiology students in 2014, using census approach. General Decision-Making Style Inventory (Scott & Bruce, 1995) and Self-Directed Learning Instrument (Cheng et al, 2010) was used. The instruments’ content validity confirmed by experts, and their reliability calculated by Cronbach’s alpha coefficient (0.74 and 0.94 respectively). data were analyzed using SPSS software version 21 and chi-square, Mann-Whitney, Kruskal-Wallis and Spearman correlation tests. The probability of type I error (α) for all tests was set to 0.05.  Results: The mean age of participants was 25.38 ± 8.66 and most participants were female (85.7%). The dominant decision making style and self-directed learning domain in most participants were rational decision-making style and learning motivation domain, respectively. Scores in all aspects of decision-making and self-directed learning were significantly different in both sexes with the exception of intuitive decision making style and interpersonal communication. Self-directed learning was positively correlated with rational decision-making style (+ 0.64) and negatively with avoidant (- 0.68) and spontaneous (- 0.71) decision-making styles and rational decision-making style negatively correlated with avoidant (- 0.35) and spontaneous (- 0.68) decision-making styles.  Discussion & Conclusion: Rational decision-making style had the strongest relationship with self-directed learning among student.  }, Keywords = {decision making, self-directed learning, student, anesthesiology.}, volume = {2}, Number = {1}, pages = {24-32}, publisher = {AJA University of Medical Sciences}, title_fa = {ارتباط سبک تصمیم‌گیری و یادگیری خودراهبر در دانشجویان هوشبری}, abstract_fa ={مقدمه: یادگیری خود راهبر مهارتی ضروری برای آموزش نوین بوده و میتواند به وسیله شیوه های گوناگون تصمیم گیری افراد تحت تأثیر قرار گیرد. این مطالعه ارتباط سبک های مختلف تصمیم گیری و یادگیری خودراهبر را در دانشجویان هوشبری مورد بررسی قرار داده است. مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی همبستگی، بر روی 147 نفر از دانشجویان هوشبری دانشکده پرستاری و مامایی مشهد که به روش سرشماری انتخاب شده بودند در تابستان سال 1393 انجام شد. از پرسشنامه های سبک های تصمیم گیری عمومی بروس و اسکات و خودراهبری در یادگیری چنگ و همکاران استفاده شد. روایی آنها با استفاده از روایی محتوا تأیید و پایایی آنها از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 0/74 و 0/94 برآورد گردید. پرسشنامه ها به شیوه خود گزارشی توسط دانشجویان تکمیل و داده ها با استفاده از آزمون های کای دو، من- ویتنی، کروسکالوالیس و ضریب همبستگی اسپیرمن و بهوسیله نرمافزار SPSS نسخه 21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سطح معنی داری در این مطالعه 0/05 در نظر گرفته شد. یافته ها: میانگین سنی افراد شرکت کننده در مطالعه 8/66± 25/38 بود و اکثر مشارکت کنندگان را دانشجویان خانم (%85/7) تشکیل می دادند. سبک تصمیم گیری غالب در بیشتر افراد سبک منطقی و بعد غالب در یادگیری خودراهبر، انگیزه یادگیری بود. نمرات تمامی ابعاد تصمیم گیری و یادگیری خودراهبر، به استثنای سبک تصمیم گیری شهودی و بعد ارتباطات بین فردی در دو جنس، تفاوت معنی داری داشت. یادگیری خودراهبر با سبک تصمیم گیری منطقی همبستگی مثبت (0/644) و با سبکهای اجتنابی (0/680-) و آنی (0/707-) همبستگی منفی معنی دار داشت و سبک تصمیم گیری منطقی با سبک های تصمیمگیری اجتنابی (0/345-) و آنی (0/675-) همبستگی منفی معنی دار داشت. بحث و نتیجه گیری: سبک تصمیم گیری منطقی قوی ترین ارتباط را با یادگیری خودراهبر در دانشجویان تحت مطالعه داشت.}, keywords_fa = {تصمیم گیری, دانشجو, هوشبری, یادگیری خودراهبر.}, doi = {10.18869/acadpub.mcs.2.1.24}, url = {http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-30-en.html}, eprint = {http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-30-en.pdf}, journal = {Military Caring Sciences}, issn = {2383-4072}, eissn = {2538-3566}, year = {2015} } @article{ author = {Javadzade, Seyed Homamodin and Mostafavi, Firoozeh and Reisi, Mahnoush and Mahaki, Behzad and NasrEsfahani, Mahmoud and Sharifirad, Gholamrez}, title = {Relationship between knowledge and implementing health literacy strategies in patient education}, abstract ={Introduction: Communication is one of the basic and most important skills for health care providers. Using health literacy strategies in patient education as a communication tactics by nurse practitioners make the information understandable for patients and also the effectiveness of the education will increase dramatically. The aim of this study was to assess nurse practitioners knowledge and practice of health literacy strategies in patient education and the correlation between these two factors.  Materials and Methods: This descriptive cross-sectional study was done in May and June 2014 on 148 nurse practitioners of Al-Zahra educational hospital, Isfahan and Iran. Data collected via researcher made standardized questionnaire consist of three parts respectively: Demographics, Knowledge about health literacy and its strategies, and health literacy strategies practice. Data analyzed by SPSS v.17 using descriptive-analytic statistics. Results: The mean score of knowledge was dramatically low 5.89±2.1 (from maximum available score of 14) and the mean score of nurses in health literacy strategies practice was 21.74±3.47. There was a positive relationship between total knowledge of respondents and their practice and also there was statistically significant correlation between basic facts about health literacy and standards for designing health materials subscales and practice. Discussion and Conclusion: According to the findings nurse practitioners have limited knowledge about health literacy strategies and don’t have desirable use of health literacy strategies in practice. Considering that nurses who had better knowledge about health literacy had also better practice in using health literacy strategies in patient education and the key role of health literacy in high quality patient centered health care, it seems retrain courses for nurses with aim of empowering them in this field is necessary.}, Keywords = {Health Literacy Strategies, Knowledge, Nurse practitioner, Patient Education, Practice. .}, volume = {2}, Number = {1}, pages = {33-40}, publisher = {AJA University of Medical Sciences}, title_fa = {ارتباط آگاهی و عملکرد پرستاران در خصوص به کارگیری راهبرد های سواد سلامت در آموزش به بیمار}, abstract_fa ={مقدمه: توانایی برقراری ارتباط مؤثر یکی از مهم ترین و اصلی ترین مهارت های لازم برای ارائه دهندگان خدمات در سیستم بهداشت و درمان محسوب می شود. بهره گیری از متخصصین سلامتی یکی از راهبردهای سواد سلامت در آموزش به بیمار است که منجر به درک و عملکرد بهتر بیماران در خصوص اطلاعات و دستورالعمل های ارائه شده به آنها می شود. هدف از انجام مطالعه حاضر، بررسی سطح آگاهی پرستاران از مفهوم سواد سلامت و نحوه عملکرد آنها در خصوص به کارگیری راهبردهای سواد سلامت در آموزش به بیمار و بررسی ارتباط این دو مقوله با یکدیگر می باشد. مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی-مقطعی در سه ماهه اول سال 1393 با روش نمونه گیری تصادفی ساده بر روی 148 پرستار شاغل در بیمارستان آموزشی الزهرا شهر اصفهان انجام شد. سطح آگاهی و عملکرد پرستاران در خصوص سواد سلامت و به کارگیری راهبردهای مرتبط با آن در آموزش به بیمار توسط پرسشنامه ای که توسط محققین طراحی و اعتبار سنجی شده بود مورد بررسی قرار گرفت. اﻃﻼﻋــﺎت جمع آوری شده ﺑــﺎ استفاده از آمار توصیفی و استنباطی در نرم افزار آﻣﺎری SPSS نسخه 17 ﻣﻮرد ﺗﺠﺰﻳـﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. یافته ها: میانگین نمره آگاهی پرستاران در خصوص سواد سلامت و راهبردهای مرتبط با آن 2/1 ± 5/89 از 14 به دست آمد که نشان دهنده آگاهی ضعیف پرستاران در این زمینه بود. میانگین نمره عملکرد آنان نیز در خصوص به کارگیری راهبردهای سواد سلامت در آموزش به بیمار 3/47 ± 21/74 بود. پرستاران با آگاهی بیشتر، بیش از سایرین به استفاده از راهبردهای سواد سلامت در آموزش به بیمار مبادرت می ورزیدند. همچنین بین سطح آگاهی پرستاران در حیطه اطلاعات پایه ای سواد سلامت و آگاهی از استانداردها برای طراحی رسانه های مکتوب برای بیماران با سواد سلامت ناکافی و عملکرد آنها ارتباط آماری معناداری مشاهده شد. بحث و نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که در مجموع سطح آگاهی پرستاران در خصوص سواد سلامت پایین بوده و عملکرد مناسبی جهت به کارگیری راهبردهای سواد سلامت در آموزش به بیمار که نقش بسیار مؤثری بر اثربخشی آموزش ها خواهد داشت، ندارند. از آنجا که پرستارانی که آگاهی بهتری در زمینه سواد سلامت داشتند در عرصه عمل بیش از سایرین از راهبردهای سواد سلامت، در آموزش به بیماران استفاده می نمودند لذا برگزاری دوره های آموزشی جهت توانمندسازی و آشنایی پرستاران با مفهوم سواد سلامت و نقش مؤثر آن در آموزش به بیمار ضروری به نظر می رسد.}, keywords_fa = {آگاهی, آموزش به بیمار, پرستار, راهبردهای سواد سلامت, عملکرد.}, doi = {10.18869/acadpub.mcs.2.1.33}, url = {http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-38-en.html}, eprint = {http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-38-en.pdf}, journal = {Military Caring Sciences}, issn = {2383-4072}, eissn = {2538-3566}, year = {2015} } @article{ author = {Baradaran, Minoo and Tavafian, Sedigheh Sadat and mohammadi, Samira and babazade, Tohi}, title = {The examination of the breast feeding of 6- month babies who were delivered in baby friendly hospital and non-baby friendly hospitals of Tabriz: a cross sectional study}, abstract ={Introduction: It seems the status of breast feeding in Baby Friendly Hospital is better than non-baby friendly ones. The aims of this study is to examine the status of breast feeding among these hospitals in Tabriz, Iran.  Materials and Methods: This is a cross sectional study in which 307 mothers who had six month baby were asked about their breast feeding during past six months through a valid questionnaire which has been used by ministry of health of Iran. Collected data were analyzed through descriptive and analytical statistics. Through this analysis, comparison between baby friendly hospital and non-baby friendly hospital in terms of breastfeeding was done. Results: Totally 307 mothers including 257 ones who delivered in baby friendly hospitals and 50 ones who delivered in non-baby friendly hospital participated in the study. The mean age of mothers in two groups were 25.3±5.6 and 25.03±5.7 prospectively. Despite the similarity of two groups in terms of demographic characteristics, two groups were different in terms of beginning of breast feeding (P=0.02), rooming in (P<0.001) and exclusive breast feeding (P=0.007). Discussion and Conclusion: Results of this study showed the babies who delivered in baby friendly hospitals had better status regarding excusive breast feeding.}, Keywords = {Baby friendly hospital, Breast feeding, non-baby friendly hospital.}, volume = {2}, Number = {1}, pages = {41-47}, publisher = {AJA University of Medical Sciences}, title_fa = {وضعیت شیردهی شیرخواران متولد شده در بیمارستانهای دوستدار کودک و غیر دوستدار کودک شهر تبریز در شش ماه بدو تولد : مطالعه مقطعی}, abstract_fa ={مقدمه: نهضت جهانی راه‌اندازی بیمارستان‌های دوستدار کودک در سال 1989 توسط سازمان جهانی بهداشت و یونیسف برای ارتقا میزان تغذیه با شیر مادر معرفی گردید .هدف از این مطالعه بررسی وضعیت شیردهی شیرخواران متولد شده دربیمارستان های دوستدار کودک در شش ماه بدو تولد می باشد. روش و روش ها: این مطالعه یک مطالعه توصیفی مقطعی بود که در 307 نفر از مادران زایمان کرده در بیمارستان های استان آذربایجان شرقی که کودک آنها 6 ماه تمام داشت، انجام گرفت. مادران واجد شرایط با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی در بیمارستان های دوستدار کودک و سرشماری بیمارستان های غیر دوستدار ثبت نام شدند و داده ها از طریق پرسشنامه و مصاحبه تلفنی از شرکت کنندگان در مطالعه جمع آوری شد. داده ها بااستفاده ازنرم افزارآماری spssنسخه 18 و بکارگیری آمار توصیفی،تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: 307 نفر از مادران دارای کودک 6 ماهه ( 257 نفر از مادرانی که در بیمارستان های دوستدار کودک و 50 نفر از مادرانی که در بیمارستان های غیر دوستدار کودک زایمان کرده بودند) در مطالعه شرکت کردند. میانگین سنی این افراد به ترتیب 5/6±27/3 و 5/7±27/0 سال بود. یافته های مطالعه نشان داد که بیمارستان های دوستدار کودک و غیر دوستدار کودک از نظر تغذیه با شیر مادر(P=0/007) استفاده از شیشه و پستانک (P=0/001) و محل خواب کودک(P=0/001)، تفاوت معنی داری با هم داشتند. دو گروه از نظر زمان شروع شیر دهی با شیر مادر در ساعت اول پس از زایمان (P=0/052 ) و دفعات شیردهی در شبانه روز (P=0/47) تفاوت آماری معنی داری باهم نداشتند. بحث ونتیجه گیری: وضعیت شیردهی در بیمارستان های دوستدار کودک در مقایسه با غیر دوستدار کودک بهتر می باشد لذا پیشنهاد می شود سیاست های اجرا شده در بیمارستان های دوستدار کودک در بقیه بیمارستان ها اجرا شود. }, keywords_fa = {تغذیه انحصاری با شیر مادر, بیمارستان های دوستدار کودک , مطالعه مقطعی}, doi = {10.18869/acadpub.mcs.2.1.41}, url = {http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-35-en.html}, eprint = {http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-35-en.pdf}, journal = {Military Caring Sciences}, issn = {2383-4072}, eissn = {2538-3566}, year = {2015} } @article{ author = {Azarmi, Somayeh and Farsi, Zahra and Sajadi, Seyedeh Azam}, title = {The role of nurse in adaptation of veterans with amputee}, abstract ={Introduction: Any deficiency in the body not only is a physical injury, but also redound social and psycho-emotional damage and can also influence various aspects of life. A practical and effective models in nursing which focuses specifically on the issue of adaptation, is the Roy’s Adaptation model... The purpose of this study is to investigate the role of nurses and the usage of nursing models in particular the Roy’s adaptation model on the care of veterans with amputee that look for better adaptation. Material and Method: This study is a review article based on the information, which is published in the internet, journals and associated researches in 2000- 2014. Result: The Roy’s Adaptation Model is a useful framework for providing nursing care to patients in the acute, chronic and terminal phase of disease. The results of most studies indicate improvement in nursing activities, focusing, organizing and directing of thoughts and actions of nurses in the care of chronic patients and increasing of adaptive responses in these patients. In this article have been cited to some of these studies. Discussion & Conclusion: The Roy’s Adaptation Model is focused on improving of adaptation, health and quality of life of patients. The results of more studies indicate that the Roy’s Adaptation Model can be the appropriate framework for the survey, care and intervention and finally chronic disease management and Increasing of adaptation in patients and different groups of veterans.}, Keywords = {Roy’s Adaptation Model, Nurse, Veteran.}, volume = {2}, Number = {1}, pages = {48-54}, publisher = {AJA University of Medical Sciences}, title_fa = {نقش پرستار در سازگاری جانبازان قطع عضو}, abstract_fa ={مقدمه: هرگونه نقص در اعضای بدن نه تنها یک آسیب جسمی محسوب می شود، بلکه آسیب های اجتماعی و روانی- احساسی را نیز به دنبال دارد و می تواند جنبه های مختلف زندگی را تحت تأثیر قرار دهد. یکی از الگوهای کاربردی و مؤثر در پرستاری که به طور خاص به موضوع سازگاری توجه کرده، الگوی سازگاری روی» است. هدف از تدوین این مقاله معرفی نقش پرستاردر سازگاری جانبازان قطع عضو با استفاده از این الگو می باشد. مواد و روش ها: این مقاله یک مطالعه مروری میباشد که بر پایه اطلاعات جمعآوری شده از جستجوی منابع اینترنتی و مطالعات کتابخانهای سالهای 2014- 2000 تدوین گردیده است. یافته ها: مدل سازگاری روی، یک چهارچوب مفید جهت ارائه مراقبت پرستاری به بیماران در مراحل حاد، مزمن و انتهایی بیماری می باشد. نتایج بیشتر مطالعات، بیانگر بهبود فعالیتهای پرستاری، تمرکز، سازماندهی و هدایت افکار و اعمال پرستاران در مراقبت از بیماران مزمن و افزایش پاسخ های سازگار در بیماران و به دنبال آن افزایش سازگاری، پس از مداخلات پرستاری بوده است. بحث و نتیجه گیری: الگوی سازگاری روی، بر ارتقاء سازگاری متمرکز گردیده و سهم قابل توجهی در سلامتی و ارتقاء کیفیت زندگی بیماران دارد. بیشتر نتایج پژوهش های انجام شده، حاکی از آن است که الگوی سازگاری روی، می تواند چارچوبی مناسب در بررسی، مراقبت و انجام مداخلات و درنهایت کنترل بیماری های مزمن و افزایش میزان سازگاری در بیماران ازجمله گروه های مختلف جانبازان باشد.}, keywords_fa = {الگوی سازگاری روی, پرستار, جانباز.}, doi = {10.18869/acadpub.mcs.2.1.48}, url = {http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-36-en.html}, eprint = {http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-36-en.pdf}, journal = {Military Caring Sciences}, issn = {2383-4072}, eissn = {2538-3566}, year = {2015} } @article{ author = {Nezamzadeh, Maryam and Rahmani, Ali}, title = {The role of blood substitute products in restoring physical trauma}, abstract ={Introduction: Blood is an important part of medical care and resuscitation in trauma that if used correctly, can be a life saver. However, blood transfusion and its products are not free of complications and require special attention, especially in times of emergency. Therefore, this study aimed the blood replaced products at reviving of physical trauma in order to reduce the effects of, blood transfusion was performed. Materials and Methods: This study is a review article based on the information, which is published in the internet, journals and associated researches in 2000- 2013. Results: The study shows artificial oxygen carriers like HBOCs and PFBOCs alternative to Pack cell and also use of recombinant coagulation factors VII a or A Protein can be a good alternative platelets with fewer side effects in critical condition. Discussion & Conclusion: Due to complications of blood transfusion in trauma patients should be administered with caution in these patients and should be considered too amount. On the other hand, the lack of blood supply is also another problem that seems designed instruction transfusion in trauma patients and the use of replaced products would be better to take blood and reduce complications in these patients.}, Keywords = {artificial products, blood transfusion, trauma.}, volume = {2}, Number = {1}, pages = {55-61}, publisher = {AJA University of Medical Sciences}, title_fa = {نقش فرآورده های جایگزین خون در احیای ترومای جسمی}, abstract_fa ={مقدمه: ﺧﻮن ﺑﺨـﺶ ﻣﻬﻤﯽ از مراقبتهای ﭘﺰﺷـﮑﯽ و یک جزء مهم از احیاء در ترومای جسمی محسوب میشود ﮐـﻪ اﺳﺘﻔﺎده صحیح از آن، میتواند نجاتدهنده ﺣﯿﺎت ﺑﺎﺷﺪ. با این وجود تزریق خون و فرآوردههای آن عاری از عوارض نبوده و نیاز به توجه خاص، بخصوص در شرایط اورژانسی دارد. لذا این مطالعه با هدف بررسی فرآوردههای جایگزین خون در احیای ترومای جسمی بهمنظور کاهش عوارض تزریق خون انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه مروری بر اساس مطالعات کتابخانهای و جستجو در پایگاههای اینترنتی google, pubmed, sid در بین سالهای 2000 تا 2013 مبتنی بر هدف انجام گرفته است. یافتهها: بررسیهای صورت گرفته نشان میدهد استفاده از حاملین مصنوعی اکسیژن مانند HBOCs و PFBOCs جایگزینی برای پک سل و همچنین فاکتورهای انعقادی نوترکیب VIIa و یا آ-پروتئین میتواند به جای پلاکت با عوارض کمتر در شرایط بحرانی استفاده شود. بحث و نتیجهگیری: با توجه به افزایش عوارض تزریق خون در بیماران ترومایی بایستی تزریق در این بیماران با احتیاط و به میزان لازم انجام گیرد از سویی کم بودن ذخیرههای خونی نیز مشکلی دیگر است که به نظر میرسد طراحی دستورالعمل تزریق خون در بیماران ترومایی و همچنین استفاده از فرآوردههای جایگزین میتواند به مصرف بهتر خون و کاهش عوارض در این بیماران منجر گردد.}, keywords_fa = {انتقال خون, تروما , فرآورده های مصنوعی.}, doi = {10.18869/acadpub.mcs.2.1.55}, url = {http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-60-en.html}, eprint = {http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-60-en.pdf}, journal = {Military Caring Sciences}, issn = {2383-4072}, eissn = {2538-3566}, year = {2015} }