@article{ author = {Soltani, Nadiy}, title = {General Health Status of Nursing Students in AJA University of Medical Sciences}, abstract ={Background: One of the most important factors in students’ success and academic achievement is their general health. Students are the human resource and the founders of the future of country, and assessment of their mental and physical health and solutions for their improvement are important. Objectives: The aim of this survey was to determine the general health status of nursing students in AJA University of Medical Sciences. Materials and Methods: This descriptive study was performed during the second semester of 2014-2015 in AJA University of Medical Sciences. A total of 135 nursing students were selected through convenience sampling method as the study sample. Goldberg’s general health questionnaire was used as the research tool. Data was analyzed by SPSS software descriptive statistics, t-test, one sample Kolmogorov-Smirnov Test and Pearson’s correlation coefficient. Results: The mean and standard deviation was 18.73 ± 13.33. One sample t-test revealed general health of students. There was no meaningful difference in general health between male and female students (P > 0.05). Reliability was estimated 0.89 using the test-retest method. Discussion and Conclusion: In order to protect and promote the general health of students, periodic screening and timely intervention is emphasized.}, Keywords = {General health, Psychological disorders, Nursing students.}, volume = {2}, Number = {4}, pages = {191-196}, publisher = {AJA University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی وضعیت سلامت عمومی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی آجا}, abstract_fa ={مقدمه: یکی از مؤلفه‌های مهم در موفقیت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان سلامت عمومی آن‌هاست. دانشجویان نیروی انسانی برگزیده و سازندگان فردای کشور هستند و سنجش وضعیت سلامت جسمی و روانی آن‌ها و ارائه راهکارهایی در جهت ارتقاء و بهبود آن از اهمیت بسزایی برخوردار است. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت سلامت عمومی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی آجا انجام شد. مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی در دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی آجا انجام شد. جامعه مورد پژوهش کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در نیمسال دوم تحصیلی 94-1393 بودند. با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس 135 نفر به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده «پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ» (GHQ-28) بود. برای تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS نسخه 16 و روش‌های توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون، آزمون کلموگروف اسمیرنوف و آزمون t استودنت مستقل استفاده شد. یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار نمره سلامت عمومی دانشجویان 13/33±18/73 بود. نتایج به دست آمده از آزمون t تک نمونه‌ای حاکی از سلامت عمومی دانشجویان بود. با استفاده از آزمون t مستقل بین سلامت عمومی دختران و پسران تفاوتی مشاهده نشد (0/05‌>P). همچنین با استفاده از روش بازآزمایی، پایایی ابزار 0/89 برآورد شد. بحث و نتیجه‌گیری: به منظور حفظ و ارتقاء هر چه بیشتر سلامت عمومی دانشجویان، بر غربالگری‌های دوره‌ای جهت تشخیص و مداخلات به موقع تأکید می‌شود.}, keywords_fa = {اختلالات روانشناختی, دانشجویان پرستاری, سلامت عمومی.}, doi = {10.18869/acadpub.mcs.2.4.191}, url = {http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-97-en.html}, eprint = {http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-97-en.pdf}, journal = {Military Caring Sciences}, issn = {2383-4072}, eissn = {2538-3566}, year = {2015} } @article{ author = {Tavakoli, Mohammad and Roshandel, Maryam and Zareiyan, Armin and Dabaghmoghadam, Arasb}, title = {Evaluation of Fatigue in Hemodialysis Patients in AJA Selected Hospitals}, abstract ={Background: Hemodialysis patients differ by the levels of negative effects on all their aspects of lives; their health care costs are high and physical, mental and social problems and fatigue, despite advances in treatment, still cause stress in these patients. Objectives: This study aimed to determine the amount of fatigue in patients treated with hemodialysis. Materials and Methods: This descriptive study was conducted on 105 patients in AJA selected hospitals in 2015. Data collection and demographic questionnaires were the tools and mental fatigue (MF-20) was the software. Data were statistically analyzed using SPSS version 21. Results: The highest fatigue degrees were observed in women (P=0.53 and 10.57 ± 63.60), age group of “41 - 50” (P=0.24 and 12.05 ± 66.60), the ones with high school diploma (P=0.05 and 65.26 ± 11.09), the unemployed ones (P=0.84 and 63.61 ± 10.95), and one person with history of smocking (9.573±68.89, P=0.001). Discussion and Conclusion: Unfortunately, monitoring fatigue in comparison with other symptoms is often neglected. Health care providers’ knowledge of how to determine the level, prevalence, risk factors, and complications of fatigue, as well as the strategies to reduce it and the training necessary to improve health and quality of care is essential.}, Keywords = {End Stage Renal Diseases, Fatigue, Hemodialysis.}, volume = {2}, Number = {4}, pages = {197-205}, publisher = {AJA University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی وضعیت خستگی بیماران بستری در بخش‌های همودیالیز بیمارستان‌های تابعه آجا}, abstract_fa ={مقدمه: همودیالیز اثرات منفی بر تمام جوانب زندگی بیمار می‌گذارد و هزینه‌های درمانی بالایی به دنبال دارد، افراد همودیالیزی مشکلات بی‌شمار جسمی و روانی و اجتماعی دارند، خستگی با وجود پیشرفت‌های موجود در زمینه درمان همچنان در صدر مشکلات جسمی این بیماران می‌باشد. هدف: این پژوهش با هدف تعیین میزان خستگی در بیماران تحت درمان با همودیالیز انجام شد. موارد و روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی تحلیلی بوده که روی 105 بیمار همودیالیزی در بیمارستان‌های منتخب تابعه آجا در سال 1394 انجام شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه خستگی MF-20 و پرسشنامه اطلاعات فردی بود. داده‌ها در نرم‌افزار spss نسخه 21 با استفاده از آزمون‌های آماری کای اسکوئر، تی مستقل و آنوا مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: بیشترین میزان بروز خستگی کل در گروه زنان (0/53=p و 10/57‌±‌63/60)، گروه سنی 50-41 سال (0/24=p و 12/05‌±‌66/60)، با تحصیلات دیپلم (0/05=p و 11/09‌±‌65/26) در افراد بیکار (0/84=p و 10/95‌±‌63/61) و افراد با سابقه مصرف سیگار (68/89± ‌573 /9 و 0/001=p) مشاهده شد. بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه در اغلب موارد بررسی و کنترل خستگی در مقایسه با سایر علائم غیرذهنی مورد غفلت قرار می‌گیرد. لذا، آگاهی مراقبان بهداشتی از نحوه تعیین میزان خستگی، شیوع، عوامل خطر، عوارض و استراتژی‌های کاهنده خستگی و آموزش‌های لازمه جهت ارتقاء سطح سلامت و کیفیت مراقبت ضروری است.}, keywords_fa = {بیماری مراحل انتهایی کلیه, خستگی, همودیالیز.}, doi = {10.18869/acadpub.mcs.2.4.197}, url = {http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-111-en.html}, eprint = {http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-111-en.pdf}, journal = {Military Caring Sciences}, issn = {2383-4072}, eissn = {2538-3566}, year = {2015} } @article{ author = {Ebrahimimoghaddam, Hosein and Vahedi, Seyyed Hame}, title = {Effectiveness of Emotional Self-Control Training on Psychophysiological Disorders of Nurses in Tehran, Iran}, abstract ={Background: Nursing is one of the occupations with high degrees of physical and mental problems through continuously encountering stressful situations. Psychological disorders comprise physical disorders that have mental bases. Therefore, by controlling uncomfortable emotions and stress, we can improve these effects. Objectives: This research was performed in order to study the effectiveness of self-control training on improvement of psychophysiological disorders of nurses in Tehran, Iran. Materials and Methods: The method of research was quasi-experimental with pretest-posttest design using a control group. The statistical population included all the employed nurses in Tehran in 2014. A total of 68 nurses from a selected hospital were chosen as the sample group by convenience Of these, the set of people who received a score more than 23 (cut off point) in mental health questionnaire, which were narrowed down to 30 people, were divided into two groups, experimental and control. The tool used for data collection was emotional intelligence questionnaire from Bar-on, and for collecting the associated data with psychophysiological disorder, general health questionnaire was used. Emotional self-control training was presented for the experimental group in 7 sessions that lasted one hour every 15 days. Findings were obtained using descriptive and inferential statics (covariance analysis) and SPSS software version 22. Results: Findings obtained from covariance analysis demonstrated the effect of self-control training on improvement of psychophysiological disorder (P< 0.0001). The disorder symptoms between the two groups had significant differences. Discussion and Conclusion: Since nurses are in continuous encountering with stressful situations, training this occupational group for emotional self-control skills is specifically definable. Therefore, self-control training is suggested as one of the applied skills to improve psychophysiological disorder symptoms, which are results of stressful conditions in nurses.}, Keywords = {Nurse, Psycho Physiological Disorder, Self-Control Training.}, volume = {2}, Number = {4}, pages = {206-213}, publisher = {AJA University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی اثربخشی آموزش خودکنترلی هیجانی بر اختلالات سایکوفیزیولوژیکال پرستاران شهر تهران}, abstract_fa ={مقدمه: جامعه پرستاری یکی از مشاغلی است که به واسطه رویارویی مداوم با شرایط پر استرس، از درجات ابتلا به مشکلات جسمی و روانی بیشتری برخوردار هستند. اختلالات سایکوفیزیولوژیکال آن دسته از اختلالات جسمانی را شامل می‌شود که دارای منشأ روانی است؛ بنابراین با کنترل هیجانات ناخوشایند و استرس‌ها می‌توان این عوارض را بهبود بخشید. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش خودکنترلی بر اختلالات سایکوفیزیولوژیکال پرستاران انجام گرفته است. مواد و روش‌ها: روش پژوهش به صورت نیمه تجربی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل کلیه پرستاران شاغل شهر تهران در سال 1393 است که نمونه مورد پژوهش، شامل 68 نفر، از پرستاران یک بیمارستان منتخب است که به روش نمونه گیری در دسترس برآورد شده‌اند. از این تعداد، 30 نفر از افرادی که در پرسشنامه سلامت عمومی نمره بیشتر از 23 (نقطه برش) را کسب کردند، در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه هوش هیجانی بار- آن و به منظور جمع‌آوری اطلاعات مربوط به اختلالات سایکوفیزیولوژیکال، پرسشنامه سلامت عمومی بود. آموزش خود کنترلی در قالب 7 جلسه 60 دقیقه‌ای، هر 15 روز یک بار به گروه آزمایش ارائه شد. یافته‌های پژوهش نیز با روش‌های آمار توصیفی و استنباطی تحلیل کواریانس از طریق نرم‌افزار SPSS نسخه 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج به دست آمده از آزمون تحلیل کواریانس، بیان‌گر تأثیر آموزش خودکنترلی بر بهبود اختلالات سایکوفیزیولوژیکال بود (0001/0‌P<). به طوری که علائم اختلال، بین گروه آزمایش و کنترل دارای تفاوت معناداری بود. بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه پرستاران در مواجهه مداوم با شرایط پر استرس هستند، آموزش مهارت‌های خودکنترلی هیجانی برای این گروه شغلی، حائز اهمیت است. از این رو آموزش خودکنترلی به عنوان یکی از مهارت‌های کاربردی به منظور بهبود علائم اختلالات سایکوفیزیولوژیکال پرستاران، پیشنهاد می‌شود.}, keywords_fa = {آموزش خودکنترلی, اختلالات سایکوفیزیولوژیکال, پرستار.}, doi = {10.18869/acadpub.mcs.2.4.206}, url = {http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-110-en.html}, eprint = {http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-110-en.pdf}, journal = {Military Caring Sciences}, issn = {2383-4072}, eissn = {2538-3566}, year = {2015} } @article{ author = {Marashi, Seyyed Ali and Mehrabiyan, Tahereh}, title = {The Relationship of Prayer and Spiritual Health with Self-Esteem of Patients Treated with Hemodialysis in Ilam}, abstract ={Introduction: Since chronic diseases and mental problems occur throughout lifetime and one of the most caused tense diseases is renal failure, it can be said that establishing and maintaining spiritual well-being plays a vital role in coping with pressure. Objectives: The present study aimed to investigate the relationship of prayer and spiritual health with self-esteem in patients with kidney problems in Ilam. Materials and Methods: A total of 139 patients referred to specialist clinics and hospitals in Ilam province were selected by the available method and completed three questionnaires including Paloutzian & Ellison spiritual health questionnaire, Paloma & Pendleton prayer questionnaire, and self-esteem scale. The research design was correlation, which is one of the descriptive research styles, and data were analyzed with Pearson’s correlation coefficient and multiple regression analysis. Results: The results showed that there was a significant positive correlation between spiritual dimensions and self-esteem in patients with kidney problems; also, there were significant positive relationships between dimensions of prayer and self-esteem. The highest correlation coefficient was existential health, which was the most important variable in this study. The relationships of regression coefficients with hierarchal method for linear combination of prayer and spiritual health with self-esteem were significant (P<0.001). Discussion and Conclusion: The Present result supported the relationship of prayer and spiritual health with self-esteem in patients with kidney problems in Ilam. According to the results of this study, it is important to improve the general health of patients.}, Keywords = {Spiritual health, Dimensions of prayer, Self-esteem, Patients treated with hemodialysis.}, volume = {2}, Number = {4}, pages = {214-220}, publisher = {AJA University of Medical Sciences}, title_fa = {رابطه سلامت معنوی و ابعاد دعا با عزت نفس در بیماران تحت درمان با دیالیز استان ایلام}, abstract_fa ={مقدمه: از آنجایی که بیماری‌های مزمن و ناراحتی‌های روانی در سراسر عمر اتفاق می‌افتند و یکی از این بیماری‌های پرتنش نارسایی کلیوی است، می‌توان گفت که ایجاد و حفظ بهزیستی معنوی نقش حیاتی در سازگاری با فشارها دارد. هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه سلامت معنوی و ابعاد دعا با عزت نفس در بیماران تحت درمان یا دیالیز استان ایلام در سال 1393 انجام گرفت. مواد و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی، تعداد 139 نفر از بیماران مراجعه‌کننده به کلینیک‌های تخصصی و بیمارستان‌های سطح استان ایلام به صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و 3 پرسشنامه‌ی سلامت معنوی پالوتزیان و الیسون، پرسشنامه دعای پولوما و پندلتون و مقیاس عزت نفس روزنبرگ را تکمیل نمودند. داده‌های پژوهش با روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که بین تمام ابعاد سلامت معنوی با عزت نفس در بیماران کلیوی رابطه مثبت معناداری وجود دارد، همچنین بین تمام ابعاد دعا با عزت نفس رابطه مثبت معناداری وجود دارد. بالاترین ضریب همبستگی مربوط به سلامت وجودی است که مهم‌ترین متغیر پیش‌بین در این پژوهش می‌باشد. ضرایب تحلیل رگرسیون با روش ورود مکرر برای ترکیب خطی متغیرهای سلامت معنوی و ابعاد دعا با نمره عزت نفس در سطح 0/001‌<P معنی‌دار بود. بحث و نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش از وجود رابطه بین سلامت معنوی و ابعاد دعا با عزت نفس در بیماران کلیوی حمایت می‌کند. با توجه به نتایج این مطالعه، توجه به این مؤلفه‌ها برای ارتقای سلامت عمومی بیماران اهمیت دارد.}, keywords_fa = {ابعاد دعا, دیالیز, سلامت معنوی, عزت نفس.}, doi = {10.18869/acadpub.mcs.2.4.214}, url = {http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-102-en.html}, eprint = {http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-102-en.pdf}, journal = {Military Caring Sciences}, issn = {2383-4072}, eissn = {2538-3566}, year = {2015} } @article{ author = {Solhi, Mahnaz and Jormand, Haniyeh and Gohari, Mohammad Rez}, title = {Media Literacy and Attitudes Towards Weight Loss Supplements in Students of Iran University of Medical Sciences, Iran}, abstract ={Background: Self-medication with diet supplements has been increased. Media advertisements have an important role in this regard. Objectives: The aim of this study was to determine the status of media literacy and attitudes about self-medication with diet supplements for weight loss in dormitory students of Iran University of Medical Sciences, Iran. Materials and Methods: In this cross-sectional study, 98 dormitory students of Iran University of Medical Sciences were selected using random method. Data collection tools were two researcher-made questionnaires about attitudes towards self-medication with diet supplements and media literacy, and two standard questionnaires including Body Image Concern Inventory (BICI) and Coppersmith Self-Esteem Inventory (SEI). Data were collected through questionnaires and interviews. Data were analyzed using SPSS software version 16, descriptive statistics (frequency, percentage, mean and standard deviation), and analytical tests (Pearson’s correlation coefficient, Spearman’s correlation coefficient, chi-squared and Fisher’s exact tests). Results: The status of attitudes and dimensions of media literacy (knowledge, critical thinking and analysis of media) was moderate. There were correlations in the mean score of attitude with media management awareness, critical thinking, and analysis (r = 0.99, r = 0.71 and r = 0.57, respectively; in each case, P=0.0001). Postgraduate students had higher scores of attitude, self-esteem, awareness, media management, critical thinking and analysis and lower scores of body image concern. Discussion and Conclusion: The states of attitudes, media literacy, body image and self-esteem in studied students were moderate and promotional interventions in this area are recommended.}, Keywords = {Attitude, Media literacy, Students, Self-medication, Weight Loss supplements.}, volume = {2}, Number = {4}, pages = {221-228}, publisher = {AJA University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی وضع سواد رسانه ای و نگرش درباره مصرف خودسرانه مکمل های لاغری در دانشجویان دختر خوابگاهی}, abstract_fa ={مقدمه: مصرف خودسرانه مکمل‌های لاغری افرایش یافته است. تبلیغات رسانه‌ها در این زمینه نقش مهمی دارند. هدف: هدف این مطالعه تعیین وضع سواد رسانه‌ای و نگرش درباره مصرف خودسرانه مکمل‌های لاغری در دانشجویان دختر خوابگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی ایران است. مواد و روش‌ها: در این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی تحلیلی 98 دانشجوی ساکن خوابگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی ایران با روش تخصیص تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات دو پرسشنامه محقق ساخته نگرش درباره مصرف خودسرانه قرص لاغری و سواد رسانه‌ای و دو پرسشنامه استاندار ترس از تصویر بدن (BICI) و عزت نفس کوپر اسمیت (SEI) بود. داده‌ها از طریق پرسشنامه همراه با مصاحبه تکمیلی گردآوری و در نرم‌افزار spss نسخه 16 با استفاده از آزمون‌های توصیفی (تعداد، درصد، میانگین و انحراف معیار) و آزمون‌های تحلیلی (ضریب همبستگی پیرسون، ضریب همبستگی اسپیرمن، کای دو و دقیق فیشر) تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: نگرش و ابعاد سواد رسانه‌ای (آگاهی، تفکر انتقادی و تجزیه تحلیل رسانه‌ای) دانشجویان مورد بررسی متوسط بود. میان نمرات نگرش با آگاهی مدیریت رسانه‌ای، تفکر انتقادی و تجزیه تحلیل همبستگی مثبت به مقادیر ‌r=0/99، ‌r=0/71 و ‌r=0/57 (در هر سه مورد ‌p=0/0001) مشاهده شد. دانشجویان مقاطع بالاتر از نمره نگرش، عزت نفس، آگاهی مدیریت رسانه‌ای، تفکر انتقادی و تجزیه و تحلیل بیشتر و از نمره ترس از تصویر بدن کمتر، برخوردار بودند. بحث و نتیجه‌گیری: وضع نگرش، سواد رسانه‌ای، ترس از تصویر بدن و عزت نفس در دانشجویان مورد بررسی متوسط است و انجام مداخلات ارتقایی در این زمینه پیشنهاد می‌شود.}, keywords_fa = {سواد رسانه‌ای, دانشجویان دختر, مصرف خودسرانه, مکمل لاغری, نگرش.}, doi = {10.18869/acadpub.mcs.2.4.221}, url = {http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-92-en.html}, eprint = {http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-92-en.pdf}, journal = {Military Caring Sciences}, issn = {2383-4072}, eissn = {2538-3566}, year = {2015} } @article{ author = {Goodarzi, Azam and Tavafian, Sedigheh Sadat and Hidarnia, Ali Reza and Ziaoddini, Has}, title = {Health Literacy and Oral Health in Primary School Students of District 14 in Tehran, Iran}, abstract ={Background: Since students are the future builders and human resources of any community and have special roles in transferring the health concepts, maintaining and improving health are of utmost importance. Objectives: The aim of this study was to assess health literacy and oral health among primary students in Tehran, Iran. For this purpose, fourth-grade female students in all the elementary schools of district 14 in Tehran were assessed. Materials and Methods: In this cross-sectional study, all the students (50) in the academic year of 2012-2013 were assessed by systematic cluster sampling method in terms of health literacy (knowledge, attitude and practice) and oral health. The data collection tool was a self-made questionnaire, the validity and reliability of which was confirmed. The available samples were analyzed using SPSS software version 16. Results: Totally, 50 students took part in the study. The mean knowledge score was 14.53 ± 0.5413; 20.8% of them had good knowledge and 54.2% had moderate awareness. The mean score of attitude was 18.76 ± 0.6409; 14.3% of the participants had positive attitudes towards oral health and 36.7% had intermediate attitudes. There were significant correlations between family size and knowledge score (P<0.001) as well as that with behavior (P<0.05). The parents’ levels of education had significant effects on positive attitudes of the student. Discussion and Conclusion: The study results indicated a moderate knowledge and attitude of the students in terms of oral and dental hygiene. With more educated parents, positive attitude of students towards health care providers will increase, since the students’ main source of information was their health care teachers. It seems that positive results can be achieved through education.}, Keywords = {Attitude, Knowledge, Oral health, Practice, Students.}, volume = {2}, Number = {4}, pages = {229-237}, publisher = {AJA University of Medical Sciences}, title_fa = {سواد بهداشتی و بهداشت دهان و دندان در دانش آموزان مدارس ابتدایی منطقه چهارده شهر تهران}, abstract_fa ={مقدمه: دانش‌آموزان به علت اینکه آینده‌سازان جامعه هستند و از منابع انسانی هر جامعه محسوب می‌شوند و همچنین نقش ویژه‌ای در انتقال مفاهیم بهداشتی، حفظ و ارتقای بهداشت دارند، از اهمیت خاصی برخوردارند. هدف: هدف از این مطالعه بررسی سواد بهداشتی و بهداشت دهان و دندان دانش آموزان ابتدایی شهر تهران می‌باشد. مواد و روش‌ها: در این مطالعه مقطعی کلیه دانش آموزان دختر پایه چهارم مدارس ابتدایی منطقه 14 شهر تهران در سال تحصیلی 92-91 به روش خوشه‌ای سیستماتیک انتخاب شدند و از نظر سواد بهداشتی (آگاهی، نگرش و عملکرد) وضعیت سلامت دهان و دندان مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود که بعد از تأیید روایی و پایایی در اختیار نمونه‌ها قرار گرفت برای آنالیز داده‌ها از نرم‌افزار SPSS نسخه 16 استفاده شد. یافته‌ها: میانگین امتیاز آگاهی 0/5413±‌13/53 خوب، 20/8 % آگاهی 54/2 % آگاهی متوسطی داشتند. میانگین امتیاز نگرش 0/6409±‌18/76 که 14/3 % نگرش مثبت و 36/7% نگرش متوسط داشتند. میانگین امتیاز عملکرد 0/4962±‌17/77 که 8/3% عملکرد خوب و 47/9% عملکرد متوسطی داشتند. ارتباط معنادار و معکوسی بین بعد خانوار با امتیاز آگاهی (0/001P<) و عملکرد (0/05‌P<) دانش آموزان گزارش شد همچنین میزان تحصیلات والدین اثر معنی‌دار و مستقیمی بر نگرش مثبت گروه هدف داشت. بحث و نتیجه‌گیری: آگاهی و نگرش متوسطی در میان دانش آموزان چهارم ابتدایی منطقه شرق تهران نسبت به بهداشت دهان و دندان دیده شده و با افزایش تحصیلات والدین میزان نگرش مثبت دانش آموزان افزایش می‌یافت. از آنجایی که دانش آموزان مهم‌ترین منبع کسب اطلاعات خود را معلمین و مراقبین بهداشت ذکر کردند، به نظر می‌رسد با آموزش از این طریق به نتایج مثبتی بتوان دست یافت.}, keywords_fa = {آگاهی, بهداشت دهان و دندان, دانش آموزان, عملکرد, نگرش.}, doi = {10.18869/acadpub.mcs.2.4.229}, url = {http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-88-en.html}, eprint = {http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-88-en.pdf}, journal = {Military Caring Sciences}, issn = {2383-4072}, eissn = {2538-3566}, year = {2015} } @article{ author = {Solhi, Mahnaz and Mohammadali, Leil}, title = {Status of Anger Control Skills in Students}, abstract ={Background: Anger leads to behaviors that bring great damages. Anger management helps people to learn how to be calm and feel no anger before the start it. Objectives: The purpose of this study was to determine the state of anger control skills in students at School of Health, Iran University of Medical Sciences, Iran. Materials and Methods: This cross-sectional study was conducted on 166 students in 2015. The sampling method was stratified random sampling. The data gathering tool was a standard questionnaire for anger control skills (PACT). Data were entered in SPSS software version 22 and analyzed using descriptive (frequency, percentage, mean, standard deviation) and analytical (chi-squared, exact Fisher’s and Pearson’s correlation coefficient tests) statistics. Results: Mean of age in these students was 27 years, 72.3% were single, 62.7% were female, 84.3% were undergraduate and had master of sciences, and 60.2% lived in dormitory. Mean of scores of anger control skills was moderate. While 62% of them had good status in humor skills, the status of other anger control skills were moderate. There was a significant relationship between the score of anger control skills and student accommodation (P = 0.004) and mean of course marks (P = 0.014). It means that anger control skills in dormitory students and students with lower average of course marks were better. Discussion and Conclusion: Anger control skills were not desirable in the studied population and promotion interventions in this field should be provided. Regarding the correlation between the scores of anger control sub-skills, improving each of these skills can be effective on promoting another one. Educational planning in each of these skills is suggested.}, Keywords = {Anger control skills, College students.}, volume = {2}, Number = {4}, pages = {238-245}, publisher = {AJA University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی وضعیت مهارت کنترل خشم در دانشجویان}, abstract_fa ={مقدمه: خشم به رفتارهایی منجر می‌شود که خسارت فراوانی به بار می‌آورد. مدیریت خشم به فرد کمک می‌کند تا یاد بگیرد چه طور خونسرد باشد و احساس منفی قبل از شروع خشم را مهار کند. هدف: هدف این مطالعه تعیین وضع مهارت‌های کنترل خشم در دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران است. مواد و روش‌ها: این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی – تحلیلی در سال تحصیلی 94-93 روی 166 دانشجو انجام شد. روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی بود. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه‌ی استاندارد مهارت‌های کنترل خشم PACT بود. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 22 و با آزمون‌های توصیفی (تعداد، درصد، میانگین، انحراف معیار) و تحلیلی (کای دو، دقیق فیشر و ضریب همبستگی پیرسون) تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: میانگین نمره کلی مهارت‌های کنترل خشم در این دانشجویان متوسط بود. در حالی که مهارت شوخ طبعی در 62% آن‌ها خوب بود ولی نمره سایر مهارت‌های کنترل خشم در این دانشجویان متوسط بود. همچنین میان مهارت کنترل خشم با محل سکونت دانشجویان (‌P=0/004) و معدل (‌P=0/014) آن‌ها ارتباط معنادار مشاهده شد. بدین صورت که دانشجویان ساکن خوابگاه و دانشجویان با معدل پایین‌تر، مهارت کنترل خشم بهتری داشتند. بحث و نتیجه‌گیری: وضع مهارت‌های کنترل خشم در این دانشجویان مطلوب نبود و طراحی مداخلات ارتقایی در این زمینه ضروری است. با توجه به وجود همبستگی میان نمره‌ی ابعاد مهارت کنترل خشم، ارتقای هر یک از این مهارت‌ها می‌تواند بر ارتقای دیگری مؤثر باشد. برنامه‌ریزی آموزشی در زمینه هریک از این مهارت‌ها پیشنهاد می‌شود.}, keywords_fa = {دانشجو, کنترل خشم, مهارت.}, doi = {10.18869/acadpub.mcs.2.4.238}, url = {http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-101-en.html}, eprint = {http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-101-en.pdf}, journal = {Military Caring Sciences}, issn = {2383-4072}, eissn = {2538-3566}, year = {2015} } @article{ author = {Farsi, Zahra and Azarmi, Somayeh}, title = {A Review of Documented Experiences of Health Care Professionals During Wars, with a Focus on Iran-Iraq War}, abstract ={Background: After more than 25 years from the end of Iran-Iraq war, there are still many difficulties and challenges in various areas including health care and valuable experiences of health care professionals are not being applied. Objectives: The purpose of this study was reviewing the experiences of health care providers during wars, with the focus being on Iran-Iraq war. Materials and Methods: This was a review based on the information published in SID, IranMedex, PubMed and Google Scholar databases as well as printed studies during 1900-2014. Results: In recent years, several studies with both quantitative and qualitative approaches on the experiences of health care providers, including physicians, nurses, paramedics and rescuers during crises such as wars have been performed, the results of which can be used in educational, research, clinical and managerial fields. In this manuscript, these studies were summarized and briefly mentioned. Discussion and Conclusion: Several studies are necessary in order to use the experiences of health care workers in wars to transfer the tacit knowledge of this group to explicit knowledge, detect their strengths and weaknesses in holy defense, and use the results in facing possible future crises.}, Keywords = {Health care professional, Iran, Iraq, Nurse, Physician, War.}, volume = {2}, Number = {4}, pages = {246-253}, publisher = {AJA University of Medical Sciences}, title_fa = {مروری بر تجارب به ثبت رسیده کارکنان حرفه ای مراقبت بهداشتی در طول جنگ های مختلف با تمرکز بر جنگ عراق علیه ایران}, abstract_fa ={مقدمه: با گذشت بیش از 25 سال از پایان جنگ عراق علیه ایران، هنوز مشکلات و چالش‌های بسیاری جهت مقابله با بحران در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه‌های درمانی مراقبتی به قوت خود باقی است و آن طور که باید و شایسته است از تجارب ارزنده کارکنان مراقبت بهداشتی استفاده نشده است. هدف: هدف از تدوین این مقاله، مروری بر مطالعات انجام شده در خصوص تجارب کارکنان عرصه بهداشت و درمان در جنگ‌های مختلف با تمرکز بر جنگ عراق علیه ایران می‌باشد. مواد و روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه مروری است که بر پایه جستجو در داده پایگاه‌های داخلی و بین‌المللی از جمله sid.ir، iranmedex، pubmed و google scholar در سال‌های 1900 تا 2016 تدوین گردیده است. یافته‌ها: طی سالیان اخیر، مطالعات متعددی با رویکردهای کمی و کیفی در خصوص تجارب گروه‌های مختلف مراقبت بهداشتی از جمله پزشکان، پرستاران، پیراپزشکان و امدادگران در طول بحران‌هایی مانند جنگ به انجام رسیده است که نتایج آن‌ها می‌تواند در حوزه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی، بالینی و مدیریتی مورد استفاده قرار گیرد که در این مقاله این مطالعات جمع‌بندی شده و به اختصار به آن‌ها اشاره شده است. بحث و نتیجه‌گیری: انجام مطالعات متعدد جهت استفاده از تجارب کارکنان مراقبت بهداشتی در طول جنگ، در راستای تبدیل دانش پنهان این گروه به دانش آشکار و شناسایی مهم‌ترین نقاط قوت و ضعف آنان در دفاع مقدس و استفاده از نتایج این پژوهش‌ها در مواجهه با بحران‌های احتمالی آتی از ضروریات انکار ناپذیر جامعه کنونی است.}, keywords_fa = {امدادگر, ایران, پرستار, پزشک, جنگ, عراق, کارکنان حرفه‌ای مراقبت بهداشتی.}, doi = {10.18869/acadpub.mcs.2.4.246}, url = {http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-115-en.html}, eprint = {http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-115-en.pdf}, journal = {Military Caring Sciences}, issn = {2383-4072}, eissn = {2538-3566}, year = {2015} }