en
jalali
1397
9
1
gregorian
2018
12
1
5
4
online
1
fulltext
fa
آیین گرامیداشت بیست و پنجمین سالگرد تاسیس دانشگاه علوم پزشکی آجا
...
مقاله سردبیری
...
...
239
246
http://mcs.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-79-2&slc_lang=en&sid=1
2019/05/15
1398/2/25
2019/05/15
1398/2/25
Effat
Afaghi
MSc in Nursing, Instructor, Medical-Surgical Department, Faculty of Nursing, AJA University of Medical Science, Iran, Tehran.
عفت
آفاقی
afaghi8181@gmail.com
00319475328460010412
00319475328460010412
Yes
کارشناس ارشد پرستاری، مربی، گروه داخلی- جراحی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.
Zahra
Farsi
Ph.D., Medical-Surgical Nursing, Associate Professor, Research and Community Health Department, Faculty of Nursing, Aja University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
زهرا
فارسی
zahrafarsi@gmail.com
00319475328460010413
00319475328460010413
No
دکترای تخصصی پرستاری (بهداشت جامعه)، دانشیار، گروه بهداشت جامعه، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.
Maryam
Beheshtifar
MSc Student in Nursing Military, Faculty of Nursing, AJA University of Medical Science, Iran, Tehran.
مریم
بهشتی فر
maryam.beheshtifar@gmail.com
00319475328460010414
00319475328460010414
No
دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری نظامی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.
fa
سنجش مهارت بالینی پرستاران در بحران دریکی از بیمارستانهای منتخب نظامی شهر مشهد
Assessing Clinical Skill of Nurses in Crisis in Selected Military Hospital in Mashhad
مقدمه: پرستاری همواره به عنوان یک رشته بالینی در حیطه اورژانس در حال توسعه میباشد. پرستاران از اولین افرادی هستند در مواقع بحرانی در صحنه حاضر میشوند.
هدف: هدف از این مطالعه بررسی میزان مهارت بالینی پرستاران نظامی در یکی از بیمارستانهای نظامی مشهد است.
مواد و روش ها: این مطالعه از نوع توصیفی و مقطعی در سال 96 بر روی 150 پرستار نظامی به روش نمونهگیری سرشماری انجام شد. دادهها به کمک پرسشنامه جمعآوری شد، ابزار شامل دو قسمت اطلاعات دموگرافیک و سنجش مهارت در بحران بود. دادهها با کمک نرمافزار SPSS نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل آماری توصیفی و استنباطی قرار گرفت.
یافته ها: بر اساس نتایج، میانگین سنی نمونهها 38/7 سال، 56/67 درصد زن، 75/83 درصد دارای مدرک لیسانس و 71/67 درصد پرستار بودند. مهارتهای بالینی پرستاران بیمارستان نظامی مذکور جهت ارائه خدمات در زمان بحران در مجموع در سطح متوسطی بود. گروه سنی 50-41 سال و سابقه کار 20-10 سال در مقایسه با بقیه گروهها، بیشترین مهارت را داشتند. بیشترین مهارت مربوط به نحوه جمعآوری و ثبت اطلاعات بالینی (گزارش نویسی و ...) در هنگام وقوع بحران (31/6 درصد) و کمترین میزان مهارت مربوط به ارائه مراقبتهای پرستاری، به مصدومان NBC (63/1 درصد) بود.
بحث و نتیجه گیری: پرسنل نظامی از جمله کادر درمان در زمان بحران نقش مؤثری در کاهش صدمات و تلفات دارند. به نظر میرسد تدابیری مثل دورههای آموزشی مرتبط و برگزاری رزمایش عملی بتواند در افزایش مهارت پرسنل درمانی مراکز نظامی در مقابل بحران داشته باشد.
Introduction: Nursing has always been developing as a clinical field. Nurses are the first staff who came to the scene during the crisis.
Objective: This study aimed to evaluate the clinical skills of military nurses in critical circumstances in selected military hospital in Mashhad.
Materials and Methods: This descriptive cross-sectional study was conducted on 150 military nurses in 2017 using convenience sampling. Data were collected from military nurses with questionnaire, the questionnaire included 30 skills and three levels including poor (rated lower than 79), moderate (rated 80 to 125) and good (rated higher than 125), then data were analyzed using SPSS 16.
Results: According to the results, 56.6% of the samples were female and 43.4% male, the mean of age was 38.7 years old. 75.83% with bachelor degree and 71.67% were nurses. Clinical skill of nurses were moderate in critical circumstances. Those who were 41-50 years old and had been working for 10-25 years were more skillful compared to the other groups. So, no significant relationship was found between the other demographic variables. They were the best at collecting data and recording the clinical information (nursing record) during the crisis (31.6%) and the poorest in nursing care skills from NBC injured (63.1%).
Discussion and Conclusion: Military personnel, including the treatment staff during the crisis, have a significant role in reducing injuries and casualties. It seems that passing the related training courses and practical exercises could increase the skills of military personnel facing the crisis.
Clinical Competence, Disasters, Hospitals, Nursing, Military.
بحران, بیمارستان, پرستاری, مهارت بالینی, نظامی.
247
254
http://mcs.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-202-1&slc_lang=en&sid=1
2019/05/152018/09/7
1397/6/16
2019/05/152019/02/18
1397/11/29
Sadegh
Shabab
Ph.D. student of Physiology, Physiology Department, Faculty of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
صادق
شباب
sadegh_shabab@yahoo.com
00319475328460010415
00319475328460010415
Yes
دانشجوی دکتری فیزیولوژی پزشکی، گروه فیزیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
Zahra
Arab
MSc in Critical Care Nursing, Nursing Management Department, Samen-e-Alaem Hospital, Mashhad, Iran.
زهرا
عرب
afsoon_arab@yahoo.com
00319475328460010416
00319475328460010416
No
کارشناس ارشد پرستاری مراقبتهای ویژه، گروه مدیریت پرستاری، بیمارستان ثامن الائمه، مشهد، ایران.
Abdolghafor
Abasabadi
MSc in Clinical psychology, Nursing Management Department, Samen-e-Alaem Hospital, Mashhad, Iran.
عبدالغفور
عباس آبادی
ghafor_abasabadi@yahoo.com
00319475328460010417
00319475328460010417
No
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، گروه مدیریت پرستاری، بیمارستان ثامن الائمه، مشهد، ایران.
Abbas
Motaghian
MSc in Military Nursing, Nursing Management Department, Samen-e-Alaem Hospital, Mashhad, Iran.
عباس
متقیان
a10721348am@yahoo.com
00319475328460010418
00319475328460010418
No
کارشناسی ارشد پرستاری نظامی، گروه مدیریت پرستاری، بیمارستان ثامن الائمه، مشهد، ایران.
fa
بررسی تأثیر اعتماد سازمانی و شایستگی مدیریتی بر روحیه سازمانی
(مطالعه موردی: دانشجویان یک دانشگاه نظامی)
The Study of Effective Factors on the Creation and Boosting Organizational Morale (Case Study: Students of a Military University)
مقدمه: مطالعه و بررسی روحیه کارکنان یکی از شیوههای مؤثر برای ارزیابی میزان موفقیت یا عدم موفقیت سازمانها در دستیابی به اهداف مربوطه به شمار میرود.
هدف: این تحقیق از بین عوامل مختلف به بررسی تأثیر اعتماد سازمانی و شایستگی مدیریتی فرماندهان و مدیران بر روحیه سازمانی دانشجویان میپردازد.
مواد و روشها: این تحقیق از نوع توصیفی - تحلیلی و روش مورد استفاده در آن پیمایش است. تعداد 227 نفر از بین 3000 دانشجو به روش نمونهگیری احتمالی انتخاب و به روش میدانی پرسشنامهها توسط آزمودنیها پاسخ داده شدند. تجزیه و تحلیل داده با استفاده از SPSS نسخه 20 انجام و از روشهای آماری مناسب همچون رگرسیون استفاده گردید.
یافتهها: این مطالعه نشان داد سطح روحیه و شایستگی مدیریتی در بین دانشجویان متوسط و اعتماد سازمانی در حد پایین است. ضریب همبستگی روحیه سازمانی با اعتماد سازمانی و تصور از شایستگی مدیریتی به ترتیب معادل 0/65 و 0/67 است که نشاندهنده رابطه مثبت و معنیدار است (0/001P=).
بحث و نتیجهگیری: دو متغیر اعتماد سازمانی و تصور از شایستگی مدیریتی بر روحیه سازمانی تأثیر بسزایی دارند و هرکدام به تنهایی میزانی از واریانس متغیر روحیه سازمانی را تبیین نمودهاند؛ اما با توجه به اینکه روحیه سازمانی اکثریت دانشجویان متوسط بوده و در عین حال اکثریت دارای اعتماد سازمانی پایینی میباشند، نشان میدهد که عوامل دیگری نیز در تعیین روحیه دخیلاند که مطالعات بیشتر را در این زمینه میطلبد.
کلمات کلیدی: اعتماد سازمانی، دانشجویان، روحیه سازمانی، شایستگی مدیریتی.
Introduction: Studying on employees' morale is one of the effective ways to assess the success or failure of organizations for achieving their goals.
Objective the present study aimed to investigate the impact of managers’ organizational trust and managerial competency on the students' organizational morale.
Material and Method: This research is a descriptive-analytical and survey-based study. Of total 3000 students, 218 were selected using probable sampling method. The instrument used in this study was a fill -field questionnaire. Data were analyzed using SPSS 20 and Regression analysis.
Results: The results showed the moderate level for morale and managerial competency and low level for organizational trust. The correlation coefficient for organizational morale with organizational trust and the perception of management competence was 0.65 and 0.61, respectively which suggested a positive and significant relationship (P = 0.001).
Discussion and Conclusion: Organizational trust and the perception of managerial competency have a significant effect on the organizational morale; each and every one of them, has explained a degree of variance for organizational morale. Regarding that the organizational morale of the majority of students is moderate, and that the majority have a low organizational trust, other factors seem to involve in assessing the morale and it requires further studies in this regard.
Organizational morale, Organizational Trust, Managerial Competency, Students.
روحیه سازمانی, اعتماد سازمانی, شایستگی مدیریتی, دانشجویان.
255
262
http://mcs.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-240-1&slc_lang=en&sid=1
2019/05/152018/09/72019/01/6
1397/10/16
2019/05/152019/02/182019/03/2
1397/12/11
Ali Reza
Akbarzadeh
Ph.D. in Sociology, Social Sciences Department, Faculty of Management and Military Sciences, Imam Ali University, Tehran, Iran.
علیرضا
اکبرزاده
Ali_Reza615@yahoo.com
00319475328460010419
00319475328460010419
No
دکترای تخصصی جامعه شناسی، گروه علوم اجتماعی ، دانشکده مدیریت و علوم نظامی، دانشگاه امام علی (ع)، تهران، ایران.
Mahdi
Mirzaei
Ph.D. in Sociology, Professor, Social Sciences Department, Faculty of Management and Military Sciences, Imam Ali University, Tehran, Iran.
مهدی
میرزائی
mmirzaeimahdi@gmail.com
00319475328460010420
00319475328460010420
Yes
دکترای تخصصی جامعه شناسی، استادیار، گروه علوم اجتماعی، دانشکده مدیریت و علوم نظامی، دانشگاه امام علی (ع)، تهران، ایران (*نویسنده مسئول).
Hamid
Dadashi Haji
Ph.D. in Psychology, Department of Social Sciences, Faculty of Management and Military Sciences, Imam Ali University, Tehran, Iran.
مهدی
داداشی حاجی
Dadashi33@gmail.com
00319475328460010421
00319475328460010421
No
دکترای تخصصی روانشناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشکده مدیریت و علوم نظامی، دانشگاه امام علی (ع)، تهران، ایران.
Peyman
Jahandari
MSc in Psychology, Psychology Department, Faculty of Psychology, AJA University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
پیمان
جهانداری
p.jahandari54@gmail.com
00319475328460010422
00319475328460010422
No
کارشناسی ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.
fa
بررسی ارتباط بین کیفیت زندگی و حمایت اجتماعی در جامعه بازنشستگان ارتش جمهوری اسلامی ایران
The Relationship Between "Quality of life" and Social Support of the Retired Military Personnel
مقدمه: تمرینات و افعال سنگین، فشارهای روانی و استرس سهمگین عجین با حرفه نظامی، حساسیت و اهمیت حمایت اجتماعی در دوران بازنشستگی نظامیان در مقایسه با دیگر گروههای سالمند جامعه را دوچندان مینماید. به خصوص که کیفیت زندگی بازنشستگان نظامی، غالباً متأثر از عوارض و صدمات روحی و روانی و جسمی دوران خدمت و سبک زندگی نظامی میباشد.
هدف: پژوهش حاضر به بررسی وضعیت کیفیت زندگی بازنشستگان ارتش جمهوری اسلامی ایران و ارتباط آن با سطح حمایت اجتماعی از این جامعه میپردازد.
مواد و روشها: این مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی (همبستگی) است. جامعه پژوهش کلیه بازنشستگان مراجعهکننده کانون بازنشستگان ارتش جمهوری اسلامی استان تهران در سال 1396 بودند. در این مطالعه 146 نفر شرکت کردند که 132 نفر (9/ 82) از آنان مرد و 14 نفر (17/1 درصد) زن بودند، میانگین سنی پاسخگویان در این پژوهش 65/4 سال (انحراف معیار 5/09) بود. افراد به روش نمونهگیری غیرتصادفی ساده (در دسترس) انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها در این مطالعه، پرسشنامه حمایت اجتماعی نوربک و پرسشنامه کیفیت زندگی لیپاد جهت ارزیابی کیفیت زندگی بود. دادهها به وسیله نرمافزار spss نسخه 20 تجزیه و تحلیل شدند و سطح معنیداری عدد P در نظر گرفته شد.
یافتهها: بر اساس یافتهها میانگین نمره کیفیت زندگی شرکت کنندگان (میانگین=47/3) با انحراف معیار 5/4 بود که نشان دهنده وضعیت متوسط کیفیت زندگی است و در خصوص فقدان کل حمایت اجتماعی ادراک شده، 74 نفر فقدان حمایت اجتماعی را با میانگین 18/9 و انحراف معیار 3/9 گزارش کردهاند که نشان از تغییر میزان حمایت اجتماعی دارد. همچنین نتایج نشان داد که بین حمایت اجتماعی (0/0001P<) با کیفیت زندگی رابطه معنادار و مثبت وجود دارد.
بحث و نتیجهگیری: نظر به ارزیابی این مطالعه از سطح «متوسط» کیفیت زندگی بازنشستگان ارتش ج. ا. ایران و نقش تعیینکننده تغییرات حمایتهای اجتماعی در شکلدهی این وضعیت، تمرکز سیاستگذاران بر افزایش سطح حمایت اجتماعی، جهت تقویت کیفیت زندگی بازنشستگان نظامی ضرورت دارد. لذا، به عنوان یک اولویت سیاستی، توصیه می گردد.
Introduction: The heavy physical and mental pressure and stress in military career increases the sensitivity and importance of social support in the retired army officers and personnel. Specifically, their quality of life during the retirement are affected by the physical and mental damage resulting from the military service and life style.
Objective: This research investigated the relationship between the quality of life of military personnel and social support from the society.
Materials and Methods: This is a cross-sectional and correlational study. The study population included all the retired military personnel referring to the Army Retirements Center. The sample size was 146 of which 132 (82.9) were male. The mean of age and standard deviation of respondents were 65.4 (5.09) years; they were selected by random cluster sampling. To collect data, a three questionnaires like Norbeck Social Support Questionnaire, Elderly Specific Questionnaire a questionnaire for the evaluation of quality life (lipad) were used. Data were analyzed using SPSS 20. And the significant level of P was considered.
Results: The mean of quality of life was 47.3 (SD 5.4) which suggests the average level and the mean of social unsupportiveness was 18.9. The relationship between social support and quality of life was statistically significant (P=0.002).
Discussion and Conclusion: As the evaluations showed the average quality life of retired military personnel and the changes of social support plays a pivotal role in the shaping this status , the policy makers must focus on increasing the social support to improve the quality of life of retired military personnel.
Community of Retirement’s Military, Quality of life, Social Support.
جامعه بازنشستگان نظامی, حمایت اجتماعی, کیفیت زندگی.
263
272
http://mcs.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-256-1&slc_lang=en&sid=1
2019/05/152018/09/72019/01/62019/02/14
1397/11/25
2019/05/152019/02/182019/03/22019/02/26
1397/12/7
Majid
Goudarz talejerdi
MSc in Rehabilitation Management. AJA University of Medical Science, Tehran Iran.
مجید
گودرز تله جردی
majid.goudarz2015@gmail.com
00319475328460010183
00319475328460010183
No
استادیار، کارشناسی ارشد مدیریت توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.
Valialla
Vahdani nia
Ph.D. in Public Policy, AJA University of Medical Science, Tehran, Iran.
ولی له
وحدانی نیا
VVnia@yahoo.comcom
00319475328460010184
00319475328460010184
Yes
دکترای تخصصی سیاست گذاری عمومی، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.
fa
بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی و کیفیت تدریس در میان استادانِ دانشگاه علوم پزشکی ارتش از دیدگاه دانشجویان
The Relationship between Personality Traits and Teaching quality among the Faculty Members of AJA University of Medical Sciences from Students' Viewpoint
مقدمه:ویژگی های شخصیتی استادان نقش مؤثری در کاهش میزان پیشرفت تحصیلی و افزایش بازدهی یادگیری دانشجویان ایفا میکند و از جمله اینکه ویژگیهای شخصیتی استادان می تواند پیش بینی کننده تغییرات در سبکهای تدریس او باشد.
هدف: این مطالعه به منظور بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و کیفیت تدریس در میان استادان دانشگاه علوم پزشکی ارتش انجام شد.
مواد و روش ها: مطالعه حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش آن توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل 947 دانشجوی در حال تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی ارتش در سال تحصیلی 1397-1396 بودند. برای تعیین حجم نمونه با مراجعه به جدول کرجسی و مورگان 175 نفر با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه اخلاق حرفهای تدریس نجفی و همکاران و کیفیت تدریس سراج بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون به کمک نرم افزار SPSS نسخه 19 انجام شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که بین ویژگیهای شخصیتی و کیفیت تدریس استادان رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد (0/01>P). بدین معنا که هرچه میزان مؤلفه ویژگی های شخصیتی در استادان بالاتر باشد، به احتمال بیشتری کیفیت تدریس آنها بالاتر خواهد بود. مقدار همبستگی این دو متغیر برابر با 0/389 بود که این مقدار در سطح 0/01 معنادار میباشد.
بحث و نتیجه گیری: با توجه نتایج مطالعه حاضر و وجود رابطه مثبت و معنادار بین «ویژگیهای شخصیتی» و متغیرهای «اخلاق حرفه ای»، توجه به ویژگیهای شخصیتی استادان میتواند یکی از شاخص ها و راهبردهای اساسی جهت بهبود تضمین کیفیت تدریس در دانشگاه علوم پزشکی ارتش باشد.
Introduction: Personality traits of university lecturers play an effective role in the reduction of academic achievement and enhancement of learning efficiency. Moreover, personality traits of university lecturers can be used to predict changes in their teaching styles.
Objectives: The present study aimed to investigate the relationship between personality traits and quality of teaching among the faculty members of the AJA University of medical sciences.
Material and Methods: The present study is practical in terms of objectives and a correlational descriptive study in terms of methodology. The statistical population includes all the students of the AJA University of Medical Sciences during the academic year of 2017-2018(a total of 974 students). Using Krejcie and Morgan's sample size determination table, a total of 175 samples were selected through stratified sampling. The teaching professional ethics questionnaire designed by Najafi et al. (2011) and Teaching Quality Scale by Seraj (2000) were used as data collection tools. Data analysis was performed using Pearson’s correlation test using SPSS 19.
Results: The results showed that there is a positive and significant relationship between personality traits and teaching quality of university lecturers (P <0.01). That is, the higher level of personality traits among university lecturers leads to higher quality of their teaching. The correlation between these two variables is equal to 0.398 which is considered significant (P <0.01).
Discussion & Conclusion: Considering the positive and significant relationship between "personality traits" and "professional ethics" variables, paying attention to the personality traits of faculty can be one of the main indicators and strategies for improving the quality of teaching quality in AJA medical university.
Personality, Teaching, Quality.
شخصیت, تدریس, کیفیت.
273
281
http://mcs.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-242-1&slc_lang=en&sid=1
2019/05/152018/09/72019/01/62019/02/142019/01/8
1397/10/18
2019/05/152019/02/182019/03/22019/02/262019/02/26
1397/12/7
Morteza
Moradi Doliskani
Ph.D. in Student of Curriculum Planning, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Isfahan University, Researcher, in AJA university of Medical Sceinces, Isfahan, Iran.
مرتضی
مرادی دولیسکانی
moradi_master2011@yahoo.com
00319475328460010423
00319475328460010423
No
دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی، پژوهشگر، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی آجا، اصفهان، ایران.
Mojgan
Mohammadi Mehr
Ph.D. in Curriculum Studies, Associate Professor, Faculty of Paramedicine, AJA university of Medical Sciences, Tehran, Iran.
مژگان
محمدی مهر
mojganmehr20@yahoo.com
00319475328460010424
00319475328460010424
Yes
دکترای برنامه ریزی درسی، دانشیار، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران (*نویسنده مسئول).
fa
بررسی تأثیر رایحه درمانی با اسانس گل محمدی بر میزان اضطراب پرستاران شاغل در بخش اورژانس بیمارستان منتخب دانشگاه علوم پزشکی آجا
The Effect of Aromatherapy with Essential Oil of Damascena on the Anxiety of Nurses Working in the Emergency Department of the Selected Hospital of AJA University of Medical Sciences
مقدمه: مواجهه مکرر کارکنان اورژانس با عوامل مخاطرهآمیز جسمانی و روانی متعدد باعث تنشهای ناشی از موقعیتهای اورژانسی و عوامل مرتبط با آن در این افراد میشود که این تنشها میتواند بر کیفیت کار آنها و در نتیجه بهرهوری سازمان تأثیرگذار باشد.
هدف: این مطالعه با هدف بررسی تأثیر رایحه درمانی با اسانس گل محمدی بر میزان اضطراب پرستاران شاغل در بخش اورژانس بیمارستان منتخب دانشگاه علوم پزشکی آجا انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه از نوع کار آزمایی کنترل شده تصادفی است که بر روی 60 نفر از پرستاران بخش اورژانس بیمارستان منتخب آجا در سال 1397 انجام شد. واحدهای مورد پژوهش به صورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی ساده به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. دادهها در مرحله پیشآزمون از طریق پرسشنامه اضطراب اشپیل برگر جمعآوری شد. سپس گروه آزمون اسانس گل محمدی و گروه کنترل دارونما را استشمام کردند. 90 دقیقه پس از مداخله مجدداً پرسشنامه اشپیل برگر توسط واحدهای مورد پژوهش تکمیل شد. سپس دادها با نرمافزار SPSS نسخه 16 مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج مطالعه نشان داد قبل از مداخله میانگین اضطراب در دو گروه آزمون و کنترل تفاوت معنیداری نداشت (0/77P=) . در حالی که پس از مداخله میانگین اضطراب در گروه آزمون و کنترل تفاوت معنیدار بود (0/008P=) و در گروه آزمون میانگین اضطراب کاهش یافته بود. همچنین نتایج آزمون تی زوجی نشان داد نمره اضطراب در گروه آزمون قبل و بعد از مداخله کاهش معنیداری داشت (0/016P=) .
بحث و نتیجهگیری: با توجه به اثرات مثبت اسانس گل محمدی که در این مطالعه جهت کاهش اضطراب در پرستاران به کار گرفته شد، استفاده از این اسانس برای کاهش اضطراب پرستاران اورژانس پیشنهاد میشود.
Introduction: Being frequently exposed to the multiple physical and psychological hazards, emergency staff become stressful in urgent circumstance. These tensions can affect the quality of their work and thus the productivity of the organization. The researchers deemed it necessary to study the anxiety roots and factors in emergency staff and use interventions to reduce them.
Objective: The aim of this study was to investigate the effect of aromatherapy with essential oil of Damascena on the anxiety of nurses working in the emergency ward of AJUMS hospitals.
Materials and Methods: This randomized clinical trial study was performed on 60 nurses from the emergency ward of AJA Hospital in 2017. The sampling method was convenient and samples were randomly divided into intervention and control groups. The pre-test was done using demographic information form and Spielberg›s anxiety questionnaire. Then, the experimental group was tested with inhalation of essential oil of Damascena and the control group with placebo ( water). Ninety minutes after the intervention, the Spielberger questionnaire was completed again by participants. Subsequently, data was analyzed using SPSS 16.
Results: The results of the study showed that the mean of anxiety was not significantly different in both groups (P=0.77), but after the intervention, the mean of anxiety was significantly different in the control group (P=0.008). Also, the results of paired t-test indicated that the comparison of anxiety score in the experimental group was significant before and after the intervention (P=0.016).
Discussion and Conclusion: Considering the positive effects of Damascena as an intervention of anxiety in nurses, the use flower oil is recommended to reduce the anxiety of emergency nurses.
Keywords: Anxiety, Aromatherapy, Nurses, Damascena, Emergency Service.
IRCT Code: IRCT20160122026145N2
Nurses, Anxiety, Aromatherapy, Emergency Service, Damascena
اضطراب, بخش اورژانس, پرستاران, رایحه درمانی, گل محمدی.
282
291
http://mcs.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-204-1&slc_lang=en&sid=1
2019/05/152018/09/72019/01/62019/02/142019/01/82019/01/5
1397/10/15
2019/05/152019/02/182019/03/22019/02/262019/02/262019/03/2
1397/12/11
Maryam
Gholami
MSC in student of Emergency Nursing, Faculty of Nursing, AJA University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
مریم
غلامی
maryam.ghilami.1394@gmail.com
00319475328460010425
0000000309626926
No
دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری اورژانس، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.
Fatemeh
Teymouri
Ph.D. Student of Health in Emergencies and Disasters, Instructor, Faculty of Nursing, AJA University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
فاطمه
تیموری
Fatemeh.teimouri@yahoo.com
00319475328460010426
00319475328460010426
Yes
دانشجوی دکترای سلامت در بلایا و فوریتها، مربی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.
Zahra
Farsi
PhD in Nursing, Assistant Professor, Community Health Department, Nursing Faculty, AJA University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
زهرا
فارسی
zahrafarsi@gmail.com
00319475328460010427
00319475328460010427
No
دکترای تخصصی پرستاری، دانشیار، گروه بهداشت جامعه و معاون پژوهش، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.
Nahid
Rajai
MSC in Nursing, Instructor, Maternal-Infant Department, Faculty of Nursing, AJA University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
ناهید
رجایی
N.rajai22@yahoo.com
00319475328460010428
00319475328460010428
No
کارشناس ارشد پرستاری، مربی، گروه بهداشت مادر و نوزاد، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.
fa
شناسایی و تبیین عوامل فردی و مدیریتی اثرگذار بر جبران خدمات سازمانهای پروژه محور با رویکرد آمیخته
Identifying and explaining individual and managerial factors affecting the compensation of project-based organizations with mixed approach
مقدمه : جبران خدمات کارکنان هر سازمان جزء ابزارها و وسایل مؤثر مدیریت منابع انسانی است که با اعمال مدیریت صحیح این ابزار نه تنها هدفها و مأموریتهای سازمان با کارایی مطلوب تحقق مییابد، بلکه منافع واقعی کارکنان و سازمانها نیز تأمین میشود. سازمان پروژه محور به ساختار سازمانی اطلاق میشود، که به طور موقتی و برای انجام وظایف خاص شکلگرفته است.
هدف: هدف این پژوهش، شناسایی و تبیین عوامل فردی و مدیریتی اثرگذار بر جبران خدمات سازمانهای پروژه محور در ایران است.
مواد و روشها: پژوهش حاضر از نظر هدف از نوع کاربردی-توسعهای، ازنظر روش، ترکیبی و مبتنی بر روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش مدیران سازمانهای پروژه محور و خبرگان حوزه مدیریت منابع انسانی بودند. برای تجزیه و تحلیل دادههای کیفی از روش داده بنیاد و دادههای کمی از روش معادلات ساختاری استفاده شد.
یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد که مقدار عددی شدت اثر در بعد عوامل فردی 09/0 و در بعد عوامل مدیریتی 51/0 به دست آمده است. همچنین معناداری روابط بین سازههای مدل قابل تشخیص است.
بحث و نتیجهگیری: نتایج حاصل از تحقیق بیانگر آن است که عوامل فردی مؤثر بر جبران خدمات سازمانهای پروژه محور به ترتیب اهمیت شامل شایستگی افراد، هوش کارکنان، صداقت کاری، انعطافپذیری و اخلاق و ادب و عوامل مدیریتی به ترتیب اهمیت شامل اخلاق و منش رهبری داشتن، شایستگی مدیر، قدرت شخصی مدیران، اصل برابری و ایجاد فرصت برابر، تناسب حقوق و مزایا با عملکرد و مدیریت حمایت گر، تسهیم کننده میباشد.
Introduction: Compensation of each organization's staff is an essential tool of human resources management. By proper management of this tool, not only the goals and missions of the organization are realized with the desired performance, but also the actual benefits of employees and organizations.
Objective: The objective of this research is to identify and explain the individual and managerial factors affecting the compensation of project-based organizations in Iran.
Material and methods: This is a descriptive - survey research based on the applied method of developmental approach. The statistical population of the study was project managers and HR managers. Structural equation method was used to analyze the qualitative data from the Grand theory method and quantitative data.
Results: The results of this study showed that the numerical value of the effect on individual dimensions was 0.09 and in the dimension of management factors 0.51. Also, the relationships between the constructs of the model and the model are significant.
Discussion and conclusion: The results of the research show that the individual factors affecting the compensation of services of project-based organizations in order of importance include competence of individuals, employee intelligence, integrity, flexibility, ethics and literacy, and management factors in importance order, including ethics and The role of leadership, managerial competence, personal power of managers, the principle of equality and the creation of equal opportunity, the balance of pay and benefits with the performance and management of the shareholder support.
Compensation, Individual factors, Management factors, Project-based organizations, Mixed method.
جبرانخدمات , عوامل فردی, عوامل مدیریتی, سازمانهای پروژهمحور , روش آمیخته
292
302
http://mcs.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-246-1&slc_lang=en&sid=1
2019/05/152018/09/72019/01/62019/02/142019/01/82019/01/52019/01/18
1397/10/28
2019/05/152019/02/182019/03/22019/02/262019/02/262019/03/22019/02/26
1397/12/7
Amjad
Ozma
Ph.D. Candidate in Kharazmi University & Instructor, Emam Ali University, Management, Faculty of Management, Tehran, Iran.
امجد
عظمی
am.ozma@gmail.com
00319475328460010429
00319475328460010429
No
دانشجوی دکتری منابع انسانی، مربی، دانشگاه خوارزمی، دانشکده مدیریت، دانشگاه افسری امام علی (ع)، تهران، ایران.
Saeed
Jaffariniya
(*Corresponding Author) Ph.D, in Human Resource Management, Assistant Professor, Faculty of Human Resource Management, Kharazmi University, Tehran, Iran.
سعید
جعفری نیا
shamsj58@khu.ac.ir
00319475328460010430
00319475328460010430
Yes
دکترای مدیریت منابع انسانی، استادیار، دانشگاه خوارزمی، دانشکده مدیریت، گروه مدیریت منابع انسانی، تهران، ایران (*نویسنده مسئول).
Akbar
hassanpoor
Ph.D, in Human Resource Management, Assistant Professor, Faculty of Human Resource Management, Kharazmi University, Tehran, Iran.
اکبر
حسن پور
a.hassanpoor@khu.ac.ir
00319475328460010431
00319475328460010431
No
دکترای مدیریت منابع انسانی، استادیار، گروه مدیریت منابع انسانی، دانشگاه خوارزمی، دانشکده مدیریت، تهران،ایران.
Mahdi
kheirandish
Ph.D, in Human Resource Management, Associate Professor, Shahid Sattari Aeronautical University, Faculty of Management, Tehran, Iran.
مهدی
خیراندیش
kheirandish@ssau.ac.ir
00319475328460010432
00319475328460010432
No
دکترای منابع انسانی، دانشیار، گروه منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه هوایی شهید ستاری، تهران، ایران.
fa
تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای تغذیهای بیماران دیابتی نوع 2
The Effect of an Educational Intervention Based on Health Belief Model on Nutritional Behaviors in Type 2 Diabetics
مقدمه: با توجه به اینکه سهم عمده درمان و کنترل دیابت به عهده بیمار است لذا، آگاهی وی در زمینههای مختلف از جمله رژیم غذایی از اهمیت بالایی برخوردار است.
هدف: این مطالعه با هدف تعیین کارایی مدل اعتقاد بهداشتی جهت آموزش رژیم غذایی به بیماران دیابتی نوع 2 انجام شد.
مواد و روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است، جمعیت مورد مطالعه، تعداد 100 نفر از بیماراند دیابت نوع دو شهرستان تیران و کرون بودند که به صورت تصادفی در دو گروه مداخله (50 نفر) و کنترل (50 نفر) تقسیم شدند. اطلاعات به وسیله پرسشنامه محقق ساخته که روایی و پایایی آن تائید شد، طی مصاحبه مستقیم با بیماران در دو نوبت قبل و یک ماه بعد از آموزش جمعآوری گردید؛ و به وسیله نرمافزار SPSS نسخه 19 و آزمونهای کای اسکویر، من ویتنی، تی زوجی و تی مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: پس از مداخله، نمرات آگاهی، حساسیت درک شده، شدت درک شده، منافع درک شده، موانع درک شده، خودکارآمدی درک شده، رفتارهای تغذیهای، در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل تفاوت معنیداری داشت (0/05P<). میانگین قند خون بعد از مداخله آموزشی در گروه مداخله نسبت به قبل از مداخله کاهش معنیداری یافت (0/05P<).
بحث و نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد که مدل اعتقاد بهداشتی در آموزش رفتارهای تغذیهای به بیماران دیابتی کارایی لازم را دارد.
Introduction: Patient plays a major role in treatment and control of diabetes. Therefore, his/her knowledge about various fields such as diet is very important.
Objective: This research is conducted aiming at investigating the efficiency of Health Belief Model (HBM) for educating the patients with Type 2 Diabetes how to go on a diet.
Materials and Methods: The current research is a quasi-experimental study. The studied population consists of 100 patients with Type 2 Diabetes in Tiran and Karvan counties and were randomly divided into two intervention (n=50) and control (n=50) groups. Data was collected through face to face interviews with patients using a researcher-made questionnaire with approved validity and reliability before and one month after the education. Furthermore, the collected data was analyzed by SPSS 19 and Chi-square test, Mann- Whitney, Paired t-test and independent T- test.
Results: After the intervention, a significant difference was seen between experimental and control groups in terms of scores of awareness, perceived susceptibility, perceived severity, perceived benefits, perceived barriers, self-efficacy and eating behavior (P<0.05). The mean of blood glucose in experimental group was significantly lower after educational intervention compared to pre-intervention (P<0.05).
Discussion and Conclusion: According to the present study, health belief model is efficient in educating the eating behaviors of diabetic patients
Health Belief Model (HBM), Nutritional Behaviors, Type 2 Diabetes.
دیابت نوع 2, رفتارهای تغذیهای, مدل اعتقاد بهداشتی.
303
311
http://mcs.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-223-1&slc_lang=en&sid=1
2019/05/152018/09/72019/01/62019/02/142019/01/82019/01/52019/01/182018/11/23
1397/9/2
2019/05/152019/02/182019/03/22019/02/262019/02/262019/03/22019/02/262019/02/16
1397/11/27
Bahram
Dadkhah Tehrani
MSc in Health Education field, Department of Health Education and Health Promotion, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
بهرام
دادخواه تهرانی
bahramdadkhahtehrani@yahoo.com
00319475328460010433
00319475328460010433
No
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت، گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
Reza
Tavakoli
Ph.D. in, Department of Health Education and Health Promotion, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
رضا
توکلی
hse91tavakoli@gmail.com
00319475328460010434
00319475328460010434
Yes
دکترای آموزش بهداشت، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران (* نویسنده مسئول).
Seyyed Abolghasem
Jazayeri
Ph.D. in Nutrition, Department of Nutrition of Health Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
سید ابوالقاسم
جزایری
djazayery@yahoo.com
00319475328460010435
00319475328460010435
No
دکترای تغذیه، گروه تغذیه در علوم بهداشتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران.
fa
نقش خود نهانسازی و آلکسیتایمیا در پیشبینی مقاومت در برابر تغییر در افراد مصرفکننده مواد مخدر
The Role of Self-Concealment and Alexithymia in Predicting Resistance to Change of Drug Users
مقدمه: اعتیاد، بیماری پیچیدهای است که با ویژگیهایی همچون رفتارهای اجباری، وسوسههای مقاومت ناپذیر، رفتارهای جستجوگرانه مواد و مصرف مداوم آن حتی در شرایطی که پیامدهای منفی بسیاری برای فرد به همراه دارد، مشخص میشود.
هدف: پژوهش حاضر، با هدف تعیین نقش خود نهانسازی و آلکسیتایمیا در پیشبینی مقاومت در برابر تغییر در افراد مصرف کننده مواد مخدر انجام گرفت.
مواد و روشها: پژوهش حاضر، به روش همبستگی انجام شد. کلیه افراد مصرف کننده مواد که به مراکز ترک اعتیاد شهر اردبیل مراجعه کرده و تحت درمان بودند، جامعه آماری این پژوهش را تشکیل دادند. تعداد 140 نفر از این افراد به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده و به پرسشنامههای خود نهانسازی (Self-Concealment)، آلکسیتایمیا (Alexithymia) و مقاومت در برابر تغییر (Resistance to Change) پاسخ دادند. دادههای جمعآوری شده نیز با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 20 و آزمونهای همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شد.
یافتهها: نتایج ضرایب همبستگی نشان داد که مقاومت در برابر تغییر با خود نهانسازی و با نمره کل آلکسیتایمیا و مؤلفههای دشواری در تشخیص احساسات، دشواری در توصیف احساسات و تمرکز بر تجارب بیرونی رابطه مثبت و معنادار دارد (0/001P<). نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد 31 درصد از کل واریانس مقاومت در برابر تغییر به وسیله خود نهانسازی و آلکسیتایمیا تبیین میشود.
بحث و نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان میدهد که خود نهانسازی و آلکسیتایمیا توانایی پیشبینی مقاومت در برابر تغییر در افراد مصرف کننده مواد را به صورت معنیداری دارند.
Introduction: Addiction is a complex disease characterized by compulsive behaviors, irresistible temptations, drug behaviors, and persistent consumption, even when there are many negative consequences for the individual.
Objective: The purpose of this study was to determine the role of self-concealment and alexithymia in predicting resistance to change of drug users.
Material and Methods: This descriptive correlational study was carried out in all drug abusers referred to treatment centers in Ardabil, Iran. One hundred forty samples were selected using clustered random sampling method. The self-concealment, Alexithymia and resistance to change scales were used for data collection. Data were analyzed using SPSS-20, Pearson correlation test and multiple regression analysis.
Results: The results showed that the resistance to change was related positively to the self- concealment, total score of alexithymia and components like difficulties identifying feelings, difficulties describing feelings, externally-oriented thinking. The results of regression analysis showed that 31 percent of total variance of resistance to change is explained by self-concealment and alexithymia in the multiple regression analysis results (P<0.0001).
Discussion and Conclusion: The results of this study demonstrated that self-concealment and alexithymia are able to predict resistance to change of drug abusers.
Self-Concealment, Alexithymia, Resistance to Change People, Drug User.
آلکسیتایمیا, خود نهانسازی, مصرف کننده مواد, مقاومت در برابر تغییر.
312
320
http://mcs.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-231-1&slc_lang=en&sid=1
2019/05/152018/09/72019/01/62019/02/142019/01/82019/01/52019/01/182018/11/232018/12/20
1397/9/29
2019/05/152019/02/182019/03/22019/02/262019/02/262019/03/22019/02/262019/02/162019/02/10
1397/11/21
Sajjad
Basharpoor
Ph.D. in Psychology, Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
سجاد
بشرپور
basharpoor_sajjad@yahoo.com
00319475328460010436
00319475328460010436
No
دکترای روان شناسی، دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
Shirin
Ahmadi
Ph.D. Student of Psychology, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
شیرین
احمدی
ahmadishirin89@gmail.com
00319475328460010437
00319475328460010437
Yes
دانشجوی دکترای روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.