en
jalali
1398
5
1
gregorian
2019
8
1
6
1
online
1
fulltext
fa
مقایسه تأثیر ضدعفونیکنندههای موضعی ایزوپروپیل الکل و کلرهگزیدین گلوکونات بر قند خون بیماران دیابتیک مراجعهکننده به اورژانس یک بیمارستان نظامی
The Effect of Isopropyl Alcohol and Chlorhexidine Gluconate on the Blood Glucose in Diabetic Patients Referring to the Emergency Department
مقدمه: دیابت یک بیماری متابولیک است که میتواند باعث ناتوانی و مرگومیر قابلملاحظهای گردد. هدف اصلی از درمان دیابت، طبیعی سازی سطح گلوکز خون جهت کاهش پیشرفت عوارض عروقی و عصبی میباشد. کنترل قند خون و اطمینان از میزان نتایج، جهت برنامهریزی درمانی بسیار اهمیت دارد.
هدف: در این مطالعه تأثیر ضدعفونیکنندههای موضعی ایزوپروپیل الکل 70 درصد و کلرهگزیدین گلوکونات 2 درصد بر قند خون بیماران دیابتیک مراجعهکننده به اورژانس مورد مقایسه قرارگرفته است.
مواد و روشها: در این مطالعه شبه تجربی که بر روی 165 نفر از افراد دیابتی مراجعهکننده به اورژانس بیمارستان 502 انجام گرفت، میزان قند خون بیماران در سه مرحله پس از ضدعفونی موضعی با ایزوپروپیل الکل 70 درصد و کلرهگزیدین گلوکونات 2 درصد و روش وریدی اندازهگیری گردید. سپس دادههای جمعآوریشده با استفاده از روشهای آماری توصیفی (درصد و فراوانی) و تحلیلی (آزمون تی تست و آنووای یک طرفه) جهت مقایسه میانگین قند خون با نرمافزار SPSS نسخه 21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج به دست آمده نشان داد میانگین قند خون اندازهگیری شده با گلوکومتر بعد از ضدعفونی ایزوپروپیل الکل 70 درصد و کلرهگزیدین گلوکونات 2 درصد و آزمایش خون وریدی در نمونهها به ترتیب 219/72، 210/91 و 199/42 با انحراف معیار 57/16، 56/58 و 57/29 میباشد. همچنین سطح گلوکز خون مویرگی اندازهگیری شده با گلوکومتر بالاتر از سطوح گلوکز خون وریدی بوده و تفاوت میانگین کلرهگزیدین گلوکونات 2 درصد با ایزوپروپیل الکل 70 درصد به وسیله آزمون تی تست بر اساس 0/045P= معنیدار شد.
بحث و نتیجهگیری: نتایج حاصله نشان داد که بین آزمایش مویرگی و آزمایش وریدی تفاوت وجود دارد. اگرچه سرعت عمل در اورژانس بسیار اهمیت دارد اما تصمیمگیریهای بالینی و درمانی نیازمند بررسیهای دقیقتری از بیمار میباشد و بررسی وریدی در نهایت به منظور نتیجه قطعی کارساز خواهد بود. انجام مطالعات بیشتر در این زمینه توصیه میشود.
Introduction: Diabetes is a metabolic disorder that can cause considerable disability and mortality. The aim of controlling diabetes is to normalize blood glucose levels to reduce the progression of vascular and neurological complications. Blood glucose control and reassurance are essential for planning health care.
Objective: In the present study, the effect of local isopropyl alcohol and chlorhexidine gluconate disinfectants on blood glucose in diabetic patients referred to the emergency department was compared.
Materials and Methods: In this quasi-experimental study, 168 diabetic patients referred to the emergency department at 502 Hospital; their blood glucose levels were measured in three stages after local anesthetics with isopropyl alcohol, chlorhexidine gluconate and venous method. Then, the collected data were analyzed by descriptive statistical (percentage and frequency) and analytical (T-Test) methods to compare the mean of blood glucose using SPSS 21
Results: The results showed that the mean (219.72, 210.91 and 199.42) and standard deviation (57.16, 56.58 and 57.29) of glucose level were measured with the glucometer after 70% applying isopropyl alcohol disinfection and 2% chlorhexidine gluconate and the venous blood test in the samples. Further, a capillary blood glucose measured is higher than that of glucose levels, and the mean of difference of chlorhexidine gluconate 70% and isopropyl alcohol was statistically significant by t-test(P=0.045).
Discussion and Conclusion: The results showed that there is a difference between capillary and venous test. Although the speed of operation in the emergency room is critical, clinical and therapeutic decisions require careful examination of the patient, and intravenous analysis will ultimately be useful to achieve an outcome. In emergencies, allowing the sampling position to dry the disinfection solutions can prevent false results which require the attention of nurses.
Alcohol, Chlorhexidine, Clinical Trial Code, Diabetes, Local Anesthetics.
دیابت, ضدعفونیهای موضعی, ایزوپروپیل الکل.
1
8
http://mcs.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-284-1&slc_lang=en&sid=1
2019/06/3
1398/3/13
2019/06/24
1398/4/3
Mahdi
kazemi
MSc in Student of Emergency Nursing, Faculty of Nursing, AJA University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
مهدی
کاظمی
mehdi.kazemikeroyal@gmail.com
00319475328460011108
00319475328460011108
Yes
دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری اورژانس، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.
Maryam
Nezamzadeh
MSc in Nursing, Instructor, Maternal Newborn Department, Faculty of Nursing, AJA University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
مریم
نظام زاده
nezamzadeh maryam@yahoo.com
00319475328460011109
00319475328460011109
No
کارشناس ارشد پرستاری، مربی، گروه پرستاری نظامی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران(* نویسنده مسئول).
Zahra
Farsi
P.h.D in Nursing, Associate Professor, Research and Community Health Department, Faculty of Nursing, AJA University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
زهرا
فارسی
zahrafarsi@gmail.com
00319475328460011110
00319475328460011110
No
دکترای تخصصی پرستاری (داخلی - جراحی)، دانشیار، گروه بهداشت جامعه و معاون پژوهش، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.
fa
مقایسهی تأثیر آموزش به روش بازی و سخنرانی بر میزان یادگیری و یادآوری داروهای ترالی احیا در پرستاران بیمارستانهای منتخب نظامی
A Comparative Study on the Effect of Game and Speech Training on Nurses' Learning and Reminder of Emergency Trailer Drugs in Selected Military Hospitals
مقدمه: تسلط پرستار بر داروهای ترالی و کاربرد مشخص هر کدام از آنها فاکتور حیاتی در موفقیت احیای بیماران میباشد.
هدف: هدف از این مطالعه بررسی مقایسهای تأثیر آموزش به روش بازی و سخنرانی بر میزان یادگیری و یادآوری پرستاران از داروهای ترالی اورژانس بیمارستانهای منتخب نظامی میباشد.
مواد و روشها: مطالعه نیمه تجربی حاضر در سال 1397 در دو بیمارستان منتخب نیروهای مسلح انجام گرفت. حجم نمونه شامل 32 نفر گروه بازی و 32 نفر گروه سخنرانی بود. ابزار مورد استفاده در این تحقیق پرسشنامه پژوهشگر ساختهای شامل 30 سؤال تعین میزان آگاهی پرستاران از طبقه اول داروهای ترالی بود؛ که ابتدا برای هر دو گروه پیشآزمون به عمل آمد. آموزش گروه سخنرانی طی دو جلسه 45 دقیقهای با فاصله یک هفته از هم به صورت نظری تدوین شد. شرکتکنندگان در گروه بازی، به گروههای ۴ نفره تقسیم شدند و آموزش در قالب بازی طراحی شده طی دو جلسه 45 دقیقه ای با فاصله دو هفته اجرا شد. بلافاصله و یک ماه پس از مداخله پسآزمون برای هردو گروه به عمل آمد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روشهای آماری فیشر، تی زوجی و تی مستقل و با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 20 انجام شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد که روشهای بازی و سخنرانی بعد از مداخله با سطح معناداری 0/05 P< بر یادگیری و یادآوری پرستاران از داروهایی ترالی اورژانس مؤثر است. نتایج آماری یک ماه پس از مداخله نشان داد که هر دو روش موردنظر بر یادگیری و یادآوری پرستاران مؤثر است و بیشترین تأثیر را روش بازی بر پرستاران گذاشته است.
بحث و نتیجهگیری: با توجه به تأثیر مثبت آموزش از طریق بازی، پرستاران باید با روشهای نوین آموزشی آشنا شده و هم با بهرهگیری از روشهای جذابتر و کاربردیتر جهت بهبود کیفیت یادگیری و یادآوری آموزههای قدم بردارند.
Introduction: Nurse's dominance on tracheal drugs and the specific application of each of them is a vital factor in the success of patients' recovery. The inadequate knowledge of the nurse undoubtedly leads to the risk of losing the opportunity to save patients.
Objective: Therefore, the purpose of this study was to compare the effect of educational instruction and lecture on the amount of nurses' learning and reminders of emergency trauma drugs in selected military hospitals.
Materials and Methods: This semi-experimental study was conducted in 1397 in two hospitals selected by the Armed Forces. The sampling method was available and the sample size consisted of 32 participants in the group and 32 lecture groups. First tested for both groups. The lecture course was designed in a theoretical way during a two-part 45-minute session with a one-week interval. Participants in the group were divided into groups of 4. And training in the form of a game designed through two 45-minute sessions with a two-week interval. Immediately and one month after the intervention, a post-test was performed for both groups. Data analysis was done using Fisher, t-test and Paired t-test using SPSS 20 software.
Results: The results showed that play and lecture methods after intervention with a significant level of P (P<0.05) were effective on the learning and reminding of nurses from emergency trauma drugs. Also, the statistical results one month after intervention indicated that both methods were effective on nurses' learning and reminder, and the nurses had the most impact on the method of play.
Discussion and Conclusion: Considering the positive impact of learning through the game, nurses should be familiar with modern educational methods both within their job responsibilities and by using more attractive and practical methods to improve the quality of learning and to recall their teachings. Take an effective step.
Games, Lectures, Learning, Reminders, Trail Drugs.
بازی, ترالی, داروهای سخنرانی, یادگیری, یادآوری.
9
15
http://mcs.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-265-1&slc_lang=en&sid=1
2019/06/32019/05/17
1398/2/27
2019/06/242019/06/2
1398/3/12
Farhad
Amiri
MSC Student Emergency Nursing, Faculty of Nursing, AJA University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
فرهاد
امیری
farhadp9080@gmail.com
00319475328460012608
00319475328460012608
No
دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری اورژانس، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.
Seyyed Amir Hosein
Pishgooie
Ph.D. in Nursing, Assistant Professor, Medical-Surgical Department, Faculty of Nursing, AJA University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
سید امیر حسین
پیشگویی
apishgooie@ahoo.com
00319475328460012609
00319475328460012609
Yes
دکترای تخصصی پرستاری، استادیار، گروه داخلی- جراحی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران (نویسنده مسئول).
Shahla
Aliyari
Ph.D. in Curriculum Studies, Assistant Professor, Maternal Newborn Health Department, Faculty of Nursing, AJA University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
شهلا
علیاری
aliyar-shah@yahoo.com
00319475328460012610
00319475328460012610
No
دکترای برنامه ریزی درسی، استادیار، گروه بهداشت مادر و نوزاد، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.
Hengameh
Habibi
MSc in Nursing, Instructor, Pediatric Department, Faculty of Nursing, AJA University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
هنگامه
حبیبی
hengamehabibi@gmail.com
00319475328460012611
00319475328460012611
No
کارشناس ارشد پرستاری، مربی، گروه کودکان، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.
fa
بررسی تأثیر آموزش همتا محور بر بار روانی مراقبین خانوادگی بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا بستری در بیمارستان منتخب نظامی
The Effect of Peer-Based Education on the Psychological Burden of Family Caregivers of Patients with Schizophrenia Admitted to the Military Hospital
مقدمه: تنشها و فشارهای روانی ناشی از مراقبت از بیمار اسکیزوفرن امری قابل توجه و در عین حال معمول است که اگر بدون درمان و مداخله رها شود، میتواند منجر به کاهش سطح سلامت جسمانی و روانی مراقبان خانوادگی به عنوان بیماران پنهان شود و بر کیفیت مراقبتی که ارائه میدهند مؤثر باشد.
هدف: هدف از این مطالعه تعیین تأثیر آموزش همتا محور بر بار روانی مراقبان خانوادگی بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا میباشد.
موارد و روشها: مطالعه حاضر یک کارآزمایی بالینی بود که در سال 1397 بر روی 64 مراقب خانوادگی بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا بستری در بیمارستانهای منتخب نظامی انجام شد. بیماران به روش مبتنی بر هدف انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. جهت گروه آزمون آموزش همتا محور به مدت 6 جلسه و جهت گروه کنترل اقدامی صورت نگرفت. در نهایت بار روانی دو گروه با هم مقایسه شدند. دادهها با استفاده از روش آماری به وسیله نرم افزار SPSS نسخه 16 و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و 0/05P< سطح معنیداری در نظر گرفته شد.
یافتهها: نتایج مطالعه نشان داد که بین دو گروه آزمون و کنترل، متغیرهای زمینه ای اختلاف معناداری نداشتند. همچنین در مرحله قبل از مداخله میانگین بار روانی در دو گروه آزمون و کنترل با هم اختلاف معناداری نداشتند، در حالی که بلافاصله و دو هفته بعد از مداخله این اختلاف معنادار بود (0/001P<). همچنین نتایج مقایسه بین گروهی آزمون آنووا در دو گروه معنادار بود (0/001P<).
بحث و نتیجهگیری: با توجه به سطح متوسط بار روانی نمونههای این مطالعه و نظر به اینکه نتایج این مطالعه حاکی از اثرات مثبت آموزش همتا محور بر بار روانی خانوادههای بیماران مبتلا به اسکیزوفرن بود توصیه میشود، استفاده از تجارب موفق افراد همتا به عنوان یک الگو با ایجاد همدلی بین آموزش دهنده و آموزش گیرنده، در جهت کاهش بار روانی خانوادههای بیماران اسکیزوفرن در بیمارستانها و بعد از ترخیص استفاده شود.
کار آزمایی بالینی: IRCT2018122180420040N1
Introduction: Psychosocial stresses and stresses caused by schizophrenic patients are a significant but common practice that, if left untreated and intervened, can lead to a reduction in the physical and mental health of family caregivers as hidden patients, and The quality of care they provide is effective.
Objectives: The purpose of this study was to determine the effect of peer-centered education on psychological burden on family caregivers of schizophrenic patients.
Materials and Methods: This study was a clinical trial performed on 64 family caregivers of patients admitted to the military hospital with schizophrenia in 2018. Patients were selected using a purpose-based method and randomly divided into two groups of test and control. For the experimental group, peer educator training was performed for 6 sessions and the control group did not take any action. Finally, the psychological burden of the two groups was compared. P less than 0.05 was considered as a significant level.
Result: There were no significant differences between the two test groups between the two variables. In the pre-intervention stage, the mean psychological burden was not significantly different in the two groups of test and control, while immediately and two weeks after the intervention, this difference was significant (P<0.001).Also, the results of the ANOVA test showed significant differences between the two groups (P<0.001).
Discussion and Conclusion: Considering the average level of mental burden of the samples in this study and considering that the results of this study indicate the positive effects of peer-to-peer education on the psychological burden of families of schizophrenic patients, it is recommended to use successful experiences of peers as a model with Creating empathy between educator and learner to reduce the psychological burden of families of schizophrenic patients in hospitals and after discharge.
IRCT No. : IRCT2018122180420040N1
Education, Schizophrenia, Psychological burden, Patient, Family.
آموزش, اسکیزوفرنیا, بار روانی, بیمار, خانواده.
16
26
http://mcs.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-266-1&slc_lang=en&sid=1
2019/06/32019/05/172019/05/4
1398/2/14
2019/06/242019/06/22019/06/16
1398/3/26
Behnaz
lami
MSc Student Psychiatric Nursing, Student Research Committee, Faculty of Nursing, AJA University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
بهناز
لامی
behnazlami54@gmail.com
00319475328460012612
00319475328460012612
No
دانشجوی کارشناس ارشد پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.
Nahid
Rajai
MSC in Nursing, Instructor, Maternal Newborn Department, Faculty of Nursing, AJA University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
ناهید
رجایی
n.rajai22@yahoo.com
00319475328460012613
2018-1218-0420-40N1
Yes
کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت ویژه نوزادان، گروه مادر و نوزاد، مربی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ارتش، آجا، تهران، ایران.
Seyyed Amir Hosein
Pishgooie
Ph.D. in Nursing, Associate Professor, Medical-Surgical Department, Faculty of Nursing, AJA University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
سید امیر حسین
پیشگویی
apishgooie@yahoo.com
00319475328460012614
00319475328460012614
No
دکترای تخصصی پرستاری، استادیار، گروه داخلی - جراحی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ارتش، آجا، تهران، ایران.
Hengameh
Habibi
MSC in Nursing, Instructor, Pediatric Department, Faculty of Nursing, AJA University of Medical Sciences, Tehran, Iran
هنگامه
حبیبی
hengamehabibi@ymail.com
00319475328460012615
00319475328460012615
No
کارشناس ارشد پرستاری، مربی، گروه کودکان، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.
Zohreh
Manochehri
MSC in Clinical Psychologist, Naval Health Department.
زهره
منوچهری
n.rajai22@yahoo.com
00319475328460012616
00319475328460012616
No
کارشناسی ارشد روانشاس بالینی، اداره بهداشت نیروی دریایی، تهران، ایران.
fa
مقایسه تأثیر آموزش به روش سخنرانی و آموزش بالینی نحوه مراقبت از بیماران مبتلا به آنژین صدری بر نگرش پرستاران بخش اورژانس بیمارستانهای نظامی شهر مشهد
Comparison of the Effect of Lecture Training and Clinical Education on the Care of Patients with Angina Pectoris on Attitude of Nurses in Emergency Department of Military Hospitals of in Mashhad
مقدمه: آموزش پرستاری وظیفه آمادهسازی دانشآموختگان با کفایتی را بر عهده دارد که بتوانند در محیط در حال تغییر جامعه و بالین، نیازهای مددجویان را تشخیص داده و در پرتو استفاده از بهترین شواهد علمی، مناسبترین مراقبت را ارائه دهند.
هدف: این پژوهش با هدف مقایسه تأثیر آموزش به روش سخنرانی و آموزش بالینی نحوه مراقبت از بیماران مبتلا به آنژین صدری بر نگرش پرستاران بخش اورژانس بیمارستانهای نظامی شهر مشهد انجام شد.
مواد و روشها: این پژوهش کارآزمایی بالینی سه گروهه- یک سو کور، با اندازهگیری قبل، بلافاصله و یک ماه بعد از مداخله در سال 98-1397 انجام شد. جامعه پژوهش تمام پرستاران شاغل در بخش اورژانس بیمارستانهای نظامی شهر مشهد بودند که در سه گروه آموزش سخنرانی، بالینی و کنترل قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه پژوهشگر ساخته نگرش بود که قبل، بلافاصله و یک ماه بعد از مداخله در هر سه گروه تکمیل و میزان نگرش پرستاران نسبت به مراقبت از بیماران آنژین صدری هر یک از گروهها تعیین و با یکدیگر مقایسه شد. دادهها با استفاده آزمونهای آماری در نرمافزار SPSS نسخه 22 تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: آزمون کروسکال والیس نشان داد که سه گروه از نظر نمره نگرش در مرحله قبل از مداخله تفاوت معنیداری نداشتند (821/0= P). همچنین، آزمون میانه تفاوت معنیداری را در نمره نگرش واحدهای مورد پژوهش در مرحله قبل از مداخله نشان نداد (0/456P=). آزمون آنوای یک طرفه نشان داد که نگرش سه گروه مورد مطالعه در نوبت بلافاصله (001/0P<) و یک ماه بعد از مداخله (0/001P<) تفاوت معنیداری داشتند. به طوری که میانگین نمره گروه بالینی بالاتر از دو گروه دیگر بود و آزمون تعقیبی آنوای یک طرفه (پست هاک) نشان داد که نگرش هر گروه با گروه دیگر از تفاوت معنیدار برخوردار هستند (0/001P<).
بحث و نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش به روش سخنرانی و آموزش بالینی بر نگرش پرستاران در زمینه مراقبت از بیماران آنژین صدری تأثیر مثبت داشته است. همچنین، در این مطالعه مشخص شد که آموزش بالینی نسبت به آموزش به روش سخنرانی اثربخشتر است و افزایش نگرش پرستاران در روش آموزش بالینی ماندگارتر بود، از این رو پیشنهاد میشود جهت آموزش پرستاران از روشهایی با اثربخشی بیشتر همانند آموزش بر بالین و روشهای مشابه استفاده گردد.
کد کارآزمایی بالینی:N1 20181015041350 IRCT
Introduction: Nursing education has the task of preparing graduates with the ability to identify the needs of patients in a changing society and in the clinical setting, and provide the best possible care based on the best scientific evidence.
Objective: The aim of this study was to compare the effect of lecture and clinical education on the care of patients with angina pectoris on attitude of nurses in the emergency department of military hospitals in Mashhad.
Material and Methods: This single-blind randomized clinical trial was performed on 58 nurses in Emergency Department of Military Hospitals in Mashhad, Iran in 2018-2019. Nurses were divided into three groups: lecture training, clinical education and control groups. The data gathering tool was a researcher-made attitude questionnaire that was completed before, immediately and one month after intervention in all three groups, and the level of attitude of care for angina patients in each group was determined and compared. Data were analyzed by SPSS software version 22 using statistical tests.
Results: The Kruskal Wallis and the Median Test showed that the three groups had no significant difference in attitude scores before intervention (P = 0.821) and (P = 0.456), respectively. One-way ANOVA showed that the attitude of the three groups was significantly different immediately after intervention (P <0.001) and one month after the intervention (P <0.001). The mean score of the clinical group was higher than the other two groups, and the post hoc test showed that the attitude of each group was significantly different (P <0.001).
Discussion and Conclusion: The results of this study showed that training by lecture method and clinical education increased attitude of nurses in the care of patients with angina pectoris, but the effectiveness and durability of these trainings was higher in clinical education method. Also, in this study, clinical education was more effective than lecture training, and increasing attitude of nurses in clinical education was more stable. Therefore, it is suggested that more effective methods be used to educate nurses such as clinical education and similar methods.
IRCT No.: IRCT20181015041350N1
Education, Clinical Education, Angina Pectoris, Nurse, Lecture, Attitude
آموزش, آموزش بالینی, آنژین صدری, پرستار, سخنرانی, نگرش.
27
38
http://mcs.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-280-1&slc_lang=en&sid=1
2019/06/32019/05/172019/05/42019/05/30
1398/3/9
2019/06/242019/06/22019/06/162019/06/19
1398/3/29
Reza
Yousefi
MSc in Student of Emergency Nursing, Student Research Committee, Faculty of Nursing, AJA University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
رضا
یوسفی
reza.yousefi2015@yahoo.com
00319475328460010450
00319475328460010450
No
دانشجوی کارشناس ارشد پرستاری اورژانس، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.
Zahra
Farsi
Ph.D. in Nursing, Associate Professor, Research and Community Health Department, Faculty of Nursing, AJA University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
زهرا
فارسی
zahrafarsi@gmail.com
00319475328460010451
00319475328460010451
Yes
دکترای تخصصی پرستاری (آموزش داخلی - جراحی)، دانشیار، گروه بهداشت جامعه و معاون پژوهش، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.
Nahid
Rajai
MSc in Nursing, Maternal and Newborn Department, Faculty of Nursing, AJA University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
ناهید
رجایی
N.rajai22@yahoo.com
00319475328460010452
00319475328460010452
No
کارشناس ارشد پرستاری، گروه مادر و نوزاد، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.
fa
اثربخشی نرمافزار توانبخشی شناختی رهاکام بر افسردگی بیماران مبتلا به سکته مغزی مزمن استان تهران در سال 1397
Effectiveness of Rehacom Cognitive Rehabilitation Software on Depression in Patients with Chronic Stroke
مقدمه: سکته مغزی دومین علت مرگ در جهان و ایران میباشد، این در حالی است که بیشتر بیمارانی که زنده میمانند، دچار ناتوانیهای جسمی و شناختی طولانی مدت میگردند و هزینههای زیادی را نیز به جامعه و این بیماران تحمیل میکند. از عوارض روانی شایع در میان مبتلایان سکته مغزی، افسردگی است که شیوع آن در کشور ایران 45 درصد تخمین زده شده است.
هدف: هدف از این پژوهش بررسی نقش اثربخشی نرمافزار توانبخشی شناختی رهاکام (REHACOM) بر افسردگی بیماران مبتلا به سکته مغزی استان تهران در سال 1397 است.
مواد و روشها: در این پژوهش مداخلهای 50 بیمار مبتلا به سکته مغزی مزمن در کلینیک تخصصی توانبخشی سکته مغزی تبسم در استان تهران با روش نمونهگیری در دسترس هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی به دو گرو کنترل (25n=) و آزمایش (25n=) تقسیم شدند. با استفاده از آزمون افسردگی بک 2 از هر دو گروه پیشآزمون به عمل آمد. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 45 دقیقهای (هفتهای 2 جلسه) تحت مداخله با نرمافزار شناختی رهاکام قرار گرفتند در حالی که گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. البته هر دو گروه تحت درمان توانبخشی سنتی مانند فیزیوتراپی بودند. در نهایت مجدداً از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد.
یافتهها: نتایج آزمون تحلیل کواریانس تک متغیری (ANCOVA) نشان داد که با وجود کنترل اثر پیشآزمون بین دو گروه آزمایش و کنترل، از لحاظ پس آزمون مربوط به میانگین نمرات افسردگی در سطح معنیداری 0/05 P< تفاوت معناداری وجود داشت. در نتیجه نرمافزار توانبخشی شناختی رها کام به طور معناداری در بهبود افسردگی بیماران مبتلا به سکته مغزی مؤثر بود.
بحث و نتیجهگیری: نتایج ما نشان میدهد که نرم افزار رهاکام اثر سودمندی بر کاهش افسردگی ناشی از سکته مغزی دارد و احتمال میرود که بر روی کارکردهای اجرایی دیگر نیز مؤثر باشد؛ بنابراین پیشنهاد میشود مطالعات دقیقتری در این راستا با استفاده از ابزارهای علوم اعصاب مانند QEEG جهت بررسی دقیق تر انجام شود.
Introduction: Stroke is the second leading cause of death in the world as well as in Iran, while most survivors suffer from long-term physical and cognitive impairment, which imposes many costs on the community and these patients. The prevalence among people with stroke is depression, which is estimated at 45% in our country.
Objectives: The purpose of this study was to investigate the effect of relapse cognitive rehabilitation software on depression in patients suffering from stroke in Tehran province in 2018.
Materials and Methods: In this study, 50 patients with chronic stroke in Tehran province were selected in Tehran Tabason clinic by purposeful sampling method and randomly divided into control groups (n = 25) and test (n = 25). The pre-test of Beck Depression Inventory was performed by using Beck Depression Inventory. The experimental group received 10 sessions of 45 minutes (2 sessions per week) under the intervention of rehacom cognitive software, while the control group did not receive any intervention. However, both groups received treatment Traditional rehabilitation was like physiotherapy. Finally, the test was performed again from both post-test groups.
Results: The statistical significance of the data was analyzed using ANCOVA. Results showed that, despite the control of the pre-test effect between the two groups, the test and control group, as a result of the post-test regarding the mean scores of depression, showed a significant difference (P <0. 001). As a result, cognitive loss relief software significantly improved depression in patients with stroke.
Discussion and Conclusion: The results indicate that rehacom cognitive rehabilitation software group significantly improved depression in patients with chronic stroke. However, Further studies such as QEEG are needed for showing the actual mechanisem of rehacom cognitive rehabilitation software.
Chronic Stroke, Depression, Software.
افسردگی, سکته مغزی مزمن, نرم افزار.
39
48
http://mcs.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-214-1&slc_lang=en&sid=1
2019/06/32019/05/172019/05/42019/05/302018/11/11
1397/8/20
2019/06/242019/06/22019/06/162019/06/192019/03/9
1397/12/18
Sanaz
Amiri
MSc of Clinical Psychology, Medical Sciences, Tehran Islamic Azad University, Tehran, Iran.
ساناز
امیری
s.amiri8591@gmail.com
00319475328460010453
00319475328460010453
No
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
Mohammad
Nasehi
Ph.D. in Physiology, Associated Professor, Cognitive and Neuroscience Research Center (CNRC), Medical Sciences ,Tehran Islamic Azad University, Tehran, Iran.
محمد
ناصحی
Nasehi@iricss.org
00319475328460010454
00319475328460010454
Yes
دکتری تخصصی فیزیولوژی، دانشیار، مرکز تحقیقات علوم اعصاب و شناخت، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
Peyman
Hasani Abharian
Ph.D. in Cognitive Neuroscience, Assistant Professor, Institute for Cognitive Science Studies (ICSS), Tehran, Iran
پیمان
حسنی ابهریان
abharian1972@yahoo.com
00319475328460010455
00319475328460010455
No
دکترای علوم اعصاب شناختی، استادیار، پژوهشکده علوم شناختی و مسئول کلینیک مغز و شناخت.
KHadijeh
Haji Naghi Tehrani
MD in Neurology, Assistant Professor, Neurology Departement, Medical Sciences ,Tehran Islamic Azad University, Tehran, Iran.
خدیجه
حاجی نقی تهرانی
nooshintehrani46@yahoo.ca
00319475328460010456
00319475328460010456
No
دکترای تخصصی مغز و اعصاب، استادیار، گروه نورولوژی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
roozbeh
Kazemi
MD, General Practitioner, Rehabilitation Biostatistics. Management and technical rehabilitation clinic tabassom, Tehran, Iran.
روزبه
کاظمی
drrok9141@gmail.com
00319475328460010457
00319475328460010457
No
پزشک عمومی، تخصص جانبی توانبخشی. مدیریت و مسئول فنی کلینیک توانبخشی تبسم .
fa
مقایسه تأثیر تمرینات ثباتی با و بدون تکنیک ریلیز وضعیتی بر درد و دامنه حرکتی گردن مردان دارای گردن درد مزمن
Comparison of Stability Training with and without Positional Release Technique on the Pain, Neck Range of Motion in Men with Chronic Neck Pain
مقدمه: گردن درد، دومین ناتوانی شایع عضلانی اسکلتی بعد از کمر درد محسوب میشود. علی رغم شیوع بالای گردن درد هنوز درمان این بیماری به عنوان یک چالش اساسی مطرح است. تمرین ثبات دهنده گردن روشی است که برای بهبود مکانیسمهای درونی ستون فقرات طراحی شده است و سبب ثبات فقرات گردنی و آسیب ناپذیری آن میگردد. از طرفی درمانهای دستی گروهی از درمانهای کم هزینه، با حداقل عوارض جانبی هستند که در درمان گردن درد مورد استفاده قرار میگیرند.
هدف: هدف از این مطالعه بررسی مقایسه تأثیر تمرینات ثباتی با و بدون تکنیک ریلیز وضعیتی بر میزان درد و دامنه حرکتی گردن مردان دارای گردن درد مزمن بود.
مواد و روشها: این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی است. جامعه آماری شامل کارمندان بانک ملت استان تهران بود که به صورت هدفمند و در دسترس 24 نفر دارای گردن درد مزمن به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. نمونهها به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول (مداخله)، تمرینات ثباتی همراه با تکنیک ریلیز وضعیتی و گروه دوم (شاهد)، فقط تمرینات ثباتی را دریافت نمودند. هر گروه، پنج هفته درمان را یک روز در میان دریافت کردند. درد بر اساس مقیاس بصری درد و دامنه حرکتی گردن به وسیله گونیامتر، قبل و 48 ساعت بعد از درمان ارزیابی شد. روشهای آماری مورد استفاده شامل آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر بود.
یافتهها: بررسیهای درون گروهی نشان داد که اختلاف معنیداری در مقیاس شدت درد و دامنه حرکتی گردن بعد از مداخله تمرینی در هر دو گروه مشاهده شد (0/005P<). همچنین در مقایسه بین گروهی پس از مداخلههای درمانی، در متغیر شدت درد و همچنین دامنه حرکتی گردن اختلاف معنیداری بین دو گروه مشاهده گردید، به طوری که در گروه تمرینات ثباتی همراه با تکنیک ریلیز وضعیتی نسبت به تمرینات ثباتی تنها بهبود بیشتری حاصل شد (0/005P<).
بحث و نتیجهگیری: تمرینات ثباتی همراه با تکنیک ریلیز وضعیتی در مقایسه با تمرینات ثباتی به تنهایی، تأثیر بیشتری در کاهش درد و افزایش دامنه حرکتی گردن داشت؛ بنابراین توصیه میشود همراه با تمرینات ثباتی از تکنیک ریلیز وضعیتی برای بهبود افراد دارای گردن درد استفاده گردد.
کلمات کلیدی: تمرین درمانی، درد، درمان دستی، عضله تراپزیوس، گردن درد، نقاط ماشهای.
کد کارآزمایی بالینی: 20180813040787N1IRCT
Introduction: Neck pain is the second common musculoskeletal disorder Clinical trial only by back pain. Despite the high prevalence of neck pain, its treatment is still a major challenge. Neck stabilizer training is a technique designed to improve the internal mechanisms of the spine which causes cervical spine stability and invulnerability. On the other hand, manual treatments are low-costly with the least side effects used to treat neck pain.
Objective: The aim of this study was to compare the effect of stability execrise with and without positional release technique on the pain and neck motion range in men with chronic neck pain.
Materials and Methods: This is a semi-experimental study. The statistical population consisted of the employees of the Mellat bank of Tehran province. Using convenience sampling method, 24 patients with chronic neck pain were randomly divided into two groups . The first group received stabilization exercises with positional release technique and the second group received only stabilization exercises. Each group received a five-week treatment. Pain was assessed on the basis of Visual Analogue Scale (VAS) and neck motion range by goniometer before and 48 hours after the treatment. ANOVA along with repeated measures was employed for data analyses and significant level was considered P<0.05.
Results: There was a significant difference between both groups in terms of pain severity and neck motion range after intervention (P <0.005). There was a significant difference between the severity of pain as well as the neck motion range (P<0.005). In the other words, more improvements were achieved in stabilization exercises with positional release technique.
Discussion and Conclusion: Stabilization exercises in combination with positional release technique had a dramatic effect on reducing pain and increasing the neck motion range compared to the positional release technique group. Thus, it is recommended to use this combination to relieve the neck pain.
IRCT No.: IRCT20180813040787N1
Exercise Therapy, Pain, Manual Therapie, Neck Pain, Trigger Points, Trapezius Muscle.
گردن درد , نقاط ماشه ای, عضله تراپزیوس , درمان دستی, تمرین درمانی, درد
49
60
http://mcs.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-250-1&slc_lang=en&sid=1
2019/06/32019/05/172019/05/42019/05/302018/11/112019/01/26
1397/11/6
2019/06/242019/06/22019/06/162019/06/192019/03/92019/05/6
1398/2/16
Norollah
Javdaneh
(*Corresponding Author) Ph.D. Student of Corrective Exercise and Sport Injury, Faculty of Physical Education, University of Kharazmi, Tehran, Iran. Email: njavdaneh68@gmail.com
نوراله
جاودانه
njavdaneh68@gmail.com
00319475328460010458
00319475328460010458
Yes
دانشجوی دکترای حرکات اصلاحی و آسیب شناسی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران (*نویسنده مسئول).
Amir
Letafat kar.
Ph.D. in Corrective Exercise and Sport Injury, Faculty of Physical Education, University of Kharazmi, Tehran, Iran.
امیر
لطافت کار
njavdan@ut.ac.ir@gmail.com
00319475328460010459
00319475328460010459
No
دکترای حرکات اصلاحی و آسیب شناسی ورزشی، استادیار، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
Nazanin
Kamrani Faraz
MSC in Corrective Exercise and Sport Injury, Faculty of Physical Education, University of Kharazmi ,Tehran, Iran.
نازنین
کامرانی فراز
njavdaneh@yahoo.com
00319475328460010460
00319475328460010460
No
کارشناس ارشد حرکات اصلاحی و آسیب شناسی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
fa
رابطه خلاقیت و هوش اجتماعی در دانشجویان دانشگاههای علامه طباطبایی و شهید بهشتی
The Relationship between Creativity and Social Intelligence in Students at Allameh Tabatabai and Shahid Beheshti Universities
مقدمه: یکی از عوامل تأثیر گزار بر دانشجویان و پیشرفت آنها عامل هوش است. در این رهگذر توجه به ماهیت هوش خصوصاً هوش اجتماعی، چگونگی تبلور رفتار خردمندانه، روشهای ارزیابی، سنجش هوش و تفاوتهای بین فردی و درون فردی از دیرباز مورد توجه همگان بوده، از آغاز قرن 20 مطالعات مربوط به ماهیت هوش و ظرفیت هوشی کودکان و نوجوانان و بزرگسالان و بهرهگیری از ابزارهای گوناگون برای ارزیابی میزان هوش افراد در کشورهای مختلف مورد توجه خاص قرار گرفته است.
هدف: هدف از تحقیق حاضر، تعیین رابطه بین خلاقیت و هوش اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی و شهید بهشتی بوده است.
مواد و روشها: جامعه آماری این پژوهش، کلیهی دانشجویان دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دو دانشگاه مورد مطالعه است که به روش تصادفی طبقهای 300 نفر، بر اساس جدول مورگان به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. ابزارهای اندازهگیری به کار گرفته شده در این تحقیق، پرسشنامهی استاندارد خلاقیت رندسیپ و پرسشنامهی استاندارد هوش اجتماعی کری است. منظور تحلیل دادهها، از آزمونهای تی مستقل، تحلیل واریانس، همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی چندگانه استفاده شد.
یافتهها: نتایج حاکی از آن است که بین مؤلفههای خلاقیت و هوش اجتماعی تفاوت معناداری وجود ندارد و نتایج تحلیل واریانس نشان داده که بین میانگین خلاقیت دانشجویان به تفکیک مقطع تحصیلی تفاوت وجود دارد همچنین از بین مؤلفههای هوش اجتماعی مؤلفههای پردازش اطلاعات اجتماعی، مهارتهای اجتماعی و آگاهیهای اجتماعی، خلاقیت را به طور معناداری پیش بینی میکنند.
بحث و نتیجهگیری: با توجه با یافتههای این پژوهش میتوان به این نتیجه رسید که مؤلفههای هوش اجتماعی نقش مهمی در ایجاد و تحریک خلاقیت در دانشجویان دارند. همچنین به نظر میرسد که دانشگاه با ایجاد بستری مناسب در جهت بهبود انگیزش و روحیه نشاط علمی در دانشجویان نقش مهمی را میتواند در آینده علمی و البته حرفهای آنان ایفا کند.
Introduction: One of the factors affecting students and their progress is intelligence. In this regard, the attention to the nature of intelligence, especially social intelligence, how to crystallize wise behaviors, assessment methods, measurements of intelligence and interpersonal and interpersonal differences have long been of interest to everybody. Since the beginning of the 20th century, studies on the nature of intelligence and intelligence in children and adolescents and adults, and using various tools to evaluate the level of intelligence in different countries.
Objective: The purpose of this study was to determine the relationship between creativity and social intelligence among students of Allameh Tabatabai University and Shahid Beheshti University.
Material and Methods: The statistical population of this study was all students of the faculty of psychology and education of the two universities studied, which were selected by random sampling of 300 people based on Morgan's table. The measurement tools used in this research are the standard Randsip's Creativity Questionnaire and the Kerry's Social Inventory Standard Questionnaire. Data analysis was done using independent t-test, analysis of variance, Pearson correlation, multiple linear regression.
Results: The results show that there is no significant difference between the components of creativity and social intelligence and the results of analysis of variance showed that there is a difference between the average creativity of students according to the educational level and also the components of social intelligence components of social information processing, Social skills and social awareness significantly predict creativity.
Discussion and Conclusion: According to the findings of this study, it can be concluded that the components of social intelligence play an important role in creating and stimulating creativity in students. It also seems that the university can play an important role in the future in science and, of course, in their professional career by creating an appropriate setting for improving the motivation and academic spirit of students.
Creativity, Social Awareness Social Intelligence, Social Information Processing, Social Skills.
آگاهی های اجتماعی, پردازش اطلاعات اجتماعی, خلاقیت, مهارت های اجتماعی, هوش اجتماعی.
61
68
http://mcs.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-232-1&slc_lang=en&sid=1
2019/06/32019/05/172019/05/42019/05/302018/11/112019/01/262018/12/25
1397/10/4
2019/06/242019/06/22019/06/162019/06/192019/03/92019/05/62019/03/8
1397/12/17
Yaser
Haji Agha Nejad
Ph.D. Student of Psychology, Instructor, Imam Ali University, Tehran, Iran.
یاسر
حاجی آقا نژاد
yaser.haji62@gmail.com
00319475328460010464
00319475328460010464
Yes
دانشجوی دکترای روانشناسی، مربی، دانشگاه افسری امام علی (ع)، تهران، ایران .
Mohammad
Zareh Neyestanak
Ph.D. in Psychology, Assistant Professor, Azad University of Nain, Azad University, Nain Branch, Nain,Iran.
محمد
زارع نیستانک
drzareneyestanak@gmail.com
00319475328460010465
00319475328460010465
No
دکترای روانشناسی، استادیار، دانشگاه آزاد واحد نائین، ایران، نائین.
Mahdi
Dadashi
Ph.D. Student of Psychology, Instructor, Imam Ali University, Tehran,Iran.
مهدی
داداشی
dadashi33@gmail.com
00319475328460010466
00319475328460010466
No
دانشجوی دکترای روانشناسی، مربی، دانشگاه افسری امام علی (ع)، ایران، تهران.
fa
مقایسه تطبیقی نظام آموزشی دوره دکترای تخصصی پرستاری در ایران و دانشکده پرستاری آلبرتا
Comparative Study of Nursing PhD Education System and Curriculum in Iran and Alberta School of Nursing
مقدمه: برای انطباق با سیستم مراقبت بهداشتی که به سرعت در حال تغییر است، نیاز به آماده کردن برنامه درسی پرستاری با کیفیت بالا است. مقایسه نظامهای مختلف آموزشی، یکی از روشهای ارزیابی است که باعث ارتقای محتوی و کیفیت برنامه آموزشی میشود.
هدف: این مطالعه با هدف مقایسه تطبیقی نظام آموزشی دوره دکترای رشته پرستاری در ایران و آلبرتا و ارائه پیشنهادات عملی جهت بهبود کیفیت آن انجام شده است.
مواد و روش ها: این مطالعه به روش توصیفی-تطبیقی در سال 1397 انجام شد. از الگوی چهار مرحله بردی (Beredy) توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه، جهت مقایسه نظام آموزش پرستاری ایران با دانشکده پرستاری آلبرتا کانادا در مقطع دکتری استفاده شد. جستجوی اینترنتی، با استفاده از داده پایگاههای فارسی و انگلیسی صورت پذیرفت. سپس، دادههای مورد نظر بر اساس هدف پژوهش، طبقه بندی و مورد مقایسه قرار گرفت.
یافته ها: برنامه هر دو دانشگاه بر اساس اصول برنامهریزی استراتژیک دارای رسالت، چشم انداز و ارزشها است. در دانشگاه آلبرتا ارتباط مناسب بین طرح درس با نیازها و مشکلات جامعه است. برنامه درسی دوره دکتری پرستاری ایران درقسمتهایی مانند مشخصات و ساختار دوره نقاط مشترکی با برنامه درسی دوره دکتری پرستاری دانشگاه آلبرتا دارد. همچنین مقایسه نشان داد که در نحوه پذیرش دانشجو در دانشگاه آلبرتا (Alberta)درخواست افراد دارای مدرک کارشناسی ارشد پرستاری و مدرک آمار و روش تحقیق و برای افراد غیر کانادایی مدرک زبان و سابقه بالین، برای دوره دکترای بررسی میشود. اما در ایران پذیرش دانشجو منوط به داشتن مدرک کارشناسی ارشد می باشد.
بحث و نتیجهگیری: از نقاط قوت برنامه دکتری در ایران میتوان بهمنطبق بودن ارزشها و باورهای برنامه بر اساس نظام ارزشهای اسلامی و کسب شایستگیهایی مانند تفکر نقادانه، استدلال بالینی، حل مسئله، تصمیمگیری مبتنی بر شواهد و ثبت گزارش تحلیلی اشاره نمود و بالینی محور نبودن و تأکید صرف بر تئوری و خصوصاً پژوهش از نقاط ضعف آن میباشد. لذا، بر اساس تجارب کشورهای پیشرفته و نیازهای جامعه ایرانی، نقاط ضعف را اصلاح و نقاط قوت را تقویت کنیم .
Introduction: In order to adapt to a rapidly changing health care system, it is necessary to prepare the content of a High-quality nursing program. Comparing different educational systems is one of the evaluation methods that improves the content and quality of the curriculum. The aim of this study was to compare comparative nursing education in Iran and Alberta and provide practical suggestions for improving its quality.
Materials and Methods: This descriptive-comparative study was carried out in 2018. The four-stage Beredy model of description, interpretation, neighborhood and comparison was used to compare the Iranian nursing education system the Canadian Alberta Nursing Faculty at Ph.D. Data were collected by searching the internet with using of databases Persian and English. Then, the data were categorized and compared according to the purpose of the research.
Results: The program of both universities is based on the principles of strategic planning with mission, vision and values. At Alberta University, the appropriate link between the lesson plan and the needs and problems of the community. The curriculum of the Iranian Nursing Doctor in parts such as the profile and structure of the course coincide with the syllabus of the doctoral program of nursing University of Alberta. Also, the comparison showed that applications for admission to the University of Alberta apply for individuals with a postgraduate degree in nursing and a degree in research statistics and for non-Canadian language proficiency and clinical records for Ph.D. But in Iran, student admission is subject to a master's degree.
Discussion and Conclusion: One of the strengths of the Ph.D. program in Iran can be the alignment of the values and beliefs of the program based on the Islamic values system and gaining competencies such as critical thinking, clinical argumentation, problem solving, evidence-based decision making, and the recording of an analytical report. Clinical the lack of focus and emphasis on theory and especially research are its weaknesses. Therefore, based on the experiences of the advanced countries and the needs of the Iranian community, we need to correct the weaknesses and strengthen the strengths.
Canada (Alberta), Comparative Study, Curriculum, Iran, Nursing, Bereday’s Model.
مطالعه تطبیقی, برنامه درسی, دکتری پرستاری, مدل بردی, کانادا (آلبرتا), ایران.
69
78
http://mcs.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-212-2&slc_lang=en&sid=1
2019/06/32019/05/172019/05/42019/05/302018/11/112019/01/262018/12/252019/02/23
1397/12/4
2019/06/242019/06/22019/06/162019/06/192019/03/92019/05/62019/03/82019/04/22
1398/2/2
Mohsen
Adib Hajbaghery
Trauma Nursing Research Center, Faculty of Nursing and Midwifery, Kashan University of Medical Sciences, Kashan, Iran
محسن
ادیب حاج باقری
adib1344@yahoo.com
00319475328460010461
00319475328460010461
Yes
دانشجوی دکتری تخصصی پرستاری. دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران.
Zohreh
Nabizadeh-Gharghozar
Ph.D., Professor, Trauma Nursing Research Center, Faculty of Nursing, Kashan University of Medical Sciences.
زهره
نبی زاده قرقوزار
nabizadehfaezeh85@yahoo.com
00319475328460010462
00319475328460010462
No
کتری تخصصی پرستاری، استاد، مرکزتحقیقات پرستاری تروما دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران (*نویسنده مسول).
Shahnaz
Bolandianbafghi
Ph.D., Student, Trauma Nursing Research Center, Faculty of Nursing, Kashan University of Medical Sciences.
شهناز
بلندیان بافقی
sh.bolandian@yahoo.com
00319475328460010463
00319475328460010463
No
دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان، مرکز تحقیقات پرستاری تروما. کاشان، ایران