OTHERS_CITABLE تأثیر واقعیت درمانی بر همدلی همسران جانبازان دچار اختلال استرس پس از سانحه جنگی مقدمه: همسران جانبازان دچار اختلال استرس پس از سانحه جنگ به دلیل تماس مکرر در طول زندگی با همسران خود دچار مشکلات عاطفی و روحی زیادی می‌شوند که اغلب در زندگی آن‌ها عشق و همدلی مفهومی گنگ دارد. هدف: با توجه به ماهیت نظریه واقعیت درمانی گلاسر بر بهبود روابط زناشویی این مطالعه با هدف تأثیر واقعیت درمانی بر همدلی همسران جانبازان اختلال استرس پس از سانحه جنگی انجام شد. مواد و روش‌ها: این مطالعه تجربی با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده بر روی 34 نفر از همسران جانبازان (17 آزمون) و (17 کنترل) در بیمارستان نیایش تهران در سال 1395 انجام شد. در گروه آزمون 8 جلسه 90 تا 120 دقیقه واقعیت درمانی بر اساس نظریه انتخاب گلاسر اجرا شد که اطلاعات در دو گروه قبل و بعد از مداخله توسط پرسشنامه استاندارد همدلی (دیویس) جمع‌آوری شد. سپس توسط آزمون تی زوجی و مستقل آنالیز گردید. یافته‌ها: میزان همدلی قبل مداخله در گروه واقعیت درمانی 015/01±61/0 و گروه کنترل 13/01±53/52 بود و آزمون تی مستقل اختلاف معنی‌داری را نشان نداد (0/13=P) ولی میزان همدلی بعد از مداخله در گروه آزمون 9/2±73/47 و گروه کنترل 1/7±59/29 بود و آزموتی تی مستقل اختلاف معنی‌داری را نشان داد (0/003=P) به طوری که میزان همدلی در گروه آزمون بیشتر از گروه کنترل بود. بحث و نتیجه‌گیری: نظر به اثربخشی این رویکرد در افزایش همدلی همسران جانبازان پیشنهاد می‌گردد، مسئولین و دست‌اندرکاران نظام بهداشتی و درمانی به خصوص پرستاران با درک نیاز همسران و خانواده‌های جانبازان و برگزاری کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی و جلسات گروه درمانی مبتنی بر واقعیت درمانی ضمن تقویت روابط زناشویی، موجب بهبود کیفیت زندگی در خانواده همسران جانبازان شوند. کد کارآزمایی بالینی: IRCTN1R229059 http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-211-fa.pdf 2020-04-29 1 7 10.29252/mcs.7.1.1 اختلال استرس پس از سانحه جنگی واقعیت درمانی همدلی همسران جانبازان. Effectiveness of Reality Therapy on Empathy of the Spouses of Veterans With Post-Traumatic Stress Disorder  Introduction: The Spouses of Veterans With Post-traumatic Stress Disorderbecause of frequent contact with her husband during their life have been greatly affected by emotional-spiritual problems, which often have a vague concept of love and empathy Objective: According to the theory of Glasser’s Reality Therapy to improve marital relations, this study conducted to survey the effects of reality therapy on the empathy of post-traumatic stress disorder in Spouses of war veterans. Materials and Method: Using randomized sampling, thisexperimental study was conducted on 34  war veterans with post-traumatic stress disorderin  Nyayesh hospital in Tehran in 2015 that were assigned to 2 groups ofexperimental (n=17) and control (n= 17). Experimental group receivedeight  90-120 minute  sessionsof reality therapy based on Glasser’s Theory. Standardized empathy questionnaire (Davis)questionnaire wasemployed to collect data before and after the intervention. Then, data were analyzed by paired and independent t tests. Results: The mean and standard deviation (Mean±SD) of empathy in reality therapy groupbefore the interventionwas 61.01±15.01 and  in the control groupwas 53.52±13.1; independent t-test showed no significant difference (P=0.13). Butthe mean and standard deviation (Mean±SD) of empathy in reality therapy group was 73.47±9.2 after the intervention, and in the control group was 59.29 ±1.7. That shows a significant difference (P=0.003). Thus,empathy in the intervention group was more than that in the control group. Discussion and Conclusion: According tothe effectiveness of this approach on increasing the empathy of veterans’ spouses, it is suggested that officials and health professionals, especially nurseimprove the quality of life in the families of veterans ‘spouses by understanding the needs of veterans’ spouses and familiesand holding workshops and training classes andand group therapy sessions based on reality therapy. IRCT No.: IRCTN1R229059 http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-211-en.pdf 2020-04-29 1 7 10.29252/mcs.7.1.1 Empathy Post-Traumatic Reality Therapy Stress Disorder Veterans. Hamid Hojjati h_hojjati1362@yahoo.com 1 Ph.D. in Nursing, Assistant Professor, Nursing Department, Ali Abad Katoul Branch, Islamic Azad University, Ali Abad Katoul, Iran. AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-3350-7356 Kamelia Habibi h_hojjati1362@yahoo.com 2 MSc Student, Nursing Department, Islamic Azad University, Tehran Medical Sciences Branch, Tehran, Iran. AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-8109-9521 KHalil Alimohammadzadeh dr_khalil_amz@yahoo.com 3 Ph.D. in Health Services Management, Associate Professor, Health Services Management Department, Faculty Management and Social Sciences, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. Email: dr_khalil_amz@yahoo.com AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-2376-9256
OTHERS_CITABLE تأثیر دوره آموزش عمومی نظام وظیفه بر کیفیت خواب سربازان مقدمه: افراد نظامی و به ویژه سربازان به دلیل مأموریت‌های ویژه، مسائل شغلی، فشارهای روانی بیش از اندازه، قوانین سخت نظامی، نسبت به افراد غیر نظامی در معرض آسیب بیشتری از جهت سلامت عمومی و اختلال خواب هستند. هدف: این مطالعه با هدف بررسی تأثیر دوره آموزش عمومی نظام وظیفه بر کیفیت خواب سربازان انجام شد. مواد و روش­ها: پژوهش حاضر از نوع مداخله­ ای نیمه تجربی و به صورت قبل و بعد بود. جامعه پژوهش شامل کلیه سربازان یک مرکز آموزشی عمومی خدمت سربازی در سال 1395 بود. در مجموع 520 نفر از سربازان به روش نمونه‌گیری غیراحتمالی و در دسترس مورد مطالعه قرار گرفتند. مطالعه در طی دو مرحله قبل و بعد از اتمام دوره آموزشی سربازی در بازه زمانی تقریبی دو ماه انجام شد. برای جمع‌آوری اطلاعات لازم از دو پرسشنامه جمعیت شناختی و پرسشنامه کیفیت خواب پیتزبورگ (Pittsburgh Sleep Quality Index-PSQI) استفاده شد. در نهایت یافته ­­ها توسط نرم ­افزار آماری SPSS نسخه 20 تجزیه و تحلیل شد. سطح معناداری همه آزمون­ ها (0/05 P<) در نظر گرفته شد. یافته‌ها: یافته ­های پژوهش نشان داد که میانگین نمره کسب شده از پرسشنامه کیفیت خواب پیتزبورگ در ابتدای دوره آموزشی عمومی سربازی 2/6±8/5 و در انتهای دوره آموزشی 2/9±12/8 بود که آزمون آماری تی زوجی تفاوت معناداری را بین آن‌ها نشان داد (0/05 P<). همچنین نتایج نشان داد که در همه ابعاد پرسشنامه به جزء بعد تأخیر در به خواب رفتن تفاوت آماری معنادار وجود دارد. این بدان معنی است که آموزش عمومی دوران سربازی بر کیفیت خواب سربازان اثر می­گذارد. بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به افت کیفیت خواب، برگزاری جلسات مشاوره گروهی، تقلیل بیدارباش­های شبانه، بهبود تغذیه و ایجاد بستری مناسب برای انجام فعالیت­های ورزشی پیشنهاد می­شود. http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-345-fa.pdf 2020-04-29 8 16 10.29252/mcs.7.1.8 آموزش عمومی سربازی اختلال خواب خدمت سربازی سرباز. The effect of conscript general training on sleep quality of soldiers Introduction: Military personnel and soldiers, are at greater risk of public health and sleep disorders than civilians because of special missions, occupational issues, excessive psychological pressure and strict military laws. Objective: The purpose of this study was to investigate the effect of conscript general training on the sleep quality of soldiers. Materials and Methods: The present study was quasi-experimental with pre and post-intervention. The study population consisted of all soldiers in a general training center of military service in 2016. A total of 520 soldiers were studied using non-probability and convenience sampling. The study was conducted in two stages before and after the completion of the military training course during about two months. Demographic and Pittsburgh Sleep Quality Index (PSQI) questionnaires were used for data collection. Finally, the results were analyzed using SPSS 20. The significance level of all tests was considered P<0.05. Result: The results showed that the mean scores of the Pittsburgh sleep quality questionnaire at the beginning of general military training and the end of the training period were 8.5± 2.6 and 12.8± 2.9, respectively (P<0.05). The results showed that there was a statistically significant difference in all dimensions of the questionnaire except for a delay in sleep. Discussion and Conclusion:  Considering the decreased sleep quality. ,   it is  suggested to provide context for organizing group counseling sessions, reducing night wakes, improving nutrition, and sports activities. http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-345-en.pdf 2020-04-29 8 16 10.29252/mcs.7.1.8 General Military Training Military Service Sleep Disturbance Soldier. Mohsen Mollahadi mmollahadi@gmail.com 1 Ph.D. in Nursing, Assistant Professor, Exercise Physiology Research Center, Life Style Institute, Nursing Faculty, Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, Iran. AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-1134-9115 Mohammad mahdi Salaree mmsalaree@gmail.com 2 Ph.D. in Nursing, Assistant Professor, Health Research Center, Life Style Institute, Nursing Faculty, Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, Iran. AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی رابطه بین ویژگی‌های جمعیت شناختی با سبک زندگی دانشجویان منتخب نظامی مقدمه: دانشجویان علوم پزشکی با استرس‌های متعددی مواجه هستند. شیوه زندگی سالم، عامل ارتقای سلامت، تطابق با عوامل استرس‌زا، بهبود کیفیت زندگی منبعی ارزشمند برای کاهش پرخطر  است. هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ویژگی‌های جمعیت شناختی با سبک زندگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی در سال 1398 بوده است. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- مقطعی و در بازه‌ی زمانی بین اردیبهشت تا شهریور سال 1398 انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را دانشجویان سال آخر پرستاری و پیراپزشکی مشغول به تحصیل در سال 1398 دانشگاه علوم پزشکی آجا تشکیل دادند که 110 نفر از آن‌ها به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شده و به پرسشنامه‌های جمعیت شناختی و سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت‌ پاسخ دادند. یافته‌ها: نتایج به دست آمده نشان‌ داد که ارتباط معنادار و مثبتی بین متغیرهای معدل تحصیلی و وضیعت سکونت سبک زندگی دانشجویان وجود داشت. سن دانشجویان نیز ارتباط منفی و معناداری با سبک زندگی دانشجویان داشت (0/05‌P<). بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به مؤثر بودن آموزش در راستای تغییر سبک زندگی در این پژوهش و خلأ آن در سیستم آموزشی کشور، به مسئولین دانشگاه‌ها پیشنهاد می‌شود که تغییرات مناسبی در برنامه آموزشی اتخاذ نمایند تا بتوانند گام‌های مفیدی برای سلامتی دانشجویان بردارند. http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-335-fa.pdf 2020-04-29 17 25 10.29252/mcs.7.1.17 جمعیت شناختی دانشجو سبک زندگی. Investigating the Relationship between Demographic Characteristics and Life Style of Medical University Students in a Military Medical University   Introduction: Medical students face many stressors. A healthy lifestyle promotes health, adapts to stressors, improves the quality of life, and is a valuable resource for reducing the prevalence of high-risk health problems. Objective: The purpose of this study was to investigate the relationship between demographic characteristics and lifestyle of medical students in 2020. Materials and Methods: This descriptive cross-sectional study was conducted between April and September, 2020. The statistical population of the present study consists of senior nursing and paramedical students studying at AJA University of Medical Sciences in 2020. A total of 110 students were selected through a simple random sampling method, demographic and health-promoting lifestyle questionnaires. Results: The results showed that there was a significant and positive relationship between the grade average, housing and the living conditions of the students. Further, the age of the students had a negative and significant relationship with students’ lifestyles (P<0.05). Discussion and Conclusion: Considering the effectiveness of education on changing the way of life in this study and the gap in the educational system of the country, university authorities should adopt appropriate changes in the educational program to take useful steps for the health of students.   http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-335-en.pdf 2020-04-29 17 25 10.29252/mcs.7.1.17 Demography Lifestyle Student. Yazdan Ahmadi haj_sh_13@yahoo.com 1 MSc Nursing in Medical- Surgical, Instructor, Medical- Surgical Department, Faculty of Nursing, Aja University of Medical Sciences, Iran, Tehran. AUTHOR https://orcid.org/0000-0003-2505-8105 Hossein Babatabar haj_sh_13@yahoo.com 2 MSc in Anesthesia, Instructor, Baqiyatallah University of Medical Sciences, Faculty of Nursing, Iran, Tehran. AUTHOR Mino Asadzandi haj_sh_13@yahoo.com 3 Ph.D., in Research Management, Assistant Professor, Research Fellow of Quran, Hadith and Medicine Research Center, Faculty of Nursing, Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, Iran. AUTHOR Mojtaba Sepandi haj_sh_13@yahoo.com 4 Ph.D., Epidemiology and Biostatistics, Assistant Professor, Epidemiology and Biostatistics Department, Baqiyatallah University of Medical Sciences, Faculty of Health, Iran, Tehran. AUTHOR
OTHERS_CITABLE تعیین اثربخشی آموزش ایمن‌سازی در برابر استرس بر سطح استرس شغلی پرستاران شاغل در بیمارستان‌های منتخب نظامی مقدمه: از آنجایی که پرستاری به عنوان شغل پراسترس شناخته شده است، فشارهای روانی ناشی از عوامل تنش‌زای موجود در این حرفه، می‌تواند به بروز بیماری‌ها و اختلالاتی منجر شود که سلامتی پرستاران را به طور جدی به مخاطره می‌اندازد، در این تحقیق تلاش شده تا با استفاده از روش آموزش ایمن‌سازی در برابر استرس (Stress Inoculation Training یا SIT) که یکی از روش‌های کاهش و مدیریت استرس است، به کاهش استرس شغلی پرستاران کمک نماید. هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش ایمن‌سازی در برابر استرس بر استرس شغلی پرستاران مورد بررسی قرار گرفت. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی تصادفی شده، دو گروهی (گروه مداخله و کنترل) با پیش آزمون و پس‌آزمون می‌باشد. نمونه پژوهش شامل تعداد 50 نفر از پرستاران شاغل در دو بیمارستان منتخب نظامی که دارای معیارهای ورود به مطالعه بودند و به شیوه نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. مداخله شامل آموزش ایمن سازی در برابر استرس به صورت پنج جلسه آموزش 2 ساعته برای گروه آزمون انجام شد. در این مطالعه از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه استرس شغلی تافت و اندرسون استفاده شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه‌ی 16 و آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. 0/05‌P< به عنوان سطح معنی‌داری در نظر گرفته شد. یافته‌ها: میزان استرس اکثر پرستاران هر دو گروه، قبل از مداخله در سطح متوسط قرار داشت و دوگروه همگن بودند (0/063‌P=). پس از آموزش ایمن‌سازی در برابر استرس، سطح استرس پرستاران گروه مداخله از 76 درصد به 60 درصد کاهش یافت، اما از نظر آماری اختلاف بین دو گروه معنادار نبود (0/115‌P=) بحث و نتیجه‌گیری: نتایج این تحقیق همخوانی چندانی با بیشتر مطالعات انجام شده در زمینه استرس شغلی نداشت و از جمله علل آن می‌توان، برگزاری تعداد جلسات بیشتر در مطالعات گذشته و از طرفی مقررات حاکم در بیمارستان‌های نظامی اشاره نمود. http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-341-fa.pdf 2020-04-29 26 34 10.29252/mcs.7.1.26 آموزش استرس شغلی پرستاران نظامی. Determining the Effectiveness of Stress Inoculation Training on Nurses’ Job Stress at Selected Military Hospitals   Introduction: Since nursing is recognized as a stressful job, stresses caused by stressors in this profession can lead to diseases and disorders that seriously endanger the health of nurses. This study aims to help reduce nurses’ job stress by using SIT (Stress Inoculation Training), one of the methods for stress reduction and management. Objective: This study aimed to determine the effectiveness of Stress Inoculation Training on nurses’ job stress. Materials and Methods: The present study is a quasi-experimental done on two groups (intervention and control group) with pretest and posttest intervention. The sample of the study consisted of 50 nurses working in two hospitals of 550 Army and Najai Hospital of Mashhad who met the inclusion criteria selected through random sampling. The tools used in the present study included Taft and Anderson (1981) Job Stress Questionnaire (version 57) of French et al. (2000) questionnaire to measure stress. In this study, five 2-hour training sessions were performed using SPSS 16 for data analysis. (P<0.05) Results: The level of initial stress in nurses was at a moderate level before the intervention and both groups were homogeneous (P=0.063). After stress inoculation training, the stress level of nurses in the intervention group decreased from 76% to 60% but statistically, the difference between the two groups was not significant and P <0.05 was considered a significant level. Discussion and Conclusion: The results of the present study are not consistent with those of studies on occupational stress because they were conducted based on specific discipline prevailing in military hospitals. http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-341-en.pdf 2020-04-29 26 34 10.29252/mcs.7.1.26 Nurses Military Occupational Stress Training. Somyyeh Khatoni somayeh.khatoni@yahoo.com 1 MSc Student Psychiatric Nursing, Faculty of Nursing, Aja University of Medical Sciences, Tehran, Iran. AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-2265-1408 Fatemeh Teymouri. Fatemeh.teimouri@yahoo.com 2 Ph.D., Student of Health in Emergencies and Disaster, Instructor, Psychiatric Nursing Department, Faculty of Nursing, Aja University of Medical Sciences, Tehran, Iran. AUTHOR Seyyed Amir Hosein Pishgooie apishgooie@yahoo.com 3 Ph.D., in Nursing, Associate Professor, Critical Car Nursing Department, Faculty of Nursing, Aja University of Medical Sciences, Tehran, Iran. AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-8042-2657 Mohammad Reza Khodabakhsh mr_khodabakhsh@yahoo.com 4 Ph.D., in Psychology, Assistant Professor, Psychology Department, Hakim Toos Higher Education, Mashhad, Iran. AUTHOR
OTHERS_CITABLE مقایسه تأثیر آموزش نحوه‌ی صحیح بکارگیری دستگاه الکتروشوک به روش نمایش عملی در آمبولانس و شبیه سازی بر دانش و مهارت دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی آجا مقدمه: مشکلات قلبی عروقی به عنوان اولین عامل مرگ و میر جهانی می‌باشند که با ارائه خدمات درمانی به ‌موقع و مناسب، می‌توان حیات میلیون‌ها انسان را حفظ و از بسیاری معلولیت‌ها پیشگیری کرد. لذا، انتخاب بهترین شیوه‌های آموزش به منظور ارتقاء سطح دانش و مهارت افراد لازم و ضروری است. هدف: مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش بکارگیری صحیح دستگاه الکتروشوک به روش نمایش عملی در آمبولانس و محیط شبیه سازی بر دانش و مهارت دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشکده‌ی پرستاری آجا انجام شد. مواد و روش‌ها: این مطالعه‌ی کارآزمایی بالینی تصادفی شده در سال 1398 انجام شد. 45 نفر از دانشجویان ترم هفتم دانشکده پرستاری آجا به صورت نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمون و یک گروه کنترل قرار گرفتند. مداخله شامل آموزش در محیط شبیه سازی شده اتاق مهارت‌های بالینی و آموزش به شیوه‌ی نمایش عملی در محیط آمبولانس بود. ابزار پژوهش، پرسشنامه دانش و چک لیست ارزیابی مهارت نحوه‌ی صحیح بکارگیری دستگاه الکتروشوک بود که روایی و پایایی آن به تائید رسید. 9/0‌r= و ضریب کاپا 7/0‌k= محاسبه شد و در مرحله پیش آزمون و پس آزمون به فاصله‌ی دو هفته مورد استفاده قرار گرفت. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 22 انجام گردید. یافته‌ها: میانگین نمره دانش و مهارت در مرحله قبل از مداخله در سه گروه تفاوت معنی‌داری نداشت (0/05‌P>)، ولیکن این تفاوت بعد از مداخله معنی‌دار بود (0/05‌P<)؛ به طوری که نمرات در دو گروه شبیه سازی و نمایش عملی در آمبولانس بالاتر از گروه کنترل بود. همچنین در مرحله پس آزمون، نمرات دانش دانشجویان در دو گروه آزمون و مهارت در هر سه گروه افزایش یافت (0/05‌P<). بحث و نتیجه‌گیری: آموزش نحوه‌ی صحیح بکارگیری دستگاه الکتروشوک به روش شبیه سازی و نمایش عملی در محیط واقعی باعث افزایش دانش و مهارت دانشجویان پرستاری می‌شود. انجام مطالعات بیشتر با حجم نمونه بالاتر و در سایر گروه‌های مراقبت بهداشتی توصیه می‌شود. http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-329-fa.pdf 2020-04-29 35 45 10.29252/mcs.7.1.35 احیا قلبی-ریوی آموزش دانشجو پرستاری نمایش عملی شبیه سازی. Comparison of the Effect of Training on How to Use Electroshock by Demonstration in Ambulance and Simulation Methods on Knowledge and Skill of Nursing Students of Aja University of Medical Sciences Introduction: Cardiovascular disorders are the first cause of global mortality. Health care providers can save the lives of millions of people by providing timely and appropriate health care and preventing many disabilities. Therefore, it is necessary to use the best education methods to enhance the knowledge and skills of individuals. Objective: This study aimed to determine the effectiveness of training on the accurate use of electroshock using demonstration and simulation methods in ambulance and to increase the knowledge and skill of nursing students of Ajay University of Medical Sciences. Material and Methods: This randomized clinical trial was conducted in 2019. A total of 45 students of Aja Nursing Faculty, Tehran, Iran were recruited by purposive sampling method and randomly divided into two experimental and one control group. The intervention included educating in the clinical skills lab by simulation method and in an ambulance through demonstration. A researcher-made tool including a knowledge questionnaire and a checklist was used to assess how to use electroshock in pre-test and post-test with two weeks intervals. Results: The mean score of knowledge and skills in the pre-intervention phase was not significantly different in the three groups (P<0.05), but this difference was significant after the intervention (P<0.05).However, the scores in both the simulation and demonstration groups were higher than that in the control group. Moreover, students’ knowledge and skill scores in the post-test phase increased in three groups (P<0.05). Discussion and Conclusion: Educating correct use of electroshock through simulation and demonstration in a real environment enhances the knowledge and skills of nursing students. Further studies with larger samples size and in other health care groups are recommended. http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-329-en.pdf 2020-04-29 35 45 10.29252/mcs.7.1.35 Cardiopulmonary Resuscitation Demonstration Education Nursing Simulation Student. Ali Reza Arabpoor a.arabpoor46@gmail.com 1 MSc Student of Military Nursing, Military Nursing Department, Faculty of Nursing, Aja University of Medical Sciences, Tehran, Iran. AUTHOR Zahra Farsi zahrafarsi@gmail.com 2   Ph.D., Medical-Surgical Nursing, Associate Professor, Research Department and Community Health, Faculty of Nursing, Aja University of Medical Sciences, Tehran, Iran. AUTHOR hengameh Habibi hengamehabibi@ymail.com 3 MSc in Nursing, Instructor, Pediatric Department, Faculty of Nursing, Aja University of Medical Sciences, Tehran, Iran.   AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی و مقایسه سطح استدلال اخلاقی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی آجا با پرستاران شاغل در یکی از بیمارستان‌های منتخب وابسته مقدمه: پرستاران در حرفه خود با چالش‌های اخلاقی متعددی مواجه می‌شوند، رشد تجارب اخلاقی در کنار دانش تئوری و مهارت‌های بالینی ضرورتی انکارناپذیر است. هدف: هدف از این مطالعه، بررسی و مقایسه سطح استدلال اخلاقی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آجا با پرستاران شاغل در یکی از بیمارستان‌های منتخب وابسته به آن است. مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی-مقایسه‌ای بر روی 85 دانشجوی پرستاری و 78 پرستار شاغل انجام گرفت که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه (NDT) Nursing Dilemma Test که مشتمل بر 6 سناریو است، استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS، آمار توصیفی و آمار استنباطی انجام گرفت. یافته‌ها: میانگین نمره استدلال اخلاقی دانشجویان پرستاری 2/2±45/18 و پرستاران 3/1±42/91 بود. نتایج آزمون تی با نمونه‌های مستقل حاکی از آن است که نمرات استدلال اخلاقی دانشجویان پرستاری به طور معنی‌داری بیشتر از نمرات استدلال اخلاقی پرستاران شاغل می‌باشد (0/03=P). بحث و نتیجه‌گیری: اقدام در خصوص آموزش مسائل اخلاقی و بهسازی محیط‌های بالینی برای ارتقاء بیشتر توانایی استدلال اخلاقی پرستاران، امری ضروری است. http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-323-fa.pdf 2020-04-29 46 52 10.29252/mcs.7.1.46 اخلاق استدلال اخلاقی پرستار دانشجویان پرستاری مراحل رشد اخلاقی کلبرگ. Investigating and Comparison the Ethical Reasoning Level of Nursing Students Aja University of Medical Sciences with Nurses Working in One of Their Affiliated Hospitals Introduction: Nurses face numerous ethical challenges in their profession; the growth of ethical experiences along with knowledge of theory and clinical skills is an indispensable necessity. Objective: The present study aimed to investigate and compare the ethical reasoning level of nursing students at AJA University of Medical Sciences with nurses working in one of their affiliated hospitals. Materials and Methods: The descriptive -comparative study was performed on 70 nursing students and 68 nurses working selected by convenience sampling method. To collect data, the Nursing Dilemma Test (DNT) consisting of 6 scenarios was used. The data were analyzed using SPSS and descriptive and inferential statistics. Results: The mean score of moral reasoning in nursing students and working nurses were 48.18±2.2 and 42.91±3.1, respectively. The results of the t-test with independent samples indicate that the moral reasoning scores of nursing students are significantly higher than working nurses (P=0.03). Discussion and Conclusion: Taking actions to train ethical issues and improve the clinical environment is essential to enhance nurses’ moral reasoning ability. http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-323-en.pdf 2020-04-29 46 52 10.29252/mcs.7.1.46 Ethic Ethical Reasoning Kohlberg’s Stages of Moral Nurses Nursing Students. Rahimi Gargari Badri Gargari n.soltani1362@gmail.com 1 Ph.D., in Educational Psychology, Professor, Educational Science Department, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran. AUTHOR Firoz Mahmoodi n.soltani1362@gmail.com 2 Ph.D., in Curriculum Studies, Associate Professor, Educational Science Department, Faculty of Educational sciences and psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran. AUTHOR Nadiya Soltani n.soltani1362@gmail.com 3 Ph.D., Student in Educational Psychology, Educational Science Department, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran. AUTHOR Reza Laripour 4 Ph.D., in Medical Education, Center for Educational Research in Medical Sciences, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran. AUTHOR
OTHERS_CITABLE شناسایی موانع گزارش‌دهی خطاهای پزشکی از دیدگاه تکنولوژیست‌های اتاق عمل مراکز آموزشی و درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران مقدمه: اتاق عمل با توجه به انجام پروسیجرهای تهاجمی مختلف می‌تواند بستری برای وقوع انواع خطاهای پزشکی باشد. ثبت موارد خطا و گزارش به موقع بر پیشگیری از آن و افزایش ایمنی بیمار، از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف: هدف این مطالعه تعیین موانع گزارش‌دهی خطاهای پزشکی از دیدگاه تکنولوژیست‌های اتاق عمل مراکز آموزشی و درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 98-1397 بوده است. مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر در سال 1398 به روش توصیفی-تحلیلی بر روی 152 تکنولوژیست اتاق عمل که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شده بودند، انجام شد. ابزار شامل دو قسمت اطلاعات دموگرافیک و موانع گزارش‌دهی خطاهای پزشکی بود. داده‌های جمع‌آوری شده در این پژوهش با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: میانگین کل موانع گزارش‌دهی خطا 98/1 با انحراف معیار 0/36 (از 3 نمره) بوده است. میانگین نمرات موانع گزارش‌دهی خطا در بین 4 حیطه مورد بررسی نشان می‌دهد که بیشترین موانع گزارش‌دهی خطا مربوط به حیطه عامل قانونی (0/49±2/14) و کمترین موانع گزارش‌دهی خطا نیز مربوط به عامل مالی (0/51±1/85) بوده است. بیشترین موانع گزارش‌دهی مربوط به «در معرض اتهام بودن فرد» و «ترس از مواخذه و بازخواست» و «حجم بالای کار» بوده است. نتایج آزمون تی‌ تست و آنالیز واریانس نشان داد که تفاوت معناداری بین موانع گزارش‌دهی خطا با جنسیت (0/026‌P=) و سابقه کاری (0/031‌P=) وجود داشت؛ اما بین موانع گزارش‌دهی خطا با سایر متغیرها ارتباط معناداری مشاهده نشد (0/05‌P>). بحث و نتیجه‌گیری: در معرض اتهام بودن فرد و ترس از پیامدهای گزارش‌دهی، از دلایل شایع عدم گزارش‌دهی خطا بود. توصیه می‌شود تعامل مناسبی بین تکنولوژیست‌های اتاق عمل و مسئولین فراهم گردد تا تکنولوژیست‌های اتاق عمل صادقانه و بدون هیچ ترسی خطای خود و دلیل بروز آن را به سایر تیم درمان بیان کنند. http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-294-fa.pdf 2020-04-29 53 62 10.29252/mcs.7.1.53 خطا خطاهای پزشکی کارکنان اتاق عمل موانع گزارش‌دهی. Identification of Medical Errors Reporting Barriers from the Viewpoints of Operating Room Technologists in Educational and Therapeutic Centers Affiliated to Iran University of Medical Sciences   Introduction: The operating room can be used to treat various types of medical errors due to numerous invasive procedures. The effects of recording error messages and timely reporting on preventing it and improving patient safety are of great importance. Objective: The present study aimed to determine the barriers of medical reporting errors from the viewpoints of operating room technologists of the educational and therapeutic centers affiliated to Iran University of Medical Sciences in 2019. Material and Methods: The present study was a descriptive-analytical and temporal cross-sectional study performed on 152 operating room technologists selected using convenience sampling in 2019. The tool included demographic information and medical reporting errors. Data were analyzed using SPSS 22. Results: The Mean and standard deviation of total error reporting barriers was 1.98±0.36 (out of 3). The mean score of error reporting barriers in the four areas under review shows that the highest and lowest error reporting barriers results from legal domain (2.14±0.49) and financial factor (1.85±0.51), respectively The highest-error reporting barriers were subject to “personal accusation”, “fear of accusations and being charged of” and “ Workload”. The results of the t-test and analysis of variance showed that there was a significant difference between the error reporting barriers, gender (P=0.026) and work experience (P=0.031). However, there was no significant correlation between error reporting barriers and other variables (P> 0.05). Discussion and Conclusion: Exposing the person to accusations and fearing the consequences of reporting was one of the most important obstacles in delivering reporting errors. In this regard, the most important step in removing this obstacle is to create a space in which each room technologist expresses errors honestly and without fear and the reason for its occurrence to the other treatment team. Therefore, it is recommended that proper interaction be established between the operating room technologists and the authorities. http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-294-en.pdf 2020-04-29 53 62 10.29252/mcs.7.1.53 Error Medical Errors Operating Room Staff   Reporting Barriers. Sedigheh Hannani hanani.s@iums.ac.ir 1 MSc in Nursing, Operating Room Department, Faculty of Allied Medical Sciences, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran. AUTHOR https://orcid.org/0000-0003-3721-1605 Alic Khachian. alicekhachian@hotmail.com 2 Ph.D., in Nursing Education, Medical Surgical Nursing Department, Faculty of Nursing and Midwifery, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran. AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-7875-4166 Hamid Haghani haghani5011@yahoo.com 3 Ph.D., in Biostatistics, Faculty of Management, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran. AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-2239-7139 Vahid Rahmani vahid.rahmani.73@gmail.com 4 MSc Student of Operating Room, Faculty of Allied Medical Sciences, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.                 AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-1738-7550
OTHERS_CITABLE توانبخشی ریوی و درمان فیزیوتراپی عوارض تنفسی بیماران مبتلا به ویروس کووید-19: مطالعه مرور نقلی مقدمه: COVID-19 بیماری است که با یک نوع جدید ویروس کرونا ایجاد شده است و به طور اولیه بر سیستم تنفسی آسیب می‌زند و علائمی ریوی خفیف مانند سرفه و تنگی نفس را ایجاد می‌کند که به راحتی بهبود می‌یابد و در موارد شدید باعث پنومیا (Pneumonia) شده که در نتیجه آن بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌شود. برای بهبود عملکرد تنفسی این بیماران و پاکسازی راه‌های هوایی از ترشحات، فیزیوتراپی و توانبخشی ریوی که شامل فیزیوتراپی قفسه سینه و ورزش‌های تنفسی است، نقش مؤثری خواهد داشت. هدف: هدف از این مطالعه جمع بندی اطلاعات کاربردی و افزایش آگاهی بیماران و مراقبین از روش‌ها و تکنیک‌های مؤثر فیزیوتراپی ریوی برای کاهش علائم درگیری‌های ریوی و بهبود عملکرد تنفسی و کاهش مدت بستری بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه است. مواد و روش‌ها: در این مطالعه مروری جهت جستجو مقالات از پایگاه‌های اطلاعاتی PubMed، Google Scholar، Sciencedirect و SID استفاده گردید. در جستجوی پیشرفته از کلمات کلیدی Breathing Exercises, COVID-19, Respiratory Disease, Pulmonary, Chest therapy استفاده شد. بحث و نتیجه‌گیری: بر اساس گایدلاین منتشر شده در ماه مارچ 2020 برای فیزیوتراپیست‌ها در درمان بیماران مبتلا به COVID-19 ، فیزیوتراپی قلبی ریوی بر درمان و بازتوانی شرایط حاد و مزمن تنفسی بیماران متمرکز است و هدف بهبود توان جسمانی افراد به دنبال بیماری است. بر این اساس فیزیوتراپی می‌تواند نقش مؤثری در درمان تنفسی و توانبخشی جسمانی بیماران مبتلا به COVID-19 داشته باشد. http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-375-fa.pdf 2020-04-29 63 72 10.29252/mcs.7.1.63 بیماری ریوی قفسه سینه درمانی کرونا ویروس ورزش‌های تنفسی. Pulmonary Rehabilitation and Physiotherapy Management of Respiratory Conditions in Patient with COVID-19: Narrative Review Introduction: COVID-19 is a disease caused by a novel type of coronavirus which primarily affects the respiratory system , induces mild pulmonary symptoms (e.g cough and dyspnea), is easily recovered and causes pneumonia in severe cases. It gets to admit the patientsin the intensive care unit. Physiotherapy and pulmonary rehabilitation play an important role in improving respiratory function andclearance of airway secretions by chest physiotherapy and breathing exercises techniques. Objective: The present study aimed to summarize applied information and make patients and caregivers aware of effective pulmonary physiotherapy methods to reduce symptoms of pulmonary involvement, improve respiratory function and reduce the length of stay in intensive care units. Results: In this review, PubMed, Google Scholar, Science direct and SID databases were used to search for articles with keywords suhc as Breathing exercises,/Chest therapy “AND” pulmonary/,Respiratory disease/,COVID-19 OR Coronavirus. Discussion and Conclusion: Based on the guideline on the treatment of COVID-19 patients released for physiotherapists in March 2020 , cardiopulmonary physiotherapy focuses on the treatment and rehabilitation of patients with acute and chronic respiratory conditions, and improves the physical fitness of those who had the disease. Thus, physiotherapy can play an effective role in respiratory and physical rehabilitation of patients with COVID 19.   http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-375-en.pdf 2020-04-29 63 72 10.29252/mcs.7.1.63 Breathing Exercises Coronavirus Chest Pulmonary Disease Therapy. Manijeh Soleimanifar manijeh.soleimanifar@yahoo.com 1 PhD of Physical Therapy, Assistant Professor, Lifestyle & Health Management Research Group, ACECR,Tehran.Iran. AUTHOR https://orcid.org/0000-002-7738-4212 ebrahim Hazrati dr.hazrati.e@gmail.com 2 Assistant Professor, Department of Anesthesia and Intensive Care, Faculty of Medicine, Aja University of Medical Sciences, Tehran, Iran. AUTHOR
OTHERS_CITABLE موانع و تسهیل کننده های قرنطینه در پاندمیک کووید 19: یک مقاله کوتاه مقدمه: کووید- 19 بیماری است که با نوع جدید ویروس کرونا ایجاد شده است که فاقد درمان و واکسن می باشد. قرنطینه به عنوان یکی از قدیمی ترین و مؤثرترین ابزارهای کنترل شیوع بیمار یهای واگیر و عفونی شناخته می شود. هدف: هدف از این مطالعه بررسی موانع و تسهیل کنند ههای قرنطینه در پاندمیک کووید 19 است. مواد و رو ش ها: در این مطالعه جستجو با استفاده از پایگاه های اطلاعاتی ملی ( Scientific Information Database (SID و MagIran و پایگاه های اطلاعاتی بین المللی ( PubMed, Scopus, Web of Science (WoS بدون محدودیت زمانی با کلیدواژه های Pandemic, COVID-19, Isolation, Quarantine و ترکیب این واژه ها جستجو شد. بحث و نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد مهم ترین دلیل بازدارنده در اجرای قرنطینه کمبود دانش و آگاهی و مشکلات مالی و اساسی ترین عامل تسهیل کننده بر اجرای قرنطینه افزایش دانش و آگاهی مردم جامعه در مورد قرنطینه می باشد. برای اجرای بهتر قرنطینه در جامعه، تشویق های حمایتی اجتماعی- اقتصادی و تقویت بسترهای اطلاع رسانی و آموزشی پیشنهاد می شود.   http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-397-fa.pdf 2020-04-29 73 77 10.29252/mcs.7.1.73 قرنطینه پاندمی کووید- 19. Quarantine Barriers and Facilitators in COVID-19 pandemic: Short Communication Introduction: COVID-19 is a disease caused by a novel type of coronavirus with no definitive treatment and vaccine. Quarantine is known to be one of the oldest and most effective tools for controlling the spread of infectious diseases. Objective: This study aimed at determining the Quarantine Barriers and Facilitators in COVID-19 pandemic. Materials and Method: In this review, PubMed, Scopus, Web of Science (WoS), Magiran and SID databases were used to search for articles with keywords such as, COVID-19, Isolation, Quarantine, Pandemic. Discussion and Conclusion: This study showed that the most important deterrent in implementing quarantine is the lack of knowledge and financial problems and the most basic factor facilitating the implementation of quarantine is increasing awareness of the people of the community about quarantine. For better implementation, socio-economic support incentives and strengthening information and educational platforms are recommended. http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-397-en.pdf 2020-04-29 73 77 10.29252/mcs.7.1.73 COVID19 Pandemic Quarantine. Fatemeh Ghonoodi Fatemehghonoodi@yahoo.com 1 MSc of Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran. AUTHOR Esmaeil Mohammadnejad asreno1358@yahoo.com 2 Ph.D. in Nursing, Assistant Professor, Nursing Department, Faculty of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran. AUTHOR seyyedeh Roghayyeh Ehsani. nursnovine@yahoo.com 3 Nursing Office, Imam Khomeini Clinical and Hospital Complex, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran. AUTHOR Zahra Salehi salehi.z2018@gmail.com 4 MSc of Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran. AUTHOR
REVIEW_ARTICLE وضعیت بهداشت عمومی کودکان آواره ناشی از جنگ سوریه: یک مرور روایتی مقدمه: جنگ سوریه تبعات انسانی فراوانی را از حیث آواره شدن جمعیت این کشور برجای گذاشته است. در شرایط جنگ کودکان به علت آسیب‌پذیری زیاد نسبت به سایر گروه‌های سنی با چالش‌های بهداشتی زیادی مواجه می‌شوند. هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی و تحلیل بهداشت عمومی کودکان آواره ناشی از جنگ سوریه صورت گرفته است. مواد و روش‌ها: در این مطالعه مروری، به منظور یافتن منابع و مطالعات مرتبط، در داده پایگاه‌های معتبر علمی مانند: PubMed, ProQuest, Sid, google, google Scholar, Scopus, Iran medex, Web of Science Cinhal و سایت‌های WHO, UNHCR, UNICEF, OCHA در سال‌های 2011 تا 2019 با ترکیبی از کلمات کلیدی جنگ، بحران، خشونت، کودک، آواره، بهداشت عمومی، سلامت و سوریه جستجویی جامع به دو زبان فارسی و انگلیسی انجام شد. متون توسط دو پژوهشگر به طور مستقل مورد بررسی قرار گرفتند. از مجموع 75 مقاله به دست آمده، بر اساس معیارهای ورود و خروج و حذف مطالعات تکراری 8 مقاله که مرتبط با هدف مطالعه بودند مورد بررسی قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج مطالعات مورد بررسی نشان داد که نابسامانی اوضاع کشور، شرایط زندگی نامناسب، کمبود دسترسی به آب و غذای سالم، فروپاشی مراکز ارائه خدمات بهداشتی و پوشش ناکافی واکسیناسیون باعث شیوع و بازپدیدی یکسری از بیماری‌های عفونی از جمله فلج اطفال و سرخک، افزایش سوء تغذیه، آنمی و افزایش مرگ و میر در کوکان آواره شده است. بحث و نتیجه‌گیری: کودکان آواره به دلایل مختلفی شرایط بهداشتی مناسبی ندارند لذا، با توجه به آسیب پذیری کودکان در جنگ و جمعیت بالای آوارگان این گروه سنی بایستی برنامه‌های پیشگیری، آمادگی و پاسخ مبتنی بر نیازهای کودکان طراحی و تحت توجه دولت‌ها و سازمان‌های بشردوستانه قرار گیرد. http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-331-fa.pdf 2020-04-29 78 86 10.29252/mcs.7.1.78 آواره بهداشت عمومی جنگ سوریه کودک. State of Public Health of Refuge Children Due to the Syrian War: A Narrative Review   Introduction: The Syrian war has many humanitarian consequences for the refugees. Children in the plight of war face many health challenges due to their vulnerability to other age groups. This study aimed to investigate and analyze the public health of refugee children caused by the Syrian war. Materials and Methods: In this Review study, an extensive search was conducted using the terms, “War”, “Syria”, “Crisis”, “Violence”, “child”, “Refuge” and “Public Health” (from PubMed, ProQuest, Sid, Google, Google Scholar, Scopus, Iran Medex, Web of Science Cinhaland WHO, UNHCR, UNICEF, OCHA databases in Farsi and English) from 2011 to 2019. The literature was independently reviewed by two authors. Results: A total of 8 articles out of 75 articles consistent with the purpose of the study were evaluated based on inclusion and exclusion criteria and repeated studies. The results of the study showed that the unrest in the country, poor living conditions, inaccessibility to safe food and water, the collapse of health care centers and inadequate vaccination coverage have caused many infectious diseases, such as polio and measles, increased malnutrition and anemia Discussion and Conclusion: Refugees’ children are in poor health for various reasons. Considering the vulnerability of children at war, and the high number of refugees from this age group, prevention, preparedness and response programs based on children’s needs should be designed and monitored by governments and humanitarian organizations. http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-331-en.pdf 2020-04-29 78 86 10.29252/mcs.7.1.78 Child Public Health War Refuge Syria. Fatemeh Teymouri fatemeh.teimouri@yahoo.com 1 Ph.D. Student of Health in Emergencies and Disasters, Instructor, Psychiatric Nursing Department, Faculty of Nursing, Aja University of Medical Sciences, Tehran, Iran. AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-2874-0620 Arasb Dabbagh Moghaddam. dr.arasb@gmail.com 2 PhD in Food Sciences and Hygienic, Assistant Professor, Aja University of Medical Sciences, Tehran, Iran. AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-7916-8595