[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاق نشر::
بانک‌ها و نمایه نامه‌ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
دسترسی آزاد

..
..
:: دوره 7، شماره 4 - ( علوم مراقبتی نظامی 1399 ) ::
جلد 7 شماره 4 صفحات 372-361 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر مدل بزنف بر مهارت روابط بین فردی بانوان دانشجو با همسرانشان
حلیمه غفرانی1 ، مهری یاوری* 2، مریم مرادی3 ، علی عمادزاده4
1- دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری، گروه سلامت جامعه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
2- مربی، مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
3- دکترای تخصصی بهداشت باروری، استادیار، مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
4-   استادیار، گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
چکیده:   (1914 مشاهده)
مقدمه: مهارت روابط بین فردی یکی از مهارتهای اساسی زندگی انسانها میباشد و روابط زوجین از مهمترین روابط بین فردی است. نداشتن و به کار نبردن مهارتهای ارتباطی عامل مهم مشکلات زناشویی و تهدید جدی برای بقاء خانواده به شمار میآید.
هدف: مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر مدل بزنف بر مهارت روابط بین فردی بانوان دانشجو با همسرانشان انجام شده است.
مواد و روشها: پژوهش حاضر مطالعه نیمه تجربی بر روی 60 نفر از دانشجویان متأهل زن دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 97-96 میباشد که به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. گروه مداخله در آموزش روابط بین فردی بر اساس سازههای مدل بزنف طی 2 کارگاه 4 ساعته شرکت کردند و در گروه کنترل مداخلهای صورت نگرفت. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامههای دموگرافیک، مهارت ارتباطی کویین دام و پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر سازههای مدل بزنف بود. اطلاعات در دو مرحله قبل و 4 هفته پس از اجرای آموزش جمعآوری و با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 18 و آزمونهای آماری تی مستقل و تی زوجی، آنالیز و تحلیل شد سطح معناداری کمتر از 0/05 در نظر گرفته شد.
یافتهها: آزمونهای آماری نشان داد سن بانوان دانشجوی مورد مطالعه در گروه مداخله 5/2 ±28/2 و در گروه کنترل 4/3 ± 29/3 سال بود که همگن بودند. تفاوت میانگین نمره کل مهارتهای ارتباطی بعد نسبت به قبل از مداخله در گروه مداخله 12/8±0/13 افزایش و در گروه کنترل 4/1 ±1/7 افزایش داشت و آزمون تی مستقل این تفاوت را معنیدار نشان داد (0/001P<).
بحث و نتیجهگیری: آموزش مبتنی بر مدل بزنف منجر به ارتقاء مهارت روابط بین فردی بانوان دانشجو با همسرانشان میشود، لذا، کاربرد گسترده آن در بانوان متأهل با هدف ارتقاء مهارتهای روابط بین فردی با همسرانشان در راستای ارتقاء سلامت خانواده توصیه میگردد.
واژه‌های کلیدی: آموزش، متأهلین، مدل بزنف، مهارت‌های اجتماعی.
متن کامل [PDF 543 kb]   (786 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/9/4 | پذیرش: 1398/11/26 | انتشار: 1400/1/10
فهرست منابع
1. Sadeghiye H, Aghababaei N, Hatami J, Khorami B. Comparing situational and dispositional empathy, considering the role of gender. Quartery Social Psychology Research. 2011;1(2):1-16.
2. Peyman H, Yaghoobi M, Sadeghifar J, Sayemiri K, Alizadeh M, Yamani N. Assessment of interpersonal communication skill levels in lecturers of Ilam University of Medical Sciences: A Case Study. Iranian Journal of Medical Education. 2012;11(9):1436-42.
3. GolabBahksh Z. Investigating the elements of stability of interpersonal communication in the Qur'an and hadiths. Journal of Research Culture. 2011;4(10):1-26.
4. Irandokht F, Karimi M. A Study of Interpersonal Communication Skills in the Life of the Innocents (AS). Islamic Education. 2010;5(10):7-28.
5. Sherer M, Maddux J, Mercandante B, Prentice-Dunn S, Jacobs B, Rogers R. The Self-Efficacy Scale: Construction and Validation. Psychological Reports. 2016;51(2):663-71. [DOI]
6. Botvin GJ. 1983. [DOI]
7. Shahhosseini Z, Abedian K. Iranian university students' perceived reproductive health needs. Int J Adolesc Med Health. 2014;26(3):339-44. [DOI] [PubMed]
8. Bahmani M, Fallahchaie S, Zareie E. Comparison of Equity Between Satisfied and Conflicting Couple. Fam Counsel Psychother. 2012;3(1):382-98.
9. Li Q, Kirby RS, Sigler RT, Hwang SS, Lagory ME, Goldenberg RL. A multilevel analysis of individual, household, and neighborhood correlates of intimate partner violence among low-income pregnant women in Jefferson county, Alabama. Am J Public Health. 2010;100(3):531-9. [DOI] [PubMed]
10. Esmailian N, Tahmasian K, Dehghani M, Mootabi F. Effectiveness of Mindfulness-Based Cognitive Therapy on Depression Symptoms in Children with Divorced Parents. Journal of Clinical Psycology. 2013;5(3):47-57.
11. Nooripour R, Bass C, Apsche J. Effectiveness of quality of life therapy aimed at improving sexual self-efficacy and marital satisfaction in addict couples of treatment period. International Journal of Behavioral Consultation and Therapy. 2013;8(2):26-9. [DOI]
12. Hannah A, Millichamp CJ, Ayers KM. A communication skills course for undergraduate dental students. J Dent Educ. 2004;68(9):970-7. [PubMed]
13. Kornaszewska-Polak M. Marital Dialogue – between Conflict, Agreement and Relationship Breakdown. Journal for Perspectives of Economic Political and Social Integration. 2016;22(1-2):257-73. [DOI]
14. Heravi-Karimooi M, Anoosheh M, Foroughan M, Sheykhi MT, Hajizadeh E. Designing and Determining Psychometric Properties of the Domestic Elder Abuse Questionnaire. Salmand: Iranian Journal of Ageing. 2010;5(15):7-21.
15. SoltaniArabshahi S, Ajami A, Siabani S. Investigation of Doctor-Patient Communication Skills Teaching, Medical Learners' Perception (Stager-Intern) and Staffs of Iran University of Medical Sciences & Kermanshah University of Medical Sciences. Razi Journal of Medical Sciences. 2004;11(41):423-31.
16. Tavakol K, Azimi S, Sharifirad G, Hoseini S. Attitude Change toward Child abuse after Educating Behavioral Intention Model to Mothers Referred to Falavarjan Health Homes in 2007-2008. J Res Behav Scie. 2008;6(1):37- 44.
17. Ebadifard Azar F, Solhi M, Roudbari M, Sadeghi A. Survey the effect of educational intervention through the basnef model on prentive behaviors according to mental health in girl adolescents. J Guilan Univ Med Sci. 2010;19(73):20-9.
18. Hubley J. Understanding behaviour: the key to successful health education. Trop Doct. 1988;18(3):134-8. [DOI] [PubMed]
19. Arab M, Baghbani RA, Tajvar M, Pourreza A, Omrani G, Mahmoudi M. Report: The assessment of hospital waste management:a case study in Tehran. Waste Manag Res. 2008;26(3):304-8. [DOI] [PubMed]
20. Attarha M, Shamsi M, Akbary Torkestani N. Faculty Members' Communication Skills in Educational Process in Arak University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2012;12(9):676-85.
21. Asefzadeh S, Fatehi F, Mohammadi M. The relationship between Head-nurses' Communication Skills and Demographic Characteristics in Educational Hospoitals of Sanandaj: A Cross Sectional Study. Zanko J Med Sci. 2018;18(59):48-56.
22. Zarei F, Taghdisi M, Solhi M, Tehrani H, Shojayizade D. The Effect of Educational Intervention Based on BASNEF Model to Improve Interpersonal Communication Skills of Nurses. Alborz University Medical Journal. 2012;1(3):173-8. [DOI]
23. Norouzinia R, Noorisepehr M, Heidari A, Kabir K. Communication skills of Academic members and it’s relation with theri evaluation outcome in Alborz university of Medical Sciences. Development Strategies in Medical Education. 2014;1(1):64-71.
24. Sherman RO. Don't forget our charge nurses. Nurs Econ. 2005;23(3):125-30, 43, 07. [DOI]
25. Mohebbi-Kia R. Effectiveness of Communication Skills Training with Cognitive-Behavioral Approach to their Marital Adjustment. MS Dissertation Tehran: Shahid Beheshti University, Faculty of psychology. 2008:34-45.
26. Fazeli N, Moradi M, Khadivzadeh T, Esmaily H. Effect of preconception care education by health volunteers on knowledge and attitudes of women: Application of the health belief model. Evidence Based Care. 2018;8(1):76-81.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Research code: 970986
Ethics code: IR.MUMS.NURSE.REC.1397.066



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghofrani H, Yavari M, Moradi M, Emadzadeh A. The Effect of Educational Program Based on the BASNEF Model on The interpersonal Relationshipsskills of Female Students with their Husbands. MCS 2020; 7 (4) :361-372
URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-344-fa.html

غفرانی حلیمه، یاوری مهری، مرادی مریم، عمادزاده علی. بررسی تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر مدل بزنف بر مهارت روابط بین فردی بانوان دانشجو با همسرانشان. علوم مراقبتی نظامی. 1399; 7 (4) :361-372

URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-344-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 4 - ( علوم مراقبتی نظامی 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
علوم مراقبتی نظامی Military Caring Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4645