[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاق نشر::
بانک‌ها و نمایه نامه‌ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
دسترسی آزاد

..
..
:: دوره 8، شماره 4 - ( علوم مراقبتی نظامی 1400 ) ::
جلد 8 شماره 4 صفحات 372-362 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مقایسه‌ای تأثیر آموزش راهکارهای تطابقی به دو روش حل مسئله و ایفای نقش بر میزان تاب آوری پرستاران بخش اورژانس مراکز تابعه نیروهای مسلح شهر کرمانشاه
علیرضا زمانی فرد1 ، نسرین جعفری گلستان* 2، سید امیرحسین پیشگویی3
1- دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری اورژانس، دانشکده پرستاری آجا، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
2- دکترای تخصصی پرستاری، استادیار، گروه مدیریت پرستاری، دانشکده پرستاری آجا، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
3- دکترای تخصصی پرستاری، دانشیار، گروه مراقبت ویژه، دانشکده پرستاری آجا، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
چکیده:   (1399 مشاهده)
مقدمه: پرستاران شاغل در بخشهای اورژانس به دلیل ماهیت تنشزای شغلی خود، نیاز مبرم به یادگیری راهکارهای تطابقی تاب آوری جهت مواجهه و مقابله با شرایط خاص حرفهای دارند.
هدف: این مطالعه با هدف مقایسه تأثیر آموزش راهکارهای تابآوری به دو روش ایفای نقش و حل مسئله در پرستاران بخش اورژانس بیمارستانهای نظامی شهر کرمانشاه انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه نیمه تجربی، مقایسهای و به شکل پیش آزمون و پس آزمون است که بر روی 62 نفر پرستار داوطلب در سال 98 انجام شده است. نمونهها به صورت در دسترس انتخاب و با تخصیص تصادفی به دو گروه آموزشی حل مسئله و ایفای نقش تقسیم شدند. برای مداخله، ابتدا پرسشنامه دموگرافیک و تاب آوری کونور-دیویدسون توسط شرکتکنندگان دو گروه تکمیل شد. مداخله طی 8 جلسه یک ساعته در گروه آموزشی حل مسئله و 4 جلسه 2 ساعته در گروه آموزشی ایفای نقش انجام گرفت. پس از اتمام مداخله، مجدداً پرسشنامه تاب آوری کونور-دیویدسون تکمیل گردید. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 23 انجام شد و سطح معناداری کمتر از 0/05 در نظر گرفته شد.
یافتهها: هر دو گروه قبل از مداخله از نظر میزان تاب آوری اختلاف معناداری نداشتند (0/091P=). مقایسه میانگین نمرات تاب آوری شرکت کنندگان گروه حل مسئله بعد از آموزش (8/588±77/225)، نسبت به قبل (9/477±73/032) افزایش معنیداری داشت. در گروه ایفای نقش نیز، نمرات تاب آوری (13/001±72/419)، نسبت به قبل (14/539±68/838) به طور معنیداری افزایش یافت. نتایج آزمون تی مستقل نشان داد که تفاوت میانگین نمره پس آزمون بین دو گروه به لحاظ آماری معنادار است (0/021=P) و در گروه آموزشی حل مسئله بیشتر بود.
بحث و نتیجهگیری: آموزش راهکارهای تطابقی تاب آوری به دو شیوه حل مسئله و ایفای نقش میتواند سبب ارتقاء توانایی پرستاران در کنار آمدن با موقعیتهای تنشزای شغلی شود.

واژه‌های کلیدی: ایفای نقش، بخش اورژانس، پرستاران، تاب آوری، حل مسئله
متن کامل [PDF 837 kb]   (442 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری داخلی - جراحی
دریافت: 1399/5/12 | پذیرش: 1399/10/21 | انتشار: 1401/1/10
فهرست منابع
1. Salimi S, Pakpour V, Feizollahzadeh H, Rahmani A. Resilience and its association with the intensive care unit nurses' intention to leave their profession. tums-hayat. 2017; 23(3): 254-65. [DOI]
2. Toubaei S, Sahraeian A. Burnout and job satisfaction of nurses working in internal, surgery, psychiatry burn and burn wards. QHMS. 2007; 12(4): 40-5.
3. Bakker AB, Van der Zee KI, Lewig KA, Dollard MF. The relationship between the big five personality factors and burnout: A study among volunteer counselors. J Soc Psychol. 2006;146(1):31-50. [DOI] [PubMed]
4. Lee H, Song R, Cho YS, Lee GZ, Daly B. A comprehensive model for predicting burnout in Korean nurses. J Adv Nurs. 2003; 44(5): 534-45. [DOI] [PubMed]
5. Werner E. The children of kauai: Resiliency and recovery in adolescence and adulthood1. J Adolescent Health. 1992; 13(4): 262-8. [DOI]
6. Shareinia H, Khuniki F, Bloochi Beydokhti T, Eydi zeynabad A, Hosseini M. Comparison between job stress among emergency department nurses with nurses of other departments. Quarter J Nurs Manag. 2018; 6(3): 48-56. [DOI]
7. Brown R, Wey H, Foland K. The relationship among change fatigue, resilience, and Job satisfaction of hospital staff nurses. J Nurs Scholarsh. 2018; 50(3): 306-13. [DOI] [PubMed]
8. Amini F. The relationship between resiliency and burnout in nurses. J Research Develop Nurs & Midwif. 2014; 11(2): 94-102.
9. McAllister M, McKinnon J. The importance of teaching and learning resilience in the health disciplines: A critical review of the literature. Nurse Educ Today. 2009; 29(4): 371-9. http://dx.doi.org/10.1016/j.nedt.2008.10.011 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19056153 [DOI] [PubMed]
10. Block J. Personality as an affect-processing system: Toward an integrative theory. 2002. [DOI]
11. Karimirad MR, Seyedfatemi N, Noghani F, Amini E, Kamali R. Resiliency family caregivers of people with mental disorders in Tehran. Iranian J Nurs Res. 2018; 13(1): 57-63. [DOI]
12. Afra Z, Bakhshayesh AR, Yaghoubi H. A comparative study between resilience with life satisfaction in normal and prisoner women. J Fundamentals Mental Health. 2017; 19(special issue):172-8. [DOI]
13. Isaksson Ro KE, Gude T, Tyssen R, Aasland OG. A self-referral preventive intervention for burnout among Norwegian nurses: One-year follow-up study. Patient Educ Couns. 2010; 78(2): 191-7. [DOI] [PubMed]
14. Hart PL, Brannan JD, De Chesnay M. Resilience in nurses: An integrative review. J Nurs Manag. 2014; 22(6): 720-34. [DOI] [PubMed]
15. Estrella-Castillo DF, Gomez-de-Regil L. Quality of life in Mexican patients with primary neurological or musculoskeletal disabilities. Disabil Health J. 2016; 9(1): 127-33. [DOI] [PubMed]
16. Shakerinia I, Mohammadpour M. Relationship between job stress and resiliency with occupational burnout among nurses. J Kermanshah Univ Med Sci. 2010; 14(2): e79518.
17. Ahmadi B, Mosadeghrad AM, Karami B. Effectiveness of resilience education on quality of working life among nursing personnel: A randomized controlled study. Health Monitor J Iranian Institute Health Sci Res. 2019; 18(3): 279-89.
18. Rahemi S. Problem based learning. Iranian J Engineer Educat. 2001; 3(11): 51-71. [DOI]
19. Shahbazi S, Heydari M, Shaykhi R. The effect of problem solving course on student& #039 s stress intolerance. Journal of Shahrekord Uuniversity of Medical Sciences. 2011; 13(2): 32-7.
20. Moradi T, Taghadosi M. The effect of problem-based learning clinical education on nursing student's critical thinking. Future Med Educat J. 2016; 6(3): 20-5.
21. Moradi E, Didehban H. Requirements for the proper use of role playing methods at medical universities. Teb va Tazkieh. 2016; 25(3): 147-56.
22. Jowkar B. The mediating role of resilience in the relationship between general and emotional intelligence and life satisfaction. Contemporary Psychology. 2007; 2(4): 3-12.
23. 23. Mansoori S, Abedini-baltork M, Lashkari H, Bagheri S. Effectiveness of problem-based learning on student's academic performance: A quasi-experimental study. Res Med Educat. 2017; 9(1): 8-1. [DOI]
24. Zamani N, Barahmand A, Farhadii A. The effects of problem-solving training on reducing anxiety among nursing students. J Nurs Educat. 2017; 6(3): 56-61. [DOI]
25. Ghavipanjeh S, Ebrahimi H, Barzanjeh Atri S, Pakpour V, Tarverdizadeh P. Effect of problem-solving skills on depression scores in nursing and midwifery students. Hayat. 2014; 20(2): 38-46.
26. Chibanda D, Mesu P, Kajawu L, Cowan F, Araya R, Abas MA. Problem-solving therapy for depression and common mental disorders in Zimbabwe: Piloting a task-shifting primary mental health care intervention in a population with a high prevalence of people living with HIV. BMC Public Health. 2011; 11:828. [DOI] [PubMed]
27. Ashghali Farahani M, Maserat Aghdam Arjestan E, Haghani H. Effect of role-play training on the knowledge of nursing students on patient education. Iran J Nursing. 2018; 31(115): 29-40. [DOI]
28. Dorri S, Ashghali Farahani M, Maserat E, Haghani H. Comparison of role play and conventional training methods on long-term learning of nursing students. Development Strategies in Medical Education. 2020; 7(1): 61-77. [DOI]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.AJAUMS.REC.1399.070



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zamanifard A R, Jafari Golestan N, Pishgooei S A H. Comparative Study of The Effect of Adaptive Strategies Training in Problem solving and Role Playing on Resiliency of Emergency Department Nurses in Armed Forces Affiliated Centers of Kermanshah. MCS 2021; 8 (4) :362-372
URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-412-fa.html

زمانی فرد علیرضا، جعفری گلستان نسرین، پیشگویی سید امیرحسین. بررسی مقایسه‌ای تأثیر آموزش راهکارهای تطابقی به دو روش حل مسئله و ایفای نقش بر میزان تاب آوری پرستاران بخش اورژانس مراکز تابعه نیروهای مسلح شهر کرمانشاه. علوم مراقبتی نظامی. 1400; 8 (4) :362-372

URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-412-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 4 - ( علوم مراقبتی نظامی 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
علوم مراقبتی نظامی Military Caring Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4645