[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاق نشر::
بانک‌ها و نمایه نامه‌ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
دسترسی آزاد

..
..
:: دوره 8، شماره 4 - ( علوم مراقبتی نظامی 1400 ) ::
جلد 8 شماره 4 صفحات 350-341 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تأثیر آموزش مبتنی بر سخنرانی و بسته آموزشی مدیریت بحران در حملات بیولوژیک بر آگاهی و نگرش پرستاران شاغل در بیمارستانهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی آجا
مریم رمضانی ویشکی* 1، مرجان سیدمظهری2 ، سید امیرحسین پیشگویی3
1- دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری اورژانس، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
2- کارشناسی ارشد پرستاری، مربی، گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
3- دکترای تخصصی پرستاری، دانشیار، گروه مراقبت ویژه، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
چکیده:   (1234 مشاهده)
مقدمه: با در نظر گرفتن تأثیر چشمگیر بلایا بر بهداشت، سلامت و رفاه عمومی جامعه، مدیریت بحران بلایا و لزوماً آموزش آن به کارکنان بهداشت و درمان در مورد حملات بیولوژیک، علائم و عوارض ناشی از آن، مهمترین مسئلهای است که همواره باید مورد توجه مسئولین قرار گیرد.
هدف: هدف از مطالعه حاضر مقایسه تأثیر آموزش به روش سخنرانی و بسته آموزشی مدیریت بحران در حملات بیولوژیک بر میزان آگاهی و نگرش پرستاران میباشد.
مواد و روشها: این مقاله حاصل یک مطالعه مداخلهای از نوع نیمه تجربی است. شرکتکنندگان پژوهش 60 نفر از پرستاران دو بیمارستان نظامی شهر تهران بودند که به روش تصادفی به دو گروه آموزش مبتنی بر سخنرانی و بستهی آموزشی تقسیم شده و تحت آموزش قرار گرفتند. از هر دو گروه، پیشآزمون، پسآزمون و آزمون یادآوری به عمل آمد و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 20 و آزمونهای آماری‌‌ فیشر، تی مستقل و آنوا انجام شد. سطح معناداری کمتر از 0/05 در نظر گرفته شد.
یافتهها: در مقایسه نمرات آگاهی پیشآزمون و پسآزمون (3 روز بعد از مداخله) بین دو گروه تفاوت معناداری وجود نداشت (0/05P>) ولی میانگین نمرات آگاهی آزمون یادآوری (4 هفته پس از مداخله) در گروه سخنرانی 2/27±7 بالاتر از گروه بسته آموزشی بود (0/001P<). میانگین نمرات نگرش پسآزمون (3 روز بعد از مداخله) در گروه سخنرانی 2/12±58/2 بالاتر از گروه بستهی آموزشی بود (0/05P<) ولی مقایسه نمرات نگرش در آزمون یادآوری (4 هفته پس از مداخله) بین دو گروه آموزشی، تفاوت آماری معناداری نشان نداد.
بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان داد که به طور کلی مداخله آموزشی بر ارتقاء میزان آگاهی و نگرش تأثیرگذار بوده است و بهطور معناداری باعث افزایش سطح آگاهی و نگرش پرستاران شده است. در مقایسه کلی دو روش آموزشی، مشخص شد روند تغییر نمرات آگاهی و نگرش در گروه سخنرانی به صورت معناداری بالاتر از گروه بستهی آموزشی میباشد. لذا، بر اساس مطالعه حاضر، تأثیرگذاری آموزش مبتنی بر سخنرانی بر افزایش سطح آگاهی و نگرش پرستاران، بیشتر از ارائه بستهی آموزشی است.
واژه‌های کلیدی: آگاهی، بسته آموزشی، پرستاران، حملات بیولوژیک، سخنرانی، مدیریت بحران، نگرش
متن کامل [PDF 418 kb]   (407 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سلامت در بلایا و فوریت ها
دریافت: 1399/11/17 | پذیرش: 1400/4/29 | انتشار: 1401/1/10
فهرست منابع
1. Farajzadeh M, Ghanei Gheshlagh R, Beiramijam M, Dalvand S, Ghawsi S, Amini H. Research paper: Preparedness of nurses for crises and disasters in Imam Khomeini and social security hospitals of saqqez. health emergency & disasters quarter. 2017; 3(1): 57-63. [DOI]
2. Shiravand B, Salmani I, Shokouhi MR, Servat F, Karami N. A Look into Anthrax as a Biological Weapon, from the Past to Today. J Community Health Res. 2017; 6(1): 64-73.
3. Bakhtiyari M, Khodadad A, Barati M. An Overview of Biodefense Against Biological Agents. Paramedl Scie & Military Health. 2015; 10(2): 42-6.
4. Barras V, Greub G. History of biological warfare and bioterrorism. Clin Microbiol Infect. 2014;20(6):497-502. [DOI] [PubMed]
5. Kotora JG. An assessment of Chemical, biological, radiologic, nuclear, and explosive preparedness among emergency department healthcare providers in an inner city emergency department. Am J Disaster Med. 2015; 10(3): 189-204. [DOI] [PubMed]
6. WHO. World Health Day 2009: Available from URL: www.who.int/world-health-day. 25 jan 2012.
7. Hamele M, Poss WB, Sweney J. Disaster preparedness, pediatric considerations in primary blast injury, chemical, and biological terrorism. World J Crit Care Med. 2014; 3(1): 15-23. [DOI] [PubMed]
8. Irannejad B, Safarabadi M, Jadidi A. Survey of biological incidents preparedness of hospitals in markazi province in 2016. J Military Med. 2017; 19(2): 169-75.
9. Moore JT. Assessing city preparedness for a biological attack: Walden University; 2011.
10. Khankeh H, Mohammadi R, Ahmadi F. Barriers and facilitators of Health care services at the time of natural disasters. J Rehabilitation Univ. 2005; 6(1): 30-23.
11. Yarmohammadian MH, Nasr M, Isfahani Anbari E. Assessment of preparedness and response of teaching hospitals of Isfahan, Iran, to chemical, biological, radiological, and nuclear incidents. Health Inform Manag. 2016; 12(6): 777-84.
12. Knutsson R. Diagnostic bioterrorism response strategies. National Veterinary Institute, Sweden. 2012; 4: 66-82. [DOI]
13. FeiziPoor T, Zeinali D. The effect of teaching learning and study strategies (cognitive strategies) on the academic achievement of unsuccessful students of Urmia University of Medical Sciences. J Urmia School Nurs & Midwif. 2012; 11(1): 1-6.
14. Warner CH, Bobo W, Warner C, Reid S, Rachal J. Antidepressant discontinuation syndrome. Am Fam Physician. 2006; 74(3): 449-56. [DOI]
15. Mollazadeh H, Kameli A, Jafari chogan M, Mirhosseini F, Shoja M. Comparing the effect of education by lecture and multimedia software on learning of fundamental of nursing in nursing students. J North Khorasan Univ Med Scie. 2014; 6(1): 151-9. [DOI]
16. Heydari M, Mir Mohammad A, Khakbazan Z, Mahmoodi M. The study of comparison of two educational methods of lecture and training package on self - efficacy 9-12 years old girls students in relation with adolescent health. Iranian J Nurs Res. 2015; 10(1): 1-12.
17. Hashemi S, Salaree M, Delavari AA, Khoshsima S. Comparison of nurses learning level by multimedia and web-based methods in teaching nursing care of chemical accidents. Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences. 2016; 9(1): 26-33.
18. . Wang H, Jiang N, Shao S, Zheng T, Sun J. A comprehensive evaluation system for military hospitals' response capability to bio-terrorism. Cell Biochem Biophys. 2015; 72(1): 147-52. [DOI] [PubMed]
19. Norouzi J, Jafari Golestan N, Pishgooie S. A comparative study on the effect of lecture and multimedia Training of applying SBAR communication model on emergency nurses’ knowledge, attitude and performance of nursing documentation in selected military hospitals. Military Caring Scie. 2020; 6(4): 258-67. [DOI] [PubMed]
20. Pejmankhah S, Pejmankhah S, Mirhaghi A. Effect of bioterrorism training through lecture and educational pamphlet on knowledge of medical staff in Hospitals of Iranshahr, Iran in 2010. Health System Res. 2012; 8(7): 1255- 62.
21. Aghamohammadi M, Barzegar M, Tayebi Arasteh F, Molavi M. The effect of bioterrorism education through holding a workshop and offering a manual on the knowledge of nursing students. Iranian J Emergency Care. 2017; 1(3): 66-73.
22. Su T, Han X, Chen F, Du Y, Zhang H, Yin J, et al. Knowledge levels and training needs of disaster medicine among health professionals, medical students, and local residents in Shanghai, China. PLoS One. 2013; 8(6): e67041. [DOI] [PubMed]
23. Khajehnasiri N, Hamzeh pour S. Effect of education on knowledge and attitude regarding bioterrorism. Iranian J Emerg Med. 2015; 2(2): 76-81.
24. Abbasi K, Hazrati M. A comparative study of learning via module versus lecture teaching methods on the knowledge and practice of oncology nurses concerning safety standards with cytotoxic drugs in Shiraz university of medical mciences. Modern Care J. 2014; 11(2): 103-11.
25. Bartley BH, Stella JB, Walsh LD. What a disaster?! Assessing utility of simulated disaster exercise and educational process for improving hospital preparedness. Prehosp Disaster Med. 2006; 21(4): 249-55. [DOI] [PubMed]
26. Jalilian N, Tavafian SS, Aghamolaei T, Ahmadi S. The effects of health education program on knowledge and attitudes of people suffering from hypertention. Iranian J Health Educat & Health Promot. 2014; 1(4): 37-44.
27. Saghafinia M, Danial Z, Ghomian Z, Haeri AA. Effect of educational pamphlets of disasters dealing on increasing individuals' awareness. J Military Med. 2009; 11(3): 161-4.
28. Saeedi SM, Gravandi S, Mohammad S, Jawad MM. Effect of crisis management training on nurses' knowledge in crisis management. Torbat Heydarieh Univ Med Scie. 2014; 2(4): 46-52.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Research code: A-10-452-1
Ethics code: IR.AJAUMS.REC.1400.023



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ramezani vishki M, Seyedmazhari M, Pishgooie S A H. The Comparison Effect of Lecture-Based Education and Education Package in Biologic Attack Crisis Management on Nurses’ Knowledge and Attitude in Hospitals Affiliated to Aja University of Medical Science. MCS 2021; 8 (4) :341-350
URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-444-fa.html

رمضانی ویشکی مریم، سیدمظهری مرجان، پیشگویی سید امیرحسین. مقایسه تأثیر آموزش مبتنی بر سخنرانی و بسته آموزشی مدیریت بحران در حملات بیولوژیک بر آگاهی و نگرش پرستاران شاغل در بیمارستانهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی آجا. علوم مراقبتی نظامی. 1400; 8 (4) :341-350

URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-444-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 4 - ( علوم مراقبتی نظامی 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
علوم مراقبتی نظامی Military Caring Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4645