[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاق نشر::
بانک‌ها و نمایه نامه‌ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
دسترسی آزاد

..
..
:: دوره 8، شماره 2 - ( علوم مراقبتی نظامی 1400 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 126-117 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر درمان شناختی- رفتاری به شیوه گروهی بر عزت نفس سربازان افسرده بستری در بخش روان‌پزشکی بیمارستان‌های منتخب اهواز
دنیا قربانی1 ، هنگامه حبیبی* 2، زهرا فارسی3
1- دانشجوی کارشناسی ارشد روان پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.
2- کارشناس ارشد پرستاری، مربی، گروه کودکان، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
3- دکترای تخصصی پرستاری (آموزش داخلی- جراحی)، استاد تمام، گروه بهداشت جامعه، معاون پژوهش، دانشکده‌ پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.
چکیده:   (2047 مشاهده)

مقدمه: عزت نفس پایین، میتواند منجر به بروز بیماریهای روانی شود. بعضی از سربازان طی دوره سربازی ممکن است با مشکلاتی از قبیل افسردگی و کاهش عزت نفس مواجه شوند.
هدف: این مطالعه با هدف تعیین تأثیر درمان شناختی-رفتاری گروهی بر عزت نفس سربازان افسرده بستری در بخشهای روانپزشکی بیمارستانهای منتخب اهواز انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه شبه تجربی در سال 99-1398 انجام شد. 88 سربازی که با تشخیص افسردگی اساسی در بخشهای اعصاب و روان بستری بودند به روش تصادفی ساده با استفاده از قرعهکشی به دو گروه آزمون و کنترل تخصیص یافتند. جهت بررسی عزت نفس سربازان از آزمون روزنبرگ در مرحله قبل و یک هفته بعد از مداخله استفاده شد، گروه آزمون علاوه بر درمان دارویی، وارد جلسات درمان شناختی- رفتاری به شیوه گروهی در قالب شش جلسه 60 دقیقهای شدند. در نهایت دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 22 آنالیز گردید و سطح معنیداری 0/05P< در نظر گرفته شد.
یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد که میانگین نمره عزت نفس سربازان در مرحله قبل از مداخله در گروه آزمون و کنترل به ترتیب (3/91±4/13-) و (1/81±6/39-) بود که دو گروه از این نظر همگن بودند (0/190P=). در مرحله بعد از مداخله نیز در گروه آزمون و کنترل به ترتیب (31/31±3/68) و (2/77±5/86-) بود و دو گروه تفاوت معنیداری داشتند (0/0001P<)، به طوری که نمره گروه آزمون بالاتر از گروه کنترل بود. همچنین، یافتهها نشان داد که نمره گروه آزمون در مرحله پسآزمون افزایش معنیداری یافت (0/0001P<).
بحث و نتیجهگیری: درمان شناختی - رفتاری به شیوه گروهی بر عزت نفس سربازان افسرده تأثیر مثبتی دارد. لذا، توصیه میشود که تیم سلامت به عنوان یک روش در دسترس و مقرون به صرفه در راستای بهبود عزت نفس سربازان افسرده از آن استفاده کنند.

واژه‌های کلیدی: افسردگی، درمان شناختی- رفتاری، سرباز، عزت نفس، گروه ‌درمانی
متن کامل [PDF 504 kb]   (686 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/12/10 | پذیرش: 1400/2/27 | انتشار: 1400/8/10
فهرست منابع
1. Aghamohamdian Sherbaf HR, Fardi M, Kareshki H. The Efeectiveness of life skills training on self-esteem of boarding school students. 6th International conference on child and teenager psychiatry; Tabriz, Iran: Tabriz University of Medical Sciences; 2013. (Persian)
2. Ghoreishizadeh M, Mohagheghi A, Farhang S, Alizadeh L. Psychosocial disabilities patients with schizophrenia. Iran J Public Health. 2012; 41(5): 116-21. (Persian) [PubMed]
3. Modabber R, Ebrahimi H, Kazemi A, Fallahi Khoshknab M. Relationship between suicidal ideations and psychosocial characteristics in depressed patients. IJPN. 2014;2(2):1-12. (Persian)
4. Ferrier-Auerbach AG, Erbes CR, Polusny MA, Rath CM, Sponheim SR. Predictors of emotional distress reported by soldiers in the combat zone. J Psychiatr Res. 2010; 44(7): 470-6. [DOI] [PubMed]
5. Farsi Z, Jabbari Morousi M, Ebadi A. Mental health review of soldiers referring to a military clinic in Tehran. Iran Army J. 2006; 3(4):923-30. (Persian)
6. Ali Mohammadi M, Sohrabi F, Karami A. Effectiveness of encouragement training in alleviating depression among Soldiers. JMP. 2011;2(6):17-26. (Persian)
7. Soomro N, Bibi R, Latif M, Kamran B, Ahmed SI. Differences in level of self-esteem of housewives and working women. Medical Channel. 2013; 19(3): 48-50.
8. Ebrahimisani E, Hashemian K, Dvkanha F. The Effectiveness of Transactional Analysis Group Therapy in Increasing the Self-Esteem of Northern Khorasan Province Prisons' Soldier-Guards. J Mil Med . 2012; 14(3): 214-20. (Persian)
9. Mesgar A, Taheri M. The role of external factors in self-mutilation and suicide in IRI Army soldiers. J Military Sci & Tactics. 2014; 10(27): 67-89. (Persian)
10. Alboukordi S, Noury R, Nikoosiyar Jahromi M, Fathollah Zahedian S. The relationship between self-esteem and social support with depression in male prisoners. JMUMS. 2010;20(77):62-8. (Persian)
11. Nasir R, Zamani ZA, Khairudin R, Latipun. Effects of family functioning, self-esteem, and cognitive distortion on depression among malay and indonesian juvenile delinquents. procedia - social and behavioral sciences. 2010;7:613-20. (Persian) [DOI]
12. Negovan V, Bagana E. A comparison of relationship between self esteem and vulnerability to depression among high school and freshmen university students. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2011;30:1324-30. [DOI]
13. Ghobari Bonab B, Motavalipoor A, Hakimirad E, Habibi Asgarabadi M. Relationship between anxiety and depression and magnitude of spirituality in students of the University of Tehran. J Appl Psychol. 2009. (Persian)
14. Rihmer Z, Gonda X. Pharmacological prevention of suicide in patients with major mood disorders. Neurosci Biobehav Rev. 2013; 37(10 Pt 1): 2398-403. [DOI] [PubMed]
15. Fortinash KM, Koushan M. Psychiatric nursing care plans. 1th ed. Iran, Tehran: Andishe Rafi; 2012.
16. Barkhordari HRZ, Farahbakhsh K. The effectiveness of group positive thinking skills training on students' self- esteem. A new approach to education management. 2010; 1(3): 131-44. (Persian)
17. Forghani toroghi O, Javanbakht M, Bayazi MH, Sahebi A, Vahidi S, Derogar K. The effectiveness of group cognitive-behavioral training and group reality therapy on self-esteem of high school students. JFMH. 2012: 172-80. (Persian)
18. Kazemini T. The effectiveness of cognitive-behavioral group therapy on improving students' self-esteem and self-efficacy. JPAs. 2011; 18(1): 191-206. (Persian)
19. Mohammadzadeh H, Mohtashami J, Bahrainians A, Shakeri N, Jamshidi K. The effectiveness of group style cognitive therapy on the self-confidence of female students. J Psychiatr Nurs. 2016;4(1):18-27. (Persian)
20. Aljunid SA, Hussin H, Othman MH, Hussin K, Alias NS, Mohd Salleh MAA, et al. The effect of brief cognitive behavioural therapy group intervention on self esteem among drug Users. MATEC Web of Conferences. 2018; 150: 05092. [DOI]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: 1398.175 IR.AJAUMS.REC.



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghorbani D, Habibi H, Farsi Z. Evaluation of the Group Cognitive-Behavioral Therapy Effect on the Self-Satisfaction of Depressed Soldiers Hospitalized in the Psychiatric Ward of Selected Hospitals in Ahvaz. MCS 2021; 8 (2) :117-126
URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-450-fa.html

قربانی دنیا، حبیبی هنگامه، فارسی زهرا. بررسی تأثیر درمان شناختی- رفتاری به شیوه گروهی بر عزت نفس سربازان افسرده بستری در بخش روان‌پزشکی بیمارستان‌های منتخب اهواز. علوم مراقبتی نظامی. 1400; 8 (2) :117-126

URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-450-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 2 - ( علوم مراقبتی نظامی 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
علوم مراقبتی نظامی Military Caring Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4645