[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاق نشر::
بانک‌ها و نمایه نامه‌ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
دسترسی آزاد

..
..
:: دوره 8، شماره 2 - ( علوم مراقبتی نظامی 1400 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 147-139 برگشت به فهرست نسخه ها
ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺗﺪرﻳﺲ ﺑﻪ روش ﺳﺨﻨﺮاﻧﻲ و یادگیری مبتنی بر ﻣﺒﺎﺣﺜﻪ ﺑﺮ ﻣﻴﺰان ﻳﺎدﮔﻴﺮی و رﺿﺎﻳﺖ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن کارشناسی پرستاری دانشگاه منتخب نظامی
زهره سهرابی* 1، شهلا علیاری2 ، حکیمه حضرتی3 ، محمود منصوری4 ، هنگامه حبیبی5
1- دکترای تخصصی مدیریت، دانشیار، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
2- دکترای تخصصی برنامه‌ریزی درسی، دانشیار، گروه بهداشت مادر و نوزاد، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.
3- دانشجوی دکترای تخصصی آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
4- کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
5- کارشناس ارشد پرستاری، مربی، گروه کودکان، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.
چکیده:   (2142 مشاهده)
مقدمه: در نظام آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی به لحاظ ماهیت رشتههای آموزشی این دانشگاهها، امر تدریس بسیار حائز اهمیت است و ارتقای کیفیت آموزش دانشجویان علوم پزشکی، بدون تحول در فنون تدریس امکانپذیر نیست. پس آموزش ﭘﺮﺳﺘﺎری، زمانی میتواند مؤثر باشد که به ﺳﻤﺖ به کارگیری شیوههای مختلف تدریس و ﻳﺎدﮔﻴﺮی پیش رود.
هدف: مطالعه حاضر با هدف مقایسه تأثیر تدریس به روش سخنرانی و یادگیری مبتنی بر مباحثه بر میزان یادگیری و رضایت دانشجویان پرستاری صورت گرفت.
مواد و روشها: مطالعه حاضر ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﻴﻤﻪ ﺗﺠﺮﺑﻲ بوده که بر روی 76 نفر از دانشجویان ترم پنج کارشناسی پرستاری ﻧﻴمسال دوم تحصیلی سال 96-97 دانشگاه منتخب نظامی که مشغول گذراندن درس بهداشت مادر و نوزاد 2 بودند اجرا شد. نمونهگیری به صورت سرشماری صورت گرفت. مطالعه در دو گروه 38 نفره اجرا شد. در گروه اول (کنترل) در طول ﺗﺮم از روش ﺳﺨﻨﺮاﻧﻲ، اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ و شیوه تدریس در گروه دوم (مداخله) ﺷﻴﻮه یادگیری مبتنی بر مباحثه بود. برای بررسی میزان رضایت دانشجویان از پرسشنامه رضایت سنجی با شیوه آموزشی توسط فراگیران استفاده گردید. نمرات کسب شده دانشجویان در پایان ترم شاخص اندازهگیری میزان یادگیری دانشجویان در هر دو روش بود. در نهایت دادهها با نرمافزار آماری SPSS نسخه 16 و آزمونهای آماری استنباطی و توصیفی تجزیه تحلیل شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد، بین میانگین نمره آزمون پایان ترم گروه آزمون (2/49±16/62) و گروه کنترل (3/10±15/88) دو گروه تفاوت معناداری وجود نداشت (0/05P>). گویههای رضایتمندی، سهولت دریافت پاسخ سؤالات، صرف انرژی جهت شرکت در این روش و ایجاد انگیزه ناشی از شیوه آموزشی دو گروه تفاوت معنیداری داشتند.
بحث و نتیجهگیری: در این مطالعه آموزش به روش مباحثه نتوانسته سبب بهبود نمرات دانشجویان در مقطع کارشناسی شود و پیشنهاد میشود این روش تدریس در مقاطع تحصیلات تکمیلی به کار گرفته شود.
واژه‌های کلیدی: سخنرانی، دانشجو، رضایتمندی، یادگیری
متن کامل [PDF 448 kb]   (501 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پرستاری
دریافت: 1400/2/26 | پذیرش: 1400/3/11 | انتشار: 1400/8/10
فهرست منابع
1. Hmelo-Silver CE. Problem-Based Learning: What and How Do Students Learn? Educational Psychology Review. 2004; 16(3): 235-66. [DOI]
2. Khalifehzadeh-Esfahani A, Moeini Z, Golshahi J. The effect of e-learning and lecture education on critical care nurses' performance about cardiovascular medication. Iranian Journal of Cardiovascular Nursing. 2018; 7(2): 14-21.http://journal.icns.org.ir/article-1-524-en.html. (Persian)
3. Pakpour V, Mehrdad N, Salimi S, Moghadam M. Nursing student satisfaction from Iran university of medical sciences clinical learning environment. Educational development of jundishapur. 2016; 6(4): 356-363. Available from: https://www.sid.ir/en/journal/ViewPaper.aspx?id=530453.
4. Sudarso S, Rahayu GR, Suhoyo Y. How does feedback in mini-CEX affect students' learning response? Int J Med Educ. 2016; 7: 407-13. [DOI] [PubMed]
5. Mohebi S, Gharlipoor Z, Rahbar A, Rajati F, Matlabi M. Evaluation of the effect of application of team-based learning method on learning and satisfaction of public health students in the health education and communication course. Qom Univ Med Sci J. 2018; 12(7): 60-8. [DOI]
6. Galway LP, Corbett KK, Takaro TK, Tairyan K, Frank E. A novel integration of online and flipped classroom instructional models in public health higher education. BMC Med Educ. 2014;14:181. [DOI] [PubMed]
7. Mousaai Fard M, Amini K. Comparison of two teaching methods (Lecturing and PBL) from the point of zanjan medical university nursing student view. Journal of Medical Education Development. 2010; 2(3): 60-8.
8. Amanat D, Momeni Danaei S, Amanat N. Evaluation of the students' attitude and satisfaction of educational situation in shiraz dental school. Journal of Dentistry. 2009; 10(4): 356-60.
9. Ameliana I. Teacher-Centered or Student-Centered learning approach to promote learning? Jurnal Sosial Humaniora. 2017; 10(2): 59. [DOI]
10. Schaefer SM, Dominguez M, Moeller JJ. The future of the lecture in neurology education. Semin Neurol. 2018; 38(4): 418-27. [DOI] [PubMed]
11. Kaur G. Study and analysis of lecture model of teaching. International Journal of Educational Planning & Administration. 2011; 1(1): 9-13.
12. Schwartzstein RM, Roberts DH. Saying goodbye to lectures in medical school - paradigm shift or passing fad? N Engl J Med. 2017; 377(7): 605-7. [DOI] [PubMed]
13. Chilwant KS. Comparison of two teaching methods, structured interactive lectures and conventional lectures. Biomedical Research. 2012; 23(3): 363-6.
14. Wolff M, Wagner MJ, Poznanski S, Schiller J, Santen S. Not another boring lecture: Engaging learners with active learning techniques. J Emerg Med. 2015; 48(1): 85-93. [DOI] [PubMed]
15. Padugupati S, Joshi KP, Yamini D, Chary RS, Sarma DV. Educational outcomes of small group discussion versus traditional lecture among first year undergraduate medical students. Journal of Education Technology in Health Sciences. 2017; 4(3): 93-6.
16. VeisKarami HA, Garavand H, NaserianHjiabadi H, Afsharizadeh SE, Montazeri R, Mohammadzade Ghasr A. A comparative study of functions of thinking style and self-directed learning among nursing and midwifery students in mashhad. Research in Medical Education. 2012;4(2):53-62. [DOI]
17. Haghani F, Bakhtiari S, Ghaedi heidari F. Effect of game based teaching on satisfaction and learning of midwifery students in social psychology course. Education & Ethic In Nursing. 2018; 7(1): 375-82.
18. Mohammad N, Zohre M, Hassanali BN, Kamal NH. Debate learning method and its implications for the formal education system. Educational Research and Reviews. 2016; 11(6): 211-8. [DOI]
19. Khoobi M, Mohamadi N, Parvizi S, Haghani H, Izadibidani F. A comparison of nursing students' satisfaction in compact disc-based education vs. Traditional education. Iranian journal of medical education. 2015; 15: 89-97. URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3493-en.html.
20. Neville AJ. Problem-based learning and medical education forty years on. A review of its effects on knowledge and clinical performance. Med Princ Pract. 2009; 18(1): 1-9. [DOI] [PubMed]
21. Romm I, Gordon-Messer S, Kosinski-Collins M. Educating young educators: A pedagogical internship for undergraduate teaching assistants. CBE Life Sci Educ. 2010; 9(2): 80-6. [DOI] [PubMed]
22. Lake DA. Student performance and perceptions of a lecture-based course compared with the same course utilizing group discussion. Phys Ther. 2001; 81(3): 896-902. [PubMed]
23. Omelicheva MY, Avdeyeva O. Teaching with Lecture or Debate? Testing the effectiveness of traditional versus Active learning methods of instruction. PS: Political Science & Politics. 2008; 41(03): 603-7. [DOI]
24. Hekmatpou D, Seraji M, Ghaderi T, Ghahremani M, Naderi M. Comparison of group discussion and lecture method in students' learning and satisfaction of life instructions unit. Qom University of Medical Sciences Journal. 2013; 7(2): 10-6. URL: http://journal.muq.ac.ir/article-1-251-en.html.
25. Baghcheghi N, Kouhestani H, Rezaei K. Comparison of the effect of teaching through lecture and group discussion on nursing students' communication skills with patients. Iranian Journal of Medical Education. 2010; 10(3). URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1307-en.html.
26. Danaei SM, Zarshenas L, Oshagh M, Khoda SM. Which method of teaching would be better; Cooperative or lecture?. Iranian journal of medical education. 2011; 11(1). URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-842-en.html.
27. Safari M, Yazdanpanah B, Ghafarian HR, Yazdanpanah S. Comparing the effect of lecture and discussion methods on studentslearning and satisfaction. Iranian Journal of Medical Education. 2006; 6(1): 59-64.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Research code: 96-02-133-30933
Ethics code: IR.IUMS.REC.1396.31374



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sohrabi Z, Aliyari S, Hazrati H, Mansouri M, Habibi H. Compare the Effect of Teaching through Lecture and Debates on Learning and Satisfaction of Nursing Students. MCS 2021; 8 (2) :139-147
URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-464-fa.html

سهرابی زهره، علیاری شهلا، حضرتی حکیمه، منصوری محمود، حبیبی هنگامه. ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺗﺪرﻳﺲ ﺑﻪ روش ﺳﺨﻨﺮاﻧﻲ و یادگیری مبتنی بر ﻣﺒﺎﺣﺜﻪ ﺑﺮ ﻣﻴﺰان ﻳﺎدﮔﻴﺮی و رﺿﺎﻳﺖ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن کارشناسی پرستاری دانشگاه منتخب نظامی. علوم مراقبتی نظامی. 1400; 8 (2) :139-147

URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-464-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 2 - ( علوم مراقبتی نظامی 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
علوم مراقبتی نظامی Military Caring Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4645