[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاق نشر::
بانک‌ها و نمایه نامه‌ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
دسترسی آزاد

..
..
:: دوره 9، شماره 1 - ( علوم مراقبتی نظامی 1401 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 55-45 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه‌ی تأثیر آموزش هموویژلانس به روش آموزش مجازی و نقشه‌ی مفهومی بر دانش پرستاران شاغل در بیمارستان منتخب آجا
سعیده آقایی1 ، سید امیر حسین پیشگویی* 2، عفت آفاقی3
1- دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری نظامی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
2- دکترای تخصصی پرستاری، دانشیار، گروه پرستاری مراقبت ویژه، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
3- کارشناس ارشد پرستاری، مربی، گروه پرستاری مراقبت ویژه، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
چکیده:   (1280 مشاهده)
مقدمه: هموویژولانس با حذف عوارض تزریق خون موجب ارتقاء مراقبتهای پرستاری و افزایش رضایت بیماران میشود. انجام صحیح هموویژلانس به حدی ضروری است که انجام و اطلاع از آن میتواند به معنای نجات جان یک انسان باشد. به همین دلیل تأکید زیادی بر آموزش در این زمینه شده است.
هدف: مطالعهی حاضر با هدف مقایسهی تأثیر آموزش هموویژلانس به روش آموزش مجازی و نقشهی مفهومی بر دانش پرستاران شاغل در یک بیمارستان منتخب آجا انجام شد.
مواد و روشها: مطالعه حاضر یک مطالعه نیمه تجربی و سه گروهی (آموزش مجازی، کنترل و نقشه مفهومی) است که در سال 1399 بر روی 69 نفر از پرستاران شاغل در یک بیمارستان نظامی در شهر تهران انجام شد. میزان تأثیر آموزش در حیطه دانش (قبل از آموزش و بعد از آموزش) مورد بررسی قرار گرفت. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه دانش هموویژلانس و پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی محقق ساخته بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS نسخه 21 استفاده شد. سطح معنیداری (0/05P>) میباشد.
یافتهها: آزمون آنوای یک طرفه نشان داد که میانگین نمره دانش قبل از مداخله در هر سه گروه از نظر آماری تفاوت معنیداری نداشت (0/445=P)، اما در دو هفته بعد از مداخله آموزشی تفاوت معنیداری مشاهده شد (0/001P<) و در آزمون تی زوجی در نمره دانش پرستاران در دو گروه آموزش مجازی و گروه نقشه مفهومی قبل و بعد از مداخله تفاوت معناداری مشاهده گردید (0/001P<) اما در گروه کنترل نمرات قبل و بعد تفاوت معناداری وجود نداشت (0/386=P). همچنین سطح دانش در گروه آموزش مجازی نسبت به نقشه مفهومی نیز بالاتر بود (0/001P<).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج تحقیق روش آموزش به شیوه آموزش مجازی جهت دستیابی به اهداف حیطه دانش مؤثرتر از روش نقشهی مفهومی است و پیشنهاد میشود از روش آموزش مجازی در بیمارستانها جهت آموزش به کادر درمان در شرایط پاندمی کرونا استفاده شود.
واژه‌های کلیدی: آموزش، انتقال خون، پرستار، دانش، مجازی
متن کامل [PDF 501 kb]   (529 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/3/19 | پذیرش: 1400/5/13 | انتشار: 1401/4/10
فهرست منابع
1. Tajalli S, Nourian M, Rassouli M, Baghestani AR. Clinical assessment of nursing care regarding hemovigilance in neonatal wards and neonatal intensive care units in selected hospitals affiliated to Shahid Beheshti University of Medical Sciences Iran Red Crescent Med J. 2015; 17(7): e19987. [DOI] [PubMed] [PubMed Central]
2. Tajalli S, Amiri M, Fallahi M. Auditing nursing care regarding haemovigilance in Mofid Hospital 2014. Sci J Iran Blood Transfus Organ . 2016; 13(1):71-61.
3. Stainsby D, Jones H, Asher D, Atterbury C, Boncinelli A, Brant L, et al. Serious hazards of transfusion: A decade of hemovigilance in the UK. Transfus Med Rev. 2006; 20(4): 273-81. [DOI] [PubMed]
4. Lyagatdar MJ, Ashourioun V, Salimi S. Learning opportunities for medical students in Iranian Blood Transfusion Organization. Sci J Iran Blood Transfus Organ. 2011; 8(2): 122-9.
5. Stainsby D, Russell J, Cohen H, Lilleyman J. Reducing adverse events in blood transfusion. Br J Haematol. 2005; 131(1): 8-12. [DOI] [PubMed]
6. Oldham J, Sinclair L, Hendry C. Right patient, right blood, right care: Safe transfusion practice. Br J Nurs. 2009; 18(5): 312-20. [DOI] [PubMed]
7. Putot A, Zeller M, Perrin S, Beer J-C, Ravisy J, Guenancia Ch, et al. Blood transfusion in elderly patients with acute myocardial infarction: Data from the RICO survey. Am J Med. 2018; 131(4): 422-9. [DOI] [PubMed]
8. Miri Kh, Bahrami A A, Rakhsha M A. Knowledge about and performance of correct methods of blood transfusion by the medical personnel in hospitals of Gonabad. Sci J Iran Blood Transfus Organ. 2016; 13(1): 38-44.
9. Eidy F, Hekmati Moghadam S H, Sadeghian H A, Fallahzadeh H, Hoseini SJ. Knowledge, Attitude, and Performance of the Healthcare Personnel of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences Regarding Blood Transfusion and Its Products 2015. Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty. 2019; 5(2): 48-56.
10. Encan B, Akin S. Knowledge of blood transfusion among nurses. J Contin Educ Nurs. 2019; 50(4): 176-82. [DOI] [PubMed]
11. Tavares JL, Barichello E, Mattia ALD, Barbosa MH. Factors associated with knowledge of the nursing staff at a teaching hospital on blood transfusion. Rev Lat Am Enfermagem. 2015; 23(4): 595-602. [DOI] [PubMed] [Google Scholar]
12. Montazer SH, Amini Ahidashti HA, Shekarriz R, Shojaee SHR. Comparing the Knowledge of Nurses, Residents, and Interns about Transfusion of Blood Components and Associated Adverse Reactions. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences. 2015; 25(129): 132-6.
13. Masoumy M, Ebadi A, Daneshmandi M, Raisifar A. Concept mapping modern teaching strategy in nursing education. Educ Strategy Med Sci . 2011;4(1):47-57.
14. Jaafarpour M, Aazami S, Mozafari M. Does concept mapping enhance learning outcome of nursing students? Nurse education today. 2016; 36: 129-32. [DOI] [PubMed]
15. Taylor J, Wros P. Concept mapping: A nursing model for care planning. J Nurs Educ.2007; 46(5): 211-6. [DOI] [PubMed]
16. Salmani N, Dehghani Kh, Salimi T, Bagheri I. Effect of software designed by computer conceptual map method in mobile environment on learning level of nursing students. Education Strategies in Medical Sciences. 2015; 8(5): 275-80.
17. Mirzaee MS, Karimi M. The Assessment of the Effect of the Haemovigilance Education by the Conceptual Map on the Knowledge of Nursing Students. Pajouhan Scientific Journal. 2018; 17(1): 51-6.
18. Bidaki MZ, Sanati Rajai AR, Rajai Ghannad F. Producing and introducing mobile books, as a new model of providing learning content in medical sciences. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2013; 83: 99-102.
19. Jacob SM, Issac B. Mobile learning culture and effects in higher education. IEEE Multidisciplinary engineering Education Magazine (MEEM). 2007; 2(2): 19-21.
20. Motiwalla LF. Mobile learning: A framework and evaluation. Computers & education. 2007; 49(3): 581-596. [DOI]
21. Aliyari Sh, Pishgooie AH, Abdi A, Mazhari MS, Nazari MR. Comparing two teaching methods based on concept map and lecture on the level of learning in basic life support. Nurse Educ Pract.2019; 38: 40-4. [DOI] [PubMed]
22. Roudsari DM, Feizi S, Maghsudlu M. Nurses’ hemovigilance knowledge and performance after teach-back, concept map, and lecture: A quasi-experimental study. Heliyon. 2021; 7(1): e05982. [DOI] [PubMed] [PubMed Central]
23. Mirzaei K, Zahmatkesh S. Conceptual Mapping as an Effective Learning and Retention Method for Students. Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences. 2013; 4(1): 38-43.
24. Sarhangi F. Masumi M, Ebadi A, Seyyed Mazhari M, Rahmani A. Comparing the effect of lecture- and concept mapping based learning on cognitive learning levels Thesis. 2010; 3(1): 1-5.
25. Sarhangi F. Masoumi M. Ebadi A., Seyyed Mazhari M., Rahmani A. Comparing the effect of lecture- and concept mapping based learning on cognitive learning levels. Iranian Journal of Critical Care Nursing. 2010; 3(1): 1-2.
26. Dong R, Yang X, Xing B, Zou Z, Zheng Z, Xie X, et al. Use of concept maps to promote electrocardiogram diagnosis learning in undergraduate medical students. Int J Clin Exp Med. 2015; 8(5): 7794-801. h [PubMed] [PubMed Central]
27. Rahmani A, Mohajjel Aghdam A, Fathi Azar E, Abdullahzadeh F. Comparing the Effects of Concept Mapping and Integration Method on Nursing Students' Learning in Nursing Process Course in Tabriz University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2007; 7(1): 41-9.
28. Sadeghi HR, Shahbazi S, Naseri Borujeni N, Pooiesh V. Comparison of the Effects of Concept Mapping and Conventional Teaching Methods on Critical Thinking of Nursing Students. Journal of Nursing Education. 2016; 5(4): 27-33.
29. Freixo A, Matos I, Leite A, Silva A, Bischoff F, Carvalho M, et al. Nurses knowledge in Transfusion Medicine in a Portuguese university hospital: The impact of an education. Blood Transfusion. 2017; 15(1): 49-52. [DOI] [PubMed] [PubMed Central]
30. Enayati T, Yazdan Panah Nozari A, Behnamfar R, Ghafari Hamedani SS. Cell phone applicability in providing educational content to students. Education Strategies in Medical Sciences. 2014; 7(2): 115-20.
31. Rabiepoor KhajeAli N, Sadeghi E. Comparison the effect of Web-based Education and Traditional Education on midwifery students about survey of fetus health. Educ Strategy Med Sci. 2016; 9(1): 8-15.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.AJAUMS.REC.1399.117



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aghaei S, Pishgooie S A H, Afaghi E. Effect of Haemovigilance Training by Virtual Education and Concept Map Methods on the Knowledge of Nurses Working in an Aja Hospital. MCS 2022; 9 (1) :45-55
URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-472-fa.html

آقایی سعیده، پیشگویی سید امیر حسین، آفاقی عفت. مقایسه‌ی تأثیر آموزش هموویژلانس به روش آموزش مجازی و نقشه‌ی مفهومی بر دانش پرستاران شاغل در بیمارستان منتخب آجا. علوم مراقبتی نظامی. 1401; 9 (1) :45-55

URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-472-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 1 - ( علوم مراقبتی نظامی 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
علوم مراقبتی نظامی Military Caring Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4645