[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاق نشر::
بانک‌ها و نمایه نامه‌ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در


AWT IMAGE
 


AWT IMAGE

..
:: دوره 9، شماره 3 - ( مجله علوم مراقبتی نظامی 1401 ) ::
جلد 9 شماره 3 صفحات 215-203 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تأثیر آموزش حمل مصدوم در صحنه حادثه به دو روش ایفای نقش و نمایش بر دانش، نگرش و عملکرد سربازان
احمد رحیمی چیتگر1 ، شهلا علیاری* 2، سید امیرحسین پیشگویی3 ، هنگامه حبیبی4 ، مسعود خشنودی5
1- دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری اورژانس، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
2- دکترای برنامه ریزی درسی، دانشیار، گروه بهداشت مادر و نوزاد، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
3- دکترای تخصصی پرستاری، دانشیار، گروه مراقبت های ویژه، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
4- دکتری آموزش پزشکی، استادیار، گروه اورژانس، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
5- کارشناسی پرستاری، دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، مشهد، ایران
چکیده:   (1418 مشاهده)
مقدمه: نظامیان به عنوان اولین و بزرگ‌ترین گروه کمک رسان در هنگام بروز حوادث غیرمترقبه می‌باشند لذا، باید بتوانند با استفاده از مهارت و سرعت عمل خود مراقبت‌های لازم را در خصوص انتقال ایمن مصدوم برای جلوگیری از تشدید آسیب و عوارض ناشی از آن، برای افراد حادثه دیده فراهم کنند.
هدف: مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش حمل مصدوم در صحنه حادثه به دو روش ایفای نقش و نمایش بر دانش،  نگرش و عملکرد سربازان انجام شد.

مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است که در سال 1399 انجام ‌شد. سه یگان از یگان‌های مستقر در شهر مشهد به روش تخصیص تصادفی به سه گروه شامل دو گروه آزمون (ایفای نقش و نمایش) و یک گروه کنترل تخصیص یافت. در هر گروه 27 نفر از سربازان، به صورت در دسترس انتخاب شدند. برای گروه‌های آزمون چهار جلسه 90 دقیقه‌ای آموزش حمل مصدوم برگزار شد. برای گروه کنترل مداخله‌ای انجام نگرفت. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های دانش،  نگرش و فهرست وارسی عملکرد محقق ساخته استفاده شد. پرسشنامه‌ها قبل، بلافاصله  و دو هفته بعد از مداخله تکمیل گردید. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون‌های پارامتریک با سطح معنی‌داری 0/05 استفاده ‌شد.
یافته‌ها: ین میانگین نمرات دانش و نگرش گروه‌های آزمون و گروه کنترل بلافاصله و دو هفته پس از مداخله، تفاوت معناداری وجود داشت. به ترتیب (0/001>P و 0/05>P)، درحالی‌که در حیطه عملکرد بلافاصله و دو هفته پس از مداخله میانگین نمرات گروه‌های آزمون و گروه کنترل، تفاوت معنی‌داری وجود نداشت (0/05<P).
نتیجه گیری: با توجه به یافته‌ها و جذاب بودن روش‌های آموزشی ایفای نقش و نمایش پیشنهاد می‌گردد، در آموزش‌های معمول سربازان در مراکز نظامی روش‌های نوین آموزشی بیش‌تر مورد توجه قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: آموزش، ایفای نقش، حمل مصدوم، سربازان، نمایش
متن کامل [PDF 502 kb]   (486 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سلامت در بلایا و فوریت ها
دریافت: 1400/4/18 | ویرایش نهایی: 1402/6/12 | پذیرش: 1400/7/8 | انتشار: 1401/9/10
فهرست منابع
1. Systanee F, Rezapour R, Mahmoudi A, Tafreshi M, Ahmadvand H, Zahabi M. Nursing in accidents and unexpected events. Tehran: Arvij Publisher; 2006. (Persian)
2. Masoumi GhR, Dehghani A. Challenges of implementing disaster preparedness plan in Iran hospitals. HDQ. 2016; 2(1): 3-4. (Persian)
3. Mitani S, Kuboyama K, Shirakawa T. Nursing in suddenonset disasters: Factors and information that affect participation. Prehosp Disaster Med. 2003; 18(4): 359-64. [DOI] [PubMed]
4. Gholami H, Mahmoudi H, Moradian S T. Relief and transportation of victims on the battlefield from the viewpoint of military nurses: A qualitative study. J Mil Med 2019; 21 (6): 585-95. (Persian)
5. Kahn CA, Schultz CH, Miller KT, Anderson CL. Does start triage work? An outcomes assessment after a disaster. Ann Emerg Med. 2009; 54(3): 424-30. [DOI] [PubMed]
6. Jakeway CC, LaRosa G, Cary A, Schoenfisch S. The role of public health nurses in emergency preparedness and response: A position paper of the association of state and territorial directors of nursing. Public Health Nurs. 2008; 25(4): 353-61. [DOI] [PubMed]
7. Vosoughi M, Golestani H, Jahed G, Pahlavan B, Parastar S. Evaluation of the knowledge and attitude of the soldiers of Malik Ashtar Garrison regarding health measures in emergency situations. 5th international congress on health and crisis management in disasters Tehran 2010.
8. Azimi SM, Khankeh HR, Biglarian A, Sedghi N. Assessment of restrictions on movement skills spinal injury patients due to traffic accidents in Tehran nurses emergency operations. JNE . 2018; 7(3). 8-13. (Persian)
9. Moghimi F, Dianati M. The effect of simulation education on quality of the spinal column fixation. mededj. 2017; 5(1): 27-32. (Persian)
10. Dong C, Szarek JL & Reed T. The flipped classroom and simulation: A primer for simulation educators. Med Sci Educ. 2020; 30: 1627–32. [DOI] [PubMed] [PubMed Central]
11. Nkomo H, Niranjan I, Reddy P. Effectiveness of health and safety training in reducing occupational injuries among harvesting forestry contractors in kwaZulu-Natal. Workplace Health Saf. 2018; 66(10): 499-507. [DOI] [PubMed]
12. Nestel D, Tierney T. Role-play for medical students learning about communication: Guidelines for maximising benefits. BMC Med Educ. 2007; 7(1): 1-9. [DOI] [PubMed] [PubMed Central]
13. Memi Yanlou H. The effect of the game plan on anxiety in school-age children admitted to Tehran children Medical Center. [Master Thesis]. Tehran; Tehran University of Medical Sciences. 2000. (Persian)
14. Ghorbani N. Styles and Communication Skills. Tehran: Tabalvor Publishing. 2006: 57-8. (Persian)
15. Jakkula K. Transition from pre-verbal to verbal communication: Making sense at the transition periods in two different contexts. Annual meeting of the XVth biennial international conference on infant studies; Japan 2006.
16. Chaizari M. Planning for effective training: Tehran: Tarbiat Modarres University Publications; 1997. (Persian)
17. Christine E. Teaching skills development manual. A guide for teachers of health workers. Tehran: Bustan Tohid Publications; 1998.
18. Khankeh HR, Fallahi M, Ranjbar M, Ahmadi F. Health management in disasters with focusing on rehabilitation. jrehab. 2008; 9(2):66-72. (Persian)
19. Shahbazi A, Ghorbanzadeh A, Yazdi G, Azad M, Sharifi A. Comparing the effect of lecture and rescue training methods with the war maneuvers on the public aid preparedness in the personnel of the navy’s military barracks. J Mil Med. 2016; 17(4): 291-7. (Persian)
20. Hajizade M, Seyed Mazhari. M, Pishgooie S A H, Aliyari Sh.The effect of buddy aid education packages on the wives of military personnel awareness and attitude in the face with earth quake in 2013. Military Caring Sciences. 2014;1(1):1-8. (Persian) [DOI]
21. Chegeni Z, Aliyari Sh, Pishgooie SAH. The effect of basic cardiopulmonary resuscitation training, by the presentation method, on the performance of soldiers in military units. Military Caring Sciences. 2018; 4(4): 227-35. (Persian) [DOI]
22. Hoque DME, Islam MI, Sharmin Salam S, Rahman QS-u, Agrawal P, Rahman A, et al. Impact of first aid on treatment outcomes for non-fatal injuries in rural Bangladesh: Findings from an injury and demographic census. Int J Environ Res Public Health. 2017;14(7):762. [DOI] [PubMed] [PubMed Central]
23. De Lorenzo RA, Abbott CA. Effectiveness of an adultlearning, self-directed model compared with traditional lecture-based teaching methods in out-of-hospital training.Acad Emerg Med. 2004; 11(1): 33-7. [DOI] [PubMed]
24. Nourozi HM, Rokhi F, Karimi Moonaghi H. Comparison of video-based instruction and instructor demonstration on learning of practical skills in nursing students. IJME. 2013; 13(7): 571-6. (Persian)
25. Managheb S, Mosalanejad N. The impact of role play and group discussion on the knowledge and attitude of interns of Jahrom Medical School about breaking bad news, 2009. Journal of Jahrom University of Medical Sciences. 2011;9. (Persian)
26. Azimi M, Khankeh H, Nouri A. Comparison of the effect of training on the spinal cord movement limitation of traumatized patients due to traffic accidents by simulation and compilation (simulation-theory) method with traditional method on the performance of emergency nurses in Tehran. Tehran: University of Rehabilitation and Social Welfare Sciences; 2014. (Persian)
27. Heidarzadeh H, Heidarzadeh Z, Azadi A. Comparison of pre-hospital triage training by role playing and lecture on nursing students’ knowledge, attitude and performance. Nurs Open. 2020; 7(4): 935-42. (Persian) [DOI] [PubMed] [PubMed Central]
28. Chegeni Z. Investigating the effect of crisis relief training on knowledge, attitude and performance of soldiers of Nezaja units in Khorramabad. [Master Thesis - Military Nursing]. Tehran: Aja University of Medical Sciences; 2016. (Persian)
29. Mohammadi A. Provided the appropriate model for TQM hospitals Zanjan province based on perceptions and expectations of service recipients and providers of care quality of service Azmvlfhhay TQM [Dissertation]. Tehran Medical Sciences University. 2004; 2005. (Persian)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.AJAUMS.REC.1399.169


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahimi chitgar A, Aliyari S, Pishgooie S A H, Habibi H, Khoshnudi M. Effect of Teaching Transportation of the Injured at the Accident Scene on Awareness, Attitude, and Performance of Soldiers by Two Methods of Role Playing and Demonstration. MCS 2022; 9 (3) :203-215
URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-478-fa.html

رحیمی چیتگر احمد، علیاری شهلا، پیشگویی سید امیرحسین، حبیبی هنگامه، خشنودی مسعود. مقایسه تأثیر آموزش حمل مصدوم در صحنه حادثه به دو روش ایفای نقش و نمایش بر دانش، نگرش و عملکرد سربازان. علوم مراقبتی نظامی. 1401; 9 (3) :203-215

URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-478-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 3 - ( مجله علوم مراقبتی نظامی 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
علوم مراقبتی نظامی Military Caring Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660