1- ایران، تهران، دانشگاه علوم پزشکی آجا، دانشکده پرستاری.
چکیده: (22471 مشاهده)
مقدمه: در حال حاضر، نظام مراقبت بهداشتی، درمانی وارد عصر پاسخگویی شده و با تغییرات سریعی که در این نظام رخ میدهد پاسخگویی حرفهای، از اهمیت بالایی برخوردار گردیده. پاسخگویی عبارت است از، وضعیت جوابگو بودن فرد در برابر دیگران در قبال کارهای انجام شده. مواد و روشها: این مقاله از نوع مروری بوده و در تدوین آن، از جستجوی کتابخانهای و اینترنتی در پایگاههای اطلاعاتی google, yahoo magiran, sid, iranmedex، استفاده شده است. یافتهها: مراقبتهای پرستاری، یکی از مهمترین جنبههای موجود در کار بالینی است. مراقبت اساس عملکرد پرستاری است و کیفیت مراقبت و جلب رضایت مراقبت شوندگان از اهداف آن محسوب میشود. پرستاران شالوده اصلی فرآیند بهبود کیفیت مراقبتها هستند؛ بنابراین عملکرد شان در پیشبرد اهداف سازمانی بسیار ثمر بخش است و مسئولیت پذیری پرستاران نقش مهمی در تحقق رسالت نظام سلامت ایفا میکند. بحث و نتیجهگیری: پرستاران، یکی از بزرگترین گروههای ارائه دهنده مراقبتهای بهداشتی، درمانی اند و بیماران نیز تماس بیشتری با پرستاران در قیاس با سایر کارکنان ارائه دهنده مراقبت دارند. لذا برای عرضه ی خدمات پرستاری با کیفیت و بهبودی بیماران، نیاز است که استانداردهای عملکرد پرستاری در نظرگرفته شود که از جمله این استانداردها، مسئولیت پذیری (اخلاق حرفهای و انسانی)، وجدان کاری و پاسخگویی است.