[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاق نشر::
بانک‌ها و نمایه نامه‌ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در


AWT IMAGE
 


AWT IMAGE

..
:: دوره 9، شماره 3 - ( مجله علوم مراقبتی نظامی 1401 ) ::
جلد 9 شماره 3 صفحات 263-251 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه­ ی اثربخشی آموزش سرمایه‌های روانشناختی و ذهن آگاهی بر بهبود ابعاد سلامت روان دانشجویان پزشکی یک دانشگاه نظامی
بهمن شیخی تل یابی* 1، احمد علی پور2 ، حسین شکر کن3 ، احمد غضنفری4
1- دانشجوی دکترای روان شناسی عمومی، واحد شهر کرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
2- دکترای روانشناسی، استاد، گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3- دکترای روان شناسی، استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
4- دکترای روانشناسی عمومی، دانشیار، گروه روان شناسی، واحد شهر کرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
چکیده:   (1273 مشاهده)
مقدمه: تأمین و حفظ سلامت جسم و روان دانشجویان امری مهم است، چرا که اختلالات روانی با تأثیر بر روند آموزشی موجب افت یا ترک تحصیل می­گردد. رویکردهای سرمایه ­­های روان­شناختی و رویکرد ذهن ­آگاهی چهارچوب عملی و مثبتی را فراهم می­ کنند که به پیشگیری و ارتقاء سلامت روان کمک می­کند.
هدف: مطالعه حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش سرمایه­‌های روانشناختی و ذهن­ آگاهی بر بهبود ابعاد سلامت­ روان دانشجویان دانشکده­ پزشکی یکی از دانشگاه ­های نظامی در شهر تهران انجام شد.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع تجربی و با طرح پیش ­آزمون-پس ­آزمون- پیگیری با گروه ­کنترل است که در سال 1400 صورت گرفت. نمونه پژوهش شامل 75 نفر از دانشجویان دانشکده پزشکی، بر اساس سنوات تحصیلی (سال اول تا پنجم) به صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه ­آزمایش و یک­ گروه کنترل (هر گروه 25 نفر) مجدداً به صورت تصادفی تقسیم شدند. سپس برای گردآوری داده ­ها از پرسشنامه ­ی سلامت ­روان و برای آزمون فرضیه­ ها از روش تحلیل ­واریانس (با اندازه­ گیری ­مکرر) در سطح معنی­داری 0/05P استفاده شد.
یافته‌ها: میانگین ابعاد سلامت روان در پیش آزمون تفاوت معنی ­داری بین دو گروه آزمایشی و کنترل نداشت، ولی تحت تأثیر آموزش سرمایههای روان­شناختی و ذهن­ آگاهی در مراحل پس آزمون و پیگیری بین دو گروه مذکور تفاوت معناداری داشته است (0/001P<، 132/52F=، 592/0= Eta). این نتایج نشان­ دهنده­ اثربخشی آموزش این دو رویکرد بر بهبود ابعاد سلامت روان هست.
نتیجه‌گیری: یافته­ های پژوهش حاضر نشان ­دهنده اثربخشی آموزش گروهی سرمایه ­های روان­شناختی و ذهن ­آگاهی بر بهبود ابعاد سلامت روانی است. همچنین مقایسه­ ی اثربخشی بین این دو رویکرد بر ابعاد­ سلامت روان، حاکی از برتری اثربخشی رویکرد ذهن ­آگاهی نسبت به سرمایه­ های ­روان­شناختی است. لذا، پیشنهاد می­ شود برنامه­ های آموزشی گروهی سرمایه­ های روانشناختی و ذهن ­آگاهی در مراکز آموزشی، مراکز مشاوره و روان­شناسی و مراکز درمانی و بهداشتی جهت ارتقاء بهداشت روان مورد استفاده قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: دانشجویان، ذهن­ آگاهی، سرمایه‌های روان­شناختی، مؤلفه‌های سلامت روان
متن کامل [PDF 525 kb]   (576 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روان شناسی
دریافت: 1401/5/21 | ویرایش نهایی: 1402/5/2 | پذیرش: 1401/9/27 | انتشار: 1401/9/10
فهرست منابع
1. Hoveida R, Mokhtari H-A, Forohar M. The relationship between psychological capital and organizational commitment components. Research in Cognitive and Behavioral Sciences. 2012; 2(3): 43-56. (Persian)
2. Rastegar A, Seif MH, Abedini Y. Presenting a causal model of relationship between psychological capital and teaching emotions: The mediating role of emotional exhaustion. Journal of Applied Psychological Research. 2017; 7(4): 51-71. (Persian) [DOI]
3. Chengizi A, Livarjani, Sholeh and Vahedi. Effectiveness of mindfulness-based narrative, group therapy on improving the cognitive outcomes in students with depressive symptoms. Education and Evaluation Scientific Journal. 2021; 14(53): 31-59. (Persian) [DOI]
4. Ibrahim M. General self-efficacy and social phobia; Evaluation of Bandura's social cognitive model. (Persian)
5. Samani S, Jokar B, Sahragard N. Effects of resilience on mental health and life satisfaction. 2007: 13(3): 290-95. (Persian)
6. Sohrabi F, Jafari Roshan F. Effectiveness of positive group psychotherapy on resiliency, happiness and general health on women with a substance dependence spouses. Positive Psychology Research. 2016; 2(1): 31-46. (Persian) [DOI]
7. Mahzadeh H, Pouladi Reyshahri R, Keykhosravani M, Golestaneh S M. Structural modeling of subjective well-Being prediction based on philosophical mentality and perfectionism through mediation of mindfulness. Contemporary Psychology. 2019; 14(1): 49-60. (Persian) [DOI]
8. Abbasi F, Badami R, Jalali D. The effect of mindfulness and acceptance training on body image concerns, mental skills and free throw performance in basketball players with Wheelchairs. Positive Psychology Research. 2018; 4(2): 24-39. (Persian) [DOI]
9. O'Reilly GA, Cook L, Spruijt-Metz D, Black DS. Mindfulness-based interventions for obesity-related eating behaviours: A literature review. Obesity reviews. 2014; 15(6): 453-61. [DOI] [PubMed] [PubMed Central]
10. Fredrickson BL, Cohn MA, Coffey KA, Pek J, Finkel SM. Open hearts build lives: Positive emotions, induced through lovingkindness meditation, build consequential personal resources. J Pers Soc Psychol. 2008; 95(5): 1045-62. [DOI] [PubMed] [PubMed Central]
11. 11. Baer RA, Krietemeyer J. Overview of mindfulness-and acceptance-based treatment approaches. Mindfulnessbased treatment approaches: Clinician’s guide to evidence base and applications. 2006: 3-27. [DOI]
12. Bittman B, Bruhn KT, Stevens C, Westengard J, Umbach PO. Recreational music-making: A cost-effective group interdisciplinary strategy for reducing burnout and improving mood states in long-term care workers. Adv Mind Body Med. 2003; 19(3-4): 4-15. [PubMed]
13. Ramel W, Goldin PR, Carmona PE, McQuaid JR. The effects of mindfulness meditation on cognitive processes and affect in patients with past depression. Cognitive Therapy and Research. 2004; 28: 433-55. [DOI]
14. WHO. Transforming and scaling up health professionals’ education and training: World Health Organization guidelines 2013. World Health Organization; 2013.
15. Williams L, Gorman R, Hankerson S. Implementing a mental health ministry committee in faith-based organizations: The promoting emotional wellness and spirituality program. Soc Work Health Care. 2014; 53(4): 414-34. [DOI] [PubMed] [Google Scholar]
16. Ryff CD, Singer B. Psychological well-being: Meaning, measurement, and implications for psychotherapy research. Psychother Psychosom. 1996; 65(1): 14-23. [DOI] [PubMed]
17. Carlson CL. Effectiveness of the World Health Organization cancer pain relief guidelines: An integrative review. J Pain Res. 2016; 9: 515. [DOI] [PubMed] [PubMed Central]
18. Paluska SA, Schwenk TL. Physical activity and mental health: Current concepts. Sports Med. 2000; 29(3): 167-80. [DOI] [PubMed]
19. Gholami A, Gazerani A, Behfar K, Asghari A, Mohammadzadeh H, Samadi A, et al. Quality evaluation of educational services gap in Neyshabur faculty of medical sciences based on service quality scale. Shiraz E-Medical Journal. 2014; 15(3). e21869. (Persian) [DOI]
20. Hashemi Nejad N, Rahimi Moghadam S, Mohammadian M, Amiri F. Survey of relationship between mental health and job stress among midwives who were working in hospitals of Kerman, Iran, 2011. The Iranian Journal of Obstetrics, Gynecology and Infertility. 2013; 16(64): 1-9. (Persian) [DOI]
21. Bagheri Sheykhangafshe F, Arianipour M, Savabi Niri V, Shayanfar S, Asgari F. The role of resilience and self-efficacy in promoting mental health of medical staff during of the COVID-19 pandemic: A narrative review. EBNESINA. 2022;24(2):77-86. (Persian) [DOI]
22. Tol A, Tavassoli E, Shariferad Gh. The relation between health-promoting lifestyle and quality of life in undergraduate students at school of health, Isfahan university of medical sciences, Iran. Journal of Health System Research. 2011; 7(4): 442-8. (Persian)
23. Saeed Moshtaghi HM. The role of psychological capital components (hope, optimism, resiliency and self-efficacy) and achievement goals orientation in predicting academic procrastination in students. Biquaterly Journal of Cognitive Strategies in Learning 2017; 5(8):61-78. (Persian) [DOI]
24. Keshavarz Gh, Nazari A M, Zahrakar K, Sarami Gh. Group lifestyle therapy based on individual psychology and its impact on students’ procrastination and academic achievement. Family and Research. 2015; 12 (1): 107-124. (Persian)
25. Hossini Rafsanjanipoor SM, Zakeri MA, Dehghan M,Kahnooji M, Sanji Rafsanjani M, Ahmadinia H, et al. Iranian psychosocial status and its determinant factors during the prevalence of COVID-19 disease. Psychol Health Med. 2022; 27(1): 30-41 (Persian) [DOI] [PubMed]
26. Goldberg DP, Hillier VF. A scaled version of the general health questionnaire. Psychol Med. 1979; 9(1): 139-45. [DOI] [PubMed]
27. Chan D W. The Chinese version of the general health questionnaire: Does language make a difference? Psychol Med. 1985; 15(1): 147–55. [DOI] [PubMed]
28. Taghavi M R. Validity and reliability of the general health questionnaire (GHQ-28) in college students of Shiraz university. Journal of psychology. 2020; 5 (4(20)): 381-98. (Persian)
29. Luthans F, Avolio BJ, Avey JB, Norman SM. Positive psychological capital: Measurement and relationship with performance and satisfaction. Personnel Psychology. 2007; 60(3): 541-72. [DOI]
30. Kabat-Zinn J. Mindfulness. Mindfulness. 2015; 6(6): 1481-3.
31. Azhdari Kazroni M, Name after Visheh H, Mazloumin M. The effectiveness of mindfulness therapy on reducing the anxiety of corona and solving marital conflicts of Tehrani couples during the epidemic of covid-19. The 4th National Psychology Conference of Payam Noor University. Undefined. 2020. (Persian)
32. Barqamadi M, Asadi J, Mousazadeh H. The effect of mindfulness on the mental health in derelict and unsupervised adolescents in Gorgan city. Journal of Fundamentals of Mental Health. 2017; 19(special): 281-6. (Persian) [DOI]
33. Enkema M C, McClain L, Bird E R, Halvorson M A , Larimer M E . Associations Between Mindfulness and Mental Health Outcomes: A Systematic Review of Ecological Momentary Assessment Research. Mindfulness. 2020; 11: 2455–69 . [DOI]
34. Alipour A, Saffari Nia M, Sarami Forushani GR, Agha Alikhani AM, Akhundi N. Investigating the effectiveness of Lutans psychological capital intervention on the burnout of experts working in Iran Khodro Diesel Company. Tibbi- ikar. 2013; 5(3): 30-41. (Persian)
35. Volanen S M, Lassander M, Hankonen N, Santalahti P, Hintsanen M, Simonsen N, et al. Healthy learning mind–effectiveness of a mindfulness program on mental health compared to a relaxation program and teaching as usual in schools: A cluster-randomised controlled trial. Journal of Affective Disorders. 2020; 260: 660-9. [DOI]
36. Stoll L, Brown C, Spence-Thomas K, Taylor C. Teacher leadership within and across professional learning communities. Teachers Leading Educational Reform: Routledge; 2017; 51-71.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.IAU.SHK.REC.1400.033


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sheykhi Telyabi B, Alipor A, Shokrkon H, Ghazanfari A. Comparison of the Effectiveness of Psychological Capital and Mindfulness Training on the Improvement of the Dimensions of Mental Health of Medical Students in a Military University. MCS 2022; 9 (3) :251-263
URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-554-fa.html

شیخی تل یابی بهمن، علی پور احمد، شکر کن حسین، غضنفری احمد. مقایسه­ ی اثربخشی آموزش سرمایه‌های روانشناختی و ذهن آگاهی بر بهبود ابعاد سلامت روان دانشجویان پزشکی یک دانشگاه نظامی. علوم مراقبتی نظامی. 1401; 9 (3) :251-263

URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-554-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 3 - ( مجله علوم مراقبتی نظامی 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
علوم مراقبتی نظامی Military Caring Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660